Sander Marijnissen veroordeeld voor verkoop kreupel paard

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 11:06

texelse schreef:
Mits de verkoper hiervan op de hoogte was....... :o

(Met dan aan Xanax)

Nou hier heb je je antwoord dan:

In 2008 kocht de cliënt van mr. Wensing de hengst 'Starfighter'. Kort na aankomst in Engeland bleek het paard kreupel aan het linker achterbeen en constateerde de Engelse dierenartsen een verborgen peesletsel. De verkoper wilde van niets weten en een lange procedure volgde. Uit Engeland vloog een groot aantal deskundigen en getuigen over en gisteren oordeelde de rechtbank te Haarlem dat de koper geslaagd was in het leveren van het bewijs inhoudende dat het paard voorafgaande aan de koop behept was met een peesletsel. Dit bleek niet alleen uit al het deskundigen- en getuigenbewijs, maar ook uit videomateriaal, gemaakt voor de koop, waarop te zien was dat het paard kreupel was aan het linker achterbeen. De verkoper moet 170.000,00 euro aan de koper betalen en ook nog eens sinds 2008 de stallingskosten die inmiddels een bedrag ad 75.000,00 euro belopen.

Zooo, dan! Die Marijnissen staat er niet best op.

Overigens, zeker bij dit soort zaken zit er echt wel een rechter met verstand van paardenzaken. Ooit zelf ook een proces moeten voeren over een paarden(mis)koop en(heel goed) bijgestaan door Stephan Wensing. En de rechter had duidelijk verstand van paardenzaken en ik ben ervan overtuigd dat dat wel in mijn voordeel is geweest.
P.s. Laat je nooit afschepen met een jurist van de rechtsbijstand. Ik heb ze wel even door de telefoon moeten trekken maar uiteindelijk mocht ik mijn zaak laten behandelen door Wensing. Door de rechtsbijstandverzekering betaald!
Laatst bijgewerkt door Babootje op 09-12-11 11:17, in het totaal 1 keer bewerkt

texelse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 11:09

Als dit paard een oude blessure gehad heeft voor hij bij Marijnissen kwam en er verder niet kreupel geweest is, dan kan volgens mijn dit gebeuren zonder dat de verkoper dit wist. Dus zonder opzet, en zonder kwade bedoelingen.

Tja, met de bovenstaande post van Babootje wordt het een ander verhaal, maar ik blijf er bij dat het kan gebeuren, dat een paard verkocht wordt met een oude blessure die bij de verkoper niet bekend is/was.
En ieder verhaal heeft 2 kanten, dus ik ben wel benieuwd naar het verhaal van de verkoper en wie wat gekeurd heeft voor de verkoop.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 11:12

Als verkoper ben je dus bijna verplicht om de benen te scannen, te fotograferen en dit allemaal in een contract op te laten nemen (ook al wil de koper dit niet) omdat je anders gewoon verplicht wordt je paard terug te nemen.
Blijf het een moeilijk verhaal vinden...prima dat ze kopers in bescherming nemen...maar ik vind sommige dingen toch wel van de gekke worden. Paard is tenslotte gekeurd door een dierenarts van buitenaf.
En bij ernstige peesblessures, zie je toch vaak wel ook aan de buitenkant een " verdikking" ....bij twijfel laat je dit als koper dan toch altijd even scannen/fotograferen.

jaba26

Re: Sander Marijnissen veroordeeld voor verkoop kreupel paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 11:21

ze praten over:' Dit bleek niet alleen uit al het deskundigen- en getuigenbewijs, maar ook uit videomateriaal, gemaakt voor de koop, waarop te zien was dat het paard kreupel was aan het linker achterbeen'

Waarom koop je dan een paard die linksachter niet goed is? ze zullen wel verschillende keren dat filmpje gezien hebben en ook het paard gereden hebben.. En dan kopen ze hem (kreupel) en dan moettie terug. Beetje vreemd?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 11:28

texelse schreef:
maar ik blijf er bij dat het kan gebeuren, dat een paard verkocht wordt met een oude blessure die bij de verkoper niet bekend is/was. En ieder verhaal heeft 2 kanten, dus ik ben wel benieuwd naar het verhaal van de verkoper en wie wat gekeurd heeft voor de verkoop.

Dat ben ik wel met je eens. Maar de wet bepaalt nu eenmaal dat de verkoper op de hoogte MOET zijn van de waar die hij verkoopt. En dat MOET melden aan de koper. Dat is het risico van de handelaar. In dat opzicht is er voor kopers veel veranderd. Vroeger kon je maar beter niet bij een handelaar kopen, tegenwoordig maar beter wel. Je hebt dan nog enige garantie. Daar betaal je dan ook voor.
Toch gebeurt het nog veel dat mensen (ook bij handelaren) een miskoop hebben en ermee blijven zitten. Dat komt omdat ze toch niet vaak goed op de hoogte zijn van hun rechten en "zomaar" op de blauwe ogen vertrouwend een paard kopen. In dat opzicht kan ik het boekje van Stephan Wensing (pleidooi voor het paard) absoluut aanbevelen.
In het geval Marijnissen is er blijkbaar een video waarop te zien is dat het paard al kreupel heeft gelopen toen hij nog in bezit was van Marijnissen. Dat doet de deur dicht. Kat in t bakkie. Geloof nu toch niet dat ie dat niet wist.

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 11:29

Bijzonder dat ze een paard kopen die op de film al zo overduidelijk kreupel was.

Stallingskosten vanaf 2008 a 75000 euro?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 11:32

jaba26 schreef:
ze praten over:' Dit bleek niet alleen uit al het deskundigen- en getuigenbewijs, maar ook uit videomateriaal, gemaakt voor de koop, waarop te zien was dat het paard kreupel was aan het linker achterbeen'

Waarom koop je dan een paard die linksachter niet goed is? ze zullen wel verschillende keren dat filmpje gezien hebben en ook het paard gereden hebben.. En dan kopen ze hem (kreupel) en dan moettie terug. Beetje vreemd?

_O- _O- _O- _O- Denk je nu echt dat die mensen dat filmpje hebben gezien voor aankoop? Dat is wel erg naief. Mensen die zulke paarden aankopen, kunnen echt wel zien of ie kreupel loopt of niet. Geloof me maar, dat filmpje is op komen duiken gedurende het proces. Of misschien via Marijnissens' eigen kring van medewerkers wiens geweten ging spreken? Wie zal het zeggen.

texelse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 11:34

Als Marijnissen wist, al dan niet via een film of video, dat het paard kreupel was voor het in zijn bezit kwam, wat is dan de reden dat hij zo'n paard koopt? Die heeft het echt niet nodig om zichzelf te verrijken door de verkoop van "slechte" paarden. Dan kan ik je nog wel wat advertenties van marktplaats doorsturen :oo .

25000 euro stallingskosten per jaar vind ik ook heel wat, voor dat geld mogen ze er hier 4 brengen, en als het moet 5, want dan maken we wel een boxje vrij. :D

jaba26

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 11:41

oke, verhelderend;) dacht dat dat het verkoop filmpje was..

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 11:53

Hoe komt een paard door een aankoopkeuring, als hij linksachter niet rad loopt? Zo'n paard kan nooit klinisch goedgekeurd worden. Simpelweg omdat hij op het harde dan ook niet regelmatig zal zijn. Dus als een DA wel een positief advies afgeeft, is er hier meer aan de hand.

Of het paard was in orde ten tijde van de keuring. Of hij was het niet. Het roept bij mij alleen maar meer vraagtekens op.

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 11:55

Goede advocaat, dat dan weer wel.

BettyBel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 12:11

Mooi verhaal... En wat zijn we weer lekker naïef. Maar goed voor de koper dat er een uitspraak gedaan is door een rechter en niet door een Jury...
Als ik zo het topic doorlees had er een filmpje kunnen zijn waar Marijnissen het paard met een knuppel tegen zijn benen aan aan het slaan is.

En de bokkertjes hadden hem nog steeds niet veroordeelt....

Wanted2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 12:28

Nou inderdaad BettyBel!

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 12:33

Moeilijk in te schatten natuurlijk, maar ik vind dit een onzin verhaal.
Starfighter is twaalf, en als je echt gaat zoeken,
vind je bij ieder twaalfjarig sportpaard wel sporen van een oude blessure.
En op dezelfde manier is de kans groot dat zo'n paard ooit wel eens niet helemaal regelmatig heeft gelopen.

Ik kan het natuurlijk verkeerd hebben,
maar dit klinkt heel erg als iemand die een koop sluit,
zich achteraf bedenkt, en vervolgens een dure advocaat inschakelt om zijn geld te recupereren.

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 12:34

Ik vind het gebruik van de term "bokkertjes" nogal denigrerend eigenlijk.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 12:37

ik denk dat veel peesblessures heel makkelijk een korte tijd kunnen gecamoufleerd worden
en al zeg ik zeker niet dat het hier het geval is ..voor geld ( en dus blijkbaar veel geld altijd in de paardensport )doen mensen veel ..
weg is weg en het geld is binnen en zeker als het overzee is wordt het allemaal moeilijker voor de kopers dan om gelijk te halen ..bovendien zal misschien maar 5 % ofzo van kopers echt een proces starten want vaak is het én langdurig én duur ..en daar spelen verkopers vaak op in

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 12:39

Ik snap gewoon niet waarom iemand (met een goede naam) een paard zou verkopen waarvan hij wist dat het kreupel was of elk moment kon worden.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 12:42

3 jaar verder! Ongelovelijk toch? Hadden ze dat niet eerder kunnen uitvogelen en onderling iets kunnen regelen?

CharlotteMae

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 12:42

Lastig verhaal is dit. Zeker omdat wij eigenlijk helemaal niets van het verhaal weten. We weten niet hoe ernstig de blessure is en/of het paard er nu nog last van heeft.
Ik kan me heel goed voorstellen dat als ik een paard van €120.000 koop, ik niet wil dat het paard bij aankomst kreupel loopt. Laat staan een peesblessure heeft.

Daarnaast wil ik wel zeggen dat ik het ook triest voor Marijnissen vind. Ik kan me niet voorstellen dat dit door hem bewust is gebeurt, maar dit tast zeker wel zijn goede naam aan.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 12:43

Suzanne F. schreef:
Ik snap gewoon niet waarom iemand (met een goede naam) een paard zou verkopen waarvan hij wist dat het kreupel was of elk moment kon worden.

125.000 ???
en hopen dat het even uitblijft

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 12:47

besita schreef:
Suzanne F. schreef:

125.000 ???
en hopen dat het even uitblijft

Zo stom is toch niemand? Je weet dat ze dan terug komen.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 12:48

nou volgens mij wil je niet weten :o

BettyBel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 12:51

manic schreef:
Ik vind het gebruik van de term "bokkertjes" nogal denigrerend eigenlijk.

Dat spijt me dan heel erg voor je.

BettyBel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 12:54

Suzanne F. schreef:

Waarom niet? Het is een hoop geld en voor het zelfde geld had hij geluk gehad en was hij er mee weg gekomen. En wat betreft de goede naam, wat maakt het uit je leest het in dit topic niemand geloofd het!

BettyBel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 13:03

texelse schreef:
als ik bovenstaande post lees dan koop ik liever een paard bij Sander Marijnissen dan bij BettyBel :o
Het spreekwoord "zoals de waard is vertrouwt hij zijn gasten" schoot mij direct te binnen.

Sorry maar wat is dit voor rare persoonlijke reactie?

Ik ben nog nooit veroordeelt door een rechter. Sander Marijnissen wel. Als jij daar liever zaken mee zou doen zegt dit denk ik een stuk meer over jou dan over mij denk je niet?