Meer blessures in vrijheid dan tijdens training

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Relien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 17:34

natuurlijk lopen de paarden buiten sneller blessures op als ze maar 4 uurtjes per dag naar buiten mogen.
Benen moeten in beweging blijven dus min 8a9 uur buiten vind ik !..

Het is maar een half onderzoek ik vraag me dus af hoe het zit met paarden die 24/7 buiten staan Volgens mij hebben die dan minder blessures want zoals ik het lees krijgen de paarden dus buiten sneller blessures omdat ze veel op stal staan

Mizsz_Kitty

Re: Meer blessures in vrijheid dan tijdens training

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 17:37

Is er dan ook gekeken naar de paarden met blessures door werk, hoeveel procent daarvan buitenkomt?

En onder wat omstandigheden is dit gemeten? Natte weilanden met slechte hekwerken en grote groepen, of paarden die alleen op een paddock buiten komen?

Onderzoek waar je dus weer eens niets mee kan.

umiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 17:39

btw, onderzoek doen is nu eenmaal nooit volledig. Je probeert altijd juist de invloed van één factor te isoleren. Als je meerdere factoren gaat variëren weet je nooit of de uitkomsten nu veroorzaakt werden door factor 1 of juist factor 2.
Bovendien bestaat onderzoek ook voor een deel uit objectief bevestigen wat een hoop mensen roepen.
Juist het omzetten van meningen naar wetenschappelijk aangetoonde kennis ;-)

edit: typo

Hur_by

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 17:44

goed onderzoek hoor nou NIET dus!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Mijn paarden staan lekker de hele dag buiten en ik heb liever dat hij een schrammetje oploopt dan dat ze gaan luchtzuigen of wefen of lekker bonken tegen de stal.
En dan heb ik misschien wel meer kans op een blessure maar ik weet dat mijn paarden gelukkig zijn op buiten en als ze 24 uur per dag op stal staan ongelukkig zijn dus het is maar net wat je belangrijker vind.

SaraB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 17:45

Nyncke schreef:
Sinds wanneer is een onderzoek 'volledig'? Elk onderzoek roept vragen op tot meer. Zo ook dit. Ik vind het op zijn minst wél interessant.

Hier ben ik mee eens. Ik denk ook dat het niet mogelijk is om conclusies te trekken uit een nieuws artikel. Je moet zelf de originele onderzoek lezen anders heb je slechts de interpretatie van een journalist (en dit bedoel ik niet kwaadaardig, ook als het bot overkomt!). Dit heb ik vaak genoeg gezien, onderzoek in de nieuws, waar het duidelijk te lezen is dat een journalist niet de volledig rapport/publicatie heeft gelezen!

En bij deze nieuws rapport en bij Horses.nl staat niets bij waar (of of) de onderzoek is gepubliceerd??

Deze nieuws rapport is maar "food for thought".

En toevallig, mijn paarden staan elke dag buiten op 2 hectare grond, maar helaas kwam er eentje binnen met een dikke carpus. Gelukkig niets ernstigs, zwelling is vandaag een stuk minder.
Laatst bijgewerkt door SaraB op 06-12-11 17:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Relien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 17:46

Hur_by schreef:
goed onderzoek hoor nou NIET dus!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Mijn paarden staan lekker de hele dag buiten en ik heb liever dat hij een schrammetje oploopt dan dat ze gaan luchtzuigen of wefen of lekker bonken tegen de stal.
En dan heb ik misschien wel meer kans op een blessure maar ik weet dat mijn paarden gelukkig zijn op buiten en als ze 24 uur per dag op stal staan ongelukkig zijn dus het is maar net wat je belangrijker vind.

Ik denk juist dat als paarden 24/7 buiten staan dat ze minder blessures hebben..
wat ik in ieder geval lees is dat paarden sneller blessures krijgen door het op stal staan.
Daarom vind ik het jammer dat er geen onder zoek is gedaan met paarden die 24/7 buiten staan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 17:53

Een paard dat 24/7 buiten staat, of van vroeg in de ochtend tot de avond en alleen in de nacht op stal staat, zal echt niet veel meer kans hebben op een blessure. Het probleem zijn de paarden die altijd op stal staan en maar 2 uurtjes in de bak mogen. Die gaan -logisch- vaak compleet uit hun dak, omdat ze eindelijk de benen eens goed kunnen strekken, wat de kans op een blessure flink verhoogd. Die van mij zie je eigenlijk nooit zo compleet uit zijn dak gaan, gewoonweg omdat die geen opgekropte energie heeft van het stil moeten staan in een stal.

Zulke onderzoeken zouden ze eerst eens echt goed moeten doen, voordat ze zoiets als dit publiceren. Helaas zijn er nogal wat mensen die na zulke onderzoeken denken: paard lekker veilig binnen en maar een paar uurtjes naar buiten. En dan beginnen juist de problemen...

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 18:05

Dit onderzoek bevestigt een ding: sommige wetenschappers zijn niet op zoek naar wat het beste is voor het paard, maar naar wat sommige eigenaren graag willen horen.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 18:17

Alleen de titel alleen al zegt in mijn ogen genoeg.
Denk niet dat ze ooit een goed en betrouwbaar onderzoek kunnen doen over dit feit.
Logische nadenken dat is alles wat je nodig hebt om te weten dat dit onzin is.
Laatst bijgewerkt door Tigra_ op 06-12-11 18:20, in het totaal 2 keer bewerkt

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 18:20

arno8 schreef:
Dit onderzoek bevestigt een ding: sommige wetenschappers zijn niet op zoek naar wat het beste is voor het paard, maar naar wat sommige eigenaren graag willen horen.

Nee hoor. Iedere uitkomst is weer een opening naar een nieuw onderzoek.

De conclussie van dit onderzoek is alleen maar dat accute trauma's eerder op het land/paddock ontstaan. (niet geheel verrassend)
De conclussie is niet dat het dus beter is voor paarden om op stal te blijven staan. En volgens mij trekt niemand die conclussie.

Als je goed leest staat er zelfs het tegendeel. (een deel van de blessures is te verklaren omdat veel van de paarden te weinig buiten komt of iets in die geest)

Een vervolg onderzoek zou juist kunnen zijn een onderzoek naar niet accute blessures zoals hoefkatrol ontsteking e.d.. Komt dat vaker voor bij stalpaarden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 18:29

Nadeel is dat veel mensen een titel zien en dan zo selectief lezen op wat ze willen zien dat het zinnetje dat het zou kunnen komen doordat paarden weinig buiten komen gewoon wordt overgeslagen. Of die sowieso niet verder lezen dan de titel en gelijk maar hun paard 23 uur per dag op stal zetten.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 18:32

Tsja, als je ziet hoe mallotig (is dat een woord..?) die van mij kan doen met z'n chickies in de paddock kan ik me daar iets bij voorstellen.. :D
Echter geen haar op m'n hoofd die eraan denkt om hem zijn uurtjes vrijheid met andere paarden in de paddock niet te gunnen!! Al was het maar voor mijn eigen veiligheid, anders gaat hij die sprongen maken als ik erop zit en die ga ik niet uitzitten vrees ik :')

Een ongeluk zit in een klein hoekje hoor, je kunt je paard moeilijk in een glazen kastje zetten..

welshfan97

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 18:34

maak mensen nog wat banger, straks komt er geen enkel paard meer buiten. al die ruiters die een beetje hoog rijden laten hun paard al niet meer buiten en de rest pakt zijn paard van top tot teen in met beschermers!
als je paard gewoon iedere dag buiten komt vindt hij dat normaal en zal hij niet gek doen, hooguit een klein stukje rennen of lekker rollen. en ook peesbeschermers en weet ik wat allemaal nog is niet nodig, mijn pony's komen altijd al buiten en er is nog nooit wat gebeurd (even afkloppen). haal wel de ijzers er onderuit als er sneeuw ligt.

dus zet die paardjes lekker in de wei en LAAT ZE PAARD ZIJN!, het zijn geen barbie poppen.

Malakay

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 18:54

Een paard dat elke dag minimaal 4 uur buiten in de wei is zal waarschijnlijk rustiger de wei in gaan dan een paard dat 6 dagen per week in de stal staat met 1 á 2 uur training per dag en dat alleen op zondag een paar uurtjes naar buiten mag. Daarnaast kan het paard zich buiten in de wei toch ook veel beter uitleven dan tijdens de training waar hij/zij er voor wordt afgestraft. Das gewoon nadenken, daar is toch geen onderzoek wat een hoop geld kost voor nodig :? Gebruik dat geld dan voor een onderzoek waar de paardeneigenaren wat aan hebben om het leven van een paard te verbeteren |o .

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 19:07

Kim_Evendi schreef:
troi schreef:
Wat een onzin ook om die dieren in vrijheid te laten verkeren. Tis wederom bewezen dat dat alleen maar ellende oplevert, opstallen of aan de hand mee lopen. De enigste oplossing!

Mijn gedachte.
Gewoon binnenhouden. Tis nu wetenschappelijk bewezen. :j

Menen jullie dit nou serieus? :n
Sorry hoor, ieder zijn mening, maar ik ben het er dus totaal niet mee eens!
Het is ook wetenschappelijk bewezen dat paarden beter presteren als ze goed in hun vel zitten (logisch toch?) en een paard dat alleen maar in z'n stal staat en "aan de hand mag stappen" is bepaald geen happy athlete.
Wat heb ik een medelijden met die paarden die alleen maar op stal staan en nu niet eens meer in de paddock mogen, omdat er wetenschappelijk is bewezen dat er meer blessures ontstaan als je stalpaarden een keer wat meer vrijheid geeft
Het zal bewezen moeten worden dat top dressuur- en springpaarden nog beter presteren als ze meer vrijheid krijgen, en mogelijkheid tot het hebben van sociaal contact met andere paarden... dat is dan een project voor de toekomst.

Ik vind het in en in triest dat er paarden zijn die de hele dag op stal moeten staan, omdat ze anders een blessure oplopen!
Enig idee hoeveel mentale schade je aanricht als je je paard dag in dag uit alleen maar in de stal zet??? Misschien moeten ze daar eens onderzoek naar gaan doen! :(

:P

Damn was ik toch sarcastisch. Altijd iemand die erin trapt

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 19:15

15 jaar lang, minimaal 15 paarden per jaar gehad.
En duidelijk bewezen, één ongeval door het buitenlopen.
En eigenlijk mijn eigen schuld, de merrie is met haar been onder de damwand gekomen en had een flinke scheur in dat been. DA heeft alles netjes gehecht en 1000 euro armer weer een prachtig paardje.

Daarnaast heb ik voor kapitalen het schrikdraad en palen moeten repareren, omdat die dombo's er soms door heen gingen.
Bijtwonden van vecht partijen reken ik niet mee, hadden ze geen hengst moeten worden.
Vooral op zondag ochtend twee hengsten uit het dorp ophalen.

Een paard wat gewend is om buiten te komen kan zijn motoriek ontwikkelen en dus zich staande houden.

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 19:32

russel schreef:
Nou beenbreuken komen niet voor op stal, moet wel heel erg bont zijn...dus als dat 1 keer in het jaar voorkomt en in het land 5 keer, dan scoor je al flink hoog met buiten....

Ook beenbreuken komen voor in stal..... jammer genoeg.

Fenna_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 19:36

Er wordt een een dag (-1 uur) buiten vrij lopen vergeleken met 1 uurtje training? Logisch dat de kans dan groter is dat er iets gebeurt in die andere 23 uur.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 20:34

Toch wel komisch dat onderzoek direct af wordt gedaan als onzin omdat sommige mensen het niet eens zijn met de uitkomsten. Ik vraag me wel af of de situatie in de UK te vergelijken is met de Nederlandse, ik weet niet goed hoe paarden daar worden gehouden. In ieder land is het toch weer anders.

Daarnaast geeft Owen ook aan dat onduidelijk is wat er in de wei of paddock gebeurt - en daar zou de crux wel eens kunnen zitten. Onze paarden lopen de hele dag buiten en we hebben toch weinig blessures. Maar we weiden in principe in vaste koppels en hebben alles netjes in het lint. Als je alles maar bij elkaar in gooit, veel wisselingen hebt en je hebt een rommeltje van je afrastering - ik denk dat er dan bij ons ook meer blessures zouden zijn.

Maar ook dat is speculeren...ben wel benieuwd naar een vervolgonderzoek.

juultiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 20:41

weer een reden voor mensen die hun paard niet in de kudde zetten omdat hij iets op kan lopen.
maar wat voor ellende die in zijn hoofd oploopt door steeds in stal te staan zien ze niet.
wij raken ook eerder geblesseerd van onze sport dan ons werk.

orsini

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 20:58

inderdaad zeg wel een beetje een raar onderzoek! Als ze nu eens paarden nemen die niet bijna 24 uur op stal staan, maar paarden die dagelijks uren buiten komen, dan zou het resultaat toch echt anders zijn. Onze paarden (ja ook de sportpaarden) staan de hele dag in kuddes buiten en hebben bijna nooit blessures. Je kan de uitslag van een onderzoek soms als voorspellen aan de hand van de paarden en situaties die gebruikt worden. Een paard dat de hele dag binnen staat en vervolgens maar een uurtje of 2 eruit mag zal inderdaad eerder geblesseerd raken omdat hij zich veel drukker zal gedragen aangezien hij de rest van de dag opgesloten zit en zijn natuurlijke gedrag niet kan uitoefenen. Paarden die dus veel buiten staan zijn zowieso veel sterker, flexibeler en zekerder op hun voeten, omdat ze ervaring hebben met bv lopen op ruw terrein en ook niet geheel uit hun plaat gaan als ze buiten staan omdat het voor hen normaal is.

Onderzoek gepubliceerd op de manier zoals hierboven lijdt naar mijn mening alleen maar tot meer dierenleed doordat mensen hun paard nog meer als porceleinen poppetje gaan zien ipv als een dier en paard! Die horen buiten en niet op stal, maarja lange weg te gaan dus nog......

Dus......je paard alle natuurlijke dingen ontnemen om blessures te voorkomen of juist de dingen die natuurlijk zijn meer integreren om blessures te voorkomen? Ik ga toch echt voor dat laatste!

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 21:05

Ik ben wel erg benieuwd naar het volledige wetenschappelijke artikel hierachter, dit nieuwsbericht is zó beknopt qua informatie dat je er werkelijk geen enkele onderbouwde conclusie uit kan trekken. Jammer dat veel mensen toch denken dat een beknopt nieuws-artikel de wetenschappelijk bewezen waarheid is, er zit veel meer achter. Ik denk dan ook niet dat de onlogica in het onderzoek zit, maar meer in het nieuwsbericht. We'll see, ik ga eens kijken of ik het volledige artikel boven water krijg in de zoekmachine :)

Hopelijk zijn er trouwens niet werkelijk zo dom dat ze nu denken dat paarden dus beter in legkipbatterij-style gehouden kunnen worden, zoals sommigen heerlijk sarcastisch zeggen :D

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 21:17

Heel vreemd idd dat paarden voornamelijk buiten de meeste kans op een blessure hebben :? omdat ze dan eindelijk de vrijheid hebben om iets te doen. En dan schieten ze uit hun panty ja..als ze continu buiten zouden staan, zou het onderzoek vast een andere uitslag gehad hebben.

Maaaikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 21:27

Ik denk eerder dat de paarden buiten meer 'risico' hebben om gewond te raken. Wat wij als mens eigenlijk ook hebben. En daarbij vraag ik me af hoe paarden buiten gehuisvest waren? Soort omheining, soort bodem, wat voor kudde of stonden ze juist helemaal alleen etc etc. Wat leeftijden waren het? Een kudde jonge hengsten of een kudde oudere merries is nogal een verschil.

Ik hoop toch niet dat mensen naar aanleiding van de uitslag van dit onderzoek hun paarden anders zullen gaan huisvesten. Dat zegt meer over de intelligentie en inlevingsvermogen van de eigenaar van een paard , dan van het paard zelf.....

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 22:01

Kim_Evendi schreef:
troi schreef:
Wat een onzin ook om die dieren in vrijheid te laten verkeren. Tis wederom bewezen dat dat alleen maar ellende oplevert, opstallen of aan de hand mee lopen. De enigste oplossing!

Mijn gedachte.
Gewoon binnenhouden. Tis nu wetenschappelijk bewezen. :j

Menen jullie dit nou serieus? :n
Sorry hoor, ieder zijn mening, maar ik ben het er dus totaal niet mee eens!
Het is ook wetenschappelijk bewezen dat paarden beter presteren als ze goed in hun vel zitten (logisch toch?) en een paard dat alleen maar in z'n stal staat en "aan de hand mag stappen" is bepaald geen happy athlete.
Wat heb ik een medelijden met die paarden die alleen maar op stal staan en nu niet eens meer in de paddock mogen, omdat er wetenschappelijk is bewezen dat er meer blessures ontstaan als je stalpaarden een keer wat meer vrijheid geeft
Het zal bewezen moeten worden dat top dressuur- en springpaarden nog beter presteren als ze meer vrijheid krijgen, en mogelijkheid tot het hebben van sociaal contact met andere paarden... dat is dan een project voor de toekomst.

Ik vind het in en in triest dat er paarden zijn die de hele dag op stal moeten staan, omdat ze anders een blessure oplopen!
Enig idee hoeveel mentale schade je aanricht als je je paard dag in dag uit alleen maar in de stal zet??? Misschien moeten ze daar eens onderzoek naar gaan doen! :(

:P
troi schreef:
[
Damn was ik toch sarcastisch. Altijd iemand die erin trapt

_O-

Toch leuk he als mensen je serieus geloven :D

Toevallig dat ik het hier laatst met iemand over had, nadat ik met het paard bij de kliniek was geweest. Jan Greve had ook aangegeven dat de meeste blessures opgelopen worden in de wei. Maar zoiets is voor mij echt geen reden om mijn paard op stal te houden :n Helemaal niet zelfs....

Maar ben het met meerderen eens, dit vraagt wel om een vervolgonderzoek. Hier wordt echt gemeld wat veel mensen graag willen horen.