NSPS verliest mogelijk erkenning

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Romy_tessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 20:51

Ik ben het met een aantal mensen hier eens dat er binnen het stamboek best een aantal dingen zouden mogen veranderen. Zijn het afgelopen jaar een aantal dingen geweest waar ik het niet helemaal mee eens ben en ik heb dan ook mijn lidmaatschap bij het NSPS voor komend jaar opgezegd.

shetlandfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 21:15

Ga het uiterst zonde vinden dat het NSPS haar stamboekregisters moet aanpassen aan die van het engelse moederstamboek door het PVV.
Het engelse moederstamboek heeft een fokbeleid waar ik volledig tegen ben. En hoop dus ook ten zeerste dat het NSPS niet hetzelfde beleid hoeft te gaan voeren.

Tuurlijk zijn er ook dingen bij het NSPS die ik graag anders zou zien. Huidige fokbeleid van het NSPS is ook niet alles, maar nog altijd 10x beter dan dat van engeland. Hengsten die eigenlijk verplicht moeten dekken om zo aan hun aantallen te komen is nog altijd beter dan mogen dekken met elke willekeurige stamboekhengst zonder enige vorm van goedkeuring.

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 22:50

Arianne schreef:
Dat klopt, de aanvraag voor verlenging wel. En dat is dus ook gewoon netjes op tijd gedaan. Alleen nu komen er dus dingen bij kijken die vroeger gewenst, maar nog niet dwingend waren. En dààr gaat het nu dus mis....

Dan ben ik toch bang dat het NSPS niet goed heeft opgelet, anders zouden alle stamboeken daar toch tegen aan lopen ?

Ben het niet eens met de stelling dat het beter is dat een hengst verplicht moet dekken, dit is in mijn ogen vermeerderen, vind het ook een beetje zwart wit wat er gezegd wordt, er zit nog een heel grijs gebied tussen verplicht dekken en dekken met een hengst zonder enige goedkeuring. ;)

Tosadog

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 23:00

Bestaat het bestuur van het NSPS dan voornamelijk uit oudere, conservatieve mensen/fokkers? Die indruk wekt het een beetje; er wordt niet echt meegedacht met leden lees ik hier, men houdt vast aan enorme aantallen nakomelingen die een hengst moet produceren; zeker met de huidige marktsituatie van oa. Shetlanders lijkt me dat mede een doodsteek voor het NSPS.
Ik heb weleens gelezen dat hengstenhouders de nakomelingen van hun hengsten opkopen om aan de aantallen te komen, klopt dat?
Maar wat gebeurt er met die ponies als ze aan dat doel voldaan hebben? weer verkopen?
Is er ook een website van dat nieuw op te richten stamboek? En wat zijn hun ideeen?

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 23:10

Tosadog schreef:
Ik heb weleens gelezen dat hengstenhouders de nakomelingen van hun hengsten opkopen om aan de aantallen te komen, klopt dat?
Maar wat gebeurt er met die ponies als ze aan dat doel voldaan hebben? weer verkopen?
Is er ook een website van dat nieuw op te richten stamboek? En wat zijn hun ideeen?

Klopt Tosa, vrienden van mij fokken al tientallen jaren Shetlanders en hebben de afgelopen jaren dezelfde hengst gebruikt, van de 5 veulens die hier uit kwamen was er 1 hengstveulen waar de eigenaar van de dekhengst wat in zag en heeft die opgehaald voor de opfok, groeit hij goed uit dan mag hij mee naar de nakomelingen keuring, pakt het anders uit dan hij hoopt gaat het dier gewoon weer terug. Ik heb hier moeite mee, als je 100 nakomelingen hebt uit 1 hengst zitten er altijd wel een paar goede bij maar of dit nou iets positiefs over de dekhengst zegt, in mijn ogen absoluut niet, dan moeten werkelijk alle nakomelingen op komen draven en dan kun je volgens mij pas iets zeggen over de kwaliteit van de nakomelingen, niet als de mindere nakomelingen verstopt worden of salami gaan heten.

Arianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 23:17

Enorme aantallen valt allemaal reuze mee. Ja, er worden redelijke aantallen gevraagd en dat maakt het soms niet makkelijker. Maar het is echt wel te doen. @Tosadog: gemiddelde leeftijd bestuur valt reuze mee ;-) Het is de achterban die ook zeker niet makkelijk is met een paar stijfkoppen en dan is het een gevalletje 'beste stuurlui'. Naar mijn mening luistert het bestuur best naar de leden, alleen kun je het niet iedereen naar de zin maken. De spa heeft nog geen eigen website volgens mij. Maar zij willen volgens mij o.a. dat je met elke hengst, mits veterinair goedgekeurd, zou mogen gaan dekken. Nee, daar schieten we lekker wat mee op. Zo krijg je in mijn ogen geen vooruitgang van het ras. Daarbij denk ik dat er bij hen meer gedekt zou gaan worden wat voor de markt ook niet bevorderlijk is, veel meer nog dan bij de verplichte aantallen van het nsps. Maar dat is slechts mijn mening ;-)

@Basenqua: de reden waarom er nu opeens meer juridisch dan 'sociaal' gekeken wordt door de PVE is dus dat de SPA ook een erkenning wil. En daarom loopt het nsps er nu tegenaan en andere stamboeken (nog) niet. Ik hoorde dat recent zoiets ook bij, ik meen, de arabieren heeft gespeeld?

@Shetlandfan: ik sluit me helemaal bij jou aan!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 23:29

Arianne schreef:
Enorme aantallen valt allemaal reuze mee. Ja, er worden redelijke aantallen gevraagd en dat maakt het soms niet makkelijker. Maar het is echt wel te doen. @Tosadog: gemiddelde leeftijd bestuur valt reuze mee ;-) Het is de achterban die ook zeker niet makkelijk is met een paar stijfkoppen en dan is het een gevalletje 'beste stuurlui'. Naar mijn mening luistert het bestuur best naar de leden, alleen kun je het niet iedereen naar de zin maken. De spa heeft nog geen eigen website volgens mij. Maar zij willen volgens mij o.a. dat je met elke hengst, mits veterinair goedgekeurd, zou mogen gaan dekken. Nee, daar schieten we lekker wat mee op. Zo krijg je in mijn ogen geen vooruitgang van het ras. Daarbij denk ik dat er bij hen meer gedekt zou gaan worden wat voor de markt ook niet bevorderlijk is, veel meer nog dan bij de verplichte aantallen van het nsps. Maar dat is slechts mijn mening ;-)

@Basenqua: de reden waarom er nu opeens meer juridisch dan 'sociaal' gekeken wordt door de PVE is dus dat de SPA ook een erkenning wil. En daarom loopt het nsps er nu tegenaan en andere stamboeken (nog) niet. Ik hoorde dat recent zoiets ook bij, ik meen, de arabieren heeft gespeeld?

@Shetlandfan: ik sluit me helemaal bij jou aan!

Die redelijke aantallen 'maken het niet makkelijker' maar 'zijn echt wel te doen' volgens jou. Dat zal best, maar de vraag is of een dergelijk beleid wel handig/verstandig/goed en bovenal realistisch is als men kijkt naar de huidige ontwikkelingen; het gigantische overschot aan shetten, de kelderende prijzen, etc.

De 14 jarige shetmerrie die ik hier heb staan (met mooi papier) is als 5 mnd oud veulen verkocht door de fokker aan de vorige eigenaar voor toendertijd F 1000,= . Omgerekend grofweg € 500,= dus. Voor een 5 mnd. oud veulen met een leuk papier, maar niet dat je zegt fantástisch. Mag je nu al blij zijn als je dat krijgt voor een volwassen beleerde pony met papier.
Had als veulen ook geen bijzondere prestaties op de keuring. En die prijzen waren toen heel normaal. Iets dalen, iets omhoog, oké, maar vergelijk dat eens met de huidige prijzen???? En het overschot?

En ga eens naar een Zuidlaardermarkt, of de markt in Hedel, en kijk daar eens wat op zulke markten wel niet aan shetten staat. Grofweg de helft, misschien wel meer, wat op zulke markten wordt aangeboden, zijn voornamelijk shetten. En dat zijn evengoed veel pony's ook met papier, afstamming etc. etc.

Dus dat die aantallen moeilijk zijn maar wel te doen, tsja dat is leuk gedacht, maar imo moet men als stamboek ook verder kijken dan het eigen belang en zich ook aanpassen aan de huidige situatie. En dat wordt gewoonweg niet gedaan, al jaren niet. Daar laten ze toch echt heel wat steken vallen imo. Als stamboek ben je toch juist begaan met het ras, en wil je dit toch liefst zo zuiver en goed mogelijk houden? Dat gaat op deze manier dus absoluut niet lukken :n

@ Tosadog: klopt dat wordt idd wel gedaan, heb daar ook wel e.a. over gehoord, maar of dat ook werkelijk op grote schaal gebeurd weet ik niet.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 23:40

Het PVV is nog heel laat met nieuwe eisen gekomen aan de verenigingen, waaronder die over het moederstamboek. Alle verenigingen hebben er behoorlijk moeite voor moeten doen om het te halen. Het shetlandstamboek staat daar niet alleen in. En het beleid van de club staat wel een beetje los van PVV. Het is nogal kort door de bocht om dan zo'n hard oordeel te vellen over iets waarvan de meesten hier waarschijnlijk niet het naadje van de kous weten. Zelfs ik heb met grote ogen zitten lezen wat voor eisen er gesteld werden. En die waren soms zelfs in strijd met de Europese regels. Dus helemaal juist gaat het ook niet.

Laten we niet te snel oordelen en gewoon afwachten? Ik wens ze veel kracht toe, dat ze het maar toch rond kunnen breien en dat vooral voor de leden die zich inzetten om een mooi ras neer te zetten in Nederland.

shetlandfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 23:51

Bassenqua schreef:
Arianne schreef:
Dat klopt, de aanvraag voor verlenging wel. En dat is dus ook gewoon netjes op tijd gedaan. Alleen nu komen er dus dingen bij kijken die vroeger gewenst, maar nog niet dwingend waren. En dààr gaat het nu dus mis....

Dan ben ik toch bang dat het NSPS niet goed heeft opgelet, anders zouden alle stamboeken daar toch tegen aan lopen ?

Ben het niet eens met de stelling dat het beter is dat een hengst verplicht moet dekken, dit is in mijn ogen vermeerderen, vind het ook een beetje zwart wit wat er gezegd wordt, er zit nog een heel grijs gebied tussen verplicht dekken en dekken met een hengst zonder enige goedkeuring. ;)

Misschien zwart wit maar zo is de situatie. Dekken zonder goedkeuring is het fokbeleid in Engeland, in Nederland moet je wel dekken met een jonge hengst. Als ik daartussen moet kiezen, kies ik nog altijd liever voor een goedgekeurd hengst dus dan de hengst van de buren die toevallig papieren heeft.

Fokken zonder enige goedkeuring is mijn ogen juist vermeerderen. Je hebt geen controle op kwaliteit of controle op gebreken. Het verplicht dekken waar ik op doelde is dat absoluut niet.
Dekken zonder goedkeuring, promoot dekken met ieder willekeurige hengst zonder enige vorm van selectie op kwaliteit en helpt uiteindeljk een ras om zeep, doordat het niet anders kan dan dat je achteruit in kwaliteit gaat. Het is gewoon slecht voor het ras! Alleen door selectie kun je een bepaald niveau hoog houden. En laat je nu juist daarvoor hengstenkeuringen en goedkeuring voor een hengst voor hebben als middel.

Met het huidige fokplan van het NSPS komt het er op neer dat een hengst binnen een aantal jaar een bepaald aantal nakomelingen moet laten zien op de keuring. Tja, en hiervoor moet de hengst dus een bepaald aantal merries dekken. Dus ja, in feite ben je verplicht te dekken met een jonge hengst. Maar hiervoor laat je echt niet lukraak dan maar paar merries dekken. Daar wordt echt wel op geselecteerd. Immers wil je als goede fokker wel kwaliteitsvolle dieren op de keuring laten zien (en hopen op een kampioentje).

LadyMadonna

Re: NSPS verliest mogelijk erkenning

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 13:41

Als ik kijk wat voor stamboeken wél erkend zijn (maar of ze dat blijven??) dan moet het NSPS gewoon blijven.
Overigens hebben de regeltjes van het PVE niks met fokplannen etc te maken.
het NMPRS bijv moest in de statuten een regeltje over discriminatie opnemen.. Over zulke lullige dingetjes gaat het.

Goedkeuren is overigens een typisch nl/europees dingetje. In amerika krijg je bij de meeste stamboeken gewoon een vol papier bij een veulen uit hengst A en merrie B

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 14:42

Ja einde stamboek, alle shetjes illegaal, allemaal het land uit. Dat zal lekker opruimen.

:+

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 14:45

Komt ze weer _O-

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 14:51

Ben het er totaal mee eens, dat er binnen dit "stamboek" wel eens iets mag veranderen; ik schrik me soms echt een "rotje" als ik zie wat er dan zoal goedgekeurd wordt... inderdaad: "je kunt ze zowat wegrollen", zo
vet, met hangruggen en puilbuiken. Moet dat de standaard dan zijn? Dat een Shet niet het model van een miniatuur Arabier behoort te hebben, lijkt me evident. Maar ik zie toch teveel Shetten die dan de andere kant op doorslaan, ook in zomertenue, en dat lijkt me ook het verkeerde voorbeeld.
Ook is meer aandacht voor de sport-Shet niet onwenselijk.

Het ICS heeft inderdaad ook gekampt met de nieuwe regelgeving.

Maar lijken de dans nu ontsprongen te zijn.

Ik heb (o.a.) een ICS-er en een Shet, dus volg het allemaal wel, maar vind zeker dat de regels strikter moeten.
Daar hoort een Stamboek op in te springen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 14:54

Je schrikt je een hoedje van wat er zoal goedgekeurd wordt ;) Moet je eens bij het NMPRS kijken.... Dan is het NSPS toch heel wat strenger, daar heb je echt niet zomaar een ggk hengst :n
Maar nogmaals, zulke dingen gaat het niet zozeer om, Het is heel simpel: Moederstamboek doet dit, dus dochterstamboek ook. Wat dat dan precies is, is voor het PVE helemaal niet belangrijk :n

bb123

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 22:40

Sorry hoor

Maar dit had ons geweldige bestuur toch moeten zien aan komen :( :( :( :( :(

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 14:52

Hoe staat het er nu voor?? Is er al meer bekend?

Marive

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 15:44

shetlandfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 22:35

Inmiddels is er verser nieuws.
http://www.nsps.nl/NewsDetail.aspx?NewsId=355
Er is geen deadline meer dat alles rond moet zijn als het ik stukje goed begrijp.

Het blijft wel een ingewikkeld zooitje om de erkenning rond te krijgen. het nieuwtje schept voor mij weinig duidelijkheid. :+

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 23:02

Zekers! Dat is het! Maar ik zie niet staan dat de erkenning rond is. :n Ik duim mee dat het ze lukt! Ik weet dat het niet mee valt om aan de nieuwe eisen te voldoen.