FNRS en KNHS op de bres voor hippische MBO opleidingen

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

scooby

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 17:10

Elk jaar van een opleiding kost geld.
Niet alleen voor de scholier/student, maar ook voor de 'overheid', oftewel onze belastingcenten.

Voor een opleiding die vrij nutteloos is, is 4 jaar vrij veel weggegooid geld.
Zo weinig mensen kunnen werken in de paardenwereld, en ik vraag me af hoeveel mensen daarvoor een niveau4 diploma nodig hebben.
Uiteraard moet iedereen kunnen doen wat hij/zij leuk vind, maar het heeft niet veel zin om veel mensen een opleiding te 'geven' waar ze niks mee kunnen.

En als opstapje naar de HBO? ga dan nog 2 jaar HAVO doen.
Ik denk dat je in 3 jaar prima een opleiding kan afronden, als je daarna toch nog naar de HBO wilt kan je t vierde jaar gebruiken om versneld HAVO te gaan doen.
Kan je dat niet? Ga je het HBO ook niet redden.

Als je van het afronden van de HBO naar de universiteit wilt, mag je €3000,- per jaar extra lappen.
Maar een makkelijk opstapje naar de HBO moet wel kunnen?

Sill____

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 17:32

wat ik zelf denk en dat je ook wel ziet is dat mensen die deze opleing doen vaak denken dat ze daar leren paardrijden en beter word natuurlijk is dat zo maar ik ken zelf genoeg meiden die niet de opleiding gedaan hebeben en wel heel goed kunnen rijden en op grond daar van worden aan genomen in bijf een dressuur stal geheel zonder papier gewoon op eigen kennis. Ik geef zelf ook les aan beginners wel zonder diploma maar dat maakt verder niet uit ik ben al zo veel vereder als hun dat ik de begin kennis zo over kan geven en duidelijk uit kan leggen. ( wat wel zo is is dat ik niet zo snel op een manege word aangenomen ivm verzekeringen e.d.) Een mijn vriendin doet deurne maar die mag op haar stage helemaal niks alleen maar mesten en een manege les mee rijden nou woehoe voor die info had ze ook wel mijn stagair mogen zijn. dus ik denk dat als je veel ervaring hebt die opleiding net als alle andere MBO opelidingen gewoon in 3 jaar met alle info gegeven kan worden. er moeten gewoon veel hogere eisen worden gesteld in het de stage jaren en bedrijven moeten zich hier dan ook voor open stellen want mesten dat kan elke mongool. daarvoor kun je ook ex gedetineerden vragen ( wat op een manege bij ons in de buurt wel gebeurde en nee dit was altijd sòchtens voor dat de manege kinderen 1 voet op manege terijn zette)

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 18:03

Cowgirl schreef:
Ik vraag mij nog steeds het nut van al deze opleidingen af.

Ik ook...

Volgens mij kun je beter echt een vak gaan leren op het MBO. In de paarden kun je altijd terecht, ook zonder opleiding.

Susyb

Re: FNRS en KNHS op de bres voor hippische MBO opleidingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 19:29

Tja en toch hebben de opleidingen wel nut... Zoals het voorbeeld met de kruiwagen bewijs ook dat de opleidingen er voor zorgen dat sommige mensen die niet in.dit vak horen op tijd door hebben dat dit zo is. Maar ook dankzij mijn opleiding ben ik bij mijn tak van paardensport (draverij)) gekomen... terwijl ik van te voren van deze opleiding dit nooit had geweten en inmiddels werk ik al 4 jaar op zaterdag en sinds kort 6 dagen in de week bij mijne eerste stagebieder... via mijn school heb ik mensen leren kennen..

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 19:33

Nou. Die opleidingen verkorten snap ik niet. Hoezo beginnen ze niet met het verbeteren van en een hogere toelatingseis.

Waar is het oude deurne, waar je als afgestudeerde ruiter kon kiezen uit diverse banen omdat de deurne stuudenten erg goed waren.

Ik heb de opleiding in zwolle gedaan en op deurne en ben op beide scholen gestopt. Heb nooit om werk verlegen gezeten en mijn bazen/klanten boeit het niets dat ik de diplomas niet heb.

Susyb

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 19:37

Chaos schreef:
Nou. Die opleidingen verkorten snap ik niet. Hoezo beginnen ze niet met het verbeteren van en een hogere toelatingseis.

Waar is het oude deurne, waar je als afgestudeerde ruiter kon kiezen uit diverse banen omdat de deurne stuudenten erg goed waren.

Ik heb de opleiding in zwolle gedaan en op deurne en ben op beide scholen gestopt. Heb nooit om werk verlegen gezeten en mijn bazen/klanten boeit het niets dat ik de diplomas niet heb.

Nee mijn baas boeit het ook niet of ik niveau 1 , 3 , 4 of niks heb.. als ik mijn werk maar goed doe... maar als ik , iemand die niet via ouder ofzo maar gewoon van een manege af kom, niet deze opleiding had gedaan had ik die baas niet leren kennen en ook niet geweten waar mijn ambities end. liggen

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 10:49

Susyb schreef:
Tja en toch hebben de opleidingen wel nut... Zoals het voorbeeld met de kruiwagen bewijs ook dat de opleidingen er voor zorgen dat sommige mensen die niet in.dit vak horen op tijd door hebben dat dit zo is. Maar ook dankzij mijn opleiding ben ik bij mijn tak van paardensport (draverij)) gekomen... terwijl ik van te voren van deze opleiding dit nooit had geweten en inmiddels werk ik al 4 jaar op zaterdag en sinds kort 6 dagen in de week bij mijne eerste stagebieder... via mijn school heb ik mensen leren kennen..

Die persoon van die kruiwagen zou als het om een baan ging al binnen een dag door hebben dat ze verkeerd zit... en anders de werkgever wel. :+

Kijk, universitaire opleidingen kosten de overheid, afhankelijk van de opleiding in kwestie, grofweg zo tussen de 7000 en 30.000 per jaar.

Logisch is het dan, dat er voor een dure opleiding als bijv. veeartsenij een numerus fixus is ingesteld.

Maar ik vraag me af hoe duur die paardenhouderijopleidingen nu per student per jaar zijn, en dat dan bijv. afgezet tegen een verpleegstersopleiding of boekhoudkundige opleiding of zo?

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 11:19

Citaat:
Die persoon van die kruiwagen zou als het om een baan ging al binnen een dag door hebben dat ze verkeerd zit... en anders de werkgever wel.

Ik had het na 5 minuten al door.
Ze had ook nog nooit van de drafsport gehoord.

Ik zat als tiener altijd met mijn neus in de boeken en ja zelfs van de penny kon je nog iets leren....wat de drafsport is bv. :P

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 11:36

Het is toch heel verschillend, zoals Susyb jij bent er ingerold door een stage? Ik kom net als jou ook gewoon van een manege af, van jongs af aan al verzorgpaarden gehad maar met ouders die niks met paarden hebben kom je niet erg ver. Ik ben gewoon op internet gaan rond zoeken, en ook in de buurt gekeken wat voor stallen er hier nou eigenlijk zitten. Heb de contact gegevens gezocht en heb gewoon contact opgenomen of ik mocht komen helpen als soort van stage. Heb wel aangegeven dat ik geen paardenopleiding doe maar ik graag dus in mijn vrije tijd mezelf meer wil verdiepen in de paarden en graag meer wil leren. Heb zo al bij 2 bedrijven gelopen, langere periode ook, en erg veel geleerd! Ben er dus zo doende ingerold en kennis opgedaan en leer zo ook steeds meer mensen kennen.

En dat voor iemand die dus een bouwkunde opleiding doet, die doe ik ernaast zodat ik gewoon een goede diploma heb, meer verzekerd ben van werk maar zie nog wel gebeuren dat ik over heel wat jaar zodra ik klaar ben met mijn opleiding, gewerkt heb in de bouwwereld, genoeg gespaard hebt, ik me steeds meer richt op de paarden en het dus meer 30 (bouw) / 70 (paarden) word. Maar ik heb dan wel een diploma en werkervaring achter de hand in een totaal andere branch mocht mij dan onverhoopt toch wat overkomen (met mijn rug bv.) en ik kan nog wel zittend werk doen kan ik alsnog op kantoor aan het werk. Evt. door weer een 'opfris' cursus te doen. ;)

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 12:27

de 1e opleidingen paardenhouderij, kon je destijds volgens als je MAS 3 of 4 jarige opleiding deed.

je ging dan 1 dag in de week paardenhouderij doen en dan had je de opleiding ook in 2 a 3 jaar....

die zat toen gewoon naast je studie akkerbouw of veehouderij....

om de opleiding te gebruiken om door te gaan naar hbo, vind ik t wel een aanrader, maar de opleiding op zich , heb je imo helemaal geen reet aan...

beetje persoon die door ervaring in de paarden werkt heeft meer kennis dan de mensen van deze opleiding.

het gevoel voor paarden is niet te leren, dat heb je of heb je niet!

Nebraska

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 14:22

de tendens in het onderwijs is bezuiningen ....dat wordt door regering zo beslist...
een pure geldkwestie!!

Door dit bericht lijkt dit alleen bij deze opleiding, dit is over de hele linie MBO zo.

Het gaat in het onderwijs helaas niet meer om de kwaliteit maar om de kwantiteit...(al roepen de dat dit niet zo is)

helaas gaat het zo bij de hele linie....lagere school, middelbare school, beroepsopleidingen, hoger onderwijs en uni...bij allen is het niveau naar beneden gegaan en dit zal nog meer gebeuren......

JAMMER....maar zo gaat het altijd.

gr,
Nebraska