Cap of veiligheidshoed verplicht

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

eenitraM

Re: Cap of veiligheidshoed verplicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 16:27

... En terecht..

Ben ook van mening dat hier op bokt alleen maar @work foto's geplaatst mogen worden mét cap.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 17:20

IrisLove schreef:
En voltige dan? Is ook een hippische discipline, maar een cap dragen geeft toch wel wat problemen...

dit vraag ik me ook af.

vilheide

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 18:08

Ik vroeg me al af wanneer ze bij de wedstrijden van de "grote" paarden de cap verplicht gaan stellen.
Wij (ijslandermensen) weten niet beter dan dat een cap verplicht is op wedstrijden en ook op het losrij terrein.

PaysBas

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 18:17

Haarbal schreef:
ALLE hippische disciplines die onder de KNHS vallen? Daar valt het aangespannen rijden dan dus ook onder? Hmmm... dat gaat nog heel wat stof doen opwaaien vrees ik!

Met de marathon rijden ze al met cap.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 18:25

PaysBas schreef:
Haarbal schreef:
ALLE hippische disciplines die onder de KNHS vallen? Daar valt het aangespannen rijden dan dus ook onder? Hmmm... dat gaat nog heel wat stof doen opwaaien vrees ik!

Met de marathon rijden ze al met cap.

Aangespannen heeft ook een cap op. Iig met de balletjes wel. Dressuur zie je het trouwens ook steeds vaker hoor!

Haarbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 20:05

@eenitraM & PaysBas: :roll: Ik bedoel de aangespannen sport, niet het aangespannen rijden an sich... Waar jullie het over hebben valt onder mennen, en dat is heet wat anders dan de aangespannen sport wedstrijden. Je weet wel? Dit? Aangespannen sport is dus het rijden met tuigpaarden, friesen en hackneys voor de concourswagen. En daar zie je nooit iemand met cap, niet in de losrijbaan en ook niet in de showring.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 20:09

Haarbal schreef:
@eenitraM & PaysBas: :roll: Ik bedoel de aangespannen sport, niet het aangespannen rijden an sich... Waar jullie het over hebben valt onder mennen, en dat is heet wat anders dan de aangespannen sport wedstrijden. Je weet wel? Dit? Aangespannen sport is dus het rijden met tuigpaarden, friesen en hackneys voor de concourswagen. En daar zie je nooit iemand met cap, niet in de losrijbaan en ook niet in de showring.

Nou sorry hoor voor de misvatting. >;)

parador

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 20:54

Haarbal schreef:
Sja, ikzelf ben westernruiter (maar in de lagere cap-verplicht klasses) en ben nu ook met aangespannen rijden met Hackneys bezig. Bij beiden vind ik een cap geen gezicht, en is de kans op een ongeluk vele malen kleiner dan bij bvb het springen. Laat ze eerst maar eens een helm op de fiets verplicht stellen, dat gaat veel meer hoofdletsel voorkomen!

In het westerntopic hierover had iemand een mooi lijstje over, 80% van de hoofdletselgevallen was NAAST het paard, 10% met springen en slechts 1% bij de dressuur/western geloof ik...

dan zul je toch eens moeten nakijken hoeveel ongelukken er alleen vorig jaar al met aangespannen rijden zijn geweest, waarbij niet iedereen er even goed vanaf is gekomen....

wisselkoning

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 22:11

Ik vind ook dat het dragen van een cap versus veiligheidshoedje een eigen keuze zou moeten zijn.

De opmerking die ik lees dat bij een evt. val de maaschappij voor de kosten op moet dragen heel ver gaan.
De kans dat ik tijdens een wedstrijd met mijn dressuurhoedje bovenop mijn hoofd val is dusdanig te verwaarlozen dat denk ik de mensen die rokend aan de kant van de bak staan te kijken eerder dood gaan aan de gevolgen van roken. Dat moeten die mensen uiteraard zelf weten, ze nemen zelf dit enorme risico maar daar hoor ik dan niemand over.

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 23:02

ik heb met een hoede maker staan praten, en die zij de veiligheidshoed wordt verplicht voor iedereen die onder de 23 is ( weet niet zeker of het nou 23 of 25 was). als je ouder bent mag je gewoon nog met hoedje starten. maar zo gou er maar iets gebeurd zou het ook wel voor de mensen die er bove zijn verplicht worden.
ik vindt het van de ene kant wel goed, maar z'n hoedje heeft ook wel weer iets. en het geeft wel een klein beetje bescherming. maar z'n veiligheidshoedje is wel veiliger

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 08:03

Sammie schreef:
http://www.knhs.nl

Met ingang van 1 januari 2013 zijn alle beoefenaren van hippische disciplines verplicht een goed bevestigde cap of veiligheidshoed te dragen op het voorterrein. .

Nog even en we staan net als in engeland met cap op te longeren en paarden te poetsen ;)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 08:15

Bah, al die regeltjes.. Voor mij hoeft het niet. Als je zo bang bent voor een trauma dan kun je beter niet op een paard stappen.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 08:28

Ik denk dat ze zich meer bezig moeten houden met de mensen die op straat zonder cap rijden. Waneer je kijkt naar het verhouding ongelukken met hoedje en ongelukken met cap of zelf ongelukken zonder hoofddeksel, ligt het zwaarte punt toch meer naar de mensen die onder het Z niveau zitten. Dit zijn er natuurlijk ook minder dus in procenten zullen het er meer zijn. Maar toch ben ik van mening dat ze zich meer moeten bezig houden met bijvoorbeeld dus de mensen die de straat op gaan. Zie hier vaak genoeg, kinderen van +- 15 jaar zonder cap en goed schoensel buiten rijden. Dat vind ik persoonlijk gevaarlijker dan iemand die de dressuurring in gaat met een hoedje.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 08:57

Vippie schreef:
Nog even en we staan net als in engeland met cap op te longeren en paarden te poetsen ;)

Ik had met scheren van mijn niet zo makkelijke merrie ook een cap klaar gelegd. Zij heeft 50% van mijn hulpjes met hoofdwonden het ziekenhuis in gewerkt :o Dit keer was ze suf genoeg gespoten en ging het goed.

Zelf heb ik ook een hoedje liggen en een cap, maar eerlijk gezegd maakt het mij niet uit waar ik mee moet starten. Cap zit zelfs fijner dan mijn hoedje en beide staan niet lomp (heb capmaat 54, misschien dat dat ook scheelt)

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 09:59

wisselkoning schreef:
Ik vind ook dat het dragen van een cap versus veiligheidshoedje een eigen keuze zou moeten zijn.

De opmerking die ik lees dat bij een evt. val de maaschappij voor de kosten op moet dragen heel ver gaan.
De kans dat ik tijdens een wedstrijd met mijn dressuurhoedje bovenop mijn hoofd val is dusdanig te verwaarlozen dat denk ik de mensen die rokend aan de kant van de bak staan te kijken eerder dood gaan aan de gevolgen van roken. Dat moeten die mensen uiteraard zelf weten, ze nemen zelf dit enorme risico maar daar hoor ik dan niemand over.

Precies.
En dat ik meestal ook gewoon een cap draag wil niet zeggen dat ik vind dat het verplicht moet worden.
Als we zo gaan beginnen, dan wil ik niet meer meebetalen aan alle vrouwen die zonodig kinderen moeten krijgen, niet meer aan rokersziekten, enz. Ik wil geen kinderen en mag wel meebetalen aan verloskundige handelingen, kinderbijslag, enz. En ook een roker die zichzelf ziek rookt betaal ik indirect aan mee. Een beetje eigen keuze moet gewoon blijven.
Er is welgeteld 1 dressuurruiter met hoedje in de geschiedenis in Nederland op een wedstrijd doodgekomen door een val van het paard. Waar hebben we het over? Een te verwaarlozen aantal.
En het is gewoon een feit dat de paardensport niet de meest veilige sport is. Maar dat is bergbeklimmen ook niet.
Maar fietsen ook niet. Er komen meer mensen met fietsen om het leven (waar een helm niet verplicht is) dan met paardrijden. Of met schaatsen
Dus laat de keuze gewoon vrij. Maak zelf de risico-inventarisatie. Dan stap ik normaal gesproken netjes met cap op op m'n paard, maar ik geef eerlijk toe dat als ik de kans krijg om in het Z te starten dat ik dan ook m'n merrie met hoedje rij. Dat is toch een beloning voor alle inspanning. Op mijn jonge ruin heb ik nog nooit zonder cap gezeten, die is nog even te speels af en toe.
Ik rij ook niet zonder cap buiten, ik spring niet zonder cap, en ik train in principe ook met cap. Maar ik ben dus niet voor verplichting, ondanks dat ik al 2 keer in de afgelopen 10 jaar met groene paarden na een val een cap gescheurd had.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 10:01

Ah joh, bij wielrennen is het ook verplicht geworden.
Natuurlijk is het nu even lastig omdat mensen anders gewend waren, maar over een paar jaar hoor je er niets meer over.

RM94

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 10:33

miss_lizje schreef:
Ik denk dat ze zich meer bezig moeten houden met de mensen die op straat zonder cap rijden. Waneer je kijkt naar het verhouding ongelukken met hoedje en ongelukken met cap of zelf ongelukken zonder hoofddeksel, ligt het zwaarte punt toch meer naar de mensen die onder het Z niveau zitten. Dit zijn er natuurlijk ook minder dus in procenten zullen het er meer zijn. Maar toch ben ik van mening dat ze zich meer moeten bezig houden met bijvoorbeeld dus de mensen die de straat op gaan. Zie hier vaak genoeg, kinderen van +- 15 jaar zonder cap en goed schoensel buiten rijden. Dat vind ik persoonlijk gevaarlijker dan iemand die de dressuurring in gaat met een hoedje.

*\o/* *\o/* *\o/* *\o/*

ptiteblue

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 10:37

Jullie zeggen, roh, er is MAAR 1 keer iemand gestorven op een wedstrijdterrein omdat er geen cap gedragen werd.
Is dat eigenlijk niet genoeg voor jullie? Als die regel het leven van die dame had kunnen redden? Is toch 1 leven gered!
Ik heb ook een mooie hoed, en Z gereden, maar ik had altijd mijn cap bij, als ik vond dat mijn merrie een beetje te fris was, cap op, zelf in de ring, ben er niet van gestorven en niemand heeft mij uitgelachen hoor...

RM94

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 11:29

ptiteblue schreef:
Jullie zeggen, roh, er is MAAR 1 keer iemand gestorven op een wedstrijdterrein omdat er geen cap gedragen werd.
Is dat eigenlijk niet genoeg voor jullie? Als die regel het leven van die dame had kunnen redden? Is toch 1 leven gered!
Ik heb ook een mooie hoed, en Z gereden, maar ik had altijd mijn cap bij, als ik vond dat mijn merrie een beetje te fris was, cap op, zelf in de ring, ben er niet van gestorven en niemand heeft mij uitgelachen hoor...

en dus was het jouw eigen keuze hoedje of cap en daar gaat het mij nou net om om eigen keuze

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 11:37

Ik vind voor beide kanten wel wat te zeggen. Tuurlijk is zo'n hoedje mooi, maar vind je beschadigingen aan je hoofd mooier dan een cap? Maar dan ook weer: als je je rug beschadigd, kan je ook flinke beschadigingen oplopen. Dus alleen een cap is niet veilig genoeg. Als je naar veiligheid kijkt, kun je overal wel voorzorgsmaatregelen gaan treffen. Want er zijn zoveel dingen die gevaarlijk kunnen zijn! Als je je overal tegen zou moeten beschermen, dan leef je gewoon niet meer. Want je bent nergens 100% veilig.
Ik vind dat mensen zelf maar de verantwoordelijkheid over hun eigen leven moeten nemen.

ptiteblue

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 11:43

Als het altijd om eigen keuze gaat, dan moeten er absoluut geen regels meer zijn, voor niets.

Gordels in de wagen? Veiligheidsnormen zijn daar voor de veiligheid van de mensen, als het altijd uit eigen keuze moet zijn, dan hoeven die normen absoluut niet meer bestaan.

Voetganger zijn normaal verplicht een straat over te steken op de zebrapad. Als ze het niet doen en een ongeval, is het inderdaad pech voor hun, maar het leven van de chauffeur van de wagen is dan ook wel naar de klote omdat hij iemand doodgereden heeft, gewoon uit eigen keuze van de voetganger...

Mensen doen nog wel wat ze willen thuis, als ze zonder cap willen rijden is het inderdaad hun keuze. Maar op publieke evenenmenten, vind ik dat heel goed dat die veiligheidsregels komen.

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 12:02

Wat is dit, discussie 2? Andere topic heeft ook al tig pagina's aan discussie over het hoedje.

Zal ik nog maar een keer roepen dat het eigen keus is dat als ik mijn hoedje op wil doen en mijn kop aan gruzelementen is? En dat het 9 van de 10 mensen hier geen Z rijden die zeggen dat het een goeie beslissing is?
Lielle maakte in het andere topic ook al duidelijk dat het een grote betutteling is en dat er zwaar iets moet worden gedaan aan risicomanagement. Verplicht bijvoorbeeld maar eerst de helm voor iedereen die fietst, dat zou een beter idee zijn dan het hoedje weghalen uit de hogere dressuur.

GeraldineVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 12:08

Nog nooit een fiets zien schrikken of op hol slaan... :o
Weg met die hoedjes. In het begin voelden we ons allemaal Calimero met de helm, nu is het doodnormaal. Daarbij: willen we dat buitenstaanders paardenSPORT ook zo gaat zien dan maken we ons volstrekt belachelijk door te sporten met een hoed en lange slipjas. Het beeld 'paardje werkt, ruiter lift alleen maar mee' is zo compleet. Niet piepen, iedereen gewoon op paard en op de bok met een helm. Sportief en verstandig!

celliezwelg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 21:41

waar kan je die eigelijk kopen zoon veiligheidshoed

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 21:42

bij de hoeden maker? waar anders gewoon in een ruitersportzaak kan oook hoor