PvdD stelt vragen omtrent overlijden paard bij intocht

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

whitneyvdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 12:52

ik ben het helemaal eens met randalinpony,deze dingen horen bij het leven,dit gebeurt nu eenmaal,dan zou je alles moeten gaan verbieden.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 12:56

Dit dier is niet plotseling door neergevallen, dat hadden jullie kunnen lezen in het andere topic.

Meerdere omstanders hebben gezien dat het paard al voordat de toch begon gestressed en bezweet was. Dat is dus absoluut geen paard die zomaar plotseling dood is neergevallen in een stoet.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 12:56

Ach, de kamer moet ook weer wat te lachen hebben toch? Keer wat luchtigers dan die economische ellende.

Paard had een mooie dood gehad, op een respectabele leeftijd. Dier is in het harnas gestorven, was hij een uur later in de wei omgevallen had je hen er niet over gehoord.

Maar goed, je mag als dier tegenwoordig ook niet meer doodgaan als je aan het werk bent.... Want dat is inderdaad zeer onnatuurlijk. Dieren inzetten voor ons plezier! tsssssss vreselijk.

Heeft die partij überhaupt wel iets nuttigs te melden?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 13:00

Air schreef:
Dit dier is niet plotseling door neergevallen, dat hadden jullie kunnen lezen in het andere topic.

Meerdere omstanders hebben gezien dat het paard al voordat de toch begon gestressed en bezweet was. Dat is dus absoluut geen paard die zomaar plotseling dood is neergevallen in een stoet.

Klopt, maar of de dood voorkomen had kunnen worden is onwaarschijnlijk. T was zijn beurt om te gaan.... Grote kans dat hij ook een hartaaanval had gekregen als hij wel eruit was gehaald. Wie verwacht nou dat ie dood neer zou vallen?

De aanloop van een hartaanval kon al uren aan de gang zijn, t is onomkeerbaar vrees ik. Ook gezien de leeftijd van het dier.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 13:05

Oja.... dus we moeten allemaal maar zieke paarden gaan berijden?
Ik vind niet kunnen dat je een dier wat al volledig gestresst is nog maar even meer stress laat ervaren.
Het dier was blijkbaar dus geen fijnere dood waard.

Daarnaast is stress zeker een factor die voor een hartaanval kan zorgen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 13:16

Klopt, maar stress op korte termijn eigenlijk niet lijkt mij. Als het aan mij had gelegen had ik deze combinatie er wel uitgehaald omdat het voor het publiek geen fijn beeld was. Maar ja, moet de mogelijkheid er wel zijn.... Dier had je daarmee vrees ik toch niet kunnen redden. En als de eigenaar het vertrouwd vind, dan denk ik wel... Wie ben ik?

Vraag mij af wat kamervragen eraan veranderen. Want het ging om een zeer ervaren paard op hogere leeftijd, met ervaren eigenaar en ook ervaren koetsier die de stad kenden. Dus kennis en ervaring genoeg.
Ik zie het zelf als pure pech dat hij dood neer is gevallen en je kan moeilijk tegen moeder natuur ingaan lijkt mij.

LadyMadonna

Re: PvdD stelt vragen omtrent overlijden paard bij intocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 13:18

Met alle respect, maar laat ze zich met belangrijkere zaken bezig houden dan met een ongeluk... Straks komen er nog kamervragen over 8)7 ;)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 13:20

Hahaha kamervragen over kamervragen, ik vind het leuk!

Maar wie in de kamer gaat dit nou echt serieus nemen? Het ging niet om een jong, onervaren paard.

Doma_clasica

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 13:23

De politiek moet zich eens met politiek gaan bemoeien maar ik vraag me wel af of je in deze tijd nog wel dieren moet willen inzetten in optochten. Ook vind ik dat paarden bij de bereden politie alleen nog ingezet moeten worden op het strand of in het bos. Je moet de politiepaarden niet meer aan deze maatschappij willen blootstellen. Er zijn nml. na elke inzet paarden min of meer gewond geraakt.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 13:32

Feit is echter wel dat politiepaarden nog steeds hun nut keer op keer bewijzen om bijv relschoppers uit elkaar te drijven. Men gaat eerder opzij voor een groep paarden dan voor een groep ME-ers

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 13:37

Goed dat er aandacht aan word besteed, word veel te vaak maar even weggemoffeld.

Ellerhuisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 13:49

Misschien zouden "jullie" echte getuigen eens moeten horen. Beide paarden zouden aan het begin van de optocht al erg bezweet zijn geweest... Waarom? Dat heb ik gehoord, weliswaar niet zelf gezien. Als dat zo is, vind ik het goed dat er "werk" van wordt gemaakt. Dieren kunnen niet voor zichzelf opkomen.

In_Black

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 13:52

Ik vind het bizar hoeveel stennis er wordt gemaakt. Alsof het erg is, wanneer een paard zweet.
Ik mag wel uitkijken of de PVDD vandaag of morgen niet in de bosjes ligt, de paarden worden hier dagelijks behoorlijk in het zweet gewerkt.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 13:55

Tja mijn paard is ook weleens bezweet als hij uit de trailer komt en gestresst op vreemd terrein, zo gek vind ik dat niet hoor, moet je dan maar direct afzadelen en een dierenarts bellen?

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 13:56

Idd.
Een oom van mijn man heeft ook 2 tuigers, als die voor de wagen staan zweten ze ook al gauw.
Verder kerngezond.

haan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 13:59

Partij voor de Dieren pfff, soms vraag ik me wel eens af of ze ooit zelf wel eens een ander huisdier hebben gehad dan een goudvis.
Man, man, zeur niet al zo en ga goede dingen doen in plaats van de kamer weer een lach-dag bezorgen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 14:02

Eigenaar verklaarde dat het andere paard vrij onrustig was, waardoor zijn ervaren dier er ook last van kreeg. Maar het meest drukke paard,die ook steigerde is niet het overleden paard.
Wel was het daardoor sowieso een onrustig span om te zien.
Het drukkere paard stond ook direct heel kalm naast het overleden paard.

Maar goed, de eigenaar is een bekende in de stad met zijn span, nooit problemen.

T is echt de dikke pech dat het net bij hem moest gebeuren...

En de kans dat het weer gebeurd is zo klein! Dus wat willen ze bereiken? Je kan de dood moeilijk tegenhouden als die eraan komt... Helemaal als het paard al wat ouder is.

ik had er misschien wel begrip voor als het een compleet onervaren persoon was, met een paard die nooit in de stad is geweest. Maar daar was geen sprake van hier. de paarden zijn een bron van inkomsten, dus hij zal de gezondheid echt niet onnodig riskeren.
De eigenaar heeft echt wel een gezond verstand van paarden.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 14:19

Ellerhuisje schreef:
Misschien zouden "jullie" echte getuigen eens moeten horen. Beide paarden zouden aan het begin van de optocht al erg bezweet zijn geweest... Waarom? Dat heb ik gehoord, weliswaar niet zelf gezien. Als dat zo is, vind ik het goed dat er "werk" van wordt gemaakt. Dieren kunnen niet voor zichzelf opkomen.

erg bezweet... tja.. Als ik naar de haflingers van mijn buren kijk, die ook een sinterklaas optocht hebben gereden en daar met koets en al naartoe rijden (2 dorpen verder), die staan ook zeiknat met die dikke wintervachten. Dat zegt dus helemaal niks over al dan niet hyper zijn of oud, of slechte conditie of wat dan ook

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 14:25

Misschien niet de mooiste dood en ook niet de handigste plaats, maar dit paard is wel vrij snel heengegaan in nabijheid van zijn spangenoot en zorgzame eigenaar... vele paarden hebben een heel wat rottiger einde.

Kelly159

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 16:04

randalinpony schreef:
Misschien niet de mooiste dood en ook niet de handigste plaats, maar dit paard is wel vrij snel heengegaan in nabijheid van zijn spangenoot en zorgzame eigenaar... vele paarden hebben een heel wat rottiger einde.

Hier ben ik het helemaal mee eens. Voor de omstandigers enz. is het niet fijn om mee te maken, maar het paard is snel heengegaan en heeft hier dus zelf niet veel van meegemaakt.

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 17:00

cientje4 schreef:
kohtje schreef:
Kinderen zien tegenwoordig de meest verschrikkelijke dingen op tv. Dit hoort gewoon bij het leven. Had ook een paard van de bereden politie daar kunnen liggen.

Is dat een reden om het in het vervolg niet te kunnen voorkomen?
Ik vind niet dat een kind dit nog eens mee moet maken omdat wij er te makkelijk over denken en het er bij laten zitten, in de hoop dat het volgende jaren goed gaat.

Al die andere jaren is het goed gegaan dus ja ik ga er wel gewoon vanuit dat het volgend jaar gewoon goed komt.
Dit soort dingen heb je niet in de hand en kunnen overal gebeuren helaas.
Tuurlijk voor iedereen is het geen pretje om zoiets te zien.
Maar ik erger mij kapot aam de ouders die het hardste roepen, dat het zo sneu is voor de kindjes dat ze dat niet hoeven te zien en vervolgens gewoon vrolijk met de kinderen met hun neuzen boven op blijven te staan.
Tja die logica gaat er bij mij ook niet in!

PvdD heeft alle recht om vragen te stellen en antwoorden te krijgen.
Maar van die hele partij kan ik nog steeds geen enkele hoogte krijgen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 17:18

En dan nog, je kan een plotselinge dood niet voorkomen. Dus er kan altijd wat naars bij de intocht gebeuren. T is aan de organisatie om op dat moment goed te reageren en dat is ook gebeurd.

Gioyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 17:22

ik ben blij dat het welzijn van sommige paarden is goed wordt onderzocht, allebei de paarden waren hartstikke bezweet, als je mee gaat doen in zo'n stoet moet je voorbereid zijn vind ik.
en je bent niet voorbereid als die paarden zo erg bezweet zijn!
vind je het gek, als dat paard het niet gewend is en geen conditie heeft val je al gauw dood neer.

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 17:27

}:0 waar haal jij vandaan dat de paarden niet in goede conditie
Gioyy schreef:
ik ben blij dat het welzijn van sommige paarden is goed wordt onderzocht, allebei de paarden waren hartstikke bezweet, als je mee gaat doen in zo'n stoet moet je voorbereid zijn vind ik.
en je bent niet voorbereid als die paarden zo erg bezweet zijn!
vind je het gek, als dat paard het niet gewend is en geen conditie heeft val je al gauw dood neer.

ps. En niet gewend was?
Laatst bijgewerkt door NienSCHaap op 22-11-11 17:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 17:28

randalinpony schreef:
Kamervragen.... 8)7 ja ik zie een commissie al jarenlang onderzoek doen naar dit voorval.

Nu nog wachten op Europese regelgeving over Sinterklaasintochten en gebruik van paarden daarbij. :')

Het lijkt me zo dat er wel belangrijkere zaken spelen in dit land maar nee, onze volksvertegenwoordigers buigen zich over een onwel geworden paard.... Doe mij maar een dictatuur, is ook niet alles maar de Partij voor de Dieren zijn we dan wel vanaf. :roll:

In beide gevallen zullen de dieren nooit stemrecht verkrijgen.