Vrienden overleden vrouw vragen aandacht voor paarden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 13:28

Ik ben het ook met Kuggur eens. Je kunt niet van andere weggebruikers verwachten dat ze maar rekening houden met jou op je "vluchtdier". De voorbeelden van HC vind ik dan ook goed.

En dat gemekker van "hoe kom ik anders naar het bos?" en "Hoe krijg ik m dan verkeersmak"... tja, neem een trailer. En hoe je je paard verkeersmak krijgt, is je eigen probleem. Daar hebben andere weggebruikers NIETS mee te maken. Sterker nog: de eerste weggebruikers die je tegenkomt omdat jij je pown verkeersmak wil krijgen, lopen groter risico.

Dav

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 13:29

eenitraM schreef:
Nou sorry hoor. Maar ik denk dat ik nog landelijker woon dan jij ;)

Ik zoek dat soort dingen niet op. 5 min over de zandweg en ik ben in een bos waar ik geen auto's e.d. tegenkom. Zo wel? Dan zijn ze er al gewend omdat ik thuis oefen met lopende auto's op de oprit en de traktor van ons.

Wie landelijker woont maakt mij niet uit ;) Zo krijgt de ene ruiter meer met vrachtwagens te maken en een ander met tractoren.

Ik heb geen tractor dus daar kan ik al niet mee oefenen.
5min stappen....rij ik nog steeds langs een 60km weg waar ze rustig 100km rijden.
Jij kan dan thuis makkelijk oefenen maar dat kan lang niet iedereen. :n

Dakotah

De eerste keer dat ik met mijn Fjord langs de weg liep, kwam er zo'n stoer petjesjochie in een golfje aanrijden.
Toen ie vlak bij mij was begon ie ineens luid te toeteren en een lol dat ie had.
Nou deed mijn pony niks, maar voor het zelfde geld had ie 600 kilo op zijn motorkap gehad.
Dus ja een beetje meer begrip ( en vooral verstand gebruiken) bij paarden in het verkeer zou wel welkom zijn ja.

Friesepoonie

Ik begrijp Kuggur en HC, maar Kuggur schrijft:
Kuggur schreef:
Gewoon geen paarden meer toelaten in het openbare verkeer, probleem opgelost.

Ik rijd een paard (algemene zin van het woord) en als Kuggur zijn/haar zin krijgt zou dat betekenen dat ik niet meer kan rijden. (Geen rijbak in de buurt (zonder over de openbare weg ernaar toe te rijden), geen ruiterpaden). Mijn paard is een veilig rijdier, dus ik ben van mening dat ik wel degelijk op de openbare weg mag rijden. Wanneer men wel of geen toegang voor paarden op de openbare weg gaat nuanceren krijg je te maken met het volgende: wanneer is een paard een 'veilig rijdier?'. (Stukje werkgelegenheid voor de controleurs)

Maar zoals altijd snijdt het mes aan twee kanten wanneer iedereen realiseert dat het inderdaad geven en nemen is. Voor veel chauffeurs zou een stukje bewustwording in de rijopleiding niet verkeerd zijn. (zowel bij paarden als bij andere 'vreemde' weggebruikers, maar dat terzijde) Maar ook ruiters moeten zich realiseren dat ze 'vreemd' op de weg zijn en bij veel chauffeurs reacties uit (kunnen) lokken.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 13:30

Dav schreef:
eenitraM schreef:
Nou sorry hoor. Maar ik denk dat ik nog landelijker woon dan jij ;)

Ik zoek dat soort dingen niet op. 5 min over de zandweg en ik ben in een bos waar ik geen auto's e.d. tegenkom. Zo wel? Dan zijn ze er al gewend omdat ik thuis oefen met lopende auto's op de oprit en de traktor van ons.

Wie landelijker woont maakt mij niet uit ;) Zo krijgt de ene ruiter meer met vrachtwagens te maken en een ander met tractoren.

Ik heb geen tractor dus daar kan ik al niet mee oefenen.
5min stappen....rij ik nog steeds langs een 60km weg waar ze rustig 100km rijden.
Jij kan dan thuis makkelijk oefenen maar dat kan lang niet iedereen. :n

Dus raad ik je aan niet de weg op te gaan ;)

chrispy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 13:30

Huertecilla schreef:
chrispy schreef:
Elk paard is en blijft een vluchtdier!

´Vluchtdier´ is een ander woord voor gebrek aan kennis, kunde en begrip bij de ruiter die het gebruikt.

:') _O- je kunt niet weten wat er in het hoofd van een paard omgaat.
zolang ik niet in de toekomst kan kijken en niet kan voorspellen kun je je ook niet voorbereiden op wat een paard gaat doen, dus bijv. op hol slaan.
de defintie die jij gebruikt past totaal niet bij het woord vluchtdier.

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 13:31

Ik begrijp dat een paard een angstreactie kan hebben, maar een kind op een fiets is ook een losvliegend projectiel als je het op die manier bekijkt, net als een motorfiets die bij een iets te scherpe bocht er zo uitvliegt...

Paarden vragen niet om buitenritjes, nee, maar mijn paard is toch veeeeeeele malen gelukkiger met een goede rit buiten dan een paar rondjes bak. Ze is overigens wel 100% verkeersmak en omdat ik weet dat je nooit zeker genoeg kan zijn gaan we ook altijd aan de kant als we erg grote landouwvoertuigen tegenkomen. Wederzijds respect moet er ook zijn, dus als deze tractoren niet gemakkelijk kunnen vertragen, dan wachten wij wel gewoon even :) .
Ja, er zijn gekken in het verkeer, maar er zijn ook gekken óp het paard... Wat ik allemaal soms tegenkom als chauffeur van ruiters die gekke fratsen uithalen, dat hou je ook niet voor mogelijk hoor.

EenitraM, vele van jouw argumenten vind ik dus nergens op slaan. Hier in de omgeving staan er bitter weinig 'hoog in het bloed staande' paarden, maar vooral koudbloeden met een nuchter karakter. Zelfs een hoog in het bloed staand paard kan verkeersmak worden, dat is een kwestie van veulen af aan te beginnen met gewenning. Ook erg jammer dat volgens jou paarden niet liever naar buiten gaan wandelen dan een andere vorm van sport beoefenen, aangezien we hier in de omgeving duidelijk zien dat de meeste paarden léven om op pad te gaan...
Edit: ik zag je recentere posts niet, die wel steek houden. Verkeersmak maken doe je inderdaad niet door zomaar je paard in het verkeer te gooien en als je paard niet betrouwbaar is vind ik ook een trailer nemen naar het bos een veiligere keuze.
Laatst bijgewerkt door Ine23 op 21-11-11 13:33, in het totaal 1 keer bewerkt

mellanion84

geen paarden in het verkeer, makkelijker gezegd dan gedaan ik sta met mijn verzorgpaardje in het westland en moet een half uur stappen voor ik bij de bak ben, gelukkig via secundaire weggetjes maar ook daar komen we vrachtwagens tegen. Je moet als ruiter voor zn drieen denken, voor jezelf, je paard en de chaufeur.

Maar terug naar het onderwerp! Goed initatief, er mag best wat meer aandacht aan deze groep verkeersgebruikers besteed worden!

GamblersCup

Maar Dav, Mellanion en Friesepoonie, dat jullie niet meer gezellig buiten kunnen rijden, is toch niet het probleem van een ander? Die keuze maak je zelf. Het gaat me er niet eens om dat je jezelf of je paard in gevaar brengt, maar vooral andere weggebruikers.

Pak de trailer.
Laatst bijgewerkt door GamblersCup op 21-11-11 13:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Dav

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 13:32

GamblersCup schreef:
.

En dat gemekker van "hoe kom ik anders naar het bos?" en "Hoe krijg ik m dan verkeersmak"... tja, neem een trailer. En hoe je je paard verkeersmak krijgt, is je eigen probleem. Daar hebben andere weggebruikers NIETS mee te maken. Sterker nog: de eerste weggebruikers die je tegenkomt omdat jij je pown verkeersmak wil krijgen, lopen groter risico.

Ben benieuwd hoe je dan over kinderen in het verkeer denkt... Ook allemaal maar met de auto naar school brengen dit omdat ze de verkeersregels (nog) niet kennen.
Kinderen doen ook onverwachtse dingen op de weg als wij als bestuurders niet op zouden anticiperen dan zou de kinder sterfte een stuk stijgen.

Beetje rekening houden met elkaar zou al een stuk schelen.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 13:33

mellanion84 schreef:
geen paarden in het verkeer, makkelijker gezegd dan gedaan ik sta met mijn verzorgpaardje in het westland en moet een half uur stappen voor ik bij de bak ben, gelukkig via secundaire weggetjes maar ook daar komen we vrachtwagens tegen. Je moet als ruiter voor zn drieen denken, voor jezelf, je paard en de chaufeur.
Maar terug naar het onderwerp! Goed initatief, er mag best wat meer aandacht aan deze groep verkeersgebruikers besteed worden!

Mooi gezegd :j

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 13:35

Ik zal hier maar niet mijn mening over kinderen in het verkeer neerzetten... ;)

Die verantwoording ligt bij de ouders. Maar, kinderen zijn iets dat iedereen kent, iedereen heeft er van dichtbij of veraf mee te maken, iedereen kan daar rekening mee houden. Het fenomeen "paard op de weg" is voor héél veel mensen totaal vreemd en ik denk dat 80% van de weggebruikers echt geen idéé hebben van paarden en hoe ze zouden kunnen reageren. Dat is dus heel wat anders.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 13:37

Ik denk idd ook dat in het huidige verkeersbeeld het gewoon niet meer past om er te paard aan deel te nemen. Ik pak zelf iig 100 keer liever de trailer, ook voor een klein prutstukje, dan dat ik langs de weg moet en ons paard is echt bomproof en 100% verkeersmak. Leuk initiatief hoor, maar imo weinig zinvol.

mellanion84

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 13:38

laten we er vanuit gaan dat paarden onder dezelfde noemer vallen als kinderen en neem als ruiter je verantwoordelijkheid
ik duik inritten in als ik tractors aan zie komen en stap af als ik iets tegen kom waar ik niet van weet hoe mijn paard reageerd.
kijk een vrachtwagen chaufeur aan zodat je kan signalen wat je van hem verwacht. En bij twijfel.. AFSTAPPEN en opzij gaan!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 13:38

eenitraM schreef:
Maar helaas heeft niet iedere ruiter en/of verdere weggebruiker een vluchtdier onder controle. Zodoende niet het gevaar opzoeken.

Een vluchtdier onder controle is een interne tegenstelling.
Gelukkig maar dat ´vluchtdier´ een onzinwoord is, anders hoorde een paard helemaal verboden te zijn in de openbare ruimte.

Schrik = reflex.
Vlucht = gedrag.

Aan gedrag ligt een beslissing ten grondslag, een risico-afweging over vlucht, vecht of niets.
Bij het beleren van een rijpaard hoort dit een fundamenteel aspect te zijn. Het rijpaard wat de openbare weg op gaat moet betrouwbaar zeker als resultaat van diens risico-beslissing kiezen om de richtlijnen van de ruiter op te volgen.

Parallel daaraan loopt het omvormen van de schrikreflex in een aandachtsreflex voor de ruiter.

Dat de ruiterij dit niet begrijpt, niet (meer) weet, is een probleem van de ruiteríj.
Dit behoort niet te worden afgewenteld op de overige verkeersdeelnemers die ervan uit moeten kunnen gaan dat elke bestuurder diens voertuig beheerst; OOK EEN PAARD!

Dav

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 13:39

eenitraM schreef:
Dus raad ik je aan niet de weg op te gaan ;)

_O- _O-

Echt wat'n suffe beredenering maak jij.
Dus omdat mijn paard kan schrikken van onverwachtse dingen zoals bv vallende kettingen op het asfalt of andere situatie's die je niet zomaar kan trainen zou ik dus niet meer langs de weg mogen _O-
Tuuurlijk.....

Het is echt niet zo dat als ik een keer langs de weg rij dat het levensgevaarlijk is/ongeleid projectiel.

GamblersCup schreef:
Pak de trailer.

Jaaa en die heeft natuurlijk ook iedereen en iedereen heeft daar ook zomaar tijd voor om spullen in te laden,knol erin,naar 1of ander afgelegen liefst ook nog afgezet stuk groen te gaan en daar 20min te rijden en dan weer terug.
Wederom een kortzichtige reactie.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 13:40

Huertecilla schreef:
Gypsy schreef:
Tja, ik ga er simpelweg van uit de je op een veilige manier het verkeer in gaat. Jullie niet?

En daar mag volgens het wegenverkeersreglement elke weggebruiker ook vanuit gaan :)*

Inderdaad, mij hoor je iig niet klagen.
Ach, ik zal me soms ergeren aan mensen die mij of zichzelf blijkbaar graag dood zien, maar paardlief en ik blijven gewoon kalm...

Overigens, een verplicht ruiterbewijs, en een soort apk voor paarden zou niet verkeerd zijn ergens. Aan de andere kant, alsjeblieft niet ook bij ruiters zoveel bemoeienis.

mebianca

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 13:41

Als iedereen rekening houdt met elkaar dan is het probleem opgelost. Ik rij zelf zeer veel langs de weg en wat mij opvalt is dat vooral veel motoren wel rekening houden met paarden en autobestuurders niet. Misschien omdat hun ook kwetsbaarder zijn in het verkeer…of wordt er meer aandacht aan besteed in de rij of theorie lessen? En ook al vertrouw ik mijn paard super veel maar als er een trekker met aanhanger aankomt of iets anders groots ga ik gewoon even in een dam/ oprit wachten. En zodra iemand aan mij en mijn paard denkt laat ik dat ook blijken met een vriendelijk gebaar...maar zo niet laat ik het ook blijken.. :o

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 13:42

Nee Dav, jij VINDT dat kortzichtig. Ik noem het verstandig.

Dat jij die problemen hebt (geen trailer, geen zin in de moeite, bokkers even vertellen dat ze suf en kortzichtig zijn hoewel deze aan de veiligheid van paard, ruiter en andere weggebruikers denken) is NIET het probleem van anderen en hiermee mag je ze dan ook niet opzadelen (om even in de ruiter-termen te blijven :D ).

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 13:44

Mijn paard is behoorlijk verkeersmak al zeg ik het zelf, en met een braaf maatje erbij is het echt lekker ontspannen, ook voor mijn paard.

Echter, wanneer iemand het nodig vindt flink te toeteren of 10x voorbij te komen rijden en even gas te geven terwijl de koppeling wordt ingetrapt...
Dan begint ook mijn paard behoorlijk nerveus te worden.
Net als fietsers (en wielrenners) die je vaak pas op het laatste moment aan hoort komen.
Ik kijk dan ook regelmatig achter me wanneer ik een klein stukje over het fietspad moet.

Maar als ik dan langs het fietspad ben, kan er wel eens een grasspriet scheef staan wat voor veel commotie zorgt.
Moet ik dan maar omdat mijn paard niet 100% betrouwbaar is niet meer naar buiten gaan?
Dan mag eigenlijk niemand meer naar buiten, geen enkel paard is 100% betrouwbaar.

Het is een beetje van beide.
Inschattingen maken als ruiter, maar ook als bestuurder van een motorvoertuig.

Mijn pony was erg bang voor grote vrachtwagens met aanhangers.
Wanneer ik dan mijn best doe zoveel mogelijk in de berm te gaan, maar deze chauffeur neemt geen enkele moeite om rustig voorbij te rollen zodat ik net iets langer de tijd heb om goed aan de kant te gaan...

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Ik vind een trailer eigenlijk tot de basisuitrusting van iedere paardeneigenaar horen...maar blijkbaar zien anderen dat anders.

chrispy

mebianca schreef:
Als iedereen rekening houdt met elkaar dan is het probleem opgelost. Ik rij zelf zeer veel langs de weg en wat mij opvalt is dat vooral veel motoren wel rekening houden met paarden en autobestuurders niet. Misschien omdat hun ook kwetsbaarder zijn in het verkeer…of wordt er meer aandacht aan besteed in de rij of theorie lessen? En ook al vertrouw ik mijn paard super veel maar als er een trekker met aanhanger aankomt of iets anders groots ga ik gewoon even in een dam/ oprit wachten. En zodra iemand aan mij en mijn paard denkt laat ik dat ook blijken met een vriendelijk gebaar...maar zo niet laat ik het ook blijken.. :o

helemaal mee eens!! Ik denk dat motor rijders er rekening mee houden omdat ze weten dat zij zelf ook kwetsbaar zijn. Heb zelf ook mijn motor rijbewijs maar daar heb ik niks extra's gekregen over paarden in het verkeer dan bij mijn auto rijbewijs;).

Sleeper

Re: Vrienden overleden vrouw vragen aandacht voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 13:47

Het probleem chauffeurs die geen rekening houden met paarden op de weg, is niet dat ze geen rekening houden met paarden op weg maar uberhaubt niet met andere weggebruikers. Die rijden ook hard en dichtbij langs als je op de fiets zit. Net als de bekende wielrenners, ook die houden geen rekening met jou op de weg. Of je nou op paard, fiets, benenwegen zit/bent andere weggebruikers horen met een gepaste afstand je te passeren.

Huertecilla

Dav schreef:
Dus omdat mijn paard kan schrikken van onverwachtse dingen zoals bv vallende kettingen op het asfalt of andere situatie's die je niet zomaar kan trainen zou ik dus niet meer langs de weg mogen _O-
Tuuurlijk.....

Schrikken mag, vluchten of aanvallen niet.
Dat hoort een basis onder de dressuur vóór het naar buiten gaan te zijn.
Elk onvoorzien voorval past daar binnen.
Een onzeker voorval is in de werkelijke wereld een zekerheid. Je weet alleen niet wát.
Daar behoor je samen met jouw rijdier op voorbereid te zijn en anders.... niet op de openbare weg te komen.

GamblersCup

SusanH schreef:
Ik vind een trailer eigenlijk tot de basisuitrusting van iedere paardeneigenaar horen...maar blijkbaar zien anderen dat anders.

Dit kan in de praktijk natuurlijk niet waar gemaakt worden... veel mensen hebben het geld niet, of niet de juiste auto om een trailer te trekken, geen plek om m neer te zetten of kunnen eentje lenen wanneer de nood aan de man is en dat is genoeg.