KNHS komt met gedragsregels ruiters en menners

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

alexonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 22:43

hahaha, de laatste keer dat ik zo'n teken kreeg, werd die terstond door een stopteken van de politie gevolgd hahaha.
Maargoed, deze jongen blijft altijd vriendelijk lachen ;)

Rhys

Re: KNHS komt met gedragsregels ruiters en menners

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 23:08

Deze regels kent de gemiddelde ruiter /menner toch al lang!
En hoe lang heeft de KNHS hier over vergaderd?

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 23:49

PaysBas schreef:
De actie die de KNHS had heette volgens mij "Weet wat je doet wanneer je een paard in t verkeer ontmoet".
Deze actie had wat mij betreft een SIRE reclame kunnen zijn.
Vind dat de media er ook veel meer aandacht aan mag schenken hoef associaal (dan verwoord ik me nog netjes) wordt omgegaan met ruiters/amazones en menners met paarden in t verkeer.

Maak daar maar überhaupt asociaal gedrag in het verkeer van. Ik wil niet alleen te paard netjes behandeld worden maar ook als ik netjes aan het fietsen ben (ben meer dan eens in de bosjes terecht gekomen omdat een tegenliggende auto te beroerd was om iets netter de bocht te nemen) en ik denk zomaar dat die bus,- en vrachtwagenchauffeurs het ook heel fijn zouden vinden als mensen die vijf tellen kunnen wachten ipv als een malloot praktisch onder zo'n ding door rijden...

Verder ken ik die regels ook al, en al zou ik ze niet kennen, als je je gewoon netjes gedraagt te paard volg je ze eigenlijk ook al...Zou daar alleen nog aan toe willen voegen dat het ook geen kwaad kan om mensen die je tegenkomt netjes te groeten, te bedanken bij vriendelijk gedrag en met een blij gezicht te rijden. Maak je mensen blij mee zodat ze in het vervolg eerder geneigd zijn rekening met je te houden en iig minder snel zullen gaan klagen. Daarnaast is het soms ook gewoon gezellig en leuk. Ik word nog weleens aangehouden door oude heertjes die dan hele verhalen over hun kindertijd met werkpaarden kwijt moeten. Tja, ik vind dat altijd wel leuk om te horen (en daarnaast gaat paard automatisch op stand-by als ik ga kletsen, scheelt ook).

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 23:52

Mest opruimen na de rit?
Als je op de openbare weg rijdt, dan is de mest vaak allang platgereden :')
En ik zie nog niet iemand, naderhand met de auto of fiets, met een schep bij zich mest opruimen.
Dan moet je ook nog precies weten waar het allemaal ligt.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 07:48

mika11 schreef:

Mischien moet de KNHS met de gratis find your'e poop app komen. Kan je via google maps precies aangeven waar je paard z'n staart heeft opgetilt. Andere weggebruikers kunnen dan ook zien waar de poep ligt en er omheen rijden. :)*

Fenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 08:07

NatasjavE schreef:
mika11 schreef:

Mischien moet de KNHS met de gratis find your'e poop app komen. Kan je via google maps precies aangeven waar je paard z'n staart heeft opgetilt. Andere weggebruikers kunnen dan ook zien waar de poep ligt en er omheen rijden. :)*

http://www.ipoonow.com/ :)*

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 09:27

Ik vindt niet alleen de automobilisten schadelijk in sommige gevallen,maar waar ik zelf het meeste last van ervaar in het bos zijn de mountainbikers.Die keihard uit het niets uit de bosjes komen scheuren op de ruiterpaden..

anais96

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 09:54

Lees ik het nou verkeerd of staat er dat ieder jaar 17 miljoen buitenritten worden gemaakt PER PAARD??

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 10:07

anais96, dat staat er inderdaad ja :))

Wij rijden nu ook weer geheel als kerstboom verlicht buiten. Dan nog wordt je regelmatig (bijna) door automobilisten van je sokken gereden. Gisteren in de mist toch naar buiten gegaan en zowaar voor de verandering alleen maar keurige automobilisten :oo . Voorrang geven wanneer wij ook voorrang hadden, even wachten met inhalen en vervolgens hand opsteken :oo . Misschien dat door de mist de automobilisten toch anders autorijden en zich bewuster zijn van hun omgeving :-)

(overigens op twee verschillende ritten al divers commentaar gehad van wandelaars/joggers, variërend van 'met Kerst hoef je hem alleen nog maar binnen te zetten' tot 'Prachtig, hij lijkt wel een kerstboom' . We zijn dus iig goed zichtbaar :)) )

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 13:45

Deze regels zijn niet nieuw ik heb ze 18 jaar geleden geleerd bij het ruiterbewijs en 13 jaar geleden bij het koetsiersbewijs weer.
Hier ook voornamelijk goede ervaringen met andere weggebruikers, wordt ook wel vaak aangesproken door voorbijgangers en mijn pony's stoppen vanzelf als kindjes aan komen lopen en vragen of ze mogen aaien. Van de week wel een vrachtwagenchauffeur die 10 cm speling tussen een tweespan pony's en zijn wagen genoeg vond, om vervolgens recht voor me af te slaan, maar goed gelukkig kijken mijn muppen er niet van op, en kan ik verbaasd kijkend me afvragen hoe iemand zo dom kan zijn.
Hoe vat je dat per paard op, ieder paard 17 miljoen buitenritten is wat veel, maar in Nederland 17 miljoen waarbij mensen op hun paard of erachter plaatsnemen geloof ik wel. Ik maak zo'n 6 buitenritten per week, dat zijn er voor mij alleen al zo'n 300, oeps.

connepon85

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 16:35

Het lijkt mij dat er ook gedragsregels voor automobilisten mogen komen, niet alleen als ze paarden langs de weg tegen komen, maar ook als ze in een trailer staan.

Afgelopen zondag was het erg mistig en reden we 70 ipv 80 (we wisten dat we in de buurt van een stoplicht kwamen, maar het was zo mistig dat je niet snel kunt zien of het rood of groen is). Bij het wegrijden na het stoplicht haalde een busje ons in en zat de passagier vanuit het raam wild gebaren te maken dat we sneller moesten rijden. Ze begrijpen echt niet dat je met een paard in de trailer niet zomaar snel kunt remmen of hard weg kunt rijden.

Eleonora_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 18:31

NatasjavE schreef:

_/-\o_ geweldig idee!

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 18:32

Sammie schreef:
http://www.knhs.nl

Jaarlijks worden er 17 miljoen buitenritten per paard gemaakt. Om een ruiterroute te bereiken moet er vaak eerst op de openbare weg gereden worden. Waar paarden zijn is mest, andere recreanten en bewoners ondervinden hier vaak overlast van. Niet iedereen geniet van buitenrijden!

Goeie dag eem!

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 20:13

PaysBas schreef:
Lijkt mij dat andere weggebruikers beter eerst opgevoed kunnen worden.

Vroeger zat deze opvoeding bij het rijbewijs in, tegenwoordig is dat blijkbaar teveel moeite. Geloof zelfs dat er maar 1 vraag over is bij de theorie, of is die er al uitgehaald?
Kan me nog een uitzending herinneren van wegmisbruikers of iets in die trant, ook zo'n pestjochie wat net zn rijbewijs had en expres vlak langs ruiters en aanspanningen scheurde luid toeterend enzo, want hij vond het lollig als ze dan aan de kletter gingen. Geloof dat hij zich niet lang na de uitzending te pletter reed tegen een boom. Tsja God straft "bijna" onmiddellijk ;)

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 20:17

volgens mij doen de meeste ruiters dit al indien mogelijk, de andere weggebruikers zouden juist wat beter moeten leren hoe je een paard passert en benaderd want wat die soms uithalen en als je paard dan op ze reageert is je paard ineens wild

dakota

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 23:49

Ik word dat gezeik om die paardenmest wel een beetje zat. Wil het best opruimen (in de buurt) zodra andere weggebruikers ook hun zooi (uitlaatgassen) gaan opruimen en zich een beetje fatsoenlijk gaan gedragen tegenover paarden. Maar al te vaak dat vrachtwagenchauffeurs en tractoren met een rotgang langs paarden rijden, fietsers gelijk gaan schelden omdat je een stukje op het midden van het fietspad loopt met je paard (omdat ernaast een afgrond is en als je er te dicht naast loopt je paard met 1 keer schrikken erin ligt) en mensen die je opwachten om je te bespringen zodra je paard wat laat vallen en dan verwachten dat je het gelijk gaat opruimen terwijl je naast een gevaarlijke weg loopt. Zie verder ook veel blikjes, chipszakjes etc op de stoep liggen, de gemeente is te belazerd om de vele bladeren op de weg op te ruimen en hondendrollen zie je ook overal. Nee, tot nu toe houden alleen ambulancebestuurders rekening met paarden op de weg. Heb altijd mest van mijn paarden van het fietspad in de berm geschopt, iets waar veel paardeneigenaren in de buurt al niet eens de moeite voor nemen. Alsnog wordt je dan aangesproken op de mest van anderen. Waarom zou ik nog rekening houden met alle zeikerds die ook geen rekening houden met paarden.... ben gekke henkie niet.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 06:58

Amen Dakota!! _/-\o_
PS: je was de brandende peuken nog vergeten die te pas en te onpas uit het raam gekieperd worden.

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 08:29

Dus omdat andere mensen asociaal gedrag vertonen hebben we als ruiters ook direct een vrijbrief voor asociaal gedrag := Zo wordt het nooit wat natuurlijk...

Zoals ik al zei vind ik het van de plaats afhangen, als je binnen een woonerf voor iemands deur mest laat liggen vind ik dat knap asociaal, op een veldweg bijv. vind ik dat iets anders.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 14:32

Dakota, je vind dat anderen zich moeten gedragen een betere wereld begint bij jezelf.
Ik lees dat je fietspaden gebruikt en het dan vervelend vind dat men je aanspreekt dat je op het midden rijdt, je hoort op straat te rijden en doe je dat niet dan zou het wel zo netjes zijn, als je wanneer een fietser in de buurt komt, even aan de kant gaat. Als je op straat rijdt dan houden ook automobilisten meer rekening met je al is het maar omdat ze moeten inhalen over de andere weghelft, ipv langs te kunnen scheuren aangezien jij op het fietspad rijdt.

Evti

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 12:01

Alsof iemand na een rit weer terug gaat om mest opteruimen ;)

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 14:10

domblondje98 schreef:
Alsof iemand na een rit weer terug gaat om mest opteruimen ;)

Ehm ja! Zoals ik al aangaf, als het een straat in een woonwijk is wel ja!