pony doodgevoederd bij stoeterij 't Ribohof

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: pony doodgevoederd bij stoeterij 't Ribohof

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 09:31

Jaja, maar 1 worteltje |o
Ik kan mij daar zo boos om maken :+

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 09:41

Wat een sneu verhaal...

Ons weiland ligt precies in het midden van een woonblok, dus de paarden hebben 25 buren... Een buurman van ons weiland heeft wel eens gigantische hoeveelheden gazongras over het hek gekieperd. Ik snap de redenatie: gras gemaaid, paarden eten gras en dan ben ik mooi van het afval af (scheelt weer in de groene container). :\ Ik zag het gelukkig gebeuren en heb in sneltreinvaart alles weer weggehaald. Laatst had een buurvrouw appelschillen over het hek gegooid, helaas inclusief het schilmesje! Daarna hebben we een brief rondgestuurd welke aanpassingen wij gingen doen aan de omheining. Door al het bijvoeren hingen de paarden steeds brutaler tegen de omheining en daarom zou er toch weer stroom op komen (door de aangrenzende tuinen van gezinnen met jonge kinderen lieten we de stroom er eerst af). In die brief hebben we meteen gevraagd of ze de paarden niet meer wilden voeren + uitleg over het gevaarlijkste voer (zoals het gemaaide gazongras) en de gevolgen. We hebben daarbij wel heel duidelijk vermeld dat een paard gemakkelijk koliek kan krijgen en dat ze daar vaak dood aan gaan. Had genuanceerder gekund, maar het was in elk geval duidelijk.

Volgend jaar verhuizen we naar het huis naast ons grote weiland, in het buitengebied. Daar hebben we veeeel minder buren en de mensen die er wonen, zijn wat meer bekend met vee/paarden. Zij voeren alleen in overleg een enkele keer een hele appel. Dus dan hoef ik me geen zorgen meer te maken over het bijvoeren!

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 10:00

echt triest dit,sterkte met het verlies van de pony.

maar ik weet waar ze over spreken,ik heb 1 van mijn pony's hier door ook moeten laten inslapen.toen heb ik de andere pony aan een vriend van me gegeven,want in die wei wilde ik mijn pony's niet meer hebben staan.erg voor depony maar mensen snappen het niet als shetties op een kaal stuk saan,ze kijken niet of de beestjes er goed en verzorgd uit zien!!!!!erg jammer die mensen allemaal

Vivat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 10:19

Citaat:
Misschien heel erg cru, maar misschien wel te gebruiken als sensibiliseringscampagne: een foto van de gestorven pony aan de draad hangen en erbij schrijven, wilt u dit op uw geweten hebben?

dit vind ik wel een goed idee, misschien heel hard maar blijkbaar hard nodig... ;(

zwartepaerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 11:16

Sommige mensen kunnen het jammer genoeg niet laten, hoeveel bordjes je ophangt en uitleg je ook geeft :( Hier ook zo'n lomperik meegemaakt, het hele verhaal uitgelegt, hij leek het te snappen, de volgende dag komt hij echter weer met de vraag "ja maar, mogen ze nu echt niets hebben, want mijn kleinkinderen vinden het zo leuk om te voeren".......sorry, maar hier zakt mijn broek van af. En dan nog boos zijn ook als het echt niet mag. Een extra draadje doet bij ons wonderen, maar het is van de gekke dat het op deze manier moet. Maar blijkbaar heeft niet iedereen gezond verstand 8)7

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 11:25

Het is belachelijk dat het nodig is maar ik had een extra draad in de paddock 's zomers (woonde tussen camping en frietkraam... Van halve frikandellen en patatje oorlog tot aardappelschillen, bloemkoolstronken en beschimmeld brood en verzin nog maar wat meer... :roll: )
Echt waardeloos dat dit gebeurd is, maar als het probleem zo groot is daar en bij de buren ook al een pony overleden was door het zelfde probleem, snap ik eerlijk gezegd niet dat ze dat nog niet gedaan hebben (dat extra draadje dus), zo moeilijk lijkt me dat niet om te bedenken... Dan maar een strook wei onbruikbaar, ik nam daar toch geen risico mee. Als de paarden er niet meer bij kunnen wordt het voeren ook vanzelf minder.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 11:32

Djilna schreef:
Je zou bijna de pony dood langs de omheining leggen met een bordje erbij: Deze pony is doodgevoerd door voorbijgangers!! En dan hopen dat het nooit meer gebeurd..

Hard maar blijkbaar noodzakelijk alleen krijg je dan weer geneuzel over teren kinderzieltjes....

Chessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 11:32

Zie het bij onze buurpony ook gebeuren,
wat mensen vaak ook niet snappen is dat ze niet de enige zijn die iets geven
"ja maar ik geef maar 2-3 sneetjes"
tja.. maar dat doen per dag zo'n 20 mensen die langsfietsen.. heeft ie toch een heleboel op..

Ben blij dat die van mij niet langs de weg staat en z'n ontzag voor schrikdraad groter is dan z'n behoefte aan wat extra eten..

Tycho

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 11:33

Vooral de mensen die je al aangsproken hebt en die toch doorgaan met voeren halen in mij het slechtste naar boven. Je zou ze haast gaan volgen en tonijn op olie door hun brievenbus gooien voor hun hond.

Mochten ze je dan aanspreken gewoon net zo dom antwoorden , ' goh jij helpt me zo leuk met de paarden ik dacht ik doe wat voor je terug , maar vind je dat niet leuk dan' ????

LuffB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 11:38

Wij hebben hier hetzelfde probleem, maar dan in de stallen. We staan bij een gezellige boer met onze pony, waar ook een stel andere paarden gestald staan. Dat is het probleem niet. Het probleem zijn de trekkershutjes en logeerappartementen die de boer sinds een jaar of twee ook heeft en veel families trekt. En daar is de redenatie al snel bij, ''oh, maar een worteltje of een broodje maakt toch niet uit?''
Het ging zelfs zo ver dat er biks en granen uit de voertonnen van de eigenaars werd gehaald en aan de paarden werd gevoerd. Geen ongezond voedsel dus, maar teveel is zeker schadelijk.
Er hangen ondertussen briefjes met oa;
- geen wortels pakken
- paard niet voeren
- paard niet aaien
- paard niet uit de stal halen
- van de spullen afblijven

hoe leuk aaien ook is, het wordt bij kleine kinderen al snel slaan.. en ik zit ook niet op een kopschuwe pony te wachten.
Niet zo heel lang geleden vond ik in de voerbak ook kauwgom. Gelukkig is mijn pony geen alles eter (die kan haar ontbijt ook gewoon tot de middag laten staan, dan heeft ze geen honger:P) maar je moet er toch niet aan denken aan wat kan gebeuren.

Heel veel sterkte voor de eigenaren. Ik hoop dat er maatregelen genomen kunnen worden om het voeren tegen te gaan.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 11:44

vreemd dat mensen altijd denken dat dieren honger hebben en ze dan gaan voeren :(
Triest dit |(
Is hij aan een maagruptuur overleden?Ik neem aan van wel,anders was hij niet in een nacht doodgeweest.

LadyKantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 12:06

Jeetje, dat mensen soms niet door hebben dat ze een dier juist meer schade toebrengen dan dat ze goed zijn voor het dier. Hier valt mijn mond echt van open, en dan niet alleen van de openingspost, ook de verhalen van andere bokkers. Wat een troep mensen in de weide gooien! En zo zie je maar dat het dier weer eens de dupe wordt van onwetendheid. :n
Zelf voer ik nooit paarden van een ander, zelfs niet wanneer ik mijn paard een appeltje geef en het paard naast hem in de stal zielig staat te kijken. Je weet gewoon nooit de (medische)geschiedenis van een dier, dus voeren van andermans paard is voor mij taboe.

probabeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 12:24

wat ben ik blij met mijn brede sloot en haag tussen het hekwerk van de paarden en de weg.......

lijkt me ontzettend vervelend (understatement) als er telkens rotzooi in je weide word gegooid

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 12:36

Wij hebben een shet met hoefbevangenheid (onder behandeling) door deze reden. Beestje mag geen gras, staat dus samen met een vriendje op zand. Nou dat is toch zo zielig, lekker veel gras trekken, appels meenemen en voeren maar.
Die shet word steeds dikker en wij ons maar afvragen hoe...

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 14:00

Helaas gebeurt het echt te vaak.
Mensen snappen niet dat al die dingen schadelijk en zelfs dodelijk kunnen zijn.

Mijn merrie heeft een allergie en staat gelukkig midden op een groot stuk maar die aan de rand hebben minder geluk.

Het enige wat je kunt doen is een 2de draad spannen zodat ze niet aan het hek kunnen komen.
En dan hopen dat mensen het niet zo ver gaan gooien...

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 14:08

Bah. Helaas hebben nogal wat mensen als het op dieren aankomt het iq van een keerborstel. Vooral vermenselijken is heel populair. "jamaar ik stop toch ook als ik genoeg heb dus het paard zal ook stoppen als genoeg heeft/het slecht is voor hem". Doet me denken aan een bokker ooit die met veel moeite moest verhinderen dat haar zwaar hoefbevangen shet door wandelaars 'gered' zou worden en van een kale wei naar een wei met kniehooggras gezet, want zo'n shetje zonder eten is maar sielugh. Zelfs na de uitleg waarom. Nee het blijft zielig, een paard hoort veel eten te hebben in een volle wei. Ze doen alsof jij een overbezorgde schijterd bent en zij het wel beter weten. Of "eentje kan geen kwaad".

Je zou inderdaad bijna het dode paard langs de wei leggen en erbij schrijven "dit heeft u, voeder, op uw geweten!" :n .

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 14:26

gebeurd bij ons ook vaak. Een pony had een behoorlijk koliek door veel te kool voorbijgangers gooien dat in de weide.
Ergelijk gewoon en als mensen er op aan spreekt krijg je een grote mond.

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 14:46

Ik zou dan eigelijk overwegen om een opleiding te doen tot ninja. Verstoppen in de bosjes en mensen neerhalen en hun al die rotzooi door de strot te boren. Wat een lamzakken heb je toch, en maar niet luisteren omdat ze het zelf beter denken te weten. Paard dat ik verzorg staat ook langs een fietspad, maar zover ik weet worden ze niet gevoerd. Wel ligt er altijd troep in de wei van langs fietsende scholieren die kennelijk te achtelijk zijn om hun eigen zooi bij zich te houden. Flesjes drinken, lege zakken chips en ander soort verpakkingen. Wat die kloothommels (ik heb het niet zo op jongeren) wel doen is hun half gevreten zooi bij de eigenaren van het terrein in de tuin gooien.. voor de hond. Je lacht je de eerste keer ziek als je de hond met een zak chips op zijn hoofd voorbij ziet komen.. maar daarna is het zo leuk niet meer. Ik ben bij dat soort mensen altijd wel voor het knetterhard optreden, niet luisteren is een duik in de mestbult :)

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 14:56

Wat misschien nog helpt: Een ton neerzetten waar mensen het eten in kunnen doen. Dat hebben ze bij ons op de kinderboerderij ook. Volgens mij flikkeren ze die hele ton elke dag gewoon bij het GFT, maar dan krijgen de dieren het tenminste niet binnen, en de mensen denken dat ze de dieren eens lekker verwend hebben. :D

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 17:32

Ik mag het misschien niet zeggen, maar het lijkt haast wel dat er mensen zijn die het er om doen...
Hoe moeilijk is het om een bordje te lezen. Of eventueel op google te kijken wat de gevaren zijn.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 17:39

ongelooflijk, dat ondanks de borden mensen voer blijven dumpen, zelfs met bordjes. zie het bij mij in de buurt ook, een van de ponytjes die daar staat mag ook geen suiker binnenkrijgen. Er hangen steeds meer bordjes met uitleg. Daar word je toch echt boos van dat mensen het blijven negeren!

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 17:42

lotteElb schreef:
Jeetje da's ook verschrikkelijk! Ik deed dat vroeger ook, maar tegenwoordig ga ik niet zomaar meer iedereens paarden volstoppen. En als ik al brood oid uitdeel (op de manege, daar mag het) verdeel ik dat onder alle paarden en pony's zodat ze max 2 / 3 sneetjes krijgen.

maar 10 mensen die dit zo verdelen is toch een behoorlijke hoeveelheid op een dag.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 17:44

Ik zou echt (serieus) een foto van de dode pony maken en die bij de wei hangen, met het bericht dat dát dus gebeurt als je de ponies voert. Tis hard, maar ja, het IS ook hard verdorie! Zeker voor de eigenaar van de ponies.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-11 17:46

Mijn paard was ook bijna doodgevoerd. Mensen dachten hem iets lekkers te geven maar dat was pulpbrok. Nadat hij wat gedronken had begon dit dus enorm uit te zetten in zijn maag waardoor hij tot drie keer toe een slokdarmverstopping op liep. Godzijdank was ik er steeds op tijd bij.
Echt levensgevaarlijk wanneer mensen zonder na te denken iets over het hek gooien.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 19:40

Weidebloem schreef:
ongelooflijk, dat ondanks de borden mensen voer blijven dumpen, zelfs met bordjes. zie het bij mij in de buurt ook, een van de ponytjes die daar staat mag ook geen suiker binnenkrijgen. Er hangen steeds meer bordjes met uitleg. Daar word je toch echt boos van dat mensen het blijven negeren!

Mensen worden van die bordjes spontaan analfabeet en dat is helaas een bekent probleem.

Mijn pony's staan ook in een dorp, maar gelukkig is die wei alleen vooraan grenzend aan de weg en daar lopen ze alleen als ik er bij ben (mogen niet teveel gras). Last van voorbijgangers die voeren heb ik niet (en de buurvrouw kan nu niet meer door mij omheining heen }> .
Op vorige stal heb ik er wel mensen op aangesproken, nu voerden die plukken gras, maar ook dat wil ik niet hebben. Het probleem is nl niet alleen wat en hoeveel er gevoerd wordt, maar ook het voeren zelf. Paarden leren dan om bij mensen te komen, en mensen die kwaad willen (diefstal, mishandeling) krijgen het dan erg makkelijk. Nu stond er in die tijd nog wel eens een artikel in de krant over mishandeling van paarden in een wei, en hoewel die mensen erg teleurgesteld waren dat er niks mocht begrepen ze dat wel.