Natuurlijke manier van inrijden veroorzaakt minder stress

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

kwakernoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 21:09

s6801881 schreef:
Puur uit goed vertrouwen. Tja, dat kan echt niet met een gemiddelde KWPN-er.

Wat een rare opmerking zeg. Of alle KWPN-ers niet te vertrouwen zijn :(

Cheytjuh
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 21:10

Sizzle schreef:
s6801881 schreef:

Waar slaat dat nou weer op 8)7

Een KWPNer is ook gewoon een paard en die doet het ook op vetrouwen, moet niet gekker worden hier.........

Mijn gedachten, jeetje zeg wat is dat nou weer voor opmerking :') Dus een gemiddelde KWPNer is een rotbok ?

Verder weinig te zeggen over het onderzoek. Het is een onderzoek waar net zo goed geen geld in gestopt had hoeven worden, want iedereen weet dit al. Daarbij met 2 1/2 jaar inrijden is een beetje tegenstrijdig met hoe ze het willen laten zien.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 21:15

s6801881 schreef:
Wel grappig dat ze arabisch volbloed paarden hebben gebruikt. Niet om het een of ander, maar dat zijn ontzettend fijne mensgerichte paarden om mee te werken. Een van de kerels die ik deels zadelmak heb gemaakt, daar kon ik het opstijgen/hangen etc. gewoon oefenen zonder een helper. Puur uit goed vertrouwen. Tja, dat kan echt niet met een gemiddelde KWPN-er. Maar het is natuurlijk wel fair dat beide onderzoeksgroepen uit dit ras bestaan. Het is dus niet een vraag naar de interne validiteit (vergelijkbaarheid van groepen) maar de externe validiteit (generaliseerbaarheid naar andere rassen) waar ik mijn vraagtekens bij heb. Daarnaast ben ik erg benieuwd hoe de "natuurlijke methode" dan exact is gehandhaafd. Maar de resultaten zijn wel bemoedigend!

wat een kul, een arabier is zeker lekker rustig uit het onderzoek, niet alle KWPN-ers zijn knettergek hoor en dan juist helpt het door ze de tijd te geven ipv ze te overvallen, ik heb zelf ook een aantal paarden in mijn leven zadelmak gemaakt waaronder KWPN-ers en had het meest mn handen vol aan een Haflinger, wat een onzin, hoe verzin je het

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 21:20

kwakernoot schreef:
s6801881 schreef:

Wat een rare opmerking zeg. Of alle KWPN-ers niet te vertrouwen zijn :(

neej joh, dat zijn sportpaarden.
die moeten leven in een stal met dekens op.
en die gaan dood als je ze op de wei gooit.

en tot zover de kortzichtigheid.

nuttig onderzoek, mensen willen toch graag dat iets wetenschappelijk wordt onderzocht en onderbouwt.

Careano

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 21:21

En dan ben ik benieuwd hoe ze de paarden geselecteerd hebben. Sowieso dat er al verschil zit in paarden die op jonge leeftijd als veulen al veel in de hand zijn geweest en paarden die niks gewend zijn wat betreft omgang met de mens. Voor je dit kunt vergelijken moet je onafhankelijk random selecteren welk paard je voor welke groep gaat gebruiken en ik vraag me af in hoeverre ze dat gedaan hebben.

Is dit onderzoek ook ergens na te lezen?

Dees

Re: Natuurlijke manier van inrijden veroorzaakt minder stress

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 21:23

Helemaal niet inrijden levert nog minder stress op.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 21:24

Dees schreef:

en dan in de woestijn flikkeren, das pas natuurlijk :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 21:51

Miepie77 schreef:
s6801881 schreef:
Wel grappig dat ze arabisch volbloed paarden hebben gebruikt. Niet om het een of ander, maar dat zijn ontzettend fijne mensgerichte paarden om mee te werken. Een van de kerels die ik deels zadelmak heb gemaakt, daar kon ik het opstijgen/hangen etc. gewoon oefenen zonder een helper. Puur uit goed vertrouwen. Tja, dat kan echt niet met een gemiddelde KWPN-er. Maar het is natuurlijk wel fair dat beide onderzoeksgroepen uit dit ras bestaan. Het is dus niet een vraag naar de interne validiteit (vergelijkbaarheid van groepen) maar de externe validiteit (generaliseerbaarheid naar andere rassen) waar ik mijn vraagtekens bij heb. Daarnaast ben ik erg benieuwd hoe de "natuurlijke methode" dan exact is gehandhaafd. Maar de resultaten zijn wel bemoedigend!

wat een kul, een arabier is zeker lekker rustig uit het onderzoek, niet alle KWPN-ers zijn knettergek hoor en dan juist helpt het door ze de tijd te geven ipv ze te overvallen, ik heb zelf ook een aantal paarden in mijn leven zadelmak gemaakt waaronder KWPN-ers en had het meest mn handen vol aan een Haflinger, wat een onzin, hoe verzin je het

Ik heb 5 jaar haflingers ingereden en die zijn haast zadelmak geboren.. heb ook meerdere rassen zadelmak gemaakt/doorgereden en toch zijn de kwpners lastiger hoor.. Ik werk nu weer met friezen en wat een verademing is dat eigenlijk zeg... :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 21:52

Sizzle schreef:
Dees schreef:

en dan in de woestijn flikkeren, das pas natuurlijk :D

natuurlijk wel voor water zorgen, anders word de DB boos... :Y)

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 21:57

Wat is het verschil met het onderzoek Voest vs. Deurne met de paarden van Lelystad destijds?
Daar kwam volgens mij ook hetzelfde resultaat uit?

amayziah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 22:01

De uitkomst was wel voorspelbaar. Desalniettemin een leuk en nuttig onderzoek.

snowdon, ja volgens mij ook.

Sidera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 22:04

Sizzle schreef:
Wat is er natuurlijk aan op een paard zitten :?

Ik vind het weer een typisch onderzoek waar je van te voren de uitslag al van weet.
De 'natuurlijke' manier is voor mij conventioneel en vanzelfsprekend eerlijk gezegt.
Hoezo is een stapmolen conventioneel, veel proffecionele 'inrijders' hebben niet eens een stapmolen.
Als met al vind ik het weer een hoop geblaat maar weinig wol.

hihi moest ik ook een beetje denken.
Die natuurlijke manier is gewoon de 'conventionele' manier

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 22:15

Titel had beter kunnen zijn 'met meer voorbereiding inrijden versus snelle route' :P
Bijna iedereen die ik ken en paarden inrijdt doet dat op de eerste manier incl. mijzelf. Alleen de enkeling bij wie het paard snel moet presteren pakken de snelle route. Die houdt in de stapmolen over te slaan maar er gewoon zadel op te knikkeren, longeren en als paard uitgesprongen is er op en door rijden tot ie niet meer bokt. Zo iets, ongeveer.

Wat betreft kwpners...probeer eens een haflinger :')

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 22:18

Goh,dus rustig er wat langer over doen geeft minder stress?Verrassend.....

Saars

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 22:20

Verrassing! -:)
Ik vind het eerlijk gezegd maar een raar onderzoek. Een beetje in het rond gaan gooien met termen als natuurlijk en conventioneel... :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 22:21

Sizzle schreef:
s6801881 schreef:

Waar slaat dat nou weer op 8)7

Een KWPNer is ook gewoon een paard en die doet het ook op vetrouwen, moet niet gekker worden hier.........

Precies mijn gedachte :+ als een paard het niet op vertrouwen doet gaat zoiets niet goed, of het nu een kwpner is, arabier, haflinger of shetlander.

Mij lijkt het niets meer als normaal dat ze zo te werk gaan, vraag me af wat hier zo natuurlijk aan is. Als men echt natuurlijk wil zijn moeten ze alle paarden maar in het wild laten ipv dat ze in de buurt van mensen komen.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 22:32

Toch wel mooi hoor, een paard op de natuurlijke manier inrijden. Wat is er in godsnaam natuurlijk aan het zitten op een paard, helemaal niks. :')
Verder is het natuurlijk wel logisch dat het allemaal beter gaat als het op vertrouwen en met geduld gaan, daar had ik geen onderzoek voor hoeven te doen hoor. Wel weer een beetje jammer dat het met 2,5 jarige paarden gebeurd is. Zelfs in de Penny staat dat het pas vanaf 3 mag.

Kan het bij gemiddeld KWPN'er niet op vertrouwen? Zeker wel, maar dan moet je wel even de tijd nemen een paard je te leren vertrouwen. Of het nou een Haflinger, Fjord, Arabier, Volbloed of KWPN'er is, alles is met vertrouwen te doen.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 22:44

Jolliegirl schreef:
En dat met 2.5 jaar..... gek zijn ze :) laat ze eerst maar eens iets leren over het groeien van het paard... :n

En dan dit plaatje er bij laten zien
Afbeelding

Famke160301

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 22:51

Wat ik mij dan afvraag is of dat t verschil maakt voor t paard op de langere termijn? Dit onderzoek is idd een beetje vragen naar de bekende weg, en had mijn inziens niet onderzocht hoeven worden, de uitslag is niet verrassend of zo. Ben alleen benieuwd of de "natuurlijke" methode versus de "snelle" methode gevolgen heeft voor t paard op de langere termijn of dat het helemaal niks uitmaakt.

Bv hebben de "natuurlijk" ingereden paarden later geen stress meer of maakt dat t.o.v. de "snel" ingereden paarden niks uit, want die hebben ook geen (of wel?) stress later?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 22:55

Dat lijkt me ook een wat meer zinvolle vraag Famke. Daarbij komt nog. De langzame groep had een 1 malige grote stress, maar hoe is dat als je elk klein stapje afzonderlijk meet? Heeft de langzame groep dan elke keer een mini-stresje tov een eenmalige grote stress en wat is dan uiteindelijk het effect op het vertrouwen in de ruiter?

Ik vraag me ook af hoe langzaam dat langzaam nu eigenlijk is. Gaat het hier dan over dagen, weken of maanden?

Famke160301

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 22:57

Sizzle schreef:
Dat lijkt me ook een wat meer zinvolle vraag Famke. Daarbij komt nog. De langzame groep had een 1 malige grote stress, maar hoe is dat als je elk klein stapje afzonderlijk meet? Heeft de langzame groep dan elke keer een mini-stresje tov een eenmalige grote stress en wat is dan uiteindelijk het effect op het vertrouwen in de ruiter?

Ja dat zou ik ook wel eens willen weten. En niet alleen welk effect t heeft op t vertrouwen in de ruiter, maar ook op lichamelijk vlak (maagzweren door stress oid).

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 22:58

Als je paard accuut een maagzweer krijgt van inrijden zou ik me wel even op mijn hoofd krabben hoor ;)
Ik denk dat de stress van inrijden nog altijd veel minder is dan bijvoorbeeld de stress van een nieuwe kudde. Het blijkt ook dat veel luchtzuigers juist tijdens de jaarlingen periode al maag problemen als ze niet goed met het rangorde probleem uitkomen.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 23:05

Dat was natuurlijk te verwachten. Alles wat in rust gaat, geeft minder stress. En dat is precies wat je wilt :)

Famke160301

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 23:11

Hahaha nee dat bedoel ik niet, op de langere termijn. Of door de verschillende manier van inrijden op de langere termijn er meer of juist minder stress onstaat bij t paard.

PussInBoots

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 23:25

Echt..........natuurlijk inrijden. Sorry, dat is hetzelfde als plantaardig vlees of een leeuw die hinnikt. Bestaat niet dus, op een paard gaan zitten is nooit, never natuurlijk. De zachte aanpak met rust en vertrouwen, okay, maar natuurlijk? Sowieso een zó verkeerd gebruikt woord, natuurlijk is een paard op de steppe/prairy oid geen tussenkomst van mensen hoe dan ook. Omheining, hooi, krachtvoer, dekentjes, dr op kruipen en zelfs "natuurlijk bekappen" kán niet natuurlijk. Simple as that.