Scheur in de aorta blijkt doodsoorzaak Hickstead

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

diesel83

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 22:27

Ja ik dacht het al het is echt exact het beeld wat mijn merrie neerzette (het enigste verschil was de tijd dat het duurde mijn merrie heeft vanaf de scheur zeg maar zeker nog 10 min door gelopen waardoor we eerst dachten aan koliek hickstead was snel overleden).

nou ja goed voor ze dat ze weten wat het is geeft wat meer rust in jezelf.

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 22:29

geen verrassing. gescheurde aorta komt inderdaad ook bij (verder gezonde) mensen voor. Laatst is mijn moeder een collega verloren op die manier. Ze stond naast mn moeder en opeens zakt ze door haar benen en begint te schreeuwen dat haar buik pijn doet en krampen, ze hebben haar nog op de bank gelegd en de ambulance gebeld maar met enkele minuten was ze overleden.. Heftig, maar zou iedereen kunnen gebeuren.
Hopelijk kan Eric het goed verwerken. We zullen Hickstead missen, springkanon

Ketaki

Re: Scheur in de aorta blijkt doodsoorzaak Hickstead

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 22:31

De hengst gribaldi is toch ook overleden aan een scheur in de aorta? :)

ik vond het erg knap dat eric ook bij die persconferentie zat, zou het zelf nooit zo na kunnen doen, en helemaal niet zo kort nadat "zijn maatje" is overleden.

diep respect voor de man

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 22:32

Hopelijk kan Eric het verlies van zijn dierbare maatje verwerken.
Heel veel sterkte voor alle betrokkenen.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 22:32

Nu weten ze wat het is, ik hoop dat Eric Lamaze het een plaatsje kan geven. Fijn dat hij is gecremeerd... Y;(

Steffiee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 22:33

Vind het nogsteeds echt superzielig..
Echt fijn voor ze dat hij gecremeerd is.. Toch nog een waardig afscheid, ik vind het ook supermooi gezegt '' hij zorgde dat ik niet gewond raakte''

Nog eens Gecondoleerd..

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 22:40

Heel verdrietig en toch ook mooi. De band tussen paard en ruiter, zo bijzonder!

Naar ik meen komt een gescheurde aorta bij (dek)hengsten boven de 12 soms voor. Waarom durf ik niet te zeggen. Bij Friezen is het echt een rasgebrek, maar voor zover mij bekend bij warmbloedpaarden niet. Erik en Hickstead hebben aan deze wetenschap iig niks.

miekskuh86

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 22:45

;( mooie woorden van Eric en fijn om te lezen dat ze hem gecremeerd hebben.
Hickstead R.I.P.

FemkeMarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 22:47

Tsja eeuwig zonde natuurlijk... Komt vaker voor, zwakke plekken in een (slag) ader, een aneurysma... Ik ben in mijn werk eens een persoon tegen gekomen die meerdere aneurysma's in het hoofd had (en al eens een bloeding ten gevolge), een soort tikkende tijdbom, heel naar is dat...

maaikj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 23:08

Dan heeft het paard gelukkig weinig pijn gevoeld, Rust zacht Hickstead, kampioen!

Netam89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 23:22

Het blijft een treurige bedoeling, het paard is in zijn harnas gestorven.. R.i.p.

ElineThera

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 23:25

ThePast03 schreef:
"Hickstead stortte neer en ik kwam ver van hem op de grond
terecht. Hickstead zorgde ervoor dat ik niet gewond raakte".
Hij voegde er aan toe dat de mensen van de organisatie snel ter plekke waren en het juiste deden voor Hickstead.

_/-\o_ respect voor Eric, wat een liefde heeft hij gehad voor dat paard zeg, een onbeschrijfelijke band.

Het doet me goed om te weten dat het voor Hickstead snel gebeurt is en dat hij weinig geleden heeft. Hij heeft wel een ontzettend waardig afscheid gehad. Hopelijk krijgt nu een plek ook omdat ze weten wat het geweest is desondanks, heeft beeld dat hij in elkaar zakt blijft zich maar in mijn hoofd herhalen, brrr.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 23:30

Froexiie schreef:
eefj33 schreef:
Maar ik vraag me dan af, hoe kan het dat een paard spontaan een scheur in de aorta krijgt?

Ja ik ook.. zat al even te googlen maar kon niks concreets vinden.

Ik vind het nog steeds super sneu voor Eric Lamaze, zat ook haast te janken toen ik de filmpjes zag...

Moet je even zoeken op de term aneurysma. Het kan zoals gezegd spontaan ontstaan.

diesel83 schreef:
Ja ik dacht het al het is echt exact het beeld wat mijn merrie neerzette (het enigste verschil was de tijd dat het duurde mijn merrie heeft vanaf de scheur zeg maar zeker nog 10 min door gelopen waardoor we eerst dachten aan koliek hickstead was snel overleden).

nou ja goed voor ze dat ze weten wat het is geeft wat meer rust in jezelf.

Hickstead had net een parcours gesprongen. Dus flinke activiteit, hogere hartslag en dus hogere bloeddruk.

Mooi hoe Eric Lamaze over Hickstead spreekt. Prachtig hoe het paard tot op het laatst aan zijn ruiter 'dacht'.

lail

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 23:48

hij heeft dan misschien al z'n hele leven (of een gedeelte ervan) met een aneurysma geleefd (zwakke plek , uitstulping, in de wand van de aorta)... eens klapt zoiets...

het blijft triest...

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 23:52

Er kan al langere tijd een aneurysma in de aorta gezeten hebben, zonder dat je iets merkt ben je dan een tijdbom.

Wat al eerder werd aangehaald, zoiets overleef je maar zelden, je moet het geluk hebben dat ze je heel snel kunnen opereren, laat staan bij een paard, zo'n scheur in de aorta is niet te houden.

Een schrale troost, niemand heeft dit kunnen weten en dus voorkomen, laat staan dat er op het moment zelf nog wat aan te doen was.

Maar wat ontzettend triest, heel veel sterkte voor alle betrokkenen en liefhebbers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 23:57

Mijn vriend zei gelijk toen ik hem het filmpje liet zien; dat komt door alle doping die ze die paarden geven. En dat alle 'mensen'doping ooit op paarden is getest.
Maar nou vraag ik mij af of dat nog wel kan, doping in de paardensport... en zou een paard daaraan bezweken kunnen zijn?

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 23:58

Ze vinden steeds weer middelen, waar nog geen test voor is, maar in dit geval was er geen sprake van doping.

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 00:10

Wat netjes dat ze Hickstead hebben laten cremeren, zo'n topper!

Gebeurd toch regelmatig dat er een paard overlijdt aan een gescheurde aorta..

thebjank

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 01:32

NathalietjeB schreef:
...

vraag me toch af of een ruiter als zoiets gebeurt snel weer in het zadel klimt ja of nee...ik zou er zelf denk echt even flink de schrik van hebben en bang zijn dat t weer zou gebeuren

Het klopt helemaal wat je schrijft. . Ik heb dit helaas van de zomer mee moeten maken met mijn verzorgpaard, zij kreeg na een ontspannen buitenrit ook een scheur in haar aorta en viel dood neer terwijl ik haar aan het halster had. Mijn vertrouwen in 'alles' in letterlijk een lange tijd weg geweest. Sinds een paar weken heb ik een eigen paard gekocht, wel blijft het moeilijk om niet te denken dat dit paard ook dood neer vallen na het rijden. Natuurlijk geniet ik enorm van haar, maar het klopt wat je schrijft;natuurlijk ben ik erg bang dat dit weer kan gebeuren. De DA heeft mij op het hart gedrukt dat deze doodsoorzaak zelden voorkomt, dit hou ik dan ook in mijn achterhoofd en probeer zo veel mogelijk van mijn nieuwe paard te genieten.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 02:28

Ik vind het vooropgesteld heel erg treurig wat er is gebeurd, dat gun je niemand. En Eric heeft er heel veel verdriet van, wat ik heel goed kan begrijpen.

Maar wat ik me wel afvraag, hoe zoiets komt. Dat paard is neem ik aan regelmatig binnenste buiten gekeerd, dan zou een zwakke plek in de aorta toch op moeten zijn gevallen, op de een of andere manier? Ik neem niet aan dat zoiets zomaar uit het niets ontstaat. En is zoiets mogelijk erfelijk? Dat zou grote consequenties hebben voor de sport.

En hij is niet de eerste die aan een gescheurde aorta overlijdt, tijdens of net na een wedstrijd. Ik zal nu best tegen een aantal schenen schoppen, maar zouden we ons niet eens moeten afvragen of we de grenzen van wat een paard kan hebben niet bereikt hebben? Voor de show worden de parcoursen steeds moeilijker, hoger, zwaarder, dat wil het publiek zien. Spectakel. Hoe hoger en moeilijker hoe beter. Er is een grens aan wat een paard, ook de absolute toppers, hebben kunnen. Is die niet bereikt, zoniet overschreden? Moeten we mischien toch weer terug naar de iets simpeler parcoursen van vroeger? In het belang van de ons zo geliefde viervoeters die ons die show geven?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 02:42

Tja mijn opa overleefde de eerste spontaan gescheurde aorta. Per toeval eigenlijk, omdat hij al in het ziekenhuis was en de aorta niet open is gebarsten. Daarna is hij altijd zwaar onder controle gebleven. De tweede lek werd pas gevonden toen hij er al 3 dagen mee rondliep en zich niet zo fit voelde. Onopereerbaar en met hoop van zegen... Is de aorta 3 week later gesprongen. Goede nieuws is dat het net als bij hickstead snel gebeurde. Opa heeft er niet van gemerkt....

Het was een sportman in hart en nieren, kerngezond, nooit 1 sigaret aangeraakt. Niets erfelijk.

Gewoon pure pech... Het kan je altijd overkomen, net als bij dieren. Je kan genetisch pech hebben of gewoon statistische pech.

Een zwakkere plek in de ader hoef je geen last van te hebben, sterker nog de meeste hebben er helemaal geen last van en het is lastig te vinden. Je merkt het vaak pas als het te laat is. Daarvoor hoef je geen sportman of paard te zijn. Het kan iedereen overkomen, maar een ongezond leven kan natuurlijk wel bijdragen. Maar goed, paarden roken niet, eten gebalanceerd en helemaal sportpaarden hebben een goede conditie en trainingsopbouw. Al zou je nog elk jaar de vaten onderzoeken dan is het zeker geen garantie dat een scheur in de aorta niet plaats zal vinden... Want je kan er bij paarden niets aan doen als het eenmaal wel scheurt. Als het bij mensen al moeilijk te voorkomen en op te sporen is, hoe wil je dat bij paarden dan doen?

Ik ben blij dat ze de oorzaak hebben gevonden. Geeft Eric ook rust hoop ik, dat hij hier niets aan kon doen.

Charlot_te

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 04:36

maaikj schreef:
Dan heeft het paard gelukkig weinig pijn gevoeld, Rust zacht Hickstead, kampioen!

Dat is ook het idee wat ik bij de uitleg krijg en ik hoop het heel erg. Het ging ook zo snel.

kinel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 09:08

blijf de tranen in mijn ogen krijgen bij het lezen over dit geweldige paard. nu is alles tenminste duidelijk en kan eric het in alle rust verwerken.

Abrahams

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 09:29

Wat triest en wat een groot verlies voor de springsport.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 09:38

Nog steeds erg jammer voor alle partijen...
Het was een prachtige hengst, en toch is het fijn ondanks zijn tragische dood, dat ze de oorzaak weten!