Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
liljebo schreef:Tuurlijk kunnen factoren fout gaan bij onderzoek, maar ik denk dat dergelijke zaken vroeg of laat toch wel weer aan het licht komt en dat een aanvullend onderzoek volgt.
Ondanks de haken en ogen, denk ik wel dat we er wel degelijk wijzer van worden.
Citaat:Alleen maar uitgaan van 'je gevoel' 'common sense' en 'logisch verstand' is gewoon te subjectief. Wat voor jou Common Sense kan zijn, kan voor een ander heel iets anders zijn.
En daarmee schieten we in het geheel niet zo op.
Lusitana schreef:@liljebo Je hebt gelijk als je zegt dat wat logisch is voor mensen niet het juiste hoeft te zijn, maar is het niet eigenlijk zo dat hun logica dan gewoon niet klopt? Maar je hebt gelijk hoor, ik houd geen rekening met mensen die geen verstand van paarden hebben. Ik ging uit van het feit dat als je verstand van paarden hebt, bepaalde dingen gewoon logisch zijn. .
Lusitana schreef:Je wilt weten waarom de dingen zijn zoals ze zijn (ik ook), maar heb je daar werkelijk altijd tekst en uitleg van een wetenschapper voor nodig? Denk je dat de brein van een wetenschapper anders werkt dan de jouwe? Zij moeten dingen ook gewoon ondezoeken en ondervinden om conclusies te trekken, dat kun je ook zonder dat je een titel voor je naam hebt.
.
Citaat:Als je niet weet hoe een paard in elkaar zit, bak je daar nooit wat van en heel veel mensen weten dat echt niet.
Citaat:Join-Up training methods are most simply expressed in the process of starting raw horses. Without the use of pain or force the trainer persuades a raw horse to accept a saddle, bridle and rider. Working in a round pen, one begins Join-Up® by making large movements and noise as a predator would and begins driving the horse to run away. She then gives the horse the option to flee or Join-Up®. Through body language, the trainer will ask, “Will you pay me the respect due to a herd leader and join and follow me?” The horse will respond with predictable herd behavior: by locking an ear on her, then by licking and chewingand dropping his head in a display of trust. The exchange concludes with the trainer adopting passive body language, turning her back on the horse and without eye contact, invites him to come close. Join-Up occurs when the animal willingly chooses to be with the human and walks toward her accepting her leadership and protection. This process of communication through behavior and body language and mutual concern and respect, can be a valuable tool to strengthen all other work with horses.
Lusitana schreef:Ik weet niet wat je wilt horen over dominantie? Er bestaan in groepen dominante paarden die in een andere groep die rol niet kunnen vervullen, dus het is niet echt altijd het paard, maar vaak de situatie die het toelaat. Vaak onstaan uit gelegenheid. Wat dominant genoemd wordt is meestal onwenselijk gedrag door gebrek aan opvoeding, onduidelijk zijn van de eigenaar, misverstanden, soms een zekere "zelfverdediging" of zelfbehoud.
Ik heb trouwens ook al de uitdrukking "arrogant" gehoord in verband met een paard. Ik zou dat gewoon eigenwaarde willen noemen en daar is niks mis mee. Sterker nog, dat is het eerste dat ik terug wil krijgen in een nieuwe "rescue" of "project".
Ik vind het vreselijk om met een paard te werken dat geen eigenwaarde heeft. Het werken aan het terugkrijgen van eigenwaarde is ook nog eens juist dat het wederzijds respect en vertrouwen bevestigd.