Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
besita schreef:Tafje schreef:Hm idd, dat wisten we nog niet.. op de KNHS site staat ook een artikel. Jammer voor Eric, fijn voor Jeroen. De minder fijne kanten van topsport en het rijden van andermans paarden.
als je voor eigenaren rijdt ja ..maar juist om verkoop etc te vermijden is het SFN opgezet
Ook t.a.v. Simon, Jeroen was niet de eigenaar.Citaat:Prestaties in de top zijn alleen mogelijk als zonder emotie en op rationele gronden naar het beste wordt gestreefd'', stelde Henk Rottinghuis, voorzitter van de RvC van het SFN in een toelichting. Een besluit zonder aanzien des persoons hoort daar ook bij, hoe hardvochtig dat ook kan lijken.''
Bij de zogenoemde ‘selecteurs’, zeg maar scouts, van het fonds bestond gerede twijfel of Utascha met Van der Vleuten tot optimale prestaties bij de Olympische Spelen van Londen zou komen.
Wel stelt het SFN dat Utascha zich door de zorgvuldige begeleiding van Van der Vleuten heeft ontwikkeld tot een paard van wereldklasse. ,,Er is dan ook begrip voor zijn teleurstelling’’, aldus Rottinghuis.
Tafje schreef:Citaat:Prestaties in de top zijn alleen mogelijk als zonder emotie en op rationele gronden naar het beste wordt gestreefd'', stelde Henk Rottinghuis, voorzitter van de RvC van het SFN in een toelichting. Een besluit zonder aanzien des persoons hoort daar ook bij, hoe hardvochtig dat ook kan lijken.''
Bij de zogenoemde ‘selecteurs’, zeg maar scouts, van het fonds bestond gerede twijfel of Utascha met Van der Vleuten tot optimale prestaties bij de Olympische Spelen van Londen zou komen.
Wel stelt het SFN dat Utascha zich door de zorgvuldige begeleiding van Van der Vleuten heeft ontwikkeld tot een paard van wereldklasse. ,,Er is dan ook begrip voor zijn teleurstelling’’, aldus Rottinghuis.
En dus "bedankt Eric voor alles.. maaruh.. nu de OS eraan komt kiezen we toch voor iemand anders".
besita schreef:Tafje schreef:Hm idd, dat wisten we nog niet.. op de KNHS site staat ook een artikel. Jammer voor Eric, fijn voor Jeroen. De minder fijne kanten van topsport en het rijden van andermans paarden.
als je voor eigenaren rijdt ja ..maar juist om verkoop etc te vermijden is het SFN opgezet
germie schreef:Wie van jullie heeft ooit paarden voor een ander gereden? Zo gaat het helaas nu eenmaal. Ik heb diverse paarden voor een ander gereden, sommigen werden gewoon onder m'n kont verkocht, andere keer ging de eigenaar mee verder en soms kreeg je er ook weer een paard bij omdat de eigenaar vond dat jij er beter mee om kon gaan dan de huidige ruiter.
Leuk is het niet. Ik heb op deze manier zeker 33 paarden zadelmak en wedstrijdklaar gemaakt. Slechts een paar heb ik daadwerkelijk uitgebracht, maar de kans om het Z te halen heb ik op deze manier nooit gekregen. Pas met een eigen paard kun je zelf beslissen wat je er mee doet.
Dus dit gebeurt op alle niveaus in de sport. Helaas, maar het kan je ook kansen bieden.
Eigen paard is vaak goud waard. Maar ik kijk dus niet van dit soort dingen op. De verkoop van Simon is in de ogen van de eigenaren gewoon logisch. Het is balen voor de ruiter. En het is ook balen voor een ruiter als je toppaard weggehaald wordt en naar een ander gebracht wordt. Maar de paardenwereld is hard, helaas.
..het gaat net om behoud van paarden voor de nederlandse equipe ..punt clarence schreef:easygoing schreef:Tja om het heel plat te zeggen vind ik het een naaistreek van zowel SFN als van Dubbeldam.
Tja, het kan natuurlijk zo zijn dat het SFN Dubbeldam heeft gepolst toen ze hoorden dat de van Grunsvens bezig waren met de verkoop van Simon. Het kan ook zo zijn dat Dubbeldam hen heeft benaderd. Dat weten we niet en zullen we waarschijnlijk ook niet te horen krijgen. In ieder geval is er niet netjes gehandeld en is van der Vleuten het slachtoffer.
Als certificaathouder zou ik me dan toch afvragen in hoeverre ik geld wil steken in zo'n club. Gecombineerd met het aankopen van de paarden van de eigen inspecteurs, begin je toch na te denken of het niet een groot spel is om de heren zelf van wat extra zakcentjes te voorzien. Helemaal aangezien het er sterk op lijkt dat ze gewoon paarden kopen die ze niet aan hun eigen klanten kwijt kunnen. Utascha is dan de uitzondering die de regel bevestigt.
En wie de verkoop van Simon zielig vindt voor Dubbeldam: hij zal er allicht enkele tonnen aan hebben verdiend. Ik geloof dat 10% de standaard is.
manic schreef:Ja dat gebeurt dagelijks. Maar ik vind het wel een verschil of dat je een paard klaarmaakt voor het Z of voor de Olympische Spelen, met name als dat paard bewust aangekocht is door een stichting die zich hardmaakt voor het behoud van sportpaarden in Nederland. Stichting heeft er kennelijk geen enkele moeite mee om het paard bij de ene ruiter weg te trekken omdat de andere ruiter zijn paard naar.... het buitenland verkocht is. Ik vind het licht ironisch.
besita schreef:Germie , je vergelijkt appels en peren![]()
net hier is geen sprake van eigenaren zoals het er altijd aan toe gaat in de paardensport ..ik zal nooit een eigenaar de schuld geven dat een paard verkocht wordt ..het is sneu voor de ruiter maar het is niet anders
maar zelfs al zijn SFN de eigenaar van Utascha ..hun doel om een paard bij een ruiter onder te brengen is van een heel andere orde ..je moet er anders eens hun site op na lezen..het gaat net om behoud van paarden voor de nederlandse equipe ..punt
Lida3 schreef:besita schreef:Germie , je vergelijkt appels en peren![]()
net hier is geen sprake van eigenaren zoals het er altijd aan toe gaat in de paardensport ..ik zal nooit een eigenaar de schuld geven dat een paard verkocht wordt ..het is sneu voor de ruiter maar het is niet anders
maar zelfs al zijn SFN de eigenaar van Utascha ..hun doel om een paard bij een ruiter onder te brengen is van een heel andere orde ..je moet er anders eens hun site op na lezen..het gaat net om behoud van paarden voor de nederlandse equipe ..punt
Begrijpend lezen is voor sommige nog steeds moeilijk.