Grottekeningen gevlekte paarden blijken te kloppen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Klijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 00:31

Pippaa schreef:
Misschien zijn de paarden wel zo afgebeeld omdat de romp het belangrijkst was? Meeste vlees, ingewanden. De rest was minder belangrijk dus kleiner afgebeeld.

Volgens mij is dit idd zo, ik dacht ook dat jagers van te voren tekeningen maakten van wat ze hoopten te vinden tijdens de jacht, en ze hoopten natuurlijk op lekkere vette dieren :D

knolliebol schreef:
ik vind het er heel mooi uitzien,ook met die handen eromheen,heel artistiek.Ik zou het best wel op de muur willen hebben,hangend in een lijst welteverstaan :D
En bijzonder dat het na zoveel jaren nog zo duidelijk en best wel gedetailleerd is.

Tadaah een remake speciaal voor jou :P
http://www.buckart.net/_Media/pechponycansunrise-2.jpeg

Apple

Re: Grottekeningen gevlekte paarden blijken te kloppen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 12:24

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 12:29

Karinpony schreef:
Apple schreef:
Heel veel van de grottekeningen zijn abstracte voorstellingen van de werkelijkheid. De hoofden van de paarden zijn bijvoorbeeld heel klein weergegeven, het hoofd van het paard rechts is bijvoorbeeld dat kleine zwarte schilderingetje en niet die hele vorm (tenminste, dat is wat de onderzoekers zeggen....)

Bij het rechter paard doet de scheur rond het kleine hoofdje mij toch ook best veel denken aan het hoofd zelve. :)
Als dat het geval is dan is het kleine hoofd niet meer dan oren en een maantop, en de zwarte hals zijn de manen.
Snappie? :P

Dat kan ook kloppen aangezien de kunstenaars van toen heel vaak grotoppervlakten uitkozen waar de vorm al deed denken aan het dier zelf (scheelt weer moeilijk schilderen). Kan dus best dat ze indertijd dat stuk steen rechts ook zagen als het hoofd.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 13:41

Apple schreef:
LindyH heeft gelijk. Engelse artikel eens uitgeplozen en ze beschrijven inderdaad 'appeltjes' in de vacht :))

Knolliebol, dat kan hoor :-) http://www.touchoftapestry.com/Hands-an ... s-p10.html
Als wandtapijt :-) Echt heel mooi gedaan :-)

In de samenvatting wordt aan de afbeelding gerefereerd als 'dappled' maar bij het beschrijven van het bedoelde patroon waar de kunstenaars door geinspireerd kunnne zijn hebben ze het toch echt over 'leopard', de engelse benaming voor een appaloosa met vlekpatroon. :)

Citaat:
The famous paintings “The Dappled Horses of Pech-Merle,” depicting spotted horses on the walls of a cave in Pech-Merle, France, date back ∼25,000 y, but the coat pattern portrayed in these paintings is remarkably similar to a pattern known as “leopard” in modern horses.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 13:59

Misschien zijn die onderzoekers wel helemaal niet op de hoogte van het bestaan van appeltjes.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 14:18

En dat zou ook zomaar kunnen aangezien dergelijke onderzoekers niet per definitie paardenmensen hoeven te zijn (laat staan dat ze ooit een paard in levende lijve hebben gezien met appeltjes).

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 14:18

LindyH schreef:
Misschien zijn die onderzoekers wel helemaal niet op de hoogte van het bestaan van appeltjes.

Volgens mij kunnen wij het beter met z'n allen onderzoeken. Dan komen er leuke (onzinnige dingen) uit, die later toch misschien wel lijken te kloppen en worden aangevuld met 'echte' informatie. Beter kan je het niet hebben. Lijkt me ook leuker om het zo te onderzoeken dan met een stelletje 'stoffige' onderzoekers :)

Dit bedoel ik nou:
Apple schreef:
En dat zou ook zomaar kunnen aangezien dergelijke onderzoekers niet per definitie paardenmensen hoeven te zijn (laat staan dat ze ooit een paard in levende lijve hebben gezien met appeltjes).

Dankje! :)

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 14:24

LindyH schreef:

Aangezien 'dappled' ook gewoon gevlekt, gestipt, met stipjes enz kan betekenen, kan dat zomaar kloppen. ;) :P

knolliebol

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 14:44

@Apple;bedankt voor de link!Dat wordt even sparen maar dan hangt hij ook bij mij aan de muur :D

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 21:35

CK88 schreef:
Vreemd dat sommigen (extreem) gelovigen nog steeds geloven dat alle diersoorten gewoon zo gemaakt zijn door 'god' en dat de evolutie niet bestaat. Vind ik altijd zo bizar! En dat ze die theorie zelfs volhouden ondanks dat er vanalles gevonden wordt. Heb een gelovige schoonzus die niet eens gelooft in dino's :D

Die dinofossielen zijn neergelegd door de duivel om de gelovigen van het juiste pad te brengen. Of als test van God.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 22:18

randalinpony schreef:
LindyH schreef:

Aangezien 'dappled' ook gewoon gevlekt, gestipt, met stipjes enz kan betekenen, kan dat zomaar kloppen. ;) :P

Ik zat me al af te vragen waar de term 'appeltjes' vandaan kwam. Weten we dat ook weer. :)

knolliebol

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 10:43

Klijntje schreef:
Pippaa schreef:
Misschien zijn de paarden wel zo afgebeeld omdat de romp het belangrijkst was? Meeste vlees, ingewanden. De rest was minder belangrijk dus kleiner afgebeeld.

Volgens mij is dit idd zo, ik dacht ook dat jagers van te voren tekeningen maakten van wat ze hoopten te vinden tijdens de jacht, en ze hoopten natuurlijk op lekkere vette dieren :D

knolliebol schreef:
ik vind het er heel mooi uitzien,ook met die handen eromheen,heel artistiek.Ik zou het best wel op de muur willen hebben,hangend in een lijst welteverstaan :D
En bijzonder dat het na zoveel jaren nog zo duidelijk en best wel gedetailleerd is.

Tadaah een remake speciaal voor jou :P
http://www.buckart.net/_Media/pechponycansunrise-2.jpeg

@Klijntje;sorry,ik had jouw berichtje over het hoofd gezien!Dank je voor de remake :o :D

Leuk om te weten dat de paarden toen ook zo gezond waren dat ze de (d)appeltjes zo duidelijk weergegeven hebben in de tekeningen.

Radegonde

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 20:36

Ik vind sowieso dat archeologen altijd erg vergezochte verklaringen hebben voor oude tekeningen en voorwerpen. Hoe langer geleden, hoe minder kans dat ze erachter kunnen komen wat het betekent, en dus moet het wel "symbolisch/magisch" bedoeld zijn.
Wetenschappers dachten altijd dat gevlekte oerpaarden niet bestonden. Waarop baseerden ze dat? Op het kleine beetje oerpaarden-DNA wat ze te pakken hebben kunnen krijgen. Dat dat maar een fractie is van al het oerpaarden-DNA wat ooit bestaan heeft, vergeten ze voor het gemak. En omdat zij geen bewijs hebben van gevlekte paarden, hebben ze "dus" ook maar niet bestaan. De grotschilder die met eigen ogen oerpaarden heeft gezien heeft het "dus" verzonnen.

Ander voorbeeld: in een archeologieboek zag ik eens een oertijdbeeldje van een paard, heel natuurgetrouw. Over zijn hele lijf liepen ingekraste streepjes evenwijdig aan elkaar, maar niet op de buik, benen en hoofd. Erbij stond dat niet bekend was wat voor betekenis die markeringen hadden, maar waarschijnlijk was het voor magische rituele doeleinden. Terwijl iedere simpele geest met een klein beetje creatieve aanleg kon zien dat de beeldhouwer het donkerder gedeelte van de vacht (op de romp, zoals bij mongoolse paarden) had willen uitbeelden. Waarschijnlijk had hij even geen roestbruine verf bij de hand.
Archeologen weten in feite ook niks. Alles wat ze van de prehistorie afweten, berust op giswerk, en ze hebben dan de C14-methode om spul te dateren. Maar wat een oermens dacht en vond, dat kunnen zij niet weten. Ze zouden eens aan gewone mensen moeten vragen wat zij denken dat het betekent.

Trouwens, ik vind de verklaring van de appeltjes heel voor de hand liggend en zou daarom best eens waar kunnen zijn!

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 20:54

Ragegonde, jij bent nu ook theorieën aan het opstellen en met nog minder informatie en kennis dan de archeologen. Waarom moeten ze het aan 'gewone' mensen vragen? Net alsof die archeologen er geen goede bedoelingen bij hebben om hun theorieën te formuleren.
Dat ze dachten dat de stippen symbolisch waren is omdat de paarden die het dichtsbij het oerpaard staan niet voorkomen in panterbont. Nu hebben ze dus met dna kunnen bewezen dat er in de bronstijd wel paarden waren met panterbont. Dat wil trouwens niet zeggen dat de stippen niet ook op appeltjes kunnen duiden... maar dat er iig ook paarden waren in dat gebied die panterbont waren,

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 23:34

Ik ben het met jullie beide eens, want soms vraag ik mij ook af of (bijvoorbeeld deze) onderzoekers genoeg kennis hebben van wat ze onderzoeken. Met vergane schepen die bij een opgraving in een stad worden gevonden, heb je speciale onderzoekers op dat gebied. Maar valt deze vondst onder de periode 'prehistorie', dan hebben ze wel kennis van de prehistorie (zover dat mogelijk is), maar waarschijnlijk niet van paarden (van nu).
Ik weet natuurlijk niet of dit waar is, maar het lijkt me niet helemaal ondenkbaar. Daarom vind ik het best een goed idee om ook mensen, natuurlijk wel met enige kennis van paarden, te vragen...

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 15:07

Die wetenschappers zeggen DNA onderzoek wijst op stippels, welk gen veroorzaakt appeltjes?