Veel nieuwe gevallen Atypische Myopathie in het buitenland

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 09:57

En welke symptonen hebben ze gehad in de middag dat je merkte dat ze echt ziek waren?

Had er nog niet eerder van gehoord maar wat een verschikkelijke ziekte.

Tafje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 10:00

Cayenne schreef:
Eigenaardig genoeg worden niet alle paarden op de weide aangetast: meestal beperkt het zich tot één of hoogstens enkele dieren op de betrokken weide.

Er kan natuurlijk ook iets in het hooi / kuil hebben gezeten aan bladeren o.i.d. die besmet waren met schimmel.

Daarnaast heb ik laatst ook iets gelezen over dat paarden, door de manier waarop ze tegenwoordig worden gehouden (en de hoeveelheid/soort voer dat ze krijgen), vaak niet meer weten wat ze wel of niet kunnen eten. In het wild leren veulens dat van hun moeder terwijl onze paarden met de 6 maanden het zelf uit moeten vinden.

Zoals al eerder gezegd; een vreselijke ziekte. Sowieso als preventief je wei schoonhouden en je paard voldoende goed ruwvoer geven.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 10:08

deess schreef:
iig flink hooi bijvoeren en blad proberen op te ruimen lijkt me.. :(:)

Blad opruimen? Hoe doe je dat in deze tijd.
Ik heb gisteren rond 13 uur het hele grasveld opgeruimd en vanmorgen lag het al weer helemaal vol.....van 1 plataan!

Ik las dat het ook kan komen door schimmels/giftige paddestoelen?
Ik heb toevallig gisteren kalk over 1 van mijn weitjes gegooid, omdat het op 1 plek vol stond met inktzwammen.
Mijn man zei dat dat een teken was dat de grond te zuur was, want daar houden inktzwammen van......maar wie weet, misschien ook andere (giftige) paddenstoelen? Dus nu gaan we de wei maar eens goed checken.
Het is natuurlijk vochtig weer en daar houden paddestoelen van.
Ik heb eigenlijk redelijk zuinig gestrooid met de kalk (had wat weinig zakken gekocht }:0 ), maar wel extra op de plek waar het wit zag van de inktzwammen.
Zaterdag ga ik dus maar weer naar de Boerenbond en haal nog zo'n zelfde portie.
En van het voorjaar gaat er nog eens een portie extra kalk overheen + kunstmest.
Ik moet en zal die paddenstoelen weg krijgen en de grond minder zuur!

Gelukkig staan de paarden nu voor de winterperiode niet hier, dus komen ze niet hiermee in aanraking.

Tafje

Re: Veel nieuwe gevallen Atypische Myopathie in het buitenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 10:27

Flinke bladblazer.. :D

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 12:28

Brrr de koude rillingen lopen weer over mijn rug van dit bericht. Een kleine twee jaar geleden sloeg bij mij thuis het noodlot toe. Grote paniek diagnose atypisch myophatie. Meerder paarden ziek, eentje overleden. Dagen lang dierenartsen over de vloer, infusen en bloedwaarden meten. Hell on earth.
Hoop snel dat er een oorzaak gevonden wordt. Het is nog steeds niet duidelijk. Ik had wel esdoorns lang mijn weide staan.
Mijn advies, neem geen risico, zet is paarden niet 24-7 zonder bijvoer van ruwvoer op risicovolle weide.

Au3

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 12:35

Bij ons is een veulen getroffen vorig jaar herfst. Ook dit veulen stond samen met moeder op een volle weide en werd 's avonds op stal gehaald en bijgevoerd dmv hooi en brokken.
Niet te spreken over een dier met verminderde weerstand of schrale conditie van paarden en/of weide. Wel stonden er langs de gehele weide door de gemeente geplaatste esdoorns ( ook al jaren). Natuurlijk lagen er veel bladeren in de wei ( en deze waren niet opgeruimd omdat we hier in de regio nog geen geval van AM gehad hadden en dus nog niet oplettend genoeg waren helaas). Gelukkig voor de eigenaren is het veulen er zeer zwaar ziek van geweest, maar uiteindelijk toch volledig hersteld.
Dit jaar zijn de weides afgezet met schrikdraad tot het punt waar de bladeren liggen ( zijn gelukkig diepe weides dus de rest kan gebruikt worden)
En bladeren opruimen, tja sorry hoor, maar we zijn niet allemaal anky's die 20 man personeelslaafjes hebben rondlopen, dat is dus echt een onbegonnen zaak, wij hebben 5 naast elkaar gelegen weides, waar dus om de 10 m wel een esdoorn geplant staat. Omdoen is geen optie( gemeente) en ik denk dat we dan elke dag wel van 30 bomen bladeren aan het opruimen zijn.
Nee de oorzaak dat zou veel licht op de zaak werpen, maar goed dat blijft voorlopig allen maar hopen en raden. In de tussentijd zo goed mogelijk opletten en proberen om de risico's te beperken.

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 12:57

Au3: Zo zie je maar er dat er geen pijl op te trekken is wanneer de verschrikkelijke ziekte toe slaat. Bij is ook mijn veulen ziek geworden en uiteindelijk overleden. Een unicum dat jullie veulen het gered heeft. Toen mijn Angel opgenomen was in de kliniek vertelde ze mij dat zij nog geen geval hadden meegemaakt dat het overleefd had.
Ik heb zoveel mogelijke esdoorns laten omzagen, alleen nog niet alles is weg. Ik hoop uiteindelijke ze allemaal te verwijderen. Ik zie ook duidelijke op de gevallen bladeren en schimmel zitten.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 13:05

En daarom ben ik ook altijd zo 'blij' met die kinders én volwassenen die gerust (ondanks bordjes niet voeren (ivm ziekte etc.) óók geen bladeren/gras etc.) hele bergen met bladeren en afgemaaid, rot gras in m'n paddock gooien. Mijn shetten staan daar vaak een paar uurtjes per dag met enkel een klein plukje hooi omdat ze echt móddervet zijn. In de winter staan al mijn 3 pony's daar standaard, met genoeg hooi in de ruif in de stal en buiten ook nog hooi.
Heb 't bij het hek al 'hermetisch' (voor zover mogelijk) afgesloten met stroomlint e.d. maar helaas, kleine kinderhandjes kunnen overal onder/bovendoor -:(- Dus sta ik iedere dag braaf alle blad en andere troep uit de paddock te vissen, in de hoop dat mijn pony's idd geen AM, koliek en/of slokdarmverstopping krijgen van al die prut.

't blijft een vreselijke ziekte, de schrik van iedere eigenaar/houder.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 13:39

Krijg ook weer de rillingen, al is het bij mij al weer 5 jaar geleden...

Bij ons was de hele kudde van 5 jaarlingen binnen 2 weken dood, enkel 1 dier heeft het overleefd (is niet ziek geworden). Er werd bijgevoerd (kuil en bietenpulp), er stond ruim voldoende gras, perceel was ook behoorlijk groot voor 5 paarden. Enige was dat deze wei als enige van de hele opfok langs een bomenrij stond (eiken). Zie mijn paardje zo weer liggen, daar in het gras, regen, zwaar ademen, niet meer op kunnen staan. DA heeft hem snel laten inslapen om verder lijden te voorkomen. Hij was toch al afgeschreven...

_xManadisx_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 14:22

Tellisto schreef:
Weetje zeker dat het AM is geweest, en niet gewoon maandagziekte o.i.d.
Er schijnt geen behandeling mogelijk te zijn.

Cayenne: Ja, dat is ook een appart verhaal, maar mijn paarden zullen geen hap beschimmeld hooi eten.
Misschien is dat toch een ander verhaal: giftige planten of schimmel

Ja, dat weet ik heel erg zeker...
Ze heeft een aantal weken op de kliniek gestaan en gevochten om haar leven. ze had het bijna niet overleefd. De veearts zegt ook nog altijd: Dat paard is echt een wonder, zo vaak komt het niet voor dat ze het overleven.
Er is wel kans op overleven, maar dan moet je er wel optijd bij zijn, gelukkig waren ze op tijd ;)

sheilarianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 15:33

Marigold schreef:
Nee Tellisto, zo simpel ligt het niet.

AM lijkt perceel gebonden voor te komen, en een eens door AM getroffen perceel blijft gevaarlijk, mogelijk met een interval van steeds een jaar, dus om en om een jaar.

hmm perceel gebonden... net als met rot kreupel bij schapen... is ook perceel gebonden (zit in de grond). Ook daar krijgen niet alle schapen van een kudde deze ziekte!

Misschien verwijden en bodem onderzoek doen?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 16:19

Rotkreupel wordt oa veroorzaakt door een bacterie uit de mest van de schapen zelf (deze verweekt de huid) waardoor een bacterie van buitenaf, door bv een vreemd schaap, of besmette laarzen de kans krijgt door de huid te dringen.
Een beetje het idee van mok (aantasting door urine en een bacterie die dan toe kan slaan).

Deze bacterie wordt actief bij bepaalde weersomstandigheden (voor en najaar).
Dus het klopt dat het perceel afhankelijk is.... een perceel waar schapenmest op ligt, maar ja dat is logisch als er schapen lopen...

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 17:12

Sinds onze schapen ingeent zijn tegen rotkreupel nooit meer last gehad in de koppel. Op geen enkel weiland.

AM zo'n onbegrepen nare ziekte. Ik hoop dat ze snel een oorzaak/medicijn vinden

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 20:31

Dit blijft verschrikkelijk...

Iemand vroeg hoe je de ziekte kan herkennen. Als ik het goed onthouden heb is het een soort heftige spierbevangenheid die uiteindelijk ook de hartspier aantast waardoor het dier overlijdt. Steeds vaker hoor ik dat de dieren die het gekregen hebben langs een weide met esdoorns stonden, of waar esdoorns hebben gestaan. Maar een echt duidelijke oorzaak lijkt onvindbaar. Iemand uit mijn omgeving is haar paardje eraan verloren, stond ook in een weide met esdoorns, maar dier liep er al meerdere jaren, en voordat hij er liep liepen er al jaren pony's. Gelukkig hebben zij toestemming gehad de bomen weg te halen.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 22:18

AM komt vooral voor na heftige storm, in vooral herfst en daarnaast ook voorjaar.

Het betreft vooral paarden onder de 18 maand, en practisch altijd paarden die 24/7 buiten staan.
Uit onderzoek van vorig jaar (na vele voorafgaande jaren van onderzoek naar het mysterie AM) lijkt er een duidelijke verwijzing te zijn naar de zwarte vlekken ziekte bij de Esdoorn.
De zwarte vlekken zijn daarbij zichtbaar op de bladeren van de Esdoorn.
Het lijkt mij dan hierom te gaan:

http://www.natuurvereniging-ridderkerk. ... ziekte.php

De symptomen bij besmetting bij het paard zijn spierafbraak, koliek achtig gedrag, maar opvallend is dat ze tot in laat stadium blijven staan en blijven eten, het lijkt (zo ik overal gelezen en begrepen heb) dat de paarden zelf niks in de gaten hebben.
Tot ze dus omvallen, en uiteindelijk ook de spieren van ademhaling en het hart slechter worden en ze overlijden.
Dit overlijden gebeurd doorgaans binnen 48 uur na besmetting.

Een heel belangrijk symptoom is heel donkere urine!

Bij verdenking of erger, gelijk alle paarden van het perceel af halen, en in de bak of binnen zetten met veel hooi / voerdroog, en goed op de urine letten of het donker is.

Kaatje_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 22:28

Heb tot nu toe een geval intensief meegemaakt (paard heeft het overleefd) en een aantal van dichtbij mee gekregen. Bijna in alle gevallen stonden er esdoorn bomen in de buurt en konden de paarden de bladeren en/of jonge spruiten van deze bomen eten.

In Duitsland waren ze al veel meer op de hoogte van de esdoorn bomen dan in Nederland. In Duitsland werd er toch wel bijna vanuit gegaan dat daar de oorzaak lag.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 22:35

Ja Karen, voor zover ik weet was dit onderzoek ook doorslaggevend, en is de oorzaak bewezen de Esdoorn (de schimmel die in het najaar zwarte vlekken geeft).

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 22:51

Tellisto

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 23:04

Tellisto, ik verbaas me daarom een beetje om jouw stellige reacties met voorbarige conclusies terwijl duidelijk uit je posts blijkt dat je je amper in AM verdiept hebt. Lees je sub eerst eens in voor je roept. Je opmerkingen nu kunnen best nog wel eens kwetsend zijn voor mensen doe hun paard hieraan verloren hebben.[/quote]

:) Je hebt gelijk, ik heb me er nog niet heel erg diep in verdiept. Ik lees gewoon de (mischien wat geringe) openingspost en reageer daar op, maar niet stellig en niet met conclusies. Wel met vraagtekens. Het is hier vrij om daar op te reageren. En ik moet zeggen, ik ben blij dat ik mijn vragen stel, ik leer hier een boel. Het schijnt toch niet zo vierkant te zijn als dat de openingspost doet vermoeden.

Tellisto

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 23:05

WildWings schreef:
Tellisto, ik verbaas me daarom een beetje om jouw stellige reacties met voorbarige conclusies terwijl duidelijk uit je posts blijkt dat je je amper in AM verdiept hebt. Lees je sub eerst eens in voor je roept. Je opmerkingen nu kunnen best nog wel eens kwetsend zijn voor mensen doe hun paard hieraan verloren hebben.

:) Je hebt gelijk, ik heb me er nog niet heel erg diep in verdiept. Ik lees gewoon de (mischien wat geringe) openingspost en reageer daar op, maar niet stellig en niet met conclusies. Wel met vraagtekens. Het is hier vrij om daar op te reageren. En ik moet zeggen, ik ben blij dat ik mijn vragen stel, ik leer hier een boel. Het schijnt toch niet zo vierkant te zijn als dat de openingspost doet vermoeden.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 19:01

AaronYve schreef:
@ marigold, het staat in de tekst:

Eigenaardig genoeg worden niet alle paarden op de weide aangetast: meestal beperkt het zich tot één of hoogstens enkele dieren op de betrokken weide.

Dit klopt inderdaad, zelf heb ik een twenter verloren nu 2 jaar geleden. Ik had 4 paarden (twee jaarlingen en twee twenters) naar een opfokadres gebracht binnen twee maanden overleed zij hieraan. Dit als enigste van een groep van 8 paarden.

lisabarconda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 18:54

mijn 2 jarige merrie is overleden aan atypische myopathie ze was helemaal gezond en sterk, waarschijnlijk gevoerd door kinderen of onder het hek door bladeren gegeten maar onze dieren arts wist niet zeker of het door bladeren kwam omdat de ziekte toen vrij nieuw was.
ik wens echt niemand dit vreselijk om je eigen paard te zien vechten voor haar leven terwijl je weet dat er niks aan te doen valt.
we hebben konden haar volgens onze dierenarts aan een infuus doen maar de kans op overleven was heel klein plus dat ze dan op trailer en alles moest terwijl ze niet meer kon staan of steeds weer door de benen zakte dus daarom om haar lijden te besparen laten inslapen.
we hadden ook een fjord erbij in en hij heeft het ook niet gekregen. wat ik dan ook vreemd vind want hij is echt haantje de voorste wat voeren betreft.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 22:50

Er wordt idd al een tijd geroepen dat het mogelijk door de esdoorns kan komen, en dathet voornamelijk voor komt bij paarden sie 24/7 buiten staan.
Maar volgens onze da ging dat niet helemaal op. Er waren vorrig jaar ook gevallen die dus maar een paar uurtjes per dag in de paddock stonden met ombeperkt hooi. En daar stonden geen esdoorns in de buurt.
Toen ik de da daarover sprak hadden ze daar iets van 10 gevallen in de kliniek gehad. En ik meer dat er 1 of 2 daarvan het overleefd hebben.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 10:31

@ kiki1976 dat makt mij erg ongerust. Zoals zoveel weides in de herst, ligt bij ons een deel van de wei vol met bladeren. Ze hebben een enorm stuk maar toch..
Ik hoop maar dat ze snel de oorzaak en een medicijn tegen deze verschrikkelijke ziekte vinden

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 11:01

@AaronYve,
Ik vind het ook een eng iets hoor! Mijn paardje liep vorrig najaar de hele dag op de weide ('snachts op stal) en daar stonden genoeg esdoorns in de buurt. Ook naast de paddock stonden ze. Vandaar dat ik toen een heel gesprek met onze da heb gehad.
Nu is er iemand die daar in de kliniek werkt met de paarden en die heeft zelf ook paarden. Zij liet ze dus ook gewoon lekker overdag de weide's op gaan ondanks dat er esdoorns om de wei heen stonden. Moet zeggen dat het mij toen wel iets meer rust gaf toen ik dat zag.
Mede doordat er hier gevallen waren die dus afweken van eerdere gevallen....

Maar ik ben wel van mening dat je er niet teveel over moet lezen. Want hoe meer je er over lees hoe meer zorgen je je gaat maken. Zeg maar gewoon struisvogeltje spelen hihi. En verder gewoon goed je paarden in de gaten blijven houden.

Maar ik hoop wel dat er snel iets gevonden gaat worden waardoor de paarden beter gemaakt kunnen worden!