Afrikaanse boeren gebruiken waakezels ter bescherming vee

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 15:24

Nieuw project???
Toen ik stage liep werd het ook al gedaan in Afrika... dat is toch al wel 20 jaar geleden....

linnieke

Re: Afrikaanse boeren gebruiken waakezels ter bescherming vee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 15:40

vind het ook wel erg sneu voor de hond... poor thing... reehoeven, kunnen toch best veel schade aanrichten..

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 15:42

Ik kan me voorstellen dat een cheeta of zo wel onder de indruk is van het geblèr van een ezel. Hij is dan 'momentarily stunned', genoeg voor een ezel om een trap uit te delen. En een beetje cheeta kiest dan een makkelijkere prooi denk ik :P

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 16:19

madamX schreef:
Nieuw project???
Toen ik stage liep werd het ook al gedaan in Afrika... dat is toch al wel 20 jaar geleden....

Dat wou ik ook maar zeggen, dit bestaat al jaren namelijk.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 17:36

Zou het niet kunnen dat de cheeta's hier op een gegeven moment aan wennen en dat er dan weer iets anders bedacht moet worden? Als je als klein cheetaatje ziet dat die ezel vooral een hoop bluft maar eigenlijk vrij weinig doet dan leer je ook wel hoe je die ezel kunt omzeilen.

Dus over 10 jaar moeten het misschien weer honden worden... :)

Xjosee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 17:46

madamX schreef:
Nieuw project???

Dan zal diegene vast bedoelt hebben dat ze dat nu aan het invoeren zijn in dat gebied.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 19:09

LindyH schreef:
Zou het niet kunnen dat de cheeta's hier op een gegeven moment aan wennen en dat er dan weer iets anders bedacht moet worden? Als je als klein cheetaatje ziet dat die ezel vooral een hoop bluft maar eigenlijk vrij weinig doet dan leer je ook wel hoe je die ezel kunt omzeilen.

Dus over 10 jaar moeten het misschien weer honden worden... :)

Betwijfel het. Een roofdier en dan zeker 1 die solo jaagt moet 100% fit en gezond zijn om genoeg eten te kunnen vangen. Als een prooidier ze aanvalt en ze flink gewond kunnen raken zullen ze het opgeven. Zouden ze nl het gevecht aangaan en gewond raken zullen ze zeer waarschijnlijk van de honger omkomen voordat ze genoeg hersteld zijn om weer succesvol te kunnen jagen.

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 19:55

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 19:58

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 20:44

kinel schreef:
wat een geweldig idee. zou men eens moeten pproberen tegen de vossen. die overmeesteren zelf een paar hele felle ganzen.

Oh, da's chill! Mag ik die vossen van je lenen, ik heb nog wel een paar (honderd) ganzen over waar ik heel graag vanaf wil!

Hasjam_Poe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 21:28

Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 29-10-11 22:46, in het totaal 4 keer bewerkt
Reden: Foto's in link gezet, maximaal 2 foto's per bericht.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 21:34

toen ik een ezel kocht, zei mijn "buurman"die een paar 100 mtr. verderop in het bos woont en de helft van het jaar in Zuid Afrika woont, dat ik een goed waakdier had gekocht. Zodra hij 's nachts de ezel hoort, gaat hij kijken.
Zijn buurvrouw in Zuid Afrika heeft ezels als waakdieren.

Mijn ezel is erg territoriaal, er liep een gans van de buren door mijn wei, die gaat hij dan echt te lijf. Ezels kunnen behalve voor en achter ook opzij trappen (*ervaring*) en zijn erg wendbaar.

Ik laat mijn (inmiddels niet meer zo) kleine poezels met een gerust hart loslopen, al mijn kippen werden in het verleden door vossen en roofvogels gejat, maar mijn poezels hebben een lijfwacht :+

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 22:12

Hasjam_Poe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 22:33

Hier nog een van een ezel dat een hangbuikzwijntje te lijf gaat -O-
(Let op: *niet* leuk om te zien)

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 22:41

Jette

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 23:00

Wat een bizarre filmpjes komen er voorbij. Had dat hert toch zo'n rotschop verkocht! Dat mensen niet ingrijpen vind ik vaak onvoorstelbaar! Ook bij het varken... Maar ik geloof best dat dit hele goede waakdieren zijn. Teretoriaal, snel, lenig en Sterk. Als heyena kies je dan Liever een andere prooi.

_xManadisx_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 23:41

die hond heeft het niet overleefd staat er onder...

crazyshar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 23:45

over dat hert, ik vind het ook erg voor die hond, dat geluid onverdragelijk, maar ik vind het de mens zijn verantwoordelijkheid, waarom laat je een hond los lopen bij een moeder hert, waar het echt nog jonge en zwakke kalf bij loopt!
*lees net dat de hond het niet overleefd heeft? heel erg jammer, ik hoop dat ie na de aanval in ieder geval snel aan zijn einde is gekomen dan. *
maar elk moeder dier zou elke mogelijke bedreiging van haar jong verdedigen!
de kat was slimmer die ging er tenminste vandoor.

verder vind ik het geen fijn beeld geven maar het is de natuur en als ze zo de bevolking in afrika en andere landen kunnen helpen van het probleem af te komen zonder de populatie te bedreigen is het een goed initiatief.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 23:56

Ezels zijn gruwelijk territoriaal en beschermen hun leefgebied met hun leven. Als je het voor elkaar hebt dat de ezel je vertrouwt doet ie letterlijk alles voor je en zal je ten allen tijden beschermen, net zoals hij z'n kudde zal beschermen. Als ie je niet mag heb je een serieus probleem als ezelhouder. Daar komt ook de term "koppige ezel" vandaan, van mensen die proberen een ezel iets te laten doen zonder de ezel de tijd te geven om vriendjes met je te worden.

Ik begrijp dan ook heel goed dat ezels als waakdier ingezet worden, dat kunnen ze meer dan goed. De gemiddelde ezelhouder weet ook dat als de ezel aanslaat op een onverwacht moment hij beter heel snel kan gaan kijken wat er aan de hand is.

Er zijn meer dan genoeg verhalen van ezels die andere dieren letterlijk slopen, vermoorden is ietwat zachtjes uitgedrukt namelijk. De ezel gaat niet zelden door tot de aanvaller letterlijk aan stukken gescheurd is, om maar niet de kans te lopen dat de aanvaller (of indringer!) schijndood blijkt te zijn en alsnog aanvalt of wegkomt. Als een ezel gaat voor "dood" dan bedoelt die ook "dood" en niets minder. Ook dieren die groter en sterker zijn zijn niet per definitie veilig voor een woedende ezel. Er zijn trouwens ook verhalen bekend van ezels die mensen vermoorden en eerlijk gezegd geloof ik die ook nog, nu ik weet waar een echt boze ezel toe in staat is. Ik ben als ik met een ezel werk altijd meer op m'n hoede dan bij de meeste paarden. Ezels kunnen compleet uit het niets heel atypisch reageren, terwijl je de reactie van een paard meestal wel redelijk kan uittekenen. Ik heb een ezel voor de wagen staan en zelf beleerd, dus weet wel enigszins iets van ezels af.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 00:21

Jette schreef:
Had dat hert toch zo'n rotschop verkocht! Dat mensen niet ingrijpen vind ik vaak onvoorstelbaar!

Wat wil je doen tegen een hert wat zijn jong beschermd? Ik denk dat wanneer je daar tussen springt je het zelf ook niet naverteld, minstens in het ziekenhuis beland. Ze zijn razendsnel en hebben enorm veel kracht, daar kun je niet op bedacht zijn.
http://www.youtube.com/watch?v=kVzqzcgN ... re=related

Ik vind het wel erg dat je bij die zwijntjes hierboven gewoon staat te filmen ipv iets te doen. Zo'n zwijntje is toch geen partij voor zo'n ezel, ik zou ze al niet eens bij elkaar zetten, laat staan toekijken hoe dat zwijn gemold wordt.

_Summerly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 01:28

Xjosee schreef:
Zwitsal schreef:
wat grappig, dat dit ook echt werkt..
maar zijn cheetahs niet bang voor grote agressieve honden en wel voor ezels?
Ezels zijn toch eerder een natuurlijke prooi dan een hond lijkt me? en voor een natuurlijke prooi zullen ze toch niet bang zijn?
kan me er echt niets bij voorstellen.
maar als het werkt..

Ik weet het antwoord niet precies hoor. Maar wat misschien een verklaring is dat honden op dezelfde manier aanvallen als cheeta's ze grijpen hun prooi, en een ezel slaat alleen van zich af?
Ik denk dat het eerder te maken heeft met het feit dat jachtluipaarden in hun eentje jagen en, zeker vergeleken met de andere katten, relatief weinig spierkracht hebben. Een ezel die plotseling vol in de aanval gaat in plaats van vlucht, en die ook nog eens flink sterk is, is voor zo'n dier gevaarlijker dan een hond.

HCRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 04:32

dat is hier in USA heel normaal. Heel veel boeren hebben ezels bij hun vee lopen tegen de coyotes

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 09:01

Grappig en slim, zelf heb ik een muildier , heb hem vroeg laten castreren omdat hij hele territoriaal is en zelfs als 8 mnd oud diertje al vreemde mensen uit zijn weitje en paddock wilde hebben, nu is het het liefste diertje wat je kan vinden, maar hij houd nog alles in de gaten wat er vreemd is .
Deze dieren werden vroeger ook in kuddes paarden gezet in Spanje omdat ze idd vechten tegen wolven en beren.

kinel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 12:20

Eirikur schreef:
kinel schreef:
wat een geweldig idee. zou men eens moeten pproberen tegen de vossen. die overmeesteren zelf een paar hele felle ganzen.

Oh, da's chill! Mag ik die vossen van je lenen, ik heb nog wel een paar (honderd) ganzen over waar ik heel graag vanaf wil!

als het goed is zijn ze inmiddels afgeschoten vorig jaar. maar ja je weet maar nooit. kom ze maar vangen in de bossen. ook zijn er een paar onder de auto`s gekomen. ben ik echt niet rouwig om. ze zijn mooi om te zien maar een enorme plaag kan ik je zeggen. heb nu schrikdraad aan de buitenkant van de wei gespannen en dat helpt echt.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 12:27

Hier in Almere worden er lama's ingezet om de schapen tegen de vossen te beschermen, das ook zoiets.