Wereldkampioenschappen Working Equitation in Lyon

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

kim345

Re: Wereldkampioenschappen Working Equitation in Lyon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 18:53

Dit lijk wel TREC of niet?
Maar dan wel super beheerst.

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 19:03

Wauw dat ziet er wel heel gaaf uit zeg! En wat een controle, die vlugge galopwissels en dan weer weg en dan weer stoppen. Echt heel knap :j

Gilbey

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 19:04

kim345 schreef:

alleen dan zonder orientatie-rit, met dressuur en met een koeien onderdeel

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 19:06

Gilbey schreef:
kim345 schreef:

alleen dan zonder orientatie-rit, met dressuur en met een koeien onderdeel

O ik wist niet dat dit ook een koeienonderdeel heeft.
Maar de PTV lijkt wel erg op wat ze in dit filmpje doen!

Jesser

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 19:23

Heey Cayenne, wat fijn dat het je toch gelukt is om het artikel te plaatsen!

Inderdaad speelt op dit moment het derde WK Working Equitation. Pedro Torres staat op dit moment hoog in de punten. Gisteren en vandaag was hij winnaar, zowel van de dressuurproef als van de handling, parcours rijden op verzameling en stijl.

Maar de Duitsers doen het ook niet verkeerd.. Rolf Janzen heeft vandaag met de handling de derde plaats behaald. Knappe prestatie van onze nederburen.

In Ratingen was hij niet aanwezig bij de wedstrijd, maar vorig jaar heb ik hem wel zien rijden. Dit jaar overigens wel veel van de andere bekende Duitse WE ruiters zien rijden. Een lust om te zien. Dat is waar ik al paar jaar voor train, demonstraties voor geef en clinics organiseer.. Om mensen bewust te maken van een fantastische veelzijdige arbeidsrijstijl.

Wij hebben inmiddels een leuke groep mensen die ook serieus trainen voor de wedstrijden in Duitsland. Helaas worden die nog niet hier in Nederland georganiseerd. Hopelijk brengt dat in de toekomst verandering.

Working Equitation valt niet te vergelijken met Trec, het enige wat enigszins overeenkomt is een parcours, maar die veel kleiner of met meer hindernissen. Het vraagt een behoorlijke dressuurmatige training om je paard, soepel en behendig door zo'n parcours te rijden. Een enorme leuke uitdaging en absolute samenwerking met je paard. En het leuke is, elke ruiter/paard is welkom..

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 19:45

Prachtig, ik zou hier uren naar kunnen kijken en droom dit ooit te kunnen, echt fantastisch de samenwerking de concentratie heerlijk om naar te kijken :j

Beau_Myrthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 20:03

Oh wauw! <3 wat een sport zeg, super om te zien het paard bij het laatste filmpje alles geeft!
echt respect!

Judith_VB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 20:12

Dat is gaaf zeg. Weer een paar nieuwe ideetjes om met Bollie te oefenen. Het lijkt erg veel op een westerntrail alleen dan in galop met ringsteken :D

AnkeFoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 22:40

Echt super gaaf dit!! :wow:

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 22:42

Jeeetje wat gaaf! Wat een controle, behendigheid, echt heel cool.

xMayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 23:13

Wauw super gaaf! Dat 2e filmpje, alles zo snel en goed onder controle! Over die brug vind ik echt gaaf! :j

Jesser

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 23:17

Hier nog weer twee video's.. Een van speedtrail en van handling.

dynara

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 00:09

en da allemaal met 1 hand!! echt knap...

dresspaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 06:16

Wow! Wat gaaf om te zien zeg! Dat paard denkt gewoon helemaal mee en heeft er duidelijk plezier in!
Wat lijkt me dit een moeilijke sport en je moet er maar net een paard voor hebben die niet eerst duizenden schriktrainingen nodig is.. Mooi hoor.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 06:18

Jemig, ik zou al blij zijn met één zo'n galopwissel in de slalom. :o Interessante sport. _/-\o_

Jesser

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 07:00

Geen wonder dat ik er paar jaar mee bezig ben, ik zag de filmpjes van Pedro Torres voor het eerst op internet, en sloeg stijl achterover.. Dit was paardrijden!
En weet je wat het allerleukste is.. De paarden vinden het ook leuk! De jonkies leren om meer geconcentreerd te zijn, en de afwisseling speelt hierin een grote rol..
Nooit gedacht dat ik als klassieke dressuurliefhebber echt ook een koeienclinic zou volgen met mijn pre. En toch gedaan, diverse keren..
Een parcours is fantastisch om op los te werken.. Zet maar eens een paar pionnen neer, probeer eens een volte om een pion te rijden en je bent al heel anders bezig met je stelling en houding als dat je normaal een volte rijdt..

Je moet je wel overigens bedenken dat Pedro Torres de absolute top is! Veel dressuurmatige training is dan ook belangrijk om blessures te voorkomen.. je paard sterk, soepel en los in zijn lijf maken is een vereiste.. Maar gehoorzaamheid, stiptheid van je rijden ook..
En dat allemaal spelenderwijs.. Afwisseling in je bak en op het parcours, en je kunt het buiten rijden, gewoon lekker in het bos/strand..
Balk zijwaarts, je paard leren om zijwaarts te lopen, zijn achterhand goed te laten gebruiken.
Travers/renvers schouder binnen goed oefenen..Achterwaarts, prachtige oefening als je paard los in zijn lijf is, anders lukt het niet. Een hek openen, prachtige oefening om te kijken of je paard in een vierkante meter te besturen is en goed aan je beenhulpen. want je moet een hek openen door je paard zijwaarts tegen een hek te zetten, een draai op de voorhand te kunnen maken, zijwaarts weer tegen het hek, en paar pasjes achterwaarts om het hek te sluiten. Echter zijn er diverse manier om een hek te openen en dicht te doen. Bv ook achterwaarts erin rijden.. Het vergt bepaalde techniek kennis..
Het eenhandig rijden gebeurt pas op het hoogste niveau. Voor de beginners/instapniveaus rij je met twee handen, en gewoon op trensbitje.
Het is een arbeids rijstijl, en veel mensen denken dat de oorspong in de western ligt.. Maar de western heeft z'n oorsprong in de Doma Vaquera. De arbeidsrijstijl van Spanje/Portugal, en die ontwikkelt is vanuit het werken met het vee op het land.
Je kon niet even afstappen om een hek te openen, en als er maar een smal bruggetje was kon je ook niet km om gaan rijden.. En zo heeft het zich langzaam ontwikkelt tot er een paar landen waren in Europa die wel eens tegen elkaar wilden rijden.
Hierin blijven de oude tradities behouden, maar is het in een modern jasje gestopt. (lees het eenhandig rijden, want je andere hand moet je vrij kunnen hebben om een hek te openen en stok in de hand te hanteren.)

Zo kan ik wel blijven schrijven erover.. Tis een machtig mooie sport, en fantastisch om die samenwerking met je paard te hebben..

Hier nog een filmpje van een teampenning wat ik afgelopen voorjaar gefilmd heb in Ratingen in Duitsland..

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 08:09

dynara schreef:

O nu zie ik het pas jeetje respect zeg!

AmberB_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 08:28

Ik heb dit nog nooit eerder gezienof van gehoord, maar ik vind het wel ontzettend leuk eruit zien! :D

Jesser

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 09:18

kim345 schreef:
dynara schreef:

Maar dit is het hoogste professionele niveau. Beginners of instappers rijden op twee handen hoor.. Het begint rustig en niet op een te hoog niveau.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 10:01

Da's nou een mooi voorbeeld om naartoe te willen werken - met het realisme dat mijn rijden dus nooit dat niveau gaat halen :D

Yoghurtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 11:44

Wat gaaf :D !

monya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 16:44

Kijk, dat moet meer gebeuren! Promotie voor Working Equitation, wij "kunnen" het nog niet goed genoeg dus halen we instructeurs naar NL: [EA-CO] Klassieke Dressuur en Working Equitation!

Ik kan alleen maar zeggen dat het ontzettend leuk is om te doen, je heel gevarieerd met je paard traint en dat de basis ligt in de klassieke dressuur.

Voor iedereen dus ;-).

Esther91

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 17:23

Monya, ontzettend leuk dat jullie dit organiseren! Ik zou ontzettend graag willen mee lessen, maar ben bang dat het toch iets te ver weg is..

dynara

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 20:45

Jesser schreef:
kim345 schreef:

Maar dit is het hoogste professionele niveau. Beginners of instappers rijden op twee handen hoor.. Het begint rustig en niet op een te hoog niveau.

Ja dat snap ik, maar aangezien alles zo beheerst is enzo zou met 2 handen ook al heel veel moeite kosten ;)
Althans dat lijkt mij, en dan nog een schepje erboven op met 1 hand ook nog eens....
heb ik nog nooit iemand zo zien rijden, zo verzameld en beheerst zelfs nog niet in de hogere sport :D

Aieshja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 22:50

Wauw!
Menig ruiter kan zeker van deze meneer afkijken zeg! Wat een controle, souplesse en eenheid! En wat zit hij heerlijk stil zonder het paard in de weg te zitten.

Ja, hier zou ik uren naar kunnen kijken ! :j