Discussie laait op na doodvallen van koetspaard in New York

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

maia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 18:27

maia

Re: Discussie laait op na doodvallen van koetspaard in New York

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 18:30

Er wordt bijvoorbeeld vermeld:
When not working, these horses are confined to cramped stalls in which they are unable to turn around, stretch their legs, or even lie down comfortably.

Daar kan ik me iets bij voorstellen, ben bij een stal in Brooklyn geweest en daar stonden ook de paarden in stands geparkeerd zonder plek om zich om te draaien, en die kwamen er uit om te worden bereden, of als ze in de kleine paddock werden losgegooid.

Maar verder zien die paarden er goed uit en had ik het idee dat er vrij streng gecontroleerd wordt.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 18:34

zonde dat t dier dood is, maar zoals ik hem zie op de foto ziet hij er goed verzorgd en goed gevoed uit hoor..

Olleke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 18:35

Cassidy schreef:
Een paard dat overlijdt aan een hartstilstand kan altijd gebeuren.
Het is een mooie snelle dood voor het paard.
Nu is het toevallig gebeurt bij een koetspaard hartje New York.
Kan ook bij een gewoon rijpaard gebeuren, op het moment dat hij in de wei staat, op een buitenrit of in de box.

Een dood paard is altijd een welkome kapstok voor de tegenstanders van de paardensport.
Ik zou zeggen: laat gaan en laat los....

Helemaal mee eens, paardje was volgens mij ook niet aan het werk.
Geen tuig of koets te zien, wel heeft het een halster aan.
Worden ze aan het halster meegenomen om te gaan werken of komen ze aangespannen op het werk?

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 18:41

Ontzettend triest dat het dier overleden is, maar of het zielig is valt pas te zeggen na het bekend worden van de doodsoorzaak!!

maia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 18:42

Ook interessant:

http://www.blindersthemovie.com/trailers/

Vooral sommige comments zijn de moeite waard om te lezen, waarin bijvoorbeeld iemand vertelt hoe hij 3 paarden heeft die circuleren tussen NYC en een weide ergens buiten de stad, welke regels ze hebben, controles, etc.

breggel1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 19:40

ben daar ook geweest en heb met eigen ogen gezien dat de paarden goed verzorgd worden
tuig voer water alles in orde en ik ben echt een pietlut! het gaat over stap en draf ritjes
in de stad en door het park geen zwaar werk oid die mensen houden echt van hun paarden
en werken heel de dag samen niks op aan te merken

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 20:42

Jeetje wat triest zeg. Ik geloof ook echt wel dat de koetsiers goed op hun paarden letten. Het is America nota bene, mét animal cops die de zaken echt goed in de gaten houden.
Als de temperatuur boven de 30 komt (dacht ik tenminste) worden alle paarden naar huis gestuurd.

Ben heel benieuwd naar de uitslagen van de autopsie?

emma525

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 21:02

Ik heb wel eens een controle gezien door de Animal Cops. Ijzer leek los te zitten en paard leek een beetje duf. Toen moest het paard naar stal. Volgens mij vallen die ritjes allemaal wel mee.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 22:02

Als PETA met een voorval uit 2007 moet komen duh (paard op hol, kan overal gebeuren, ook uit de wei van een Bokker) en dan nog bleren dat een paard een "accident waiting to happen" is... terwijl juist met koetspaarden die dagelijks in de stad lopen minder ongelukken gebeuren dan bij Bokt-paardjes die heel af en toe in het weekend en alleen bij mooi weer voor de kar staan... Jammer dat PETA zichzelf voor schut zet, uiteraard hebben ze er baat bij om omstandigheden zo zwart mogelijk te schilderen, dan denken ze donateurs te winnen. Vermoedelijk zijn ze erop uit om paarden alleen nog maar in de wei te laten houden, en er verder mag je er niets mee doen.
Maar ja, ik kom nog uit een tijd dat het redelijk normaal was om paarden voor de kar op straat te zien, zelfs in de stad... (ben ik al zo oud?!) >;)

Ik zit nu te wachten op een organisatie die mensen beschermt tegen te lange werkdagen in de stad.
En al die laptops en Excel sheets, dat is toch volslagen onnatuurlijk werk voor een mens? Zielig!
En wie beschermt personeelsleden tegen koffieautomaten die vieze stukjes koffiegruis in de koffie terecht laten komen! |(

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-11 22:09

Er zal een nachtwake worden gehouden in New York voor het overleden paard.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 22:11

ik ben wel benieuwd wat er uit de autopsie komt. een hartaanval kan elk mens of beest overkomen. als ze goed verzorgt worden dan zie ik het probleem ook niet zo. als ze na de ritten in kleine stallen worden gepropt vind ik het wel weer sneu worden. maar goed, als dit een gevalletje 'gewone' hartaanval is kan niemand hier wat aan doen.
wij hadden ook een pup van 7 maanden die een hartaanval kreeg. doe je niks aan.. tis rot, maar de kans is er altijd hoe goed je er ook voor zorgt..

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 22:11

Cayenne schreef:
Er zal een nachtwake worden gehouden in New York voor het overleden paard.

Typisch amerika :')

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 22:12

FahyaFemke schreef:
ik ben wel benieuwd wat er uit de autopsie komt. een hartaanval kan elk mens of beest overkomen. als ze goed verzorgt worden dan zie ik het probleem ook niet zo. als ze na de ritten in kleine stallen worden gepropt vind ik het wel weer sneu worden. maar goed, als dit een gevalletje 'gewone' hartaanval is kan niemand hier wat aan doen.
wij hadden ook een pup van 7 maanden die een hartaanval kreeg. doe je niks aan.. tis rot, maar de kans is er altijd hoe goed je er ook voor zorgt..

Maar een pup van 7 maanden met een hartaanval is wel errug abnormaal hoor :=

Adamootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 22:14

Lijkt me niet dat het paard dood is gegaan omdat 'ie het zo slecht heeft gehad. Hij ziet/zag er heel goed uit. Soms gaat een paard nu eenmaal zonder duidelijke reden dood. Maar goed, ik ben er niet bij geweest en ik heb alleen de foto gezien.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 22:19

Marjoow schreef:
FahyaFemke schreef:

Maar een pup van 7 maanden met een hartaanval is wel errug abnormaal hoor :=

we hebben nog nagetrokken of de vader het niet meegaf ofzo, volgens mij had deze dus ook hartklachten maar we hebben het geprobeerd maar los te laten..je krijgt je pup er verder ook niet mee terug.
de dierenarts gaf toendertijd aan dat het erg vreemd de 3e melding hartaanval al was in enkele weken. en dat hij het inderdaad niet vaak ziet bij zo'n jong dier. Je weet ook niet wat er binnen in een beest gebeurt...als kleine pup altijd gezond, nooit wat gemerkt bij de dierenarts onderzoekjes..

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 22:19

Als ik het paard zo zie, is het eerder overleden aan teveel verzorging (erg doorvoed zo te zien) dan aan te weinig verzorging...
Je zult de pech maar hebben dat je paard doodvalt in de stad, met al die omstanders die zielige Blackbeauty scenes met gemene paardenbeulen menen te zien...

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 22:22

deze paarden staan volgens mij onder constant toezicht van controleurs (i.i.g. dacht ik gezien te hebben bij een of ander programma). hoefijzer ietsjes los en de koetsiers kunnen inpakken om naar huis te gaan.
Er zijn toch ook wel paarden dood neergevallen tijdens wedstrijden. En die worden toch ook niet allemaal verboden.
Net zo als mensen kunnen paarden ook wat hebben aan het hart of hersenbloeding of nou verzin het maar.
Om even een voorbeeld te geven kennis van staleigenaar had een mooie hengst verschillende pony's laten dekken maar rond hun 3/4e jaar gingen die veulens zomaar ineens dood. En dat gebeurde dan gewoon in de wei terwijl ze om het zo te zeggen dag ervoor nog echt gewoon rond huppelden. (jammer genoeg 4 jaar gedekt met die henst dus nu elk jaar dode pony's :(

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 22:42

Ach, laat ze toch even amok maken en laat ze die autopsie uitvoeren, dan hebben we dat ook weer gehad.
Als ze het dode paard gewoon hadden afgevoerd zonder boe of bah en er daags nadien een ander paardje voor dezelfde kar drentelde, dan had je veel meer verontwaardigde reacties gehoord.
Wie niets verkeerd doet, hoeft niets te vrezen.

EuroValley

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 22:48

Ik ben twee maanden geleden in NY geweest en heb toen ook een ritje gemaakt. De koetsier vertelde dat zij drie keer per dag controle kregen. De paarden hebben nummers in hun hoeven gebrand zodat er niet gesjoemeld kan worden. Hij had meerdere paarden die hij afwisselde en na twee uur snachts mochten zij niet meer werken. Onderweg stopte we twee keer om het paard te laten drinken. Ik vond de paarden er goed uitzien en ook het harnachement zag er goed uit. Ik kon nergens drukplekken zien en veel hadden mooie onderleggers.

Bij terugkomst schrok ik wel van de activisten die tegen ons gingen schreeuwen. De foto's hadden ze besmeurd met iets wat op bloed leek (ketchup?). De koetsier vertelde dat hij het niet in zijn hoofd haalde de paarden te verwaarlozen. Ten eerste kom je dan niet door de controle en ten tweede was hij dan niet zeker van een inkomen. Ze vragen trouwens allemaal dezelfde prijzen. Ik had er absoluut geen slecht gevoel bij.

Ik krijg meer buikpijn van die toeristen die op een zonvakantie strandritten willen maken in de hitte.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 07:50

Zo te lezen is die PETA de Amerikaanse variant van het Belgische GAIA. Hoog van de toren blazen maar zelf geen huisdieren hebben. Dus ook niet echt weten hoe je nu voor dieren moet zorgen en welke zorg een bepaald dier nodig heeft. Paard is hoogstwaarschijnlijk overleden aan een hersenbloeding, gescheurde slagader of hartfalen.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 08:37

Denk dat die koetspaarden het beter hebben dan sommige paarden van mensen hier in Nederland.....23 uur op stal, in een stand, of verzin maar wat anders....

amsterdam_30

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 10:48

Dan kunnen ze wel eerst naar Marokko gaan en daar kijken hoe de pony's, ezels en muilezels het hebben. Kom net terug uit Marokko en ik kan je vertellen dat het om te janken is.
Dan zou ik veel liever in NY goed verzorgd worden als paard en overdag ritjes met de koets maken.
In Marokko lopen ze met dikke benen, onverzorgde wonden, dikke kogels, opgehaalde lijven van slecht tuig voor koetsjes, om nog maar niet te spreken van de werkdieren die VEEL te zwaar bepakt soms door hun hoeven gaan etc.
Ook slaan ze de beestjes zeer onnodig, laten ze in galop over straat gaan en rukken ze iedere pas even in de mond alsof het erbij hoort. Ook zijn ze vaak veeeeel te mager.
Veel dieren hebben niet eens passend tuig of een passend bit.
Bijna alle dieren die ik heb gezien, maakten zeker geen levendige indruk. Ze werkten op de automatische piloot en je zag de dieren aan alle kanten protesteren/signalen afgeven maar toch hun werk doen.

Hierbij vergeleken hebben de dieren in NY het zo slecht nog niet denk ik :o .

Stagediver

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 10:55

Jahooor echt amerikanen

Goh laten we een filmpje maken met alle ergste beelden die er zijn en laten we zo zielig doen naar de buitenwereld.

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 13:08

Wat een onzin, weet zeker dat zo'n paard een mooier leven heeft als menig dresuurpaard. Ingepakt los lopen of alleen in de molen, of alleen onder het zadel eruit komen. Deze paarden lopen alleen recht toe recht aan zonder zich in allerlei bochten te hoeven wringen zoals de dressuurpaarden, en 'savonds lekker op stal of in de weide. Heerlijk toch?