Meldpunt "144, red een dier" ondergebracht bij de KLPD

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Tafje

Re: Meldpunt "114, red een dier" ondergebracht bij de KLPD

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 20:54

Dan moet de titel en tekst van de OP worden aangepast?? Naar 144..

RaichuHollow

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 21:46

Welk nummer is het nou?? 114 of 144?
Bij hart van NL zeggen ze net 144.

Moet toch wel even duidelijk zijn..

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 22:17

ElineThera

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 22:29

Lijkt me prima wanneer ze er ook echt mee aan de slag gaan en de serieuze eruit weten te pikken en die dieren ook echt redden. :) Al is het wel handig om dan met een goed begin te beginnen en het nummer goed door te geven :))

Odini

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 09:03

ik ben er blij mee....toevallig ben ik gisteren vastgelopen in een poging om dus een melding te maken van verwaarlozing van een paard.

vlak bij mijn huis loopt een groepje shetlanders in een wei, die lopen er altijd, en er wordt best goed voor gezorgd. voldoende hooi, water en bijvoer, en ze zien er goed uit. Alleen nu hebben ze een groot paard erbij gezet, en die staat er dus dag en nacht. Voor de shetjes is een schuilstal, maar die grote past daar dus niet in (dak te laag) en nu zie ik hem iedere keer bij slecht weer in zijn uppie bij die stal staan, terwijl de shetjes lekker met zijn allen erin staan.

Ik wilde dus de eigenaar proberen te traceren, om hem te vragen het grote paard ook een schuilstal te bieden, zodat ook hij op een gezonde manier kan overwinteren daar. Ik heb de gemeente gebeld, die sturen me naar de politie, die sturen me naar de dierenbescherming, en die zeiden dat zo lang het dier er niet slecht uit ziet of reeds ziek is....zij niets kunnen doen!

echt heel jammer dit, maar.....15 november ga ik zeker nog eens bellen!

die man hoeft van mij geen proces hoor....ik wil m alleen attenderen op het feit dat dit niet gezond is voor het paard.

Brainless

Re: Meldpunt "144, red een dier" ondergebracht bij de KLPD

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 09:06

@Odini
Zolang het wettelijk niet verplicht is onderdak te hebben voor je paard/pony, kunnen ze niets doen.

DeCobvan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 09:39

Ik zal even voor opheldering zorgen.
144! is het telefoonnummer wat voor alle dierenleed kwesties mag worden gebeld.
Zoals eerder genoemd, als er een losdier loopt, is het verstandig om 0900-8844 te bellen of bij echte nood 112.

Wanneer je het nummer 144 belt, dan krijg je een algemene centrale aan de lijn wat is ondergebracht bij de KLPD, deze mensen filteren de meldingen en zetten deze door naar de politieagenten in de provincie's welke zijn zijn opgeleid als zijnde dierenpolitie. Hun zullen een onderzoek gaan starten.

Er is elke keer een discussie dat het nummer 114 is, dit was echter ook eerst de bedoeling, maar dit nummer was al in gebruik door een ander bedrijf.

144 is dus het enige juiste nummer!

Dus schroom niet, twijfel je of een dier slecht wordt behandeld of in slechte omstandigheden moet leven, Bel 144! en bij echte spoed blijft het natuurlijk gewoon 112 }:0
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 25-10-11 15:32, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Lettertype normaal gemaakt.

Tafje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 09:47

http://www.blikopnieuws.nl/bericht/136096/Red_een_dier_bel_144.html

Citaat:
Den Haag - Het meldnummer ‘144, red een dier’ wordt op 15 november 2011 opengesteld voor het publiek. Dit heeft minister Opstelten maandag bekendgemaakt.
Het meldnummer ‘144, red een dier’ is ondergebracht bij het Korps Landelijk Politiediensten (KLPD).
De meldingen bij 144 worden beoordeeld door speciaal opgeleide politiemensen. Bij meldingen van acuut dierenleed wordt direct actie ondernomen door het betreffende regionale politiekorps.
Het meldnummer van de Dierenbescherming wordt vanaf 15 november doorgeleid naar 144. Het meldnummer maakt deel uit van een expertisecentrum dat bij het KLPD wordt ingericht. Vanuit dit expertisecentrum wordt onder andere onderzoek verricht naar internationale illegale dierenhandel en verbanden tussen dierenmishandeling en andere strafbare feiten zoals partner- en kindermishandeling.

De bestrijding van dierenleed wordt verder versterkt met een verhoging van de strafeisen tegen mensen die zich schuldig maken aan dierenmishandeling. Het openbaar ministerie heeft het strafvorderingsbeleid per 1 oktober verzwaard. Bij de strafeis wordt voortaan ook rekening gehouden met het letsel dat een dier is toegebracht of de gevolgde dood van het dier.
Daarnaast wordt onder andere een reclasseringsrapport gevraagd bij delicten met een sadistische inslag of in gevallen waarin sprake is van grote maatschappelijke verontwaardiging.

In het regeerakkoord is afgesproken dat er deze kabinetsperiode in totaal 500 dierenpolitieagenten komen. Dit jaar worden er 125 medewerkers dierenpolitie opgeleid aan de Politieacademie. De agenten maken deel uit van de basispolitiezorg, maar zijn volledig vrijgesteld voor hun taak.

Eleonora_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 10:51

Goede zaak +:)+

flappie01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 11:02

Overal in de media hebben ze het over 144 dat staat ook duidelijk in het artikel. Lijkt me sterk dat ze het overal verkeerd vermelden.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 11:04

Nou dat was dus niet flappie01. Gisteren was er nog alom verwarring en stond er half 114 en half 144. :)

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 11:07

In het regeerakkoord was melding gemaakt van 114, dat veroorzaakte de verwarring. Dat nummer bleek echter niet toegestaan op grond van Europese regels, omdat het teveel op het alarmnummer 112 lijkt. :)

Het lijkt me een prima initiatief verder. :)

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 11:09

Ik hou mn hard vast met het KLPD. Die hebben nu al zoveel dingetjes op de plank liggen die geen prioriteit hebben.

Tafje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 12:39

JJane schreef:
Ik hou mn hard vast met het KLPD. Die hebben nu al zoveel dingetjes op de plank liggen die geen prioriteit hebben.

Helemaal mee eens.. Taken van de politie/KLPD lijken voor het grootste deel nog te bestaan uit flitsen op de snelweg (spekken van de staatskas) en alcoholcontroles..
Voor een aangifte hoef je ze niet te bellen (internet), het natraject ook niet trouwens. Ik heb vorig jaar aangifte gedaan en nooit meer iets gehoord.
Hier in de regio wordt veel ingebroken; politie zie je niet (geen surveillance). En dan publiceren ze tips over het beveiligen van je huis >;) , met andere woorden; regel het zelf maar.
En dan lees je ook nog in de pers dat veel agenten eigenlijk 'bang' zijn om op te treden bij calamiteiten.. Waar zijn de échte spierballen gebleven?!

Maar goed. Laten we hopen dat degene die achter de telefoon zit bij 144 ook écht iets gaat doen met de meldingen en je niet 'doorverbind' met de dierenbescherming en/of -ambulance zodat meldingen weer stranden..

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 13:37

fayem89 schreef:
/3 [b]Ik zal even voor opheldering zorgen.

Wanneer je het nummer 144 belt, dan krijg je een algemene centrale aan de lijn wat is ondergebracht bij de KLPD, deze mensen filteren de meldingen en zetten deze door naar de politieagenten in de provincie's welke zijn zijn opgeleid als zijnde dierenpolitie. Hun zullen een onderzoek gaan starten.

Maar we hebben nog geen opgeleide dierenpolitie... en wat moeten die ook doen? Het werk van de inspecteurs overnemen?

DeCobvan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 16:58

@Malenka: Er zijn wel degelijk agenten opgeleid! er zijn minstens 140 h.agenten/brigadiers op cursus geweest, waarvan het merendeel de cursus al heeft afgerond!
Dit was ook de regel van Wilders die anders volgend jaar niet zou instemmen met de nieuwe Politiewet.

Deze opgeleide agenten, gaan de meldingen die binnen zijn gekomen bij 144, filteren en door geven aan de juiste instantie (AID etc.), de gewoone surveilance of gaan zelf op onderzoek uit.
Dus geloof mij, er wordt wel degelijk wat meegedaan.

@Tafje: Jammer dat je zo denkt over de politie en er zal vast wat mis gelopen zijn met je aangifte wat te betreuren is. Maar helaas weet je niet alles, want er zijn nog genoeg bureau's waar je gewoon nog in persoon aangifte kan doen hoor, dus ik zelf doe eerst onderzoek voordat je wat optypt.

en daarbij denk ik niet dat jij heel de dag en nacht op de stoep zit om te kijken of er wel politie langs komt. en helaas door bezuinigingen van het kabinet wordt er veel gekort op de politie, waardoor er minder agenten op straat zijn en er minder criminelen gepakt kunnen worden. Maar is dat de politie zijn schuld????

en over dat bang zijn, politie agenten zijn ook mensen, helaas leven hun altijd in een glazen hokje en wordt op alles wat zij doen, een vergrootglas gelegd. want als een op een manier reageerd waarmee 1 iemand het niet eens is, is elke politie agent blijkbaar zo, wat natuurlijk dikke onzin is!
Helaas is de media een grote rol hierin, want hoor je ooit iets goeds over de politie?

krijgen ze complimenten of respect als ze een geliefde van je hebben moeten reanimeren die onder het bloed of speeksel zit??? maar daar zelf maling aan hebben om iemand te kunnen redden! daar hoor ik je niet over, maar als je zoiets meemaakt zal je wel anders over een politie agent denken! maar helaas praten mensen alleen maar over het negatieve.

Gelukkig verschillen onze meningen heel erg.

sabineG

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 17:19

helemaal mee eens met bovenstaande.... Als je niet weet hoe het werkt, oordeel dan niet te snel... ik snap ook best dat er mensen zijn met slechte ervaringen met de politie.... maar scheer niet alles over 1 kam...

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 18:01

Een (goede) politie-agent wil echt wel wat aan al die inbraken in de wijk doen, maar als je moet kiezen tussen 12 dossiers dan wordt er voor het dossier gekozen met de meeste kans van oplossen, of voor het dossier dat de hoogste prioriteit heeft door bijvoorbeeld de ernst van de zaak (moordpartijen). Er is gewoon een enorme ondercapaciteit bij de politie, het gaat daar niet zoals het zou moeten. En gezien de bezuinigingen denk ik niet dat er een uitbreiding van het aantal agenten in gaat zitten de komende jaren. Roeien met de riemen die men heeft dus.

DeCobvan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 18:44

klopt indd sander, Agenten willen wel, want ze hebben immers gekozen voor de actie en het aanhouden van verdachtes. Helaas hoort het papierwerk er ook bij en moet hier net zoveel zorg en aandacht aan besteed worden als bij het buitenwerk.

Tafje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 20:22

@fayam ik scheer niet alle agenten over 1 kam. Ik ga uit van mijn eigen ervaringen. Daarnaast weet ik ook dat er de laatste 10 - 15 jaar fors is bezuinigt op politie en er steeds meer en zwaardere criminaliteit is. Natuurlijk heeft dat voorrang. En het is de politiek die o.a. de politie als bezuinigingspost heeft gebruikt. Hier in de regio heb je alleen nog politiebureaus in de grote steden. En ik kan en zal niet oordelen over alle agenten en ieders persoonlijke instelling. Het is alleen jammer dat je ze zo weinig ziet. Daarom ook de vraag hoe ze de taken tav de dierenbescherming erbij zullen nemen.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 21:55

fayem89 schreef:
@Malenka: Er zijn wel degelijk agenten opgeleid! er zijn minstens 140 h.agenten/brigadiers op cursus geweest, waarvan het merendeel de cursus al heeft afgerond!
Dit was ook de regel van Wilders die anders volgend jaar niet zou instemmen met de nieuwe Politiewet.

Deze opgeleide agenten, gaan de meldingen die binnen zijn gekomen bij 144, filteren en door geven aan de juiste instantie (AID etc.), de gewoone surveilance of gaan zelf op onderzoek uit.
Dus geloof mij, er wordt wel degelijk wat meegedaan.

Helaas zie ik het niet zo positief in als dat jij doet. Aan deze kant van het land (zuidelijke helft ongeveer) zijn ze nog niet opgeleid. En de mensen die de cursus moeten gaan doen zouden hier uit zichzelf niet voor gekozen hebben. Veel mensen bij de politie zien het zelf niet zitten maar moeten wel.

Ik zeg ook niet dat er niets met de meldingen gedaan wordt. Nu worden meldingen (bij de dierenbescherming) ook gewoon behandeld. Maar ik vraag me wel af wat de politie aanmoet met het merendeel van de meldingen (blubber in de paddock, vliegendeken om in de zomer etc.). Alsof die agenten niet iets beters te doen hebben... En als ik dan zie dat de politie nu al niet eens de meldingen vanuit de dierenbescherming over wil nemen waarvan de dierenbescherming aangeeft dat de eigenaar van het dier bekend staat om agressief gedrag... Nou sorry, maar dan zie ik de meerwaarde niet in. Wanneer gaan ze er dan wel op af?

De meldingen zullen waarschijnlijk minder snel behandeld worden. Stel dat ze de meeste meldingen doorsturen naar de dierenbescherming; de melder belt, de politie neemt de melding aan, politie bekijkt de melding, politie stuurt de melding door naar dierenbescherming, dierenbescherming bekijkt de melding, dieren bescherming stuurt de melding door naar inspecteur, inspecteur bekijkt de melding, inspecteur behandeld de melding binnen 10 dagen (in zijn vrije tijd omdat het een vrijwilliger is). Dat doorgeven van de meldingen aan de juiste inspecteur kan gerust een paar dagen gaan duren. Ik hoop natuurlijk dat dit niet het geval zal zijn. Maar zou er absoluut niet raar van staan te kijken.
Er komen nu al veel meldingen bij de dierenbescherming binnen. En er zullen nu alleen maar meer meldingen komen.

merelberfe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 09:43

Super zaak!! :)

Jammer van het begin, maar wel super initiatief.

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 10:37

Laten we nou niet doen alsof er bij de politie alleen maar helden werken. Die zullen er ook vast wel zijn (ergens). Maar er lopen er ook een heleboel rond die het uniform niet waard zijn.

Orchidee21

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 10:57

Hallo allemaal, om maar ff met de deur in huis te vallen: ik zit op de opleiding dierenpolitie.
heel erg divers en super interessant. Ondanks dat ik dacht dat ik al het één ander wist is er een wereld voor mij open gegaan.
Om antwoord te geven op bovenstaande vragen/meningen:
Het nummer is dus 144
In mijn klas zitten 24 cursisten vanuit HEEELLL nederland. Dus ook zuid nederland.
Er is zojuist weer een klas gestart met cursisten vanuit heel nederland en als ik
mij niet vergist zijn er al twee groepen met cursisten klaar.
In het begin was het nog niet duidelijk of de dierenpolitie een taakaccent zou worden of een
fulltime-job. Nu is het duidelijk dat wij voor 99% worden ingezet voor de dierenpolitie.
(de andere 1% is voor het bijspringen bij meldingen van de normale politie)
Omdat er in het begin onduidelijkheid over was hebben mensen zich nu terug getrokken omdat
ze hun andere politiewerk niet willen opgeven voor 100% dierenpolitie.

Tijdens onze opleiding hebben we voorlichtingen gekregen van de LID en de nVWA (voormalig AID)
over hoe we het beste SAMEN dierenleed kunnen voorkomen.
en geloof me, dat gaan we zeker doen want de mensen van de LID en nVWA hebben zoveel
kennis omtrent dierenleed en de afhandeling ervan. Echter vallen de medewerkers van LID en nVWA
onder toezichthouders en politiemensen onder opsporingsambtenaren EN toezichthouders.
Dit houdt in dat op sommige vlakken de politie net iets meer bevoegdheden heeft dan de mensen van
de LID en nVWA met betrekking tot de handhaving van dierenwelzijn. Daarom is samenwerking ook zo
belangrijk!

En over de bange agenten, iedereen belandt wel eens in een situatie waarin je je even niet prettig voelt.
De één gaat er anders mee om als een ander en zal dan ook anders handelen. Meer beroepsgerichte training kan helpen om je zekerder te maken tijdens je werk. Maar helaas zijn deze trainingen maar 4dagen per jaar. Als het aan het kabinet ligt komen er meer uren vrij voor deze trainingen waardoor agenten meer zelfverzekerd op straat zouden lopen. Maar dat zijn ook weer toekomstplannen...

Als er mensen zijn met vragen omtrent de dierenpolitie, stel ze gerust in dit forum of via PB.
Ik weet niet alles maar wellicht toch een hoop..

Simon1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 15:26

Dat zal dan misschien komen dat 114 te dicht tegen 112 aan ligt?