Reglement zweepgebruik Britse rensport toch aangepast

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

koenborias

Re: Reglement zweepgebruik Britse rensport toch aangepast

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 16:11

Trouens... over Anky gesproken... zij traint haar paarden amper met zweep..

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-11 16:27

nee dat klopt wel met sporen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 16:39

Anky krijgt haar paarden zadelmak.
In het opleidingstraject naar het punt toe dat Anky ze in handen krijgt, kun jij garanderen dat daar geen zweep aan te pas komt?

breggel1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 17:49

ponyrenfan schreef:
@cassidy Laat ze toch praten die dressuurmutsjes met hun sporen en slof enz., ze hebben nog nooit een jong renpaard gereden dat overal van schrikt en waarbij je de zweep laat zien om hem te corrigeren. Deze discussie is toch niet te winnen en ze begrijpen er echt helemaal niets van.

een zweep is niet om een paard bang te maken een jong paard is van nature niet bang van een zweep
hij kent immers niet van het ding doet als je een paard wat moet leren dmv zweep gebruik ben je volgens
mij al verkeerd bezig . nou ben ik ook niet zuiver van mening daar ik kots over deze hele tak van sport
daar er jaarlingen ( die lichamelijk en geestelijk miet klaar zijn voor training ) in training lopen en 2 jarige
wedstrijden ( ook een volbloed is gewoon een paard en dus niet klaar voor training als jaarling )
maar ja die discussie is niet aan te gaan met de renpaard builen want die hebben volgens mij allemaal
oogkleppen op

ponyrenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 21:23

Weet je wat ik nou zo jammer vind van al die reacties hier van bokkers over de rensport, wij de renpaard builen laten iedereen die paardesport bedrijft in zijn waarde, maar mensen die dressuursport en soms andere takken van paardensport uitoefenen hebben altijd wat aan te merken op de rensport en bijvoorbaat een mening, terwijl ze er totaal geen verstand van hebben. In iedere tak van sport zijn er excessen en dmv deze maatregel wordt geprobeerd de sport een beter imago te geven. Maar door al deze reacties begrijp ik nu dat dit onbegonnen werk is. Gelukkig zijn er ook heel veel mensen die van deze prachtige sport houden. En breggel 1982 ik denk dat je als eigenaar die heel veel geld voor een jaarling betaald heeft wel heel dom moet zijn om dat jaarling die volgens jou lichamelijk en geestelijk nog niet klaar is, te gaan overnemen waardoor hij geblesseerd zou raken, maarja ik zal het wel niet begrijpen. Denk ook na deze opmerking dat je nog nooit gezien hebt hoe een jong renpaard getraind wordt. En een volbloed is geen gewoon paard maar een uitzonderlijk atleet die al honderden jaren gefokt wordt voor deze sport of kings en daardoor ook vroeger rijp als warmbloeden enz. Ben nu ook klaar met deze discussie want jullie willen het toch niet begrijpen.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 21:35

ponyrenfan schreef:
Weet je wat ik nou zo jammer vind van al die reacties hier van bokkers over de rensport, wij de renpaard builen laten iedereen die paardesport bedrijft in zijn waarde, maar mensen die dressuursport en soms andere takken van paardensport uitoefenen hebben altijd wat aan te merken op de rensport en bijvoorbaat een mening, terwijl ze er totaal geen verstand van hebben. In iedere tak van sport zijn er excessen en dmv deze maatregel wordt geprobeerd de sport een beter imago te geven. Maar door al deze reacties begrijp ik nu dat dit onbegonnen werk is. Gelukkig zijn er ook heel veel mensen die van deze prachtige sport houden. En breggel 1982 ik denk dat je als eigenaar die heel veel geld voor een jaarling betaald heeft wel heel dom moet zijn om dat jaarling die volgens jou lichamelijk en geestelijk nog niet klaar is, te gaan overnemen waardoor hij geblesseerd zou raken, maarja ik zal het wel niet begrijpen. Denk ook na deze opmerking dat je nog nooit gezien hebt hoe een jong renpaard getraind wordt. En een volbloed is geen gewoon paard maar een uitzonderlijk atleet die al honderden jaren gefokt wordt voor deze sport of kings en daardoor ook vroeger rijp als warmbloeden enz. Ben nu ook klaar met deze discussie want jullie willen het toch niet begrijpen.

Het maakt niet uit welke sport je neemt.
Alles op topniveau gaat ten koste van het paard. Punt

Niemand maar dan ook niemand kan mij vertellen dat een paard voor de topsport zou kiezen met '' oohh die luxe van dure dekentjes of luxe stalletjes'' of voor het leven met een weide en af en toe wat arbeid zonder dwang.

Alles bij topsport moet beter , harder , netter ,sneller en hoger.
Oftewel.. te net(jes) , te hoog en te snel.. Het is onnatuurlijk geworden en daarom iin mijn ogen gewoon mishandeling in zekere zin.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 09:09

Leuk filmpje nu op de voorpagina over Black Caviar die keer op keer de races wint. Zonder 'aanmoediging' van de zweep. De nrs 2en 3 'moedigen flink aan' maar het helpt toch echt voor geen meter.
Met 2 jaar zijn ook de groeischijven van de jonge renpaarden nog niet gesloten. De belasting die ze te verduren krijgen is gewoon niet goed. Dan kan je zeggen dat het geen gewone paarden zijn, maar dat is natuurlijk onzin. Paard in kwestie is ook met 2 jaar (!) al begonnen met racen. De training is daarvoor natuurlijk al gestart. Zal mij benieuwen hoe lang hij dit nog volhoudt.
Begrijp me goed, ieder zijn sport hoor, maar er zijn toch feiten die inmiddels eens onder ogen moeten worden gezien? Ben dat wel met mijn voorganger eens, dit geldt voor meerdere takken van de paardensport hoor, niet alleen voor de racerij.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 09:14

breggel1982 schreef:
een zweep is niet om een paard bang te maken een jong paard is van nature niet bang van een zweep
hij kent immers niet van het ding doet als je een paard wat moet leren dmv zweep gebruik ben je volgens
mij al verkeerd bezig . nou ben ik ook niet zuiver van mening daar ik kots over deze hele tak van sport
daar er jaarlingen ( die lichamelijk en geestelijk miet klaar zijn voor training ) in training lopen en 2 jarige
wedstrijden ( ook een volbloed is gewoon een paard en dus niet klaar voor training als jaarling )
maar ja die discussie is niet aan te gaan met de renpaard builen want die hebben volgens mij allemaal
oogkleppen op

Een paard is van nature bang voor objecten die bewegen en die geluid maken. Wat is een zweep? Juist, een object dat beweegt en geluid maakt. Dus jonge paarden kunnen van nature zeer zeker bang zijn voor een zweep zonder dat ze hem ooit voor die tijd hebben gezien. Paarden dienen voor de zweep gesensibiliseerd en gedesensibiliseerd te worden.
Als jij bovenstaande al niet weet, je weinig verstand hebt van paardentraining, paardengedrag en je blijkbaar ook niet open staat voor meer informatie betreffende de rensport, hoe serieus moet ik je mening gaan nemen?

Er is niets mis met het redelijk vroeg starten van een paard, mits gedoseerd. Een tweejarige een koers te laten lopen is in mijn ogen te vroeg, maar een goede trainer zal een paard niet in gaan zetten op het moment dat hij er niet klaar voor is. En dan maakt het niet uit hoe oud het paard is.