Kreupelheid grootste reden voor euthanaseren ouder paard

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 01:06

Ik ben erg benieuwd of het onderzoek online gepubliceerd is/gaat worden.

Arabesk schreef:
Mensen vinden het nog steeds normaal dat kreupelheid de grootste oorzaak is. In het wild is kreupelheid slechts zelden de reden dat een paard ten prooi valt aan roofdieren of zelf het loodje legt. Wanneer wordt de wereld eens wakker?

Naar buiten met die knollen en de ijzers eraf. Paarden krijgen van alles teveel behalve van beweging en dáár gaan ze stuk van!

Amen.
Al moet ik wel zeggen, wees een beetje voorzichtig met je mening geven/opdringen aan bokkers, iets onder ogen durven zien is soms lastig. Het heeft tijd nodig....

setteke schreef:
Ik vind dit een rare reactie, hoe weet jij dat dit in het wild zelden voorkomt?
En hoe weet jij dat als we overal de ijzers af halen en we ze in de wei zetten, dat er meer blijven leven?

In het wild slijten de hoeven natuurlijk, bij onze paarden doet een bekapper dat, dat gaat net even anders meestal waardoor kreupelheid veel vaker voorkomt, daar zijn meerdere onderzoeken naar gedaan.

ambre schreef:
Arabesk,die van mij heeft zijn hele leven buiten gestaan,weinig gereden vanwege zwangerschappen altijd op blote voeten,maar helaas toch op zijn 15de naar de slacht gegaan vanwege artrose klachten.
Heb nog hoop gehad en hem een jaar op blote voeten op de wei gehad maar daar werd hij al rotter van...

Artrose kan ook (en veel vaker dan je denkt) komen door trauma's. Inmiddels in mijn omgeving meerdere gevallen van paarden die jong een "ongelukje" hebben gehad, toen niets aan te zien was, en jaren later ineens toch gaan kreupelen omdat ze artrose zijn gaan ontwikkelen op de traumaplek (denk aan 1-15 jaar later). Als je dat niet laat onderzoeken, het gebeurd is op een onbewaakt moment, of voordat het paard in jouw bezit was zul je denken, artrose? Maar joost mag weten waarvan. Terwijl er wel degelijk een duidelijke oorzaak is.

Ik was vanavond op zoek naar goede uitleg over de anatomie van de hoef en kwam op de site paardnatuurlijk.nl, wat door ging naar deze pagina: http://www.hoefnatuurlijk.nl/bekappen/index.htm. Deze heb ik helemaal gelezen, incl. linkjes, doorwijzingen etc. Daarna nog wat elders gegoogled en vooral een heleboel geleerd over de hoeven van een paard en alles wat ermee te maken heeft. Hoe betrouwbaar de bron is weet ik niet, maar de site is enorm groot (veel leden/bezoekers) en in het verhaal op zich zie ik wel een duidelijke kern van waarheid.

Ik ben erg benieuwd of er mensen zijn die dit, duidelijk onderbouwd, kunnen weerleggen.

HolyPope

Re: Kreupelheid grootste reden voor euthanaseren ouder paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 01:16

Volgens mij lopen in de natuur veulens vaak ook een soort trauma op, alleen hebben ze daar geen rontgen-apparatuur.
En, tja die veulens verdienen ook een beter lot,lotte.

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 01:23

Ben het er wel mee eens dat benen harder worden van verschillende ondergronden. Hoeven incluis.
Daarbij horen paarden te bewegen, daar zijn paardenbenen op 'ontworpen'.

Ik ben wel benieuwd naar resultaten van mediumklasse endurance rijders, met en zonder ijzers. Mediumklasse omdat de hogere klasse weer teveel kilometers maakt in vergelijking tot wilde soortgenoten.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 01:25

Daar zijn een stuk minder trauma's dan hier, een paard is namelijk natuurlijk geëvolueerd, en niet op de menselijke manier van houden. Vast zitten in draden, trailers, overbelasting onder het rijden en ga maar door, komt in de natuur niet voor. En niet ieder trauma zorgt voor artrose, artrose kan komen door een trauma, daarmee wil ik alleen maar aangeven dat het lang niet altijd de manier van houden of ouderdom betreft. Maar je hebt gelijk hoor, in zoverre dat het in de natuur ook voor zal komen, alleen de verhouding ligt wat anders.

Pentax, dat vind ik wel een hele goede. En daarbij ook meegenomen hoe de paarden verder gehouden/gevoerd worden.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 01:41

Heel bijzonder dat paarden boven de 30 een grotere kans hebben om dood te gaan, daar was echt onderzoek voor nodig.... :roll:

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 01:44

In het eerste stukje van http://www.hoefnatuurlijk.nl/bekappen/index.htm. staat: "IJzer was destijds een gangbaar beschermmateriaal, maar niet noodzakelijkerwijs het beste materiaal. Men had nou eenmaal niets anders."

Dit waag ik te betwijfelen, omdat ik weet dat er eerst touw-ijzer gebruikt werd.

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 01:47

Anne_GTI schreef:
Heel bijzonder dat paarden boven de 30 een grotere kans hebben om dood te gaan, daar was echt onderzoek voor nodig.... :roll:

Daarom zijn die onderzoekers ook "gecertificeerde enorme paarden-kenners" !!

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 01:48

En ze zijn toen over gegaan op ijzer omdat dat beter zou zijn dan touw? (weer wat geleerd vandaag, heb toevallig een afbeelding? Ik zie dit nog niet helemaal voor mee...) Ik denk dat dat in de tijd van toen het beste was, maar dat men in de tijd van nu het niet meer het beste vindt. Persoonlijk ben ik van mening als de hoefschoen voor het ijzer was uitgevonden dat het ijzer dan niet zo'n "succes" was geworden. Maar nogmaals, ik ben *toevallig* sinds vanavond me hierin aan het verdiepen, dus ben erg benieuwd naar weerleggingen...

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 01:51

Anne_GTI schreef:

Sorry, ff bot gezegd. Ideaal voorbeeld van verschil tussen lezen en nadenken nav de gelezen tekst. Het gaat hier om de verhouding van sterftecijfer in verschillende leeftijdsgroepen, iets wat wel degelijk interessant is voor het onderzoek.

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 02:00

Denk dat "toen" een hoefschoen niet echt beter was, paarden werden om zes uur 's morgens ingetuigd en 's avonds om tien uur weer op stal gezet. Na zo'n dag zouden de hoefschoenen niet meer in staat van nieuw zijn geweest. Maar ze begrepen wel dat touw de schok beter opving dan ijzer en daarom is er toen al met leren zool, tussen ijzer en hoef beslagen, bij paarden die dat nodig hadden.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 02:05

Pfff.... In tijd voordat men zich ging verdiepen in de leefwijze van een paard zonder menselijke bemoeienis met, ongeveer hetgeen wat men nu schaadt onder natural?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 02:25

Oude paarden hebben ook gewoon slijtage en de daarbij komende artrose. Net zoals bij oude mensen, daar hoeft helemaal niet perse trauma of opstalling aan vooraf gaan. Maar dat komt ook voor bij actieve oude paarden zonder ruiter. En hoe je een paard ook traint en hem flexibel houdt, vaak begint de verstijving (houterigheid0 bij de achterhand en krijgen ze het typische oude paarden loopje. Zegt ook niet per definitie hoe actief een paard is.
Verder heb je het probleem dat oude paarden veel minder snel herstellen dan jonge paarden, dus als ze wat hebben, je misschien sneller een keuze moet maken, waar je met een jong paard soms nog voor gaat, is voor een oudje soms niet meer te doen.
Boxrust voor een paard met een peesprobleem prima, boxrust voor een oud paard met een peesprobleem, kan al snel andere problemen met zich meebrenegen.
Ik vind het niet zo zwart wit.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 09:38

_Lot schreef:
Anne_GTI schreef:

Sorry, ff bot gezegd. Ideaal voorbeeld van verschil tussen lezen en nadenken nav de gelezen tekst. Het gaat hier om de verhouding van sterftecijfer in verschillende leeftijdsgroepen, iets wat wel degelijk interessant is voor het onderzoek.

Het is toch gewoon logisch dat een ouder paard minder snel herstelt van een blessure omdat er op celniveau minder snel herstel plaats vindt. De telomeren zijn korter en van sommige cellen gewoon opgebruikt. Daar heb ik geen onderzoek voor nodig. Logisch nadenken does the trick.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 10:01

Ik vind het wel heel knap dat hier gelijk het soort beslag de schuld is van de kreupelheden. Waar staat in het artikel wat voor beslag deze paarden hadden? Ik heb het namelijk niet gelezen.

En als natuurlijk beslag zoveel beter is dan beslag met ijzers, hoe kan het dan dat er zoveel paarden zijn die het er wél goed op doen? En hoe kan het dan dat er genoeg paarden zijn die prima op ijzers staan?
Vergeet niet dat we hier niet in het wild zitten, en dat er dus veel minder natuurlijke slijting is. Als dat wel zo zou zijn zouden we dit: *klik* niet meer tegenkomen!

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 11:35

Een foto van een hoefbevangen paard heeft toch niks met verslijten van hoeven te maken?

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 11:53

Moderatoropmerking:
Voor alle duidelijkheid: Het is niet de bedoeling dat hier een discussie gehouden gaat worden over wel of niet op ijzers, traditioneel bekappen tegenover natuurlijk bekappen etc. Dat soort discussies mogen op BEH gevoerd worden.

tjoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 18:50

Bijzonder onderzoek, want ik heb 5 jaar in een paardenrusthuis gewerkt en daar gingen toch de meesten naar de groene velden door een hersenbloeding. Plots en heel dodelijk. Mijn paard is nu 31 en heeft bijna zijn hele leven op ijzers gelopen, zijn er net pas drie maanden vanaf. Dus denk dat ijzers mits goed aangebracht echt geen reden zijn tot zorg.