Arabesk schreef:Mensen vinden het nog steeds normaal dat kreupelheid de grootste oorzaak is. In het wild is kreupelheid slechts zelden de reden dat een paard ten prooi valt aan roofdieren of zelf het loodje legt. Wanneer wordt de wereld eens wakker?
Naar buiten met die knollen en de ijzers eraf. Paarden krijgen van alles teveel behalve van beweging en dáár gaan ze stuk van!
Amen.
Al moet ik wel zeggen, wees een beetje voorzichtig met je mening geven/opdringen aan bokkers, iets onder ogen durven zien is soms lastig. Het heeft tijd nodig....
setteke schreef:Ik vind dit een rare reactie, hoe weet jij dat dit in het wild zelden voorkomt?
En hoe weet jij dat als we overal de ijzers af halen en we ze in de wei zetten, dat er meer blijven leven?
In het wild slijten de hoeven natuurlijk, bij onze paarden doet een bekapper dat, dat gaat net even anders meestal waardoor kreupelheid veel vaker voorkomt, daar zijn meerdere onderzoeken naar gedaan.
ambre schreef:Arabesk,die van mij heeft zijn hele leven buiten gestaan,weinig gereden vanwege zwangerschappen altijd op blote voeten,maar helaas toch op zijn 15de naar de slacht gegaan vanwege artrose klachten.
Heb nog hoop gehad en hem een jaar op blote voeten op de wei gehad maar daar werd hij al rotter van...
Artrose kan ook (en veel vaker dan je denkt) komen door trauma's. Inmiddels in mijn omgeving meerdere gevallen van paarden die jong een "ongelukje" hebben gehad, toen niets aan te zien was, en jaren later ineens toch gaan kreupelen omdat ze artrose zijn gaan ontwikkelen op de traumaplek (denk aan 1-15 jaar later). Als je dat niet laat onderzoeken, het gebeurd is op een onbewaakt moment, of voordat het paard in jouw bezit was zul je denken, artrose? Maar joost mag weten waarvan. Terwijl er wel degelijk een duidelijke oorzaak is.
Ik was vanavond op zoek naar goede uitleg over de anatomie van de hoef en kwam op de site paardnatuurlijk.nl, wat door ging naar deze pagina: http://www.hoefnatuurlijk.nl/bekappen/index.htm. Deze heb ik helemaal gelezen, incl. linkjes, doorwijzingen etc. Daarna nog wat elders gegoogled en vooral een heleboel geleerd over de hoeven van een paard en alles wat ermee te maken heeft. Hoe betrouwbaar de bron is weet ik niet, maar de site is enorm groot (veel leden/bezoekers) en in het verhaal op zich zie ik wel een duidelijke kern van waarheid.
Ik ben erg benieuwd of er mensen zijn die dit, duidelijk onderbouwd, kunnen weerleggen.