Dierenarts de fout in met wormenkuren

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

MargrietJonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 18:02

Germie dat is helemaal geen stom argument. Ten eerste zoek ik persoonlijk geen Malaria land op. Maar dat even terzijde. Wat ik probeer te zeggen is dat overbodig ontwormen niet goed is voor een paard omdat die chemische stoffen moeilijker af te breken zijn. Ik geef ook doe dat ik in t verleden mijn paarden tegoed (lees teveel) hebt ontwormd. Naar alle waarschijnlijkheid hoefde ze niet eens ontwormd te worden op dat moment, dus heb ik t lichaam onnodig bloot gesteld aan die spuiten. Maargoed Germie dat is mijn visie erop.

Anoniem

Mijn pony werd gewoon vanuit stal ontwormd, allemaal hetzelfde. DA geeft gewoon voor de hele stal mee (40 paarden) en komt echt niet bij allemaal apart kijken :n

Vjestagirl

poekie68 schreef:
Ik denk dat paarden/pony's op deze manier minder ontwormd worden, eerder haalde je zo'n kuur gewoon met een zak brok (zo'n 3x per jaar), nu komt de DA 1x in het jaar enten, ontwormen en voor veel hobby eigenaren houdt het daarmee op (als ze al geent worden).

Dat is de verantwoording van de eigenaar, of je het belangrijk vindt dat je dier beschermd is tegen wormen.

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 18:06

mrie schreef:
roxxxiejjj schreef:
Plus die van mij staat met koeien en schapen, dus wil hem gewoon ontwormt hebben. Vind het jammer dat er gewoon zo ontzettend moeilijk over gedaan wordt.

Koeien en schapenwormen pakken niet bij een paard, andersom kan een koe of schaap ook geen paardenwormen krijgen, die beesten zijn namellijk herkauwers en hebben dus een ander verteringssysteem.

Maar op die hopen mest gaan wel vliegen zitten die eitjes leggen, en mijn paard vind dat ontzettend lekker ruiken, zo erg dat ie er ook wellis op staat te kauwen :+ . Dus dan krijgt hij ze zo alsnog binnen. ;) Dit is iig wat een DA mij vertelde.

sweetheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 18:13

mrie schreef:
roxxxiejjj schreef:
Plus die van mij staat met koeien en schapen, dus wil hem gewoon ontwormt hebben. Vind het jammer dat er gewoon zo ontzettend moeilijk over gedaan wordt.

Koeien en schapenwormen pakken niet bij een paard, andersom kan een koe of schaap ook geen paardenwormen krijgen, die beesten zijn namellijk herkauwers en hebben dus een ander verteringssysteem.

Dat is niet waar! Leverbot bijvoorbeeld komt helaas steeds meer bij paarden voor en dat is in principe ook een runder en schapen parasiet. Dus het is zeker belangrijk om rekening te houden met andere dieren bij het ontwormen.

Wat betreft deze man... tja... de regels zijn er niet voor niets en resistentie is inderdaad een groeiend probleem. Ik ben benieuwd wat de uitspraak gaat zijn.

Oja, iemand zei ook nog iets over dat de dierenarts er mee aan verdient... bedenk wel dat deze maatregelen (wormenmiddel uit de gewone verkoop halen) niet direct een beslissing is van de dierenarts zelf, maar van de wet. Daar kunnen de dierenartsen soms weinig aan doen. Je betaalt wel meer (je moet nu immers een da laten komen en evt mestonderzoek), maar het houdt ook in dat de dierenarts er meer werk aan heeft, hij moet het mest onderzoeken (althans zijn assistentes meestal) daar is mankracht voor nodig en benodigdheden, dat kost allemaal geld. Natuurlijk zal de dierenarts er ook op verdienen, maar ja dat lijkt me logisch, het is zijn werk. Maar hij/zij gaat er echt niet super op vooruit hoor.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 18:14

Wij hebben ook een jaar mestonderzoek gedaan. Hier op bokt kreeg ik te horen dat het idd zo was dat je bijv. de bloedworm kan missen bij zo'n onderzoek. Wij hebben steeds te horen gekregen dat we niet hoefde te ontwormen. Dus, niet gedaan!
Een paard wat tijdelijk bij ons stond (enkele maanden in het land bij mijn paard) bleek achteraf dus toch bloedwormen te hebben (dus ook ten tijde van het mestonderzoek).. fijn, daar ga je dan met je mestonderzoek :( Heb de dierenarts nog gebeld om te vragen of je idd wat kan missen. En ja, dat kon dus.
Ik neem toch dat risico niet?!
We zijn dus maar weer 'gewoon' aan het ontwormen.. Ik wil absoluut iets doen aan het resistentie probleem maar niet ten koste van mijn paard.

sweetheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 18:21

IMJ schreef:
Wij hebben ook een jaar mestonderzoek gedaan. Hier op bokt kreeg ik te horen dat het idd zo was dat je bijv. de bloedworm kan missen bij zo'n onderzoek. Wij hebben steeds te horen gekregen dat we niet hoefde te ontwormen. Dus, niet gedaan!
Een paard wat tijdelijk bij ons stond (enkele maanden in het land bij mijn paard) bleek achteraf dus toch bloedwormen te hebben (dus ook ten tijde van het mestonderzoek).. fijn, daar ga je dan met je mestonderzoek :( Heb de dierenarts nog gebeld om te vragen of je idd wat kan missen. En ja, dat kon dus.
Ik neem toch dat risico niet?!
We zijn dus maar weer 'gewoon' aan het ontwormen.. Ik wil absoluut iets doen aan het resistentie probleem maar niet ten koste van mijn paard.

Uiteraard, dat is (hopelijk) ook niet de bedoeling van de beslissing om minder te ontwormen. Ik moet zeggen (maar dit is mijn persoonlijk interpretatie!!) volledig stoppen met ontwormen is misschien wat te veel gevraagd, maar wat meer seizoensgebonden of ipv4 keer per jaar 2 of 3 keer per jaar is misschien een optie. Verder denk ik dat je de meeste resistentie ontwikkeling voorkomt door voldoende af te wisselen met producten (en dan niet alleen merknamen afwisselen, maar echt het actieve bestanddeel wisselen) 1 keer per jaar iets van pramox, 1 keer per jaar iets van enkel moxidectine en 2 keer per jaar ivermectine ofzo. En dan in het juiste seizoen geven dan heb je denk ik een redelijk goed schema te pakken hebt en uiteraard voor het juiste gewicht geven. Niet een paard van 500 kg een ontwormen voor 200 kg.

sheilarianne

Re: Dierenarts de fout in met wormenkuren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 18:36

Zo jammer dat iedereen altijd zo moeilijk doet over dat ze aan het controleren zijn. Het VWA doet het niet voor niets, er is zijn niet voor niets nu zoveel zorgen over de resistentie van wormen, bacterien en andere parasieten doordat mensen maar klakkeloos medicatie geven of te makkelijk en zonder nakijken verkocht worden.
Groot voorbeeld is toch wel de antibiotica gebruik in de veehouderij sector. Willen wij als paarden eigenaren dat dit ook in onze sector gaat gebeuren met de wormen? Dat straks al onze paarden wormen krijgen omdat wij in het verleden zo makkelijk omgingen met onze wormenkuren, en deze parasieten nu resistent zijn... nou ik zou daar niet vrolijk van worden (en ik denk je paard ook niet)!!

Mensen ik ben blij dat er zo streng gehandhaafd word. Aanpakken die handel!

sanne5

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 18:38

Wij hebben een keer gehad dat alle paarden met de zelfde inectienaald gedaan worden!
Het hoeft niet erg te zijn maar het kan ook ernstige gevolgen hebben!

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 18:39

Sweetheart:
Dat afwisselen heb ik altijd gedaan. Zit in de gezondheidszorg dus weet alles van werkzame bestanddelen en resistente bacteriën etc.
Toch hoefden wij niet te ontwormen van de DA tijdens de mestonderzoeken.. Ik heb daar steeds geen goed gevoel bij gehad.
Heb dus nu mijn eigen beleid weer opgepakt, idd, Pramox, moxi en ivermectine, (hoewel moxidectine en ivermectine bijna gelijk zijn moet weer is kijken hoe dat ook weer zat)

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 18:41

sheilarianne schreef:
Zo jammer dat iedereen altijd zo moeilijk doet over dat ze aan het controleren zijn. Het VWA doet het niet voor niets, er is zijn niet voor niets nu zoveel zorgen over de resistentie van wormen, bacterien en andere parasieten doordat mensen maar klakkeloos medicatie geven of te makkelijk en zonder nakijken verkocht worden.
Groot voorbeeld is toch wel de antibiotica gebruik in de veehouderij sector. Willen wij als paarden eigenaren dat dit ook in onze sector gaat gebeuren met de wormen? Dat straks al onze paarden wormen krijgen omdat wij in het verleden zo makkelijk omgingen met onze wormenkuren, en deze parasieten nu resistent zijn... nou ik zou daar niet vrolijk van worden (en ik denk je paard ook niet)!!

Mensen ik ben blij dat er zo streng gehandhaafd word. Aanpakken die handel!

Als ik zeker zou weten dat mijn paard dan geen wormen (of iig niet teveel wormen) had vind ik het een mooi systeem. Helaas mis je met mestonderzoek bijv. de bloedworm.. En dat is geen fijn wormpje :n
Ik vind mestonderzoek dus NIET veilig genoeg om mijn paard dus maar niet meer te ontwormen..
Laatst bijgewerkt door IMJ op 19-10-11 18:49, in het totaal 1 keer bewerkt

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 18:48

Citaat:
Kleine strongyliden

Kleine rode bloedwormen: zijn vaak in zeer grote aantallen aanwezig. Vrijwel alle paarden in de wei hebben er last van.

De infectieuze larve worden opgenomen door het paard. Bij aankomst in de dikke darm penetreren ze het slijmvlies hiervan. Hier blijven ze enige tijd rondkruipen. Dit kan resulteren in een ontstoken darmwand.

De volwassen kleine bloedworm bevindt zich in de dikke darm. Er is een soort van communicatie tussen de volwassen kleine bloedworm en de larven in de darmwand. Indien er voldoende volwassen wormen in de darm zitten die eitjes kunnen produceren, stoppen de larven met rondkruipen in de darmwand en worden de larven ingekapseld.

De larven kunnen tot wel 3 jaar ingekapseld blijven zitten. Wanneer er te weinig volwassen kleine bloedwormen in de darm zitten (begin van het voorjaar of door bijvoorbeeld ontworming), migreren de larven massaal naar de darmholte om daar volwassen te worden om dan eitjes te kunnen produceren. Deze migratie is vaak zo massaal dat het slijmvlies van de dikke darm veel schade kan oplopen. Gevolg: zieke paarden, diarree en in ergste geval fatale afloop.

bron: http://www.paardenontworming.nl/index.p ... rongyliden

sweetheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 18:52

Ik ben het eens met wat sheilarianne zegt.

IMJ het was niet persoonlijk hè, maar dat snapte je waarschijnlijk wel :P Moxidectine heeft een iets ander spectrum dan ivermectine, ik weet alleen ook even 123 niet meer wat moxidectine wel mee pakt en ivermectine niet. Moet ik ook weer oven opzoeken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 18:53

Heb laatst nog gewoon spuiten gehaald bij de kliniek waar ik mijn hondenbrokken koop, niks geen da op de stoep.....vind het bizar....

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 18:56

Dat had ik door hoor Sweetheart! :)
Als er minder dan 200 eitjes pgm gevonden wordt hoef je dus niet te ontwormen.
Dat vind ik eng en toch is dat het advies.
Jij geeft aan dat je toch 4x per jaar ontwormd, maar dat doe je dan toch ook op gevoel? Wat is dan de meerwaarde van mestonderzoek? Zeker als de DA aangeeft dat het niet nodig is?

Hier kan dat ook hoor Russel.. :j

sweetheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 19:10

IMJ schreef:
Dat had ik door hoor Sweetheart! :)
Als er minder dan 200 eitjes pgm gevonden wordt hoef je dus niet te ontwormen.
Dat vind ik eng en toch is dat het advies.
Jij geeft aan dat je toch 4x per jaar ontwormd, maar dat doe je dan toch ook op gevoel? Wat is dan de meerwaarde van mestonderzoek? Zeker als de DA aangeeft dat het niet nodig is?

Hier kan dat ook hoor Russel.. :j

Ik heb geen eigen paard maar ben DA in wording, en hier geven ze het advies om 4x per jaar te ontwormen :D Vandaar mijn idee.
Meerwaarde van mestonderzoek is eigenlijk om te controleren of je goed ontwormd (of het product werkt) en of je misschien echt moet behandelen (ipv preventief) als er een zware parasitaire infectie aanwezig is.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 19:12

Maar van te voren ontwormen is dan toch altijd preventief?
Of het beleid is bij (sommige) DA's niet goed?

sweetheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 19:18

IMJ schreef:
Maar van te voren ontwormen is dan toch altijd preventief?
Of het beleid is bij (sommige) DA's niet goed?

Klopt van te voren ontwormen is altijd preventief. Maar als dit niet goed gebeurt (niet goede gewicht bijvoorbeeld of niet afwisselen met producten, of resistentie) dan kan er toch een infectie ontstaan, daarom dat mest onderzoek om te kijken of het goed werkt. Als je dan een infectie aantreft kun je gaan behandelen (vaak is dat dan hetzelfde middel maar meerdere malen achter elkaar met een bepaalde periode er tussen).
Wat ik begrijp, willen ze van het preventief behandelen af, maar enkel curatief behandelen.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 19:23

Ik hoop ook dat iedereen de juiste hoeveelheid toedient aan zijn paard (en afwisselt).
Maar als ik een mestonderzoek laat doen waar minder dan 200 eieren pgm in worden gevonden dan is het advies geen kuur. Maw, er hoeft dus niet ontwormd te worden. De bloedworm kan gemist worden en dat vind ik echt niet fijn.
Als het advies is dat je idd 4x per jaar moet ontwormen naast mestonderzoek vind ik het al een ander verhaal dan simpelweg niet ontwormen. :)

Weet niet wat de ervaringen bij anderen zijn hiermee, want het blijft een interessante kwestie!!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 19:28

Ik weet iig van een eigenaar die de dosering van de wormenkuur standaard te laag heeft, inschattingsfout wb gewicht van de paarden.
Ik heb de eigenaar meerdere keren gezegd dat ze meer moeten krijgen, maar daar komt geen reactie op. Dan ben ik er klaar mee, moet hij helemaal zelf weten.

Wat betreft de DA die op de bon geslingert is: niet eerlijk dat hij wel een bekeuring krijgt, en andere adressen die hetzelfde doen niet...

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 19:35

Het vervelende is dat daar dus juist resistente wormen door gecreëerd worden en andere paarden daardoor dus echt in gevaar kunnen komen.. Balen dat soort dingen..

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 19:36

vreemd eigelijk dat er aangeraden wordt je hond iedere drie maanden te ontwormen.
Niks geen mestonderzoek of recept en daar is ook geen sprake van resistentie.
Je kunt op heel veel sites prima ontwormschema's vinden welke werkzame stof in welk jaargetijde je moet gebruiken.
Anders gewoon bestellen in Engeland.
Is nog goedkoper ook.
http://www.farmworming.co.uk/horse-wormers-80-c.asp

resistentie krijg je door niet de juiste dosering te geven,en niet de juiste werkzame stof gelang het jaargetijde.

sweetheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 20:02

Cassidy schreef:
Ik weet iig van een eigenaar die de dosering van de wormenkuur standaard te laag heeft, inschattingsfout wb gewicht van de paarden.
Ik heb de eigenaar meerdere keren gezegd dat ze meer moeten krijgen, maar daar komt geen reactie op. Dan ben ik er klaar mee, moet hij helemaal zelf weten.

Wat betreft de DA die op de bon geslingert is: niet eerlijk dat hij wel een bekeuring krijgt, en andere adressen die hetzelfde doen niet...

Dat is inderdaad een groot probleem, het gewicht van een paard wordt vaak verkeerd ingeschat. Beste is toch om je paard elke keer te meten (met zo'n meet lint, die je regelmatig krijgt bij een wormenkuur). Dit om fouten te voorkomen.

haffie83

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 20:08

Wat een onzin zeg,ik krijg het zo mee.
Wie heeft die stomme wet bedacht.
Zo meteen ontwormen mensen hun paarden minder of niet eens meer.
elke die veearts die zich overal mee bemoeid,het is zeker voor de beurs te doen :$ .
Ons weide beleid is goed,en we hebben nog nooit problemen met onze paarden gehad.
Nu die stomme wet er is krijgen die van ons 2 a3keer per jaar een kuur.
Waar gelijk alles in zit.
Vind het erg voor die da.
En wij hebben een meetlint en een lijst hangen en vragen het altijd aan een verkoper,bij wie we het halen.
Die doet niks anders dan diergeneesmiddelen.
Laatst bijgewerkt door haffie83 op 19-10-11 20:18, in het totaal 1 keer bewerkt

haffie83

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 20:16

germie schreef:
Tjonge wat een gezeik weer. Ben ik blij dat ik nog voor 3 jaar op voorraad heb, laatst gekocht bij de Agradi.
Als ik kuren wil hebben bij de veearts betaal ik altijd te veel. Verkopen ze alleen Furexel bijvoorbeeld, terwijl Noromectin de helft goedkoper is. Exact dezelfde werkzame stof, maar wel verschil in prijs.
Nu vond ik Vroegop gisteren op de Zuidlaardermarkt ook te duur (75 euro voor 10 keer Noromectin, terwijl ik die voor 60 euro gekocht heb).
Maar dan nog, het is gewoon handig om ze zo te kunnen kopen. Dat hele gezeur over mestonderzoek e.d. maakt het alleen maar duurder en mestonderzoek is gewoon gevaarlijk (heb hier al meerdere keren uitgebreid overgeschreven op bokt, eigen ervaring).
Mestonderzoek doe ik niet aan en ga ik ook niet aan doen. Is gewoon te duur.

Daar ge ik ook niet aan beginnen, de veearts zijn beurs vullen mooi niet.,
Dan maar wat strenger weide beheer. :+