Petitie gestart tegen ‘bloedregel’ FEI

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Semra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 07:19

s6801881 schreef:
Ik vind eigenlijk dat het per situatie moet worden bekeken, maar dat dat moet inhouden: Bloed in de mond = uitgebeld, dan komt er een veterinair kijken, is het niets? Dan kan de proef worden opgepakt, maar is er wel iets aan de hand, dan volgt diskwalificatie, zo streef je toch naar het paardenwelzijn, zonder dat het ongelukkige effecten heeft. Maar dat staat ook in het voorstel :o

Volledig mee eens.
Wat als een paard zich aantikt aan het been en een klein wondje heeft. Dan wordt je ook niet meteen uitgesloten. Is het wel ernstig of door toedoen van de ruiter, is het klaar met je proef.

Dribbel

Re: Petitie gestart tegen ‘bloedregel’ FEI

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 09:52

De discussie ging over bloed in de mond Semra. Aantikken is een ander verhaal.

Semra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 10:09

Ik bedoel er alleen mee te zeggen dat ook bloed in de mond iets heel onschuldigs kan zijn. Aantikken was maar een voorbeeld van iets dat ook kan gaan bloeden maar niet direct uitsluiting hoeft te veroorzaken.
Ik ben van mening dat er verschil gemaakt kan worden tussen een onschuldig iets als op de tong/lip bijten en hardhandigheid van de ruiter.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 10:10

Ik denk dat een bloederig in de mond schuimend paard (en bij schuim een een héél klein wondje kan dat er dramatisch uitzien, heb het zelf ook eens gehad bij een schimmeltje dat op haar tong gebeten had, paardje had wat spanning ;) ) op televisie exit paardensport op de Olympische Spelen betekent.

Dat de dames en heren die deze regel erdoor willen pushen dat belang even uit het oog verliezen zegt ook wel wat.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 10:43

Hoe controleren ze het verschil tussen een paard wat op de tong gebeten heeft en een wondje door het bit?

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 11:01

Als alle bloed uitsluiting zou betekenen kan je in de zomer met een schimmel niet op concours. 1 beet van een daas ondanks allerlei sprays betekent dan al uitsluiting.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 11:02

H_Nalanta schreef:
Hoe controleren ze het verschil tussen een paard wat op de tong gebeten heeft en een wondje door het bit?

Beetje logisch nadenken van de controlerend dierenarts lijkt me daarin voldoende.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 11:04

Hoezo? Een sneetje aan de zijkant van de tong kan door bijten én door het bit komen..

Anne_GTI

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 11:08

H_Nalanta schreef:
Hoezo? Een sneetje aan de zijkant van de tong kan door bijten én door het bit komen..

Sinds wanneer hebben paarden tanden aan de zijkant van hun mond?

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 11:09

Ohja natuurlijk. :') Hahaha daar heb ik niet over nagedacht. :')
*Gaat in een hoekje zitten schamen* :o

lisantjuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 11:15

wat een gekke dat ze toe willen laten dat een paard bloed heeft, tuurlijk kan een paard gebeten hebben op zijn tong, maar wat als ze te hard bezig zijn met hun handen? waar gaat dit in vredesnaam heen!

Anne_GTI

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 11:18

lisantjuuh schreef:
wat een gekke dat ze toe willen laten dat een paard bloed heeft, tuurlijk kan een paard gebeten hebben op zijn tong, maar wat als ze te hard bezig zijn met hun handen? waar gaat dit in vredesnaam heen!

De regel is nu dat na de beoordeling van de veterinair bij constatering van bloed door het bit (en dus door de grove hand) direct uitsluiting volgt. Als het bloed komt door een minimaal sneetje omdat het paard zich op de tong heeft gebeten kan hij beslissen dat de combinatie zijn proef mag voortzetten. Nogmaals, ik vind het een prima regel.

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 11:36

Het lijkt ook vaak veel erger dan het is. Door het speeksel en schuim, verergert de aanblik.
Dat een paard, dat niet gereden wordt, dit niet kan krijgen is logisch. Hij verricht zonder ruiter immers niet zo veel inspanning.
Wat het bloeden in de mond veroorzaakt, kan nooit zo ernstig zijn. Want dan drupt het bloed er wel uit.
Mijn mening is daarom ook, na de proef, controle. Mocht er dan iets niet door de beugel kunnen, dan kan er overgegaan worden tot niet meer mogen deelnemen.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 11:41

Een paard zonder bit kan het niet krijgen? Niemand hier die zelf ooit per ongeluk op hun tong bijten?

Ik vind het een goede zaak dat het herzien wordt! Bloed en schuim => ziet er erger uit dan het is.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 11:47

Anne_GTI schreef:
De regel is nu dat na de beoordeling van de veterinair bij constatering van bloed door het bit (en dus door de grove hand) direct uitsluiting volgt. Als het bloed komt door een minimaal sneetje omdat het paard zich op de tong heeft gebeten kan hij beslissen dat de combinatie zijn proef mag voortzetten. Nogmaals, ik vind het een prima regel.

Volledig mee eens, dierenliefde slaat erg door zo nu en dan.

Ik vond het zeer onterecht dat Adelinde voor zon futiliteit waar het paard totaal geen hinder van ondervond, de hele reis en voorbereiding naar Kentucky voor Jan met de bekende achternaam gemaakt had.

Even langs een DA en die laten beslissen lijkt me een uitstekende oplossing.

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 11:55

ik vind het ook wel goed dat die regel aangepast wordt :j
Ik bijt ook regelmatig op men tong en mijn merrie, die nu al 5 of 6 weken niet gereden heeft, heeft ook al op der tong gebeten toen ik der een snoep gaf en gisteren zag ik dat ze ook op der lip gebeten had.
En dat heeft ze wel al vaker voorgehad.
Dus dan zou ik ook moeten uitgesloten worden, omdat mijn paard niet zo erg handig is :')

Michael1104

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 12:08

eurodressage schreef:
De voorgestelde regelwijziging wordt door drie van de vier officiële FEI Dressuurclubs in de wereld afgewezen, maar toch luistert de dressage committee niet naar hen.

Zowel de International Dressage RIDERS club (IDRC), als de International Dressage Officials club (IDOC) alsook de Association of International Dressage Event Organizers (AIDEO) zijn tegen de voorgestelde regel omdat deze:

1) een slecht imago aan onze sport zullen geven (bloed wordt getolereerd)

2) ontoepasbaar is: wat als het laatste paard in de proef bloed, wordt de hele klasse opgeschort? Wat als de FEI veterinair niet in de buurt is, tegen dan is het bloed opgedroogd of verwijderd door groom/trainer? Wat is een erge beet in de tong? Hoe groot moet de wonde exact zijn om als "erg" beschouwd te worden en tot eliminatie leiden? Het zou ook niet de eerste keer zijn dat de FEI veterinair, juist zoals FEI stewards, de huid vol worden gescholden door ruiters/trainers/aanhang en zo onder druk gezet te worden om geen eerlijke beslissing te nemen

3) elitair en unfair is voor de andere wedstrijdruiters. Waarom krijgen elite ruiters op een groot kampioenschap de kans om te herstarten terwijl pony ruiters, junioren, young riders, lichte tour ruiters op grote internationale kampioenschappen even veel tijd, geld en toewijding steken in hun sport en paard en zij worden wel uitgesloten.

De regel moet herzien worden want deze is gewoon totaal krom en niet in het belang van het welzijn van het paard!!

Jammer dat je sommige feiten voor het gemak overslaat om je eigen petitie te versterken:

-De regelwijziging is geacepteerd door 131 van de 133 bonden wereldwijd, deze vertegenwoordigen iets meer mensen dan de clubs die jij opnoemt.

- Bloed wordt nu ook al getolereerd met andere onderdelen van paardensport, waarom niet 1 regel voor alle onderdelen? Jury leden zijn opgeleid om te jureren en niet om te bepalen of een combinatie uitgelsoten moet worden. Als een jurylid bij C kwaad wilt kan hij nu ook ervoor kiezen om iemand uit te sluiten, zonder te bekijken of er wel echt bloed is.

- Jouw vermelding dat het unfair is voor de amateurs/kleine wedstrijden gaat ook niet op, op een WK Ijshockey/Rugby/Wielrennen worden videobeelden gebruikt maar bij een wedstrijd 'om de hoek' gebeurd dit ook niet en daar hoor je ook niemand over klagen.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 12:25

H_Nalanta schreef:

Citaat:
Zij stellen: ‘Bij het vaststellen van bloed moet een paard altijd uitgesloten worden. Dressuur is een sport waarbij harmonie tussen paard en ruiter centraal moet staan.

Simpel, de stang eruit..zo'n "marteltuig" is niet meer van deze tijd.

Melisding

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 12:38

Ik vind dat de regel per 'ongeval moet verschillen'. Gelijk controleren wat er is of was en als het niets bijzonders was een soort herstart krijgen. Ja ik weet dat, dat dan weer moeilijk te realiseren is

Appelsapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 12:49

Bizzybijtje schreef:
En daar gaat de dressuursport weer omlaag.... :n
Op tong bijten is bovendien vaak een uiting van spanning.... Dus ook een reden om uit te sluiten... Mijn handtekening hebben ze :)

En zo´n paard dat in de ring staat met duizende mensen om zich heen moet zeker geen spanning hebben?!
Uiteraard moet je proberen om een paard onstpannen te houden maar in dat soort situaties is het logisch dat hij gespannen is.

Over de regel : Ik vind ook dat het per situatie moet worden bekeken.

Jodyy93

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 13:44

het was inderdaad een baal moment bij adelinde en parzival, maar buiten dat vind ik dat dit als pech word gezien liever een keertje pech dan dat we straks opengetrokken mondhoeken zien in de dressuurring at gewoon toegestaan word, is het niet? ben helemaal met de petitie eens!

mister_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 13:50

rubyenjody schreef:
het was inderdaad een baal moment bij adelinde en parzival, maar buiten dat vind ik dat dit als pech word gezien liever een keertje pech dan dat we straks opengetrokken mondhoeken zien in de dressuurring at gewoon toegestaan word, is het niet? ben helemaal met de petitie eens!

hier gaat de discussie juist over,

in geval van adeline zou er doorgereden mogen worden na onderzoek. In geval van opengetrokken mondhoeken komt er een uitsluiting.

beide gevallen diene apart bekeken te worden en niet iedere "wonde" met dezelfde paardebril bekijken, zoals sommigen hier doen

Michael1104

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 13:55

rubyenjody schreef:

de regel zegt ook niet dat paarden vol bloed door moeten lopen,

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 14:32

Anne_GTI schreef:
sflj schreef:
Paarden die niet bereden worden, heb ik nog nooit zien bloeden! ;)
Bloed = exit! Als het aan mij ligt.

Niet? Tja, dan is dat de oplossing: Gewoon alleen maar paard kijken ipv paard rijden. Dat is wel waar de partij voor de dieren zich sterk voor maakt.

Tja, je kunt het natuurlijk altijd naar het extreme trekken hè...
Het is toch logisch dat wanneer een paard zich bezeert en daardoor gewond is dat je daar gelijk naar laat kijken? En dat die proef dan niet beëindigd kan worden kan ik heel goed begrijpen. Alleen het nadeel is dat wanneer het iets kleins is, dat je hele serie proeven ineens niet meer gereden mag worden en dat ze daar iets aan willen doen kan ik me voorstellen. Een wondje is even vervelend, maar als het gelijk weer over is en het dier er geen last van heeft en niet komt door "mishandeling" door de ruiter, waarom zou het dan bijvoorbeeld de volgende dag niet gewoon weer kunnen starten? Of later die dag?

Maar dat je op het moment dat het geconstateerd wordt moet stoppen, dat staat buiten kijf!

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 15:03

Als ze er nou van maken dat bloed in de mond altijd uitsluiting tot gevolg heeft, maar alleen als het veroorzaakt is door wreedheid diskwalificatie, dan had Adelinde in haar geval de volgende dag gewoon voor het idividuele klassement wel weer kunnen rijden.

Als ze echt paarden met bloed in de proef door laten lopen, dan is het voor mij wel duidelijk dat ik dan niet meer kom kijken.. vind dat echt niet van deze tijd... :n