Britse paardenwereld boos door verkoop van "onveilig paard"

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 21:16

Wat een onzin. Het blijven paarden, dus vluchtdieren. Dat blijft gevaarlijk in zo'n menigte, hoe braaf ze ook zijn.

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 22:50

Het paard waar herman den Blijker af donderde was ook bomproof :=

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 22:55

Een paard waarvan je weet dat hij niet allen schrikt maar ook nog eens werkelijk in een blinde paniek kan raken moet je niet als bomproof verkopen. Geen enkel paard is echt altijd cool en rustig maar deze heeft echt bewezen dat niet te zijn. Lijkt mij dat 1 fataal ongeluk genoeg is?

Roosch

Re: Britse paardenwereld boos door verkoop van "onveilig paard"

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 23:09

Ik vind het ook echt onzin.

Paard blijft vluchtdier, heel logisch. Is blijkbaar altijd heel rustig geweest, aangezien hij met kindjes werkte.
Een paard kan altijd schrikken. Stel dat een beest hem gestoken heeft, waardoor hij schrok.. heel logisch allemaal.
Om het beestje als levensgevaarlijk te bestempelen vind ik daarom niet juist. Hij zal heus niet hebben gedacht 'joh, laat ik eens even lekker doen alsof ik schrik, wat personen omver kegelen en de boel op stelten zetten.'
Zulke verhalen doen mij denken aan een verhaal van een hond een aantal jaar geleden.. Hij had een kind gebeten en is daardoor afgemaakt.
Bij autopsie kwam men erachter dat hij meerdere nietjes in zich had..
Is deze hond gevaarlijk? Nee. Hij had pijn. Hij volgde zijn instinct.
Wat ik hiermee wil duidelijk maken is dat wij niet weten wat er in dat paard om ging. Had hij pijn? Was hij gewoon geschrokken?

Ik snap verder ook niet waarom dit nieuwswaardig is. Omdat er een persoon verongelukt is?
Dat gebeurt wel vaker, bijvoorbeeld bij aanrijding met loslopende paarden. Zijn die paarden dan ook levensgevaarlijk?

De eigenaar had hem misschien niet aan hoeven bieden als 'bomproof', maar als dat beest in zijn verdere leven geen stap verkeerd heeft gezet, behalve deze schrikreactie..
Dan snap ik werkelijk waar de ophef niet.

Hier in Nederland staat marktplaats bijvoorbeeld vol met paarden en pony's die gewoon niet te vertrouwen zijn onder het zadel. Die hun ruiter er moedwillig vanaf gooien.
Waarom komt dát dan niet in het nieuws, in plaats van dit paard dat gewoon zijn natuurlijk instinct vertrouwt bij een schrikreactie.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 23:24

omdat dat niet bekend/bewezen is.
Dit paard is niet levensgevaarlijk, maar ook niet bepaald bewezen bomproof, dus beetje dom (en gevaarlijk) omhet dier wel als zodanig te bestempelen!

bartjeminoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 05:55

Pluttersput schreef:
Vervelende situatie zeg..
Maar aan de andere kant, je kunt een paard toch nooit 100% veilig bestempelen?

nee maar dit is toch wel weer een ander verhaal... dit paard heeft toch wel iets heftigst meegemaakt en dan zegge dat hij 100% verkeersmak is dat kan niet :n

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 07:05

Het dier doet een keer in zn leven iets niet braaf. Dat is voor alle betrokkenen natuurlijk heel vervelend. Maar hij kan er toch niks aan doen dat hij op die dag in zo'n hele club mensen staat. En Engeland is een een land met veel "echte" paarden mensen. Die weten toch dat dat soms iets anders is. Dat ze niet allemaal 100% betrouwbaar en gezond zijn.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 07:24

Het beestje zelf is pas 4 jaar of las ik dat nu verkeerd? Wat verwacht je dan? Logisch denken bij verkoop lijkt me normaal ondanks dat het een koud bloed is. Het enige waarom het dier in opspraak is, is omdat hij een dodelijk ongeluk heeft veroorzaakt anders had iemand hem gewoon gekocht zonder er over te hebben als 100% bomproof. Helaas is het verhaal er achter anders en hadden mensen eerlijk moeten zijn. Jammer genoeg...is dat bijna nooit in advertenties want je wil hem toch verkopen dan. En bij dit dier viel het toevallig op door het ongeluk. Kan het diertje niets aan doen. De eigenaar valt te verwijten dat hij het op die manier probeert nog te verkopen meer niet:)

Zowiezo had ik niet zomaar met zn jong paard op een feest gestaan dat is al vragen om problemen hoe braaf ook:)

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 07:33

Pluttersput schreef:
Vervelende situatie zeg..
Maar aan de andere kant, je kunt een paard toch nooit 100% veilig bestempelen?

Dat dacht ik ook al, dat gaat toch gewoon niet?
Naja, alle mensen die hun paard voor zoiets verhuren in engeland zullen hun advertenties voortaan wel iets aanpassen lijkt me :)

Aieshja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 07:33

@Cayenne, wauw. Diep respect voor je paard want zelfs ikzelf zou het op het lopen zetten als dat naar mijn voeten werd gegooid!

Iphi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 07:35

Het gaat er toch niet om dat elk paard kan schrikken? Dat weet iedereen!

Het gaat erom dat een handelaar de mensen bedriegt door te zeggen dat het paard 100 % verkeersmak is, terwijl het duidelijk bewezen is dat dit niet zo is, sterker nog, door een ongeluk met dit paard zijn er een dode en 8 gewonden gevallen. Wat de handelaar hier geprobeerd heeft is schandalig, gevaarlijk naar de potentiele koper toe, en getuigt van niet het minste respect voor de vrouw die gestorven is.

En ik vind het ook niet van veel respect getuigen dat velen hier alleen medelijden met het paard lijkt te hebben, alsof het leven van die arme vrouw van geen tel is. Hopelijk kan haar familie geen nederlands lezen.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 07:41

Wat ik er zo erg aan vind is niet dat hij ergens van is geschrokken maar dat hij daarna weer verder wordt verkocht onder aan andere naam en weer als 100% veilig.

Het is altijd erg als er iemand overlijd maar ik geef het paard hier niet de schuld van.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 07:49

in mijn ogen heeft het dier helemaal niets met dit voorval te maken. elk paard had dit kunnen doen. Maar de handelingen van de mensen zijn wel een beetje dubieus. Maar goed, wie zegt dat dit bericht correct is!

Tijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 07:57

Iphi schreef:
Het gaat er toch niet om dat elk paard kan schrikken? Dat weet iedereen!

Het gaat erom dat een handelaar de mensen bedriegt door te zeggen dat het paard 100 % verkeersmak is, terwijl het duidelijk bewezen is dat dit niet zo is, sterker nog, door een ongeluk met dit paard zijn er een dode en 8 gewonden gevallen. Wat de handelaar hier geprobeerd heeft is schandalig, gevaarlijk naar de potentiele koper toe, en getuigt van niet het minste respect voor de vrouw die gestorven is.

En ik vind het ook niet van veel respect getuigen dat velen hier alleen medelijden met het paard lijkt te hebben, alsof het leven van die arme vrouw van geen tel is. Hopelijk kan haar familie geen nederlands lezen.

Ik ben het absoluut met je eens!!!

Blijkbaar leest iedereen het nieuwsbericht anders, mijn indruk was schofterig gedrag van de paardeneigenaar en handelaar om op deze manier te adverteren, absoluut respectloos naar de slachtoffers en de nabestaanden van de overleden mevrouw.
Maar de er zijn dus bokkers die lezen blijkbaar iets anders, arm paard heeft nu de rest van zijn leven een stempel en is nog zo jong.

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 08:01

Dit is datzelfde paard:

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 08:04

Het is ook nog een groot verschil of je de waarheid iets mooier maakt, of dat je gewoonweg bedrog pleegt door een onwaar feit te vertellen, zoals die goedkeuring door die veiligheidsorganisatie. Dat is pure fraude en daar zouden ze echt iets aan moeten doen.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 08:06

Hetzelfde paard maar niet voor een koets.....

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 08:11

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 08:23

Vreslijk ongeluk, maar ik begrijp ook niet hoe een paard ( welk paard dan ook) als 100% veilig kan worden "gekeurd", dat is geen enkel paard.
Sterker nog, een tijdje geleden zelfs gelezen ( hier op Bokt?) dat juist de hele makke, brave paarden de meeste ongelukken veroorzaken, waarschijnlijk omdat die in de meest onmogelijke situaties geplaatst worden en dan gaat er dus nogal eens iets mis.
Maar dit had natuurlijk nooit mogen gebeuren; de verkoper/ eigenaar heeft duidelijk steken laten vallen, maar met een paard heb je nooit 100% zekerheid, het is en blijft een (vlucht) dier.

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 09:35

Ik heb ook het idee, dat er niemand meer op de bok zat toen dit ongeluk gebeurd is, hij werd vast gehouden staat er, dan heb je veelal niet zo heel veel te vertellen, is natuurlijk een verschrikkelijk ongeluk en het is niet gezegd dat het voorkomen had kunnen worden mocht er iemand al dan niet op de bok gezeten hebben, maar persoonlijk stap ik niet af in een menigte.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 09:38

Ik vind het vrij respectloos naar de nabestaanden om een paard dat een dodelijk ongeval heeft veroorzaakt naderhand als 100% veilig te bestempelen.

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 09:51

Je kunt een paard niet als 100% veilig bestempelen. Niemand is 100% veilig. Jij niet, ik niet, een paard niet.

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 10:08

Hoh ja vreselijk... maar wat is dan een vielig paard.
Allesinds hij ziet er 'heilig' uit.
Vermoed dan toch ook dat ze niet voor de eerste maal zo het publiek bestormden met hem aangespannen.
Een nieuw paard moet je toch even uittesten alvorens in zo'n stoet te gaan lopen.

Ik zie dat hier ook, de politie die trainen eerst met vrijwilligers in publiek alvorens ze een echte stoet lopen.

De advertentie was zeker misleidend maar goed mijn mening heb ik hierboven genoteerd.

koenborias

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 10:53

Wat akelig zeg! ;(

XXOOXX

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 10:55

Lees ik het nu goed dat dit paard als 4 jarige weer doorverkocht werdt onder een andere naam en dus daarvoor dus bij een festival er vandoor is gegaan.
Wat doet een dier op die leeftijd daar dan. Dat is toch vragen om problemen.