Belgische topjockey roept collega's op tot staking

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

petraaken

Re: Belgische topjockey roept collega's op tot staking

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 10:22

Het gaat mij om het feit dat ze zegt dat hij zo'n fout maar 1 keer zal doen en dat regels regels zijn. En dat de regels wel erg buiten proportie zijn. Laat ik het anders stellen. Zou jij het pikken als jouw bank failliet gaat en de CEO daarvan een paar weken eerder nog een fikse bonus krijgt omdat hij zo'n goed werk geleverd heeft?

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 11:24

HEt zou fijn zijn als de mensen die reageren een idee hebben wat de regel nu echt inhoudt.
Het gaat niet alleen om het aantal slagen dat een jockey mag geven maar ook om WAAAAAR hij ze mag geven.
De regel is 7 keer in een vlakkebaan ren, maar de laatste 200m mag je maar 5 keer slaan het stuk waar eigenlijk alles om draait.
Meerdere jockeys zijn nu geschorst vanwege het feit dat ze in de laatste 200m 1× te veel hebben geslagen terwijl ze wel onder het maximaal aantal zweepslagen in totaal zitten.
Dan in de jumprennen is het nog lastiger want de maximaal aantal zweepslagen is daar 8, maar na de laatste hindernis mag er nog maar 5 of 6 (dat weet ik zo snel even niet ) keer geslagen worden. Nou dat is dus hilarisch!! Neem nu de baan in Aintree met de grand national bijvoorbeeld dan heb je na de laatste hindernis een mega lange rechte lijn. Maar kom je nu op een kleine baan zoals Plumpton, Huntingdon dat soort baantjes heb je nog maar 100 a 200 m voor de finish maar je hebt wel hetzelfde aantal zweepslagen wat nog gegeven mag worden.

Daarnaast zijn ze het ook niet eens met de sancties wat ik goed kan begrijpen.
Als een jockey een overtreding maakt in een koers met zeg €2000 voor de winnaar en er zijn er 2 die de fout in gaan.
1 tje wordt 5e en de ander wint.
De ene jockey hoeft dan alleen zijn riding fee in te leveren a €100 want hij had geen prijzengeld terwijl de andere jockey €200 prijzengeld + zijn ridingfee a €100 moet inleveren.
Oftewel 2 jockeys maken dezelfde overtreding maar krijgen verschillende boetes!!
Oftewel hoe meer prijzengeld je verdient hebt hoe hoger de boete! Dat staat dus gelijk aan je werk niet meer uit te kunnen voeren aangezien de taak van een jockey is het paard zo goed mogelijk te laten presteren.

Dan wil ik ook nog even reageren op het onderzoek. Er is NIET bewezen dat de zweep niets doet, er is bewezen dat ze er niet SNELLER door gaan ALS ze al voluit gaan.
Het zorgt er wel voor dat ze door gaan paarden blijven bijv. toch kuddedieren en willen bij elkaar blijven maar ja ze moeten toch echt door rennen.
Daarnaast kun je tegen eentje die zich niet voor de volle 100% geeft zeggen van hallo vandaag moet er gewerkt worden.
Het heeft dus wel zin alleen het ongecontroleerd er op los rammen voegt helemaal niets toe natuurlijk.

Ernie061111

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 11:26

Uhm 1 sweepslag teveel en dat kost je 60000€ dan zou ik ook stuiteren hoor

_Summerly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 11:34

freeride schreef:
@ in black: als de zweepjes dan toch zo zacht zijn, waarom denken jockeys dan dat het helpt, er is inmiddels al genoeg bewezen dat die zweepjes eerder het omgekeerde effect hebben, paard is hard aan het rennen, zo hard ie kan, als ie dan ineens zweep-aaitjes(zoals jij het doet overkomen) krijgt, is dat toch enkel afleiding, omdat ie denkt dat iets ineens op zijn rug of achterhand of schouder zit....
en de zweep verbieden lost alles op, als niemand hem mag hanteren, is iedereen toch ook nog altijd gelijk in de kansen( en ja, verbieden all-over, niet alleen op wedstrijden, maar gewoon altijd, tezij het een aanwijsstok is, maar die controle wordt te moeilijk vrees ik).

Een jockey heeft niet tot nauwelijks de mogelijkheid om beenhulpen te geven, de zweep is daar een vervanging van. Vergelijk het maar met het gebruik van een zweep in de mensport of bij het rijden met een dameszadel. Bovendien zijn die paarden niet achterlijk, ieder paard, in welke tak dan ook, wordt getraind om te reageren op bepaalde hulpen en dat is in de rensport een zweephulp, net als dat je in de dressuursport het paard leert te reageren op beenhulpen. Daarbij denkt zo'n dier immers ook niet: omg, ik voel een ding in mijn flank, laat ik eens stoppen en omdraaien om te kijken wat het is.
En wat betreft het "all-over" verbieden van zwepen: renpaarden zien de zweep sowieso al niet vaak als ze niet koersen, dat het in de dressuur- of springsport gebruikelijk is om een zweep wel op trainingen te gebruiken, maar niet op wedstrijd, wil niet zeggen dat dat overal het geval is.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 13:02

tjah regels zijn regels en daar heb je je maar aan te houden...
waarom zou je een paard meer dan 5 keer een mep verkopen :n

Renza

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 13:06

Maar zo gek is het prijzengeld inleveren toch niet als sanctie? Hij heeft niet volgens de regels gewonnen, dus wordt gediswaklificeerd en ook geen prijs, lijkt mij best logisch?

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 13:20

Niet als een andere jockey die hetzelfde overkomt maar geen van de prijswinnaars is ook een andere straf krijgt zoals hierboven uitgelegd.

GMR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 13:28

Regels zijn regels.
Hij baalt wel dat zijn prijzen geld weg is......

Renza

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 13:29

Maar in principe is de straf toch gewoon hetzelde? Het resultaat is ongeldig, dat nr 1 dan wat geld misloopt is erg jammer, maar zonder die zweepslag had hij misschien helemaal niet gewonnen, dus waarom zou hij prijzengeld moeten krijgen?

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 20:51

piepenfiets schreef:
Bewezen is inmiddels dat de zweepslagen geen effect hebben en dus geen rol spelen bij de uitkomst van de wedstrijd.Schaf ze dan af zou ik zeggen, 5 is toegestaan 6 kost je je prijs is belachelijk en ik kan me voorstellen dat mensen daar gefrustreerd van raken. het zal wel heel wat tijd kosten voor dit eeuwenoude gebruik verdwijnt

Mee eens! Het 'gesla' met die nauwelijks voelbare zwepen is vaak met t idee 'het helpt', al gaat die er echt niet sneller van lopen, als wij gaan juichen bij t voetballen, euhm, het verandert niks maar toch doen we t? Raar voorbeeld, maar toch.

Regels zijn regels, maar deze vind ik toch wel belachelijk, prijzengeld inleveren voor een tik -.-

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 08:38

Een zweep slag te veel kost je geld. Als je buurman een pas harder loopt ook. Want zo zijn de regels. Je gaat dan ook niet zeggen sorry jij was sneller mij hij krijgt het geld.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 18:12

Het boetebedrag (60.000) tegen een slag te veel is wel overtrokken. Dat staat niet in verhouding.
Verder ben ik het wel eens dat je een grens moet trekken. En paarden die niet voluit gaan reageren echt wel op een aansporing langs de ogen naar de kont :j
Heb het zelf ervaren met mijn ex-renner!

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 21:20

Regels zijn regels ?
Dat vind ik een vreemde reactie.
Net alsof alle regels per definitie verstandig, zinvol, efficiënt, en eerlijk zijn.
Niet dus.

De nieuwe regels ivm zweepgebruik werden recent ingevoerd door de British Horseracing Authority,
zonder enig voorafgaand overleg met jockeys, trainers, fokkers, gokkers, enz.
Als je een hele sector op zo'n manier voor voldongen feiten plaatst, moet je wel reacties verwachten.
Dat kan niet anders.

En wat de zweep betreft, racezwepen zijn bedoeld om geluid te produceren, niet om pijn te doen.
Lees er dit artikel maar eens op na : http://www.guardian.co.uk/sport/2011/oct/18/jockeys-whip-didnt-hurt.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 21:32

Dat is niet waar big ben dat het zonder overleg is gegaan.