ziet er toch prima uit die dieren kunnen heus wel wat hebben hoor, nee je moet ze in ene binnen zetten dat is goed voor ze daar worden die beesten pas doodziek van
Brainless
Geplaatst: 13-10-11 10:59
eevie86 schreef:
ziet er toch prima uit die dieren kunnen heus wel wat hebben hoor, nee je moet ze in ene binnen zetten dat is goed voor ze daar worden die beesten pas doodziek van
Zoals al genoemd.... ezels en geiten kunnen niet tegen regen. Ezels hebben nl. geen waterdichte vacht
eevie86
Geplaatst: 13-10-11 11:06
als ze overdag lekker buiten staan en als het regent binnen zoals word omschreven dan hebben die beesten toch geen klagen, als je die foto bekijk zien ze er gezond uit
Brainless
Geplaatst: 13-10-11 11:16
eevie86 schreef:
als ze overdag lekker buiten staan en als het regent binnen zoals word omschreven dan hebben die beesten toch geen klagen, als je die foto bekijk zien ze er gezond uit
Het probleem is, dat ze voorlopig niet binnen kunnen staan.
Mindim, een nieuwsbericht nooit té letterlijk nemen. Toen ik in de krant kwam, werden er mij ook (onschuldige) dingen in de mond gelegd die ik nooit gezegd had. Kranten filteren het nieuwsfeit om het spicy en aantrekkelijk te maken.
Maar is het zo kwalijk om het weer te melden aan een dierenorganisatie. Pas op, begrijp me niet verkeerd, als deze man een halstarrige r*tzak was die zijn dieren gewoon laat verkommeren in de regen en iedere klacht afwijst met "ni zage, kweet het allemaal beter." dan had ik de buurtbewoners groot gelijk gegeven. Maar nu zie ik een man die misschien niet alles 100% volgens het boekje doet, maar wel een supermooi huisje laat bouwen (luxueuzer dan menig dierenkot), dan denk ik, waar klaag je om?
ThunderST
Geplaatst: 14-10-11 22:17
Tja, het gaat om een kinderboerderij 'in oprichting'. Een initiatief gestart door twee oude baasjes en gesteund door de Dorpsraad (die bemiddelen in de subsidies).......maar het prestige telt helaas meer dan het welzijn van dieren. Ruim een jaar geleden kwam Sofietje in beeld; ze stond eenzaam in een wei nabij de Pekhoeve aan de Dorpstraat in Ulvenhout in weer en wind. Het schuilhok wat er stond (en nog staat) staat er al ruim 40 jaar. Is zo gammel als het maar zijn kan en staat eigenlijk op instorten. Het was ooit bedoeld voor zes schapen; is dus laag gebouwd en niet zo geschikt voor grotere dieren (ezels).
Een jaar terug heeft de Ezelshoeve al moeten ingrijpen (via media-aandacht) op verzoek van enkele bezorgde omwonenden, om de ezel toch een dak boven het hoofd te geven. Dit nadat gespreken met de beheerder/vrijwilliger staakten; de man wilde niet luisteren naar argumenten die hier ook al genoemd zijn; ezels kunnen slecht tegen vocht en zijn echte kuddedieren die een maatje nodig hebben. Omwille van dit laatste is zelfs aangeboden een tweede ezel te doneren. Het was niet nodig en we wisten niet waar we over spraken.
Sofietje 'verdween' naar een boerderij aan het begin van Ulvenhout (Princenhoeve) om daar nog steeds in de regen te staan, nu samen met een Shetlander. Ze was nauwelijks zichtbaar vanaf de straat. De onrust luwde enigszins, omdat iedereen dacht dat er nu voor Sofietje gezorgd werd. Minder was waar!
Deze zomer is de nieuwbouw van het dierenverblijf begonnen. Een lokale aannemer kreeg de opdracht gegund. Daar ging voor €60.000 gemeentelijke en provinciale subsidie in zitten voor een verder kaal gebouw (er zit niets in geen vloer;niets!) . De afwerking, zoals inrichting, verlichting, vloeren etc. was niet begroot en 'zou volgen'..... Men is momenteel bezig met deze inrichting; feitelijk is een aantal zaken nodig (verlichting, water en boxen voor ezels, geiten en schapen). Voor het water hoeft geen bron geslagen te worden, want in de nabijheid staat een langevelboerderij die eigendom is van de gemeente (Pekhoeve) en waar nutsvoorzieningen aanwezig zijn. Wel is inmiddels duidelijk dat de dieren voor maart 2012 niet onder dak zullen staan; de beheerder krijgt het voor die tijd niet klaar.
Het grootste probleem is dat de beheerder/vrijwilliger niet voor rede vatbaar is en op zijn hollands gezegd 'stronteigenwijs' is omdat hij zegt meer verstand te hebben van dieren als welke ander dan ook. Hij is immers oud agrarier! Dat hij niet bereid is om naar adviezen te luisteren, weet ik helaas uit eerste hand. Zo heeft de gemeentelijke kinderboerderij Wolfslaar (een wel goed geleide kinderboerderij in Breda) haar kennis in de vorm van adviezen en diensten aangeboden aan beide heren. Daar is tot op heden geen gebruik van gemaakt. Ook de Ezelshoeve in Baarle-Nassau heeft haar diensten aangeboden....en kreeg nul op het rekest. En de reacties op het bericht in de digitale versie van de lokale krant spreken eigenlijk boekdelen....men is niet voor rede vatbaar.
Een ieder hier zal het met mij eens zijn: het dier kopen is eenvoudig... de verzorging ervan regelen vaak lastig en daarom dient dat éérst geregeld te zijn. Zorg voor huisvesting van je dier en koop pas daarna je dier! Inmiddels zijn de afglopen zomer een aantal landgeiten/saanengeiten en dwerggeiten toegevoegd aan de kudde naast een aantal schapen en is de ezel sofietje teruggekeerd. Een dak hebben ze nog steeds niet boven hun hoofd. Ja voor Sofietje is er al wel een plaatsje voorzien in de Kerststal: ze mag als decorum van 20 december tot 6 januari figurenen op een stukje stal van nog geen 6 bij 3 met een schaap of wat tussen een beeldengroep. Je kunt er wat van vinden in een land waar jaarlijks 'enige' kerststallen worden 'gevandaliseerd'.
De stal is nog steeds niet klaar en de beesten staan nog steeds in 'weer en wind'. Een 'dekentje doneren' voor Sofietje gaat niet helpen vrees ik...... er moet structureel en professioneel naar dit project gekeken worden. Tot op heden is het namelijk, zoals gezegd, slechts een 'prestige project' van enkelen die het hebben van een 'kinderboerderij' belangrijker vinden dan het welzijn van de daarin huisende dieren.
Anoniem
Geplaatst: 14-10-11 22:39
Kan de DB niet ingrijpen, aan het welzijnvan de ezel en van de geiten wordt immers niet voldaan? Dat beestjes gaan een ellende tegemoet met dit weer voor de boeg. Misschien bij de gemeente aanhangig maken, 60.000 euro subsidie en nog steeds dierenleed?
SamCo
Geplaatst: 16-10-11 11:58
J*sus, wat een verhaal ThunderST. Gatver.
Maaruh in zijn algemeenheid... is een dekentje voor regengevoelige ezels inderdaad een oplossing? Meeste paarden van mijn kudde kunnen ook niet tegen regen: in dekens inpakken helpt voor hen. Helpt dat ook voor ezels?
Bedankt voor je uitleg ThunderST. Nu wordt het idd duidelijk waarover de klachten gaan en begrijp ik de oproer wel.
PortRoyal
Geplaatst: 16-10-11 15:44
Jammer dat zo'n beheerder geen goede raad wil aannemen van mensen die het goed bedoelen..Die dieren(zeker de ezel) horen vooral straks met koud en nat weer naar binnen te kunnen. Een uitloopstal zou toch mooi zijn en is gemakkelijk te realiseren! De dieren zien er nu nog wel goed uit.