Afspenen is altijd een schokkende ervaring voor veulens

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 17:30

Gewoon laten drinken tot de moeder het niet meer verdraagd dan maar :D
Bij mij ging het wel zo :+ Idefix heeft tot hij 10 maanden was gewoon gedronken, niet veel,
maar af en te een slokje. Daarna kwam er een nieuwe veulentje, dus toen was het uit met de pret :Y)

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 17:32

WhySoWhite schreef:
Ik vind het in één keer spenen ook geen strak plan en ben daar zeker geen voorstander van!
Mijn merrie's haalde ik vanaf week 1 al 10 min bij het veulen vandaan een aantal keer per dag zodat beide er goed aan konden wennen. Ik heb nooit een veulen gehad wat de hele box af brak als de merrie even weg was. Een aantal weken/maanden een draadje tussen merrie's en veulens werkt ook prima.

en toch, als je goed leest, is jouw methode ook helemaal niet zo fijn hoor :n juist omdat je ze steeds weer opnieuw van elkaar scheid voor een langere periode dan "natuurlijk" veroorzaak je elke keer weer de stress van "help mamma/baby is niet in de buurt". Als je het veulen daarentegen speent door hem/haar bij "pleegmamma's" te zetten (dat doen we hier ook), en de moeder in een andere kudde van "vriendinnen", hebben beide dieren steun aan een bekende omgeving en bekende paarden, zonder dat ze elke keer weer schrikken omdat ze niet bij elkaar kunnen komen voor een bepaalde periode.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 17:33

@ Elcid, heb zelf gezien dat een merrie het ''veulen'' van 24 maanden nog liet drinken.
Boer vond het niet nodig om de merrie apart te zetten. Merrie heeft alles gegeven voor het ''veulen''

Ben het voor de rest met je eens dat ze veels te vroeg worden afgespeend

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 17:36

ElCid schreef:
Een gezonde merrie ( iets anders moet je niet mee fokken) kan het veulen aan de voet houden tot ca. 10/ 11 maanden, dan zal de merrie, wel of niet drachtig, het veulen zelf weg duwen en dus natuurlijk "afspenen".

:n Ik heb mijn jaarling, die al ruim een jaar oud was, alsnog moeten spenen omdat mams het wel best vond en haar vrolijk liet drinken (en nog veel/vaak). Dus echt niet alle merries spenen zelf hun veulens. Nadeel van niet of niet goed gespeende veulens is dat ze heel erg aan hun moeder blijven plakken (gebeurd hier ook).

purkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 17:40

ze gillen al als een speenvarken als hun moeder weer wat getraind wordt buiten en de stal zo zonder moeder ontheemd lijkt :D

ik moet er wel om lachen want IK krijg er zelf stress van.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 17:45

magda_90 schreef:
Nu ben ik zelf niet thuis in de fokwereld, maar waarom wordt er zo vroeg afgespeend als blijkt dat het in de natuur pas zo laat is? Waarschijnlijk vanwege de conditie en prestaties gok ik, of zijn er meerdere reden?

Inderdaad, voor een deel doordat de merrie op show's/wedstrijden weer mee moet komen en dus op den duur in training moet, en geloof me, je wil niet zo'n "nee-fase" kleuter bij je in de bak hebben. Ik wil niet weten hoe vaak ik al met de teugels bij de oren heb gezeten omdat er een of andere wildebras door de bak loopt te rennen :n, ik vind het ronduit gevaarlijk, dat doe ik echt niet meer. Ik denk dat dat ook wel voor meer mensen een overweging is.

Daar komt nog bij dat ook goed gezonde en overvoerde merries toch erg veel geven aan het veulen. Dat is niet alleen fysiek, maar ook psychisch. Zelfs de beste fokmerries raken dat kleine spul echt een keer zat, en als je ze dan een paar uur per dag opsluit in een box waar moeders kindlief niet bij een "tante" kan dumpen, en waar moeder en kind niet goed uit elkaars weg kunnen komen kan dat ook tot een geagiteerde merrie leiden, met alle gevolgen van dien voor kindlief.

Een andere overweging is puur commercieel: iemand die een veulen aankoopt wil 9 van de 10 keer het veulen binnen een x aantal maanden in de buurt hebben staan. Dus dat veulen zal toch een keer moeten worden gespeend, en dan liever nog binnen de oude vertrouwde kudde dan meteen hups voor het eerst op de trailer zonder mamma erbij.

En als laatste kan een veulen aan de voet ook voor de fokker een aantal praktische bezwaren geven, die, altijd in combinatie met een van bovengenoemde redenen, de keuze tot spenen sneller doen maken.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 18:17

Ik heb altijd een combinatie van B en C gedaan. Geleidelijk scheiden van de merrie door een draadje en in de vaste groep met andere merries en ruinen laten staan.
Ik heb altijd het idee dat de merrie er meer last van heeft dan het veulen, aangezien de merrie met een dikke gespannen uier staat.

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 18:23

Mijn ervaring is net omgekeerd, Mariska. Heb nu vijf veulens gehad die allemaal maar zeer laat gespeend zijn. De eerste op twee jaar, merrie maakte geen aanstalten om ze zelf te spenen dus hebben wij het maar gedaan. Moeder en dochter staan al weer jaren bij elkaar en kunnen zonder problemen of stress weer uit elkaar gehaald worden, voor kortere of langere periodes. De vier anderen zijn allemaal tot tien maanden a 1 jaar bij hun moeder geweest en afgespeend door ze op eigen terrein met een vriend of met een oudere merrie apart te zetten waarbij ze hun moeder nog wel konden zien.
Alle vijf de "paarden" zijn hele rustige, zelfzekere en zeker geen emotioneel instabiele "paarden" geworden. Ze plakken ook niet aan andere paarden.
De vijf veulens komen uit verschillende moeders en hebben verschillende vaders, dus het kan niet in het intrinsieke karakter van de dieren zitten. Daarnaast zijn het ook nog eens drie verschillende "soorten"
- 3 warmbloedveulens waarvan2 voor de sport gefokt en 1 recreatie
- 1 muildierveulen
- 1 Welsh sectie A veulen

Carliijn

Re: Afspenen is altijd een schokkende ervaring voor veulens

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 18:32

Ik heb nog nooit 1 van onze merries laten dekken maar gebeurd dat ooit wel, dan neem ik er de tijd voor. ik wil een veulen? Dan moet je er in mijn ogen ook de consequenties van aanvaarden. En dat kan dus zijn dat je lange tijd weinig met de merrie kan doen om het afspenen zo natuurlijk mogelijk te laten verlopen. Mits de merrie het volhoud en niet teveel afzwakt ondanks goede voeding natuurlijk :)

Maar dat zeg ik nu, misschien gebeurd er dan wel iets waardoor het vereist is om vroeg af te spenen of ben ik er ineens anders over gaan denken. Ik hoop het niet!

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 18:40

Als een veulen blijft drinken en dat is ongewenst, kan je het natuurlijk na die 10/11 maanden wel "afspenen", maar heel vaak zal de merrie zelf, zeker als ze drachtig is, het veulen wegsturen.
Sommige veulens zullen het inderdaad wel lekker blijven vinden om bij de moeder een beetje bij te tanken en ja, als mams het geen probleem vind.........., dan kan je als mens, indien nodig, ingrijpen, op een voor het veulen veilige manier.
Ik zie het al voor me, een beer van een 2- jarige die nog bij moeders drinkt! En sommige mensen vinden een 2- jarige "al oud" genoeg om te berijden ;( , het zijn dus echt nog baby's ;)

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 18:41

Tja... wat wil je anders? Maar dat is heel normaal
Bij ons laten we het veulen gwn bijlopen tot het niet meer mag/kan drinken. Bij onze dikke merrie loopt nu ook nog een jaarling, en die drinkt nog! Maar wel een stuk minder dan een maand of 2 gelden.
Wij hebben ook nog een merrie die snel te dun is. Die krijgt ook nog oms een veulen, en die gaat (als ze zo dun word) met 7maand af, die blijft dan 3/4 dagen in de stal, en dan drinkt zij ook niet meer.

Yakkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 18:48

Onze veulens gaan met een oude merrie en evt. jaarling(en) in een weiland naast het weiland van de moeders; enkel een schrikdraad ertussen. Geen enkele stress, niet bij de veulens niet bij de merries. Ze krijgen wel vanaf de allereerste week (van hun leven) bijgevoerd. Ze vallen niet af, roepen niet, rennen niet, geen probleem. Doen we al jaren zo en steeds succesvol.
Laatst bijgewerkt door Yakkie op 11-10-11 18:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 18:48

Mariska_28 schreef:
ElCid schreef:
Een gezonde merrie ( iets anders moet je niet mee fokken) kan het veulen aan de voet houden tot ca. 10/ 11 maanden, dan zal de merrie, wel of niet drachtig, het veulen zelf weg duwen en dus natuurlijk "afspenen".

:n Ik heb mijn jaarling, die al ruim een jaar oud was, alsnog moeten spenen omdat mams het wel best vond en haar vrolijk liet drinken (en nog veel/vaak). Dus echt niet alle merries spenen zelf hun veulens. Nadeel van niet of niet goed gespeende veulens is dat ze heel erg aan hun moeder blijven plakken (gebeurd hier ook).

Dat gebeurd volgens mij ook alleen als de merrie weer een nieuw veulen krijgt.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 19:01

Yakkie schreef:
Onze veulens gaan met een oude merrie en evt. jaarling(en) in een weiland naast het weiland van de moeders; enkel een schrikdraad ertussen. Geen enkele stress, niet bij de veulens niet bij de merries. Ze krijgen wel vanaf de allereerste week (van hun leven) bijgevoerd. Ze vallen niet af, roepen niet, rennen niet, geen probleem. Doen we al jaren zo en steeds succesvol.

Heb ik ook geprobeerd... resultaat was dat ik de draad weer kon gaan repareren (en ja, er stond echt een dikke klap stroom op..). Was geen succes dus...

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 19:20

Wij spenen normaal af tussen de 4 à 5 maanden. De ene merrie zou anders haar veulen blijven laten drinken. De andere speende ze zelf af op 3 maanden (echt met gericht schoppen als het veulen probeerde te drinken). Die was dat veulen dan al meer dan zat. Nog een andere merrie hebben we ook op 3 maanden moeten afspenen van haar veulen omdat het veulen wegens een blessure op stal moest blijven maar mijn merrie gewoon gek wordt van het hele dag op stal te blijven staan. Moeders zijn altijd blij als ze s'nachts weer hun box voor hen alleen hebben zodat ze wat rusten krijgen en zelf weer kunnen liggen slapen. Abrupt afspenen doen wij liever niet. Indien mogelijk gelijkdelijk aan. Eerst s'nachts in een box naast mams omdat ze in twee weken tijd helemaal af te bouwen. Veulens kennen ondertussen al veulenbrok en water ook. Daarna gaan moeder en kind gescheiden de wei met een vriendje elk op hun eigen stuk wei. Zorg er wel voor de het veulen electriciteit kent want anders kan je veelal inderdaad draad herstellen. Tot nu toe altijd goed opgevoedde paarden gehad zo.

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 19:21

WhySoWhite schreef:
Ik vind het in één keer spenen ook geen strak plan en ben daar zeker geen voorstander van!
Mijn merrie's haalde ik vanaf week 1 al 10 min bij het veulen vandaan een aantal keer per dag zodat beide er goed aan konden wennen. Ik heb nooit een veulen gehad wat de hele box af brak als de merrie even weg was. Een aantal weken/maanden een draadje tussen merrie's en veulens werkt ook prima.

Ik dit veroorzaakt veel stress en kan moeder-kind relatie behoorlijk verstoren. Aangeraden wordt om moeder en kind de eerste 3 weken niet uit elkaar te halen en daarna pas rustig met een paar minuten per dag te beginnen.

Amaretto27

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 19:38

Ik kan me wel vinden in het verhaal :j

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 19:52

Joolien schreef:
Zo mooi hoe mensen meteen hier weer schreeuwen dat het niet voor hun veulen geldt. :)

haha, dat viel mij ook al op :-)

Ach, mijn paardje is 'natuurlijk' gespeend. Met 13 maanden stuurde haar mama haar zelf weg en vond ze dat ze maar andere vriendjes moest zoeken :roll: Dat deed ze vervolgens ook :)
Lijkt me altijd nog de beste manier.

Ennuh, dit paard is emotioneel juist echt een rots, kan heel makkelijk alleen staan, is totaal niet schrikkerig, niet onder de indruk van veranderingen en overal heel snel op haar gemak, en enorm leer gierig. Lijkt me dus niet bepaald negatieve uitwerkingen te hebben ;-)

Ik vind het wel goed dat het eens wat onderzocht is, het leek wel een trent om de veulentjes zo vroeg mogelijk van hun moeder weg te trekken.

ccathalijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 20:04

Mijn shetlandveulentje is met 7 maand gespeend, had de merrie verkocht. Het veulentje bleef achter met een andere merrie die ze al van haar geboorte kende en heeft geen enkele gehinnikt oid om haar moeder. Is mij gelukkig heel erg meegevallen. Grappig om al die verschillende manieren te horen!

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 20:04

Dat mensen de keuze maken om een veulen tot 10/11 maand er bij te houden tja dat kan, maar dan nog moeten ze er bij weg, vele fokmerrie's zijn dragend en hebben een veulen aan de voet. Je kan dan nog zoveel voeren en ze in nog zulk hoog gras zetten het vergt veel van de merrie's en de meesten geven zich helemaal voor het veulen. Wanneer je ze er tot 10 maand bij houd zodat moeders ze natuurlijk afspeend, heeft de merrie in die resterende maand nooit genoeg tijd om helemaal bij te komen met als gevolg dat je merrie na bevallen ontzettend mager is. En dan gaat het nog niet eens om een zieke merrie.
En merrie's die niet dragend zijn laten de veulens vaak gewoon er bij drinken tot 2 jaar of wel ouder, zolang ze niet "natuurlijk" gedekt worden en nieuw hormoon maken voor volgend veulen is er ook nog niet een drive om het veulen er bij weg te houden

Ik denk zelf dat het een kwestie is van hoe er mee omgaan. Ons Ukato is een beer van een hengst veulen en heb ik met 4 maand bij de merrie weg gehaald (is nu 2weken terug). De merrie zag er ook nog weinig naar om, en het vergt veel van haar omdat ze ook weer dragend is en gereden werd. Hugo was meer bij zijn pleegmoeder aan het spelen dan drinken bij zijn echte moeder. De merrie word gereden en het veulen blijft achter in het land bij de anderen. Ze roepen niet naar elkaar. Na mijn laatste wedstrijd en stoppen met de "cariëre" van mij en mijn merrie heb ik de merrie in een eigen stal gezet en Hugo naast zijn pleegmoeder gehouden. Ze hebben niet 1 keer naar elkaar geroepen. Hugo heeft lekker door gegeten van zijn bix/kuil en is zeker eerder aangekomen dan afgevallen.

Bovendien doen wij dit met alle fokmerrie's. De ene met 4 maand de ander met 6, afhankelijk van het veulen en de conditie van de moeder.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 20:11

Vond het totaal niet leuk dat ik mijn veulen moest spenen.
Maar gezien het weer (verzopen polder weiland), was het of toen al wegbrengen (4 wkn eerder dan gepland) of "binnen" zetten met moeders.
(gespeend op 5 1/2 mnd)

De mijne had ik al wel een paar keer gescheiden gehad (rondje erf wandelen met moeders en veulen bleef bij weidegenoten,
die had het niet eens door. Veulen ontvoeren ging hier ook makkelijk, want die kwam zelf het weiland al uit banjeren en moeders at gewoon door),
maar dat is toch anders dan dat je zo'n beestje in een trailer zet en gaat rijden, naar bestemming onbekend...
Hoe mooi het daar ook is, dier begrijpt er natuurlijk geen snars van.

(ondanks dat ik volgens mij super adres heb, vond ik het voor het veulen geen leuke ervaring. )

Mijn merrie kan nu weer bijkomen, want is flink afgevallen de laatste 2 maanden met veulen, ondanks bijvoeren.
(was 30 juli nog moddervet)

craiester

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 20:18

veulen bij mij is gespeend vanaf 5 maanden, hij was verkocht en moest weg en moeders was hem meer dan zat.
mijn merrie heeft al 2 veulens bij mij gehad en na 4 maanden duwt mijn merrie ze zelf weg, en op maand 5 of 6 gaat hij weg bij de merrie dan heeft de merrie rust en het veulen kan zich in zijn nieuwe kudde verkennen

Rhea

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 20:42

SparklingApp schreef:
Hey! Is dat mijn paardje, als baby op de foto?? :D

jahaaa knapperd!

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 20:51

o.a. vrienden van ons spenen altijd met 10/ 11 maanden; merries zijn vaak weer drachtig en zien er prima uit, niet te dun, eerder te rond.Deze mensen fokken top paarden ( oa.a Trakehners) en hebben menig tophengst en (staats) premie merrie op stal staan. Kwestie van echt goed voeren en echt gezonde paarden hebben. Die je dus nooit hebt als je te vroeg speent; jammer genoeg komen de problemen bij ( te vroeg) gespeende paarden pas op latere leeftijd en mag dus vaak een nieuwe eigenaar de sores oplossen!

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 20:56

We weten toch allemaal dat je het spenen van veulens met gezond verstand en beleid moet doen? Denk dat ik volgende week ook even een onderzoekje naar de bekende weg ga doen. :+