Bij mij ging het wel zo

maar af en te een slokje. Daarna kwam er een nieuwe veulentje, dus toen was het uit met de pret

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
WhySoWhite schreef:Ik vind het in één keer spenen ook geen strak plan en ben daar zeker geen voorstander van!
Mijn merrie's haalde ik vanaf week 1 al 10 min bij het veulen vandaan een aantal keer per dag zodat beide er goed aan konden wennen. Ik heb nooit een veulen gehad wat de hele box af brak als de merrie even weg was. Een aantal weken/maanden een draadje tussen merrie's en veulens werkt ook prima.
ElCid schreef:Een gezonde merrie ( iets anders moet je niet mee fokken) kan het veulen aan de voet houden tot ca. 10/ 11 maanden, dan zal de merrie, wel of niet drachtig, het veulen zelf weg duwen en dus natuurlijk "afspenen".
magda_90 schreef:Nu ben ik zelf niet thuis in de fokwereld, maar waarom wordt er zo vroeg afgespeend als blijkt dat het in de natuur pas zo laat is? Waarschijnlijk vanwege de conditie en prestaties gok ik, of zijn er meerdere reden?
Mariska_28 schreef:ElCid schreef:Een gezonde merrie ( iets anders moet je niet mee fokken) kan het veulen aan de voet houden tot ca. 10/ 11 maanden, dan zal de merrie, wel of niet drachtig, het veulen zelf weg duwen en dus natuurlijk "afspenen".
Ik heb mijn jaarling, die al ruim een jaar oud was, alsnog moeten spenen omdat mams het wel best vond en haar vrolijk liet drinken (en nog veel/vaak). Dus echt niet alle merries spenen zelf hun veulens. Nadeel van niet of niet goed gespeende veulens is dat ze heel erg aan hun moeder blijven plakken (gebeurd hier ook).
Yakkie schreef:Onze veulens gaan met een oude merrie en evt. jaarling(en) in een weiland naast het weiland van de moeders; enkel een schrikdraad ertussen. Geen enkele stress, niet bij de veulens niet bij de merries. Ze krijgen wel vanaf de allereerste week (van hun leven) bijgevoerd. Ze vallen niet af, roepen niet, rennen niet, geen probleem. Doen we al jaren zo en steeds succesvol.
WhySoWhite schreef:Ik vind het in één keer spenen ook geen strak plan en ben daar zeker geen voorstander van!
Mijn merrie's haalde ik vanaf week 1 al 10 min bij het veulen vandaan een aantal keer per dag zodat beide er goed aan konden wennen. Ik heb nooit een veulen gehad wat de hele box af brak als de merrie even weg was. Een aantal weken/maanden een draadje tussen merrie's en veulens werkt ook prima.
Joolien schreef:Zo mooi hoe mensen meteen hier weer schreeuwen dat het niet voor hun veulen geldt.