maura schreef:Ik vraag me serieus af hoe een handelaar op een jaarling inst kan maken als hij die voor 100 euro koopt en naar de slager brengt? Een volwassen paard van 600 kilo doet bij de slager iets van 300 euro, dan leg je op een jaarling toch geld bij als die geslacht wordt?
Om het overschot aan paarden in Nederland en de markt te saneren kan ik maar 1 oplossing bedenken: massaal paardenvlees gaan eten. En dan opletten waar het vandaan komt, dus niet de kiloknallers die als slachtpaard op transport gaan naar Italië en als salami terugkoment, maar een echte paardenbiefstuk van een dier dat niet dagenlang in een vrachtwagen heeft gestaan maar 'lokaal' is geslacht. Misschien moet daar een keurmerk voor komen, Hollandse paardenbiefstuk van Hollandse, goedverzorgde paarden die hier zijn geslacht.
Maar dan ook een keurmerk voor Hollands varkensvlees, Hollands koeienvlees. Ik eet namelijk nog altijd liever een koe of een varken die hier in Nederland geleefd heeft en geslacht is, dan eentje die uit een of andere stal in Rusland/Polen waar de dierenwelzijnseisen en milieueisen veel minder streng zijn dan hier, of eentje die eerst een ellendig transport naar Italië heeft moeten volstaan.
Ontopic: Leuk dat ze dit doen voor het paard. Hopelijk wordt het inderdaad een 'wondertje' en gaat hij het nog ver schoppen. Desondanks ben ik het ermee eens dat dit slechts het topje van de ijsberg is en er misschien volgende week wel jaarlingen voor belachelijk lage prijzen verkocht worden om geslacht te worden.