Sportredactie redt draver van de slacht *video*

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Marlou91

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 14:13

maura schreef:
Ik vraag me serieus af hoe een handelaar op een jaarling inst kan maken als hij die voor 100 euro koopt en naar de slager brengt? Een volwassen paard van 600 kilo doet bij de slager iets van 300 euro, dan leg je op een jaarling toch geld bij als die geslacht wordt?

Om het overschot aan paarden in Nederland en de markt te saneren kan ik maar 1 oplossing bedenken: massaal paardenvlees gaan eten. En dan opletten waar het vandaan komt, dus niet de kiloknallers die als slachtpaard op transport gaan naar Italië en als salami terugkoment, maar een echte paardenbiefstuk van een dier dat niet dagenlang in een vrachtwagen heeft gestaan maar 'lokaal' is geslacht. Misschien moet daar een keurmerk voor komen, Hollandse paardenbiefstuk van Hollandse, goedverzorgde paarden die hier zijn geslacht.

Maar dan ook een keurmerk voor Hollands varkensvlees, Hollands koeienvlees. Ik eet namelijk nog altijd liever een koe of een varken die hier in Nederland geleefd heeft en geslacht is, dan eentje die uit een of andere stal in Rusland/Polen waar de dierenwelzijnseisen en milieueisen veel minder streng zijn dan hier, of eentje die eerst een ellendig transport naar Italië heeft moeten volstaan.

Ontopic: Leuk dat ze dit doen voor het paard. Hopelijk wordt het inderdaad een 'wondertje' en gaat hij het nog ver schoppen. Desondanks ben ik het ermee eens dat dit slechts het topje van de ijsberg is en er misschien volgende week wel jaarlingen voor belachelijk lage prijzen verkocht worden om geslacht te worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 14:15

De fokkerij van dravers is al drastisch gedaald, fokkers van dravers zien ook wel in dat er geen markt voor is. Ik hoop dat de rest van de rijpaardfokkers er een voorbeeld aannemen, dan hoeven er ook niet zoveel paarden naar de slacht...

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 14:15

kinel schreef:
waarom er gefokt wordt.........? omdat mensen het leuk vinden om een veulentje te fokken en er dan achter komen dat ze het niet kunnen houden. laat zo`n mensen stoppen met fokken.

In de drafsport ligt het even anders he. Een draver fok je met de intentie om ermee te gaan koersen. Zelf, of als jaarling verkopen op een van de veilingen, of gewoon verkopen. Maar koersen is absoluut het beginpunt. Als fokker krijg je namelijk 10% van het geld wat in Nederland verdiend wordt door een Draver.

Atalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 14:20

Mij lijkt als het om een draverjaarling gaat die op een draverveiling verkocht wordt, dat het niet gaat om 'hobbyfok' maar fok voor de drafsport. Maar ook niet alle veulens die daarvoor gefokt worden zullen daadwerkelijk geschikt zijn. Er zal voor deze wellicht niemand geweest zijn die een goeie toekomst in de sport voor hem zag. Ik neem aan dat dat bij de fok van spring- en dressuurpaarden evengoed voorkomt.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 14:25

Klopt. Bij Dravers is het nog vrij makkelijk te controleren hoe de vorige afstammelingen het gedaan hebben. De moeder van deze heeft nog zeker 4 veulens gebracht die niet in de baan zijn geweest. Vader heeft nog geen echte toppers gebracht.. Als er dan meer kwaliteit staat op de veiling, is de keuze makkelijk.
De huidige situatie in de drafsport speelt ook mee hoor. Veel onduidelijkheid, meetings die geannuleerd worden, etc. Daar komt bij dat fokkers vroeger vaak gewoon de paarden bij huis hadden lopen. Dat gebeurt steeds minder. Nou is het houden van een Draver al niet goedkoop (al snel 600 euro aan trainingskosten elke maand) en als je dan ook nog moet betalen als ie op rust moet... (het gros van de Dravers koerst niet het hele jaar door maar gaat tussendoor op rust) Hoe leg je dat uit aan de rest van de familie? ;)

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 14:33

Wat leuk dat er ook nog mensen bestaan die dat doen! Top +:)+ Elk gered paard is er een.

ReadTheRulez

Re: Sportredactie redt draver van de slacht *video*

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 14:38

wat gebeurt er met de rest van de leuke, gezonde paardjes die naar de slacht gaan?

ik weet dat je niet elk paard kunt houden en dat dit soms gewoon de beslissing is van de eigenaar van het dier.

maar waarom is dit dier er wel weggehaald? wat is er zo bijzonder aan dit dier?

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 14:42

ReadTheRulez schreef:
wat is er zo bijzonder aan dit dier?

De goedkoopste op de veiling die niet teruggegaan is naar de eigenaar?

Ik zou ook liever hebben dat de leuke gezonde paarden een nieuwe baas zouden krijgen (we hebben er zelf nog een paar te koop..) maar zolang iedereen paarden als gezelschapspaard wil houden ondanks dat ze niets meer kunnen, schiet dat niet op.

uiltje001

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 14:44

We gaan hem volgen.

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 14:44

WendyBZ schreef:
ReadTheRulez schreef:
wat is er zo bijzonder aan dit dier?

De goedkoopste op de veiling die niet teruggegaan is naar de eigenaar?

Ik zou ook liever hebben dat de leuke gezonde paarden een nieuwe baas zouden krijgen (we hebben er zelf nog een paar te koop..) maar zolang iedereen paarden als gezelschapspaard wil houden ondanks dat ze niets meer kunnen, schiet dat niet op.

Misschien zit daar dan het verschil tussen paardenhouders en paardenliefhebbers.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 14:52

Wel leuk dat ze dit doen maar het is een druppel op een gloeiende plaat. Ik vind het altijd een beetje dubbel... Enerzijds omdat mensen nu eenmaal vlees eten, althans de meeste ;) en anderzijds omdat het een jong dier is. Maar er worden veel veulens bij de moeder gespeend om vervolgens direct te worden geslacht hoor. Dat is op dit moment de realiteit.

Ernie061111

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 14:53

Ik vindt het een super actie en ben blij dat dit diertje die kans krijgt. Hoop dat we zeker ook de mogelijkheid krijgen om zijn verdere leventje te volgen.

Denken jullie echt dat er nu zoveel paarden van de markten bij de slager gaan eindigen??? Mag het toch niet hopen zeg. Bij ons is ook aan het einde van de maand markt. Krijg al kippenvel bij de gedachte bah.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 14:55

Mavelle schreef:
Misschien zit daar dan het verschil tussen paardenhouders en paardenliefhebbers.

Suggereer je nu dat ik geen paardenliefhebber ben?

Ik heb het dan over het soort paarden wat niet in de wei kan draven omdat ie dan kreupel loopt. Kreupel lopen ze niet omdat ze dat gezellig vinden maar om de pijn, dan kan je mij niet vertellen dat dat paardenliefhebbers zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 14:56

Zyrina_MF schreef:
Ik vindt het een super actie en ben blij dat dit diertje die kans krijgt. Hoop dat we zeker ook de mogelijkheid krijgen om zijn verdere leventje te volgen.

Denken jullie echt dat er nu zoveel paarden van de markten bij de slager gaan eindigen??? Mag het toch niet hopen zeg. Bij ons is ook aan het einde van de maand markt. Krijg al kippenvel bij de gedachte bah.

Dat denken we niet, dat is zo... Ik ken teveel gezonde paarden die men kwijt moet en naar het slachthuis worden gebracht, een kennis van mij deed regelmatig transporten naar het slachthuis, met gezonde paarden...
Zolang men teveel blijft fokken zal het overschot toch 'opgeruimd' moeten worden.

giotto

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 14:58

Was ik nu de enige die maar de helft van het interview begrepen heeft wegens een onverstaanbare andere helft? Of is het omdat ik belgisch ben? :-)
Leuk initiatief idd maar de eigenaars kunnen nu alleen maar hopen dat hij toch het ene been voor het andere kant zetten want die wordt elke maand een pak duurder en het kost toch nog wel wat aan geld eer hij op de koers kan verschijnen... Als hij dan geen kwaliteit heeft...

Mavelle

WendyBZ schreef:
Mavelle schreef:

Suggereer je nu dat ik geen paardenliefhebber ben?

Ik heb het dan over het soort paarden wat niet in de wei kan draven omdat ie dan kreupel loopt. Kreupel lopen ze niet omdat ze dat gezellig vinden maar om de pijn, dan kan je mij niet vertellen dat dat paardenliefhebbers zijn.

Dan is het handig dat je dat er bij zet ;)

WendyBZ

Zyrina_MF schreef:

Ik ken betreffende handelaar (ook op het filmpje te zien). Als handelaar handel je in paarden. Je koopt paarden en verkoopt paarden. Als je er meer voor krijgt bij de slager dan gewoon of het is slager of weer mee naar huis (en dus kosten) is de keuze logisch. Betreffende handelaar is ook jarenlang fokker geweest en er lopen heel wat bokkers rond met een paard wat bij hem vandaan komt. Ook jaarlingen trouwens ;)

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 14:59

Joolien schreef:
Zyrina_MF schreef:

Dat denken we niet, dat is zo... Ik ken teveel gezonde paarden die men kwijt moet en naar het slachthuis worden gebracht, een kennis van mij deed regelmatig transporten naar het slachthuis, met gezonde paarden...
Zolang men teveel blijft fokken zal het overschot toch 'opgeruimd' moeten worden.

Tja... overschot... Ik denk nu met name dat er veel dieren richting slacht gaan i.v.m. financiele redenen. Heeft niet zo veel met overschot te maken. Koeien worden ook geslacht en zijn er miljoenen van, niet zo zeer omdat er overschot is maar omdat er vraag naar is.

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 15:06

Niezel schreef:
Leuke actie, helaas alleen het topje van de ijsberg. Volgende week gaan er vanaf Zuidlaren heel wat meer richting Italië.

Daarom.

DKayleigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 15:08

Wat leeuk dattie gered is van de slacht, hoop dat ze een leuk dravertje ervan kunnen maken,
ghehe, kversta alleen die man van de clip niet :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 15:10

MamboBeach schreef:
Joolien schreef:

Tja... overschot... Ik denk nu met name dat er veel dieren richting slacht gaan i.v.m. financiele redenen. Heeft niet zo veel met overschot te maken. Koeien worden ook geslacht en zijn er miljoenen van, niet zo zeer omdat er overschot is maar omdat er vraag naar is.

Er is weldegelijk overschot, dat is dit jaar bewezen. Een van de oorzaken is idd financiele kwestie, maar dat neemt niet weg dat er een overschot is.

Kimmie1974

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 15:23

Leuk initiatief! Maar het was natuurlijk niet 100% zeker dat ie geslacht ging worden. Er wordt door de speaker vanuit gegaan dat dit waarschijnlijk gaat gebeuren. Maar de betreffende handelaar verkoopt ook vele paarden op de markt...
Wel fijn dat deze alsnog alsnog een kans krijgt bij een trainer, hoewel ik wel zoiets heb van, de trainers en andere potentiële kopers laten hem niet zomaar staan. Maar hopelijk wordt het gewoon een crack, met dit verhaal erachter kan het haast niet anders :D
Helaas is dit al jaren het probleem op de draverveilingen: ze brengen weinig op terwijl dek/veulengeld meestal niet weinig is. Wij kochten 4 jaar geleden ook al een jaarling voor slechts 300 euro.
Dit jaar staat het aantal geboren draverveulens pas op 286, dus ik denk dat de veiling straks ook niet meer nodig is ;(

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 15:31

Het dek- en veulengeld haal je er allang niet meer uit :n Ik denk dat Unitrot nog wel blijft, maar een initiatief als de 2 companions sale kan denk ik ook niet meer uit :n

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 15:33

leuk dat het paardje een kans krijgt, maar verstond er iemand verder iets van die mensen? :+

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 16:14

Wie koopt er een draver als hij eenmaal getraind is en niet goed genoeg is ?
Gaan ze toch ook weg voor weinig of naar de slacht ?

Vind de stallen op filmpje nou niet wow eruit zien (ken het voor derest niet hoor)

IIg geluk aan het beestje toch best een mooi veulen om te zien