Dierenbescherming bezorgd over naleving van paardenregels

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 12:25

clintonia schreef:
Ja en daar gaan we weer, de 24/7 buitenlui tegen de rest van de paardenhouders. Het geluk van een paard is niet meetbaar dus vooralsnog gaat iedereen uit van zijn/haar eigen mening.

De regels, prima, maar wie volgt ze echt op? Wij zijn gewoon geregistreerd bij de KvK als kleine stal maar ik heb nog NOOIT iemand gezien die kwam controleren of alles ok is bij ons. We bestaan al meer dan 20 jaar dus ik vraag me af of dat nu wel gaat gebeuren. Verder staan er bij ons op kijkafstand een aantal paarden/pony's 24/7 buiten en het is echt te verwaarlozen wat die bewegen.

Ze grazen natuurlijk wel wat (de zielige sprietjes die er nog staan) en ze krijgen wat kuilvoer maar ze lopen niet veel hoor. In de winter of als het in welk seizoen dan ook veel regent of heel koud is staan ze er toch niet echt jofel bij, wat de voorstanders ook zeggen. Er staat een soort schuilstal maar meestal is de draad daar naartoe dicht dus dat schiet lekker op. Als het koud en nat is ga je zelf toch ook niet buiten staan, nee, dan zit je lekker bij de kachel maar je paard staat lekker buiten in de drek en kou!!

Er is zoiets als een middenweg en in de winter een uurtje molen, 2 uurtjes buiten als het niet al te slecht is en gereden of gelongeerd worden, mee op concours of buitenrit en tussendoor lekker tot je knieen in het stro met een warme jas aan, het kan slechter denk ik.

Excessen zullen er altijd blijven maar er zijn wel gebieden waar meer controle noodzakelijk is bv de bioindustrie, broodfokkers van honden en de import uit voormalige oostbloklanden van pups. De paardensector is vrij open, met sociale controle, vooral op concours en makkelijk benaderbaar dus een open deur voor de PvdD enz.

Iedereen is op welk tijdstip dan ook welkom om te controleren, maar er komt nooit iemand. Ik ben dus benieuwd of dat nu wel gaat gebeuren.

Zoals ik al zei wil ik die discussie helemaal niet aangaan. Dus een 'daar gaan we weer' dat doe je zelf. imo mijn paarden hebben een inloopstal, maar als 't bakken regent.... staan ze toch lekker buiten :') daarnaast staan ze alleen maar in de wei hoor, maar dat wordt toch niet gezegt dat je je paarden beweging moet geven als in iets anders als bijv. paddock of wei? Er staat buiten de stal om. dus op de wei, is prima. Die van mij kan trouwens vanwege medische redenen niet trouwens.

ChristaMoor

Re: Dierenbescherming bezorgd over naleving van paardenregels

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 13:28

Maar wat dan met de koeien, de varkens, de kippen en nog veel meer ander dieren??? Deze zijn er mijns inziens veel beroerder aan toe dan de paarden. Uitzonderingen houd je altijd, maar het gemiddelde paard in Nederland heeft het toch echt niet slecht. Laat ze zich liever op die uitzonderingen richten.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 13:33

Ik heb mooie boxen van 3 x 3 standaard maat. Die zou ik dus voor mijn paarden van 165 tot 170 groter moeten maken. Nee dus. Ook ben ik heel benieuwd wie dit allemaal gaat controleren en hoe je dat doet. Als je smiddags kijkt bij een paard wat binnen staat kan de eigenaar wel zeggen dat hij s ochtends buiten is geweest. Dus de hele dag staan spieden? En hoeveel paarden en stalletjes zijn er wel niet. Wat gaat die controle wel niet kosten?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 13:34

En wat wil men met deze regels?
Paarden moeten vrij zijn van honger, onjuiste voeding en dorst;
Paarden moeten vrij zijn van fysieke en thermale ongemakken;
Paarden moeten vrij zijn van pijn, letsel en ziekte;
Paarden moeten vrij zijn van angst en chronische stress;
Paarden moeten vrij zijn hun natuurlijke (soorteigen) gedrag te uiten.

wat is onjuiste voeding?
wat is fysieke ongemakken (vliegen zijn ook al irritant)
Wat wil men doen, als men een paard tegenkomt met pijn of ziekte? (bv chronisch of HB?)
Hoe bepaald met wat chronische stress is?
die laatste vind ik helemaal vaag.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 13:39

Adequate preventie en behandeling tegen ziektes of aandoeningen zoals vaccineren en ontwormen.

Aantekening in het paspoort bij behandelingen die van belang zijn bij uitoefening van de sport;
Zieke en/of kreupele paarden moeten de mogelijkheid hebben lijfelijk te worden afgezonderd van andere paarden;
Het belasten van het jonge paard geschiedt met mate en aangepast aan de leeftijd. De samenwerkende partijen in de Sectorraad Paarden stellen in hun reglementen leeftijdsgrenzen vast;
Het beslaan en bekappen van paarden gebeurt door een door de sector erkende hoefsmid;
Paarden worden alleen door een gediplomeerde gebitsverzorger gecontroleerd en zo nodig behandeld;

Leuk...., bovenste komt weer grappig genoeg van de farmaceutische industrie.
vaccinatie is allang, bij oudere paarden als bewezen niet noodzakelijk. Alleen jonge dieren is dit belangrijk.
ontwormen hebben ze zelf al aan banden gelegd, door er lastiger aan te komen..., via een dierenarts (plus extra kosten)
wie is sector erkende hoefsmid?

JeaDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 13:51

ChristaMoor schreef:
Maar wat dan met de koeien, de varkens, de kippen en nog veel meer ander dieren??? Deze zijn er mijns inziens veel beroerder aan toe dan de paarden. Uitzonderingen houd je altijd, maar het gemiddelde paard in Nederland heeft het toch echt niet slecht. Laat ze zich liever op die uitzonderingen richten.

Helemaal mee eens! en wat papagroom noemt wat te denken van mensen die in verpleeg en verzorgingshuizen wonen.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 13:53

ChristaMoor schreef:

ik las laatst ook iets (misschien daar) over dat ze nu ook in stallen gaan controleren oid?

Maar een vriendin van mij heeft echt meerdere malen contact opgenomen met de dierenbescherming over een paard met zware hoefbevangenheid, eigenaar deed er helemaal niks aan en beest had heel veel pijn. Dierenbescherming heeft er gewoon niks aan gedaan......

edit: mensen hebben altijd nog een eigen keus, dieren niet ;)

Ernie061111

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 14:00

Er is zoiets als een middenweg en in de winter een uurtje molen, 2 uurtjes buiten als het niet al te slecht is en gereden of gelongeerd worden, mee op concours of buitenrit en tussendoor lekker tot je knieen in het stro met een warme jas aan, het kan slechter denk ik.

Ben ik volledig met je eens. En laten we ff eerlijk zijn is het nou echt zo'n pretje als het regent en stormt met van die gure wind om zonder jas buiten te staan. Doe we zelf ook niet.
Maar dat moet idd iedereen zelf weten.

JeaDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 14:01

Maartje1990 schreef:
edit: mensen hebben altijd nog een eigen keus, dieren niet ;)

Niet helemaal, denk aan psychogeriatrie, psychiatrie, verstandelijk gehandicapten, lichamelijk gehandicapten deze mensen hebben lang niet altijd een keus.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 14:29

Zyrina_MF schreef:

Ben ik volledig met je eens. En laten we ff eerlijk zijn is het nou echt zo'n pretje als het regent en stormt met van die gure wind om zonder jas buiten te staan. Doe we zelf ook niet.
Maar dat moet idd iedereen zelf weten.

Paarden zijn geen mensen :+ het regent hier pijpenstelen en mijn paarden staan, jawel.... buiten in de regen. Eentje staat lekker te eten (ik kan ze vanachter de computer uit het raam zien... wat een luxe) en de ander staat gewoon lekker ontspannen stil te staan. Je zou toch denken dat iig als ze alleen maar willen stilstaan, gewoon binnen gaan staan. Maar nee hoor, lekker in de regen :+ Ik verklaar ze ook voor gek, want ze kunnen zo naar binnen lopen, maargoed, ik ben een mens en geen paard

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 15:57

nombrado schreef:

wat is onjuiste voeding?
wat is fysieke ongemakken (vliegen zijn ook al irritant)
Wat wil men doen, als men een paard tegenkomt met pijn of ziekte? (bv chronisch of HB?)
Hoe bepaald met wat chronische stress is?
die laatste vind ik helemaal vaag.

Dit komt rechtstreeks uit de Dierenwelzijnswet, dus wetten waar iedere paardenhouder aan moet voldoen. Zij stippen het in de link alleen nogmaals aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 23:22

Het beslaan en bekappen van paarden gebeurt door een door de sector erkende hoefsmid

Ik dacht het dus niet hè!!!!
:(
Dat blijf ik lekker zelf doen.

miranda1967

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 09:20

waarom zo eigenwijs ? als je zelf je diploma hebt kan ik me er iets bij voorstellen maar zoniet vind ik het goed dat ze je eens komen controleren want die regels zijn er niet voor niets .

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 10:15

waarom zo eigenwijs? Omdat er héél veel natuurlijk bekappers zijn die het véél beter doen dan zo'n gediplomeerde hoefsmid ;)

Trouwens wat is er mis met een 'fysiek en thermaal ongemak' mijn paard heeft iets aan de rug/spieren, wordt daarvoor nu behandelt door een paardenfysio maar ze zal nooit meer helemaal verbeteren en het zal áltijd een ongemak blijven. Maar ze heeft geen pijn :n Maar daar wordt dus gezegt dat ik haar dus eigenlijk moet laten inslapen?!

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 14:06

Dat wordt er niet gezegd, jij als eigenaar moet ervoor zorgen dat je paard pijnvrij is, dat is ze nu toch? Dus waar zie jij dat je haar moet laten inslapen? Dat staat er niet namelijk.

horzelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 16:17

hoe zal het zijn als je paard boxrust moet wegens blessure..en als het een ijsbaan buiten is zoals vorigjaar 14 dagen op stal gestaan wegens sneeuw en ij...ssss

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 16:23

Boxrust wegens blessure is heus toegestaan. Maar 14 dagen op stal wegens ijzel vind ik eigenlijk not-done. Met zout en zand kun je altijd een stukje maken om te stappen.

lageveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 17:55

nombrado schreef:
.....

Regeltjes bedenken en opschrijven is makkelijk maar je kunt er weinig mee. De vijfde regel is welbeschouwd alleen uit te voeren door de dieren in een kudde in de vrije natuur te plaatsen. En dat is dan weer in strijd met regel 1 t/m 4, want ook in de natuurlijke omgeving komen al de daar genoemde ongemakken voor.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 18:23

magda_90 schreef:
Dat wordt er niet gezegd, jij als eigenaar moet ervoor zorgen dat je paard pijnvrij is, dat is ze nu toch? Dus waar zie jij dat je haar moet laten inslapen? Dat staat er niet namelijk.

jij kopierde die regels van een ander bokker onder het mom dat ze zo uit de dierenwelzijnswet komen. Daar staat dat ze vrij moeten zijn van thermaal en fysiek ongemak...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 18:52

miranda1967 schreef:
waarom zo eigenwijs ? als je zelf je diploma hebt kan ik me er iets bij voorstellen maar zoniet vind ik het goed dat ze je eens komen controleren want die regels zijn er niet voor niets .

Zal best maar zoals al eerder werd gezegd ben ik een natuurlijk bekapper die het veel beter kan dan menig hoefsmid.
Ik laat mijn paardjes er niet op achteruit gaan door ze 6 à 8 weken onverzorgd te laten rondlopen met brokkelhoeven als ik ze zelf 2 wekelijks kan bekappen en ze daardoor iedere dag perfecte hoeven hebben. Dan heeft zo'n gediplomeerde hoefsmid niets toe te voegen.
Ik vind het goed dat ze regels willen opstellen in het voordeel van het welzijn van de paarden maar dan moet dat ook daadwerkelijk zo zijn.
Laten ze het beslaan met ijzers maar eens gaan verbieden, dat is namelijk slecht voor paarden, veroorzaakt veel ellende en blessures en is in strijd met een aantal van de andere regels.

mistral69

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 22:45

wat is eigenlijk natuurlijk bekappen?

lageveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 23:14

Lamar schreef:
.....
Laten ze het beslaan met ijzers maar eens gaan verbieden, dat is namelijk slecht voor paarden, veroorzaakt veel ellende en blessures en is in strijd met een aantal van de andere regels.

Verbieden gaat me veel te ver; ijzers kunnen ook een oplossing zijn. Maar het is een feit dat beslaan niet bevorderlijk is voor de toestand van de hoeven. Verder ben ik er van overtuigd dat een groot deel van het paardenbestand in Nederland, mits goed opgebouwd, prima zonder hoefijzers door het leven zou kunnen.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 23:33

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 00:03

nombrado schreef:
Het beslaan en bekappen van paarden gebeurt door een door de sector erkende hoefsmid;
Paarden worden alleen door een gediplomeerde gebitsverzorger gecontroleerd en zo nodig behandeld;

?

Wat heeft een farmacie nu in godsnaam te maken met een hoefsmid of gebit?
Ik vind eerlijk gezegd dat een diagnose stellen wel bij een vakman hoort en niet bij een kwakzalver omdat dat goedkoper lijkt te zijn.
Ik ben wel nieuwsgierig naar de opleiding van de gebitsverzorgers, die opleiding bestaat niet in Nederland, de erkenning bij mijn weten ook niet.
Wel is het zo dat alleen erkende dierenartsen een diagnose mogen stellen bij een ziek paard, dat heeft dus niets met bovenstaande stelling te maken en ook niets met farmaceutische industrie.

lageveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 00:10

EstherHegt schreef:
nombrado schreef:

?

Wat heeft een farmacie nu in godsnaam te maken met een hoefsmid of gebit?
....

Dan moet je het "bovenste" op zijn minst wel mee quoten! en niet een willekeurig ander stuk tekst.