Grootste gevaar schuilt in de makste paarden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 22:59

al klopt dat wel want dan ben je minder bedacht op het feit als een mak paard gaat kletteren.

Anoniem

Re: Grootste gevaar schuilt in de makste paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 23:29

Natuurlijk klopt dat niet.
Het grootste gevaar schuilt dan in de gemakzuchtigste ruiters, die denken dat een paard altijd onder ze blijft.
Elk dier kan schrikken, of het nou een 2-jarige is of een paard van 18, er kan altijd een trigger komen die je als ruiter niet direct ziet of verwacht.
Maar het is natuurlijk wel makkelijk om de fout bij je paard te leggen. :j

kitbits

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 06:24

Helemaal mee eens, lees ipv ruiters ook menners en koetsiers.
Er is ook nog zo'n oud liedje over een karretje en een zandweg moest hier meteen aan denken.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 07:16

Vind het maar een vreemd artikel. vooral ook erg ongeloofwaardige stukken bij zoals dat van die oren.

Niezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 07:18

Flauw artikel. Meneer van Dragt kan wel heel veel roepen, een 71-jarige menner die regelmatig met zijn paarden buiten 'kart' zal heus zijn paarden kunnen aanvoelen....
Lelijke steek richting een man die zichzelf momenteel hiertegen niet eens kan verweren.

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 07:23

Zo heb ik het ook altijd geleerd: 'het grootste gevaar schuilt in de makste paarden'. Waarom? Nou, bij makke paarden denk je niet van: 'die gaat er vandoor' en daar verwacht je het niet van. En dat maakt het gevaarlijker.

Bij paarden die je goed in de gaten moet houden heb je dit niet, daar verwacht je het van.

Al zullen er natuurlijk uitzonderingen zijn, heb ik ook gehad :j

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 08:02

Dat is altijd het geval geweest. Hier in het noorden zeggen ze wel eens... waarschijnlijk komt dat hier tot ver in de jaren 50 veel met paarden werd gewerkt. "Het makste paard wordt je dood".
Ik heb een super braaf paard, maar rij altijd met cap. Ik sla zo'n waarschuwing niet in de wind.
"better safe, than sorry"

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 08:18

Is zo, je verwacht het juist niet van makke paarden. Dus daarin schuilt het gevaar. 'Dat doet ie anders nooit'.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 08:23

pniekepnak schreef:
Ik denk dat er wel degelijk een kern van waarheid in schuilt. Ik ben bij mijn niet altijd even makke paard namelijk altijd op mijn hoede, en bij makke paarden wordt dat nog wel eens 'vergeten'... ;)

Ja, dat ben ik met je eens.

mebianca

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 08:29

KarinvdM schreef:
pniekepnak schreef:
Ik denk dat er wel degelijk een kern van waarheid in schuilt. Ik ben bij mijn niet altijd even makke paard namelijk altijd op mijn hoede, en bij makke paarden wordt dat nog wel eens 'vergeten'... ;)

:j jeps helemaal gelijk.. ruiter is niet meer zo oplettend als je paard heb wat anders nooit ergs van schrikt. En zal daaarom misschien ook wel laks worden ( geen cap, rare dingen op of met het paard)

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 09:25

KarinvdM schreef:
pniekepnak schreef:

groot gelijk, en waarschijnlijk zal die man dat ook wel bedoelen, MAAR het staat er niet :+

dus het verhaal is gewoon ruk

liekevb

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 09:29

NathalietjeB schreef:
uh die titel klopt nou niet bepaald met het onderwerp..

Zijn advies: altijd blijven opletten. Zelfs vooral bij paarden waarmee nog nooit iets is gebeurd en die gewend zijn om voor een rijtuig te lopen.

Hier valt hij (denk ik) terug op grootste gevaar schuilt in de makste paarden..
Ik denk dat die bedoeld dat als je paard altijd braaf is en er nooit iets gebeurd je misschien steeds minder oplettend wordt..
En als je paard nog beetje streken heeft je altijd oplettend blijft....

Dus dan zit het gevaar (eigenlijk in onoplettendheid van de ruiter)

Maar dit denk ik dat hij bedoeld he, weten doe ik het ook niet zeker.
Als ik zo zie wat ik typ is het al weer vaag eigenlijk haha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 09:40

luve_rozes schreef:
Is zo, je verwacht het juist niet van makke paarden. Dus daarin schuilt het gevaar. 'Dat doet ie anders nooit'.
Wat dus niet de fout is van het paard, maar van de ruiter (of menner).

vionnesem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 09:43

Ik denk ook idd dat de titel wel iets van waarheid heeft.
Omdat je een mak paard hebt, let je wat minder op. Dit zie ik ook thuis, met de hengsten let ik meer op, ben ik meer op mijn hoede. Maar met de merries die hier al een lange tijd staan doe ik alles wat minder voorzichtig.

marjoleinft

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 10:05

ik vind het verhaal wel kloppen.
ik heb zelf een heel makkelijke haflinger die geen bananen in ze oren heeft.
en ik merk meteen aan hem als er iets is dan gaat hij heel patserig lopen,
en geeft dan ook gas. 1x een brul met ho nokken nou en een ophouding aan de leidsels en hij doet weer normaal. maar ondangs dat hij heel rustig en lief is zit een gevaar juist in een klein hoekje je let minder op en in een fractie van een seconde kan hij er al vandoor gaan.

mijn andere paard die was gewoon gestoord en kon elk moment ontploffen daarbij was je juist meer op je hoede en dan gebeurde er weinig.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 10:19

ik snap het wel, mijn eigen paarden waren altijd mafkezen dus dan ben je continu alert dat er iets kan gebeuren en gaat het eigenlijk altijd wel goed als er iets gebeurt, kennis van me heeft zeer makke paarden en die is idd al 2 keer zeer hard ten val gekomen, omdat een van de paarden die echt nooit reageren op iets ineens toch een keer schrokken (landde een helikopter naast ons op de wei) kennis dacht dat ie tochwel door zou lopen maar ging dus goed fout en omdat mn kennis dus niet gewend is als ze gaan stuiteren lag ie er meteen af, kon meteen naar het ziekenhuis worden afgevoerd.

ReadTheRulez

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 10:22

nare ongelukken in ieder geval. ik hoop maar dat dit niet het einde van het mennen voor deze man betekend. dat is toch een sneu eind voor deze hobby.

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 10:27

Ik vind de titel onzinnig. Waarom gaat een niet-mak paard ervandoor tijdens de buitenrit bij iets waar het niet-makke paard er niet vandoor gaat? 90% van de schuld zal bij de ruiter zitten die denkt 'o god, hij gaat straks weer rennen'. Ik heb paarden in een vingerknip zien veranderen nadat de ruiter er gewoon ontspannen op zit.

Daarbij, een ongeluk zit in een klein hoekje, misschien heeft die man 99% van de keren de overhand in de situatie, maar draaide het net om die ene procent...

Saar88

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 10:43

Zoals iemand al eerder opmerkte, vind ik dit vooral een hele nare steek onder water naar de koetsier :\

"Op hol slaan kan worden voorkomen door als ruiter of menner snel te reageren."
Maw: de koetsier deed dit niet.
"In het algemeen kan hij ervan zeggen dat de menner of ruiter de gemoedstoestand van zijn paard niet alleen kan aanvoelen via zijn leidsels, ook de oren van het dier verraden hoe het zich voelt."
Maw: de koetsier voelt zijn paarden niet aan.
"Zijn advies: altijd blijven opletten."
Maw: de koetsier zat te slapen op de bok.

:? :?

Meneer van Dragt had net zo goed kunnen zeggen dat de koetsier niet meer op de bok had mogen kruipen omdat hij niet competent genoeg was. Wat een onzin zeg, een ongeluk kan altijd gebeuren, met elk paard.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 10:46

Inderdaad Saar88....

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 11:11

Dat is wel makkelijk voorbij gaan aan het feit dat de menner in het artikel een ervaren menner wordt genoemd door de betreffende man en dat er voor de uitleg over op hol slaande paarden staat "in het algemeen" en dus niet in het bijzonder in het geval van deze menner. Het is maar hoe je het wilt lezen.

Ook ik lees dat deze man wil aangeven dat er met makke paarden vaak nonchalant wordt omgegaan en dat dat een zekere blindheid en onverantwoordelijk gedrag kan opleveren. Op Bokt kom je dat ook vaak tegen. Veiligheidsmaatregelen kunnen achterwege worden gelaten, want het paard zet noooooit een stap verkeerd. Ik ben het wel met die man eens dat ook makke paarden kunnen schrikken en dat je daar altijd vanuit moet gaan.

Saar88

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 11:22

Boras schreef:
Dat is wel makkelijk voorbij gaan aan het feit dat de menner in het artikel een ervaren menner wordt genoemd door de betreffende man en dat er voor de uitleg over op hol slaande paarden staat "in het algemeen" en dus niet in het bijzonder in het geval van deze menner. Het is maar hoe je het wilt lezen.

Ook ik lees dat deze man wil aangeven dat er met makke paarden vaak nonchalant wordt omgegaan en dat dat een zekere blindheid en onverantwoordelijk gedrag kan opleveren. Op Bokt kom je dat ook vaak tegen. Veiligheidsmaatregelen kunnen achterwege worden gelaten, want het paard zet noooooit een stap verkeerd. Ik ben het wel met die man eens dat ook makke paarden kunnen schrikken en dat je daar altijd vanuit moet gaan.

Ben ik het mee eens, maar ik vind dat het artikel duidelijker geschreven had moeten worden. Jouw boodschap is er absoluut in terug te vinden, maar dat is die van mij ook. Het doel van de tekst is dus niet bijzonder duidelijk :Y)

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 12:01

Ik interpreteer de titel eigenlijk als volgend. Bij een zeer mak paard heb je als snel het onterechte idee dat er niets kan gebeuren. Je vergeet dat er altijd het risico bestaat dat ook een normaal enorm mak dier eens echt bang kan zijn en iets raars kan doen. Misschien bedoelen ze het zo dat de paarden van de betreffende meneer brave paarden waren en normaal niets deden waardoor de reactie die ze hadden de menner overdonderde?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 12:15

Weet je, je kan van alles zeggen, ik heb nu gezien/ervaren hoe snel het mis kan gaan.

Je moet als menner of ruiter altijd opletten en mij hoor je niet meer zeggen dat je vooral rustig moet blijven, elke situatie is anders en maakt dat je anders rageerd, ook ervaring speelt hier in een belangrijke rol, ik ben nu na afgelopen zondag wat minder groen, ik ben blij dat ik het ongeval heb meegemaakt en weet nu wat ik kan doen en hoe ik moet handelen......liever maak ik zoiets niet meer mee want het is een naar gezicht, trouwens ik was niet bij het ongeval zoals hier beschreven is in het artikel even voor alle duidelijkheid.

Afgelopen zondag begon heel mooi, lekker weer, geen vuiltje aan de lucht leek het...totdat ons jonge paard last kreeg van een horzel of daas, hij probeerde dat prikbeest weg te trappen en op een of andere manier heeft hij hierbij zijn linkerbeen over het lamoen gekregen waardoor hij vervolgens in blinde paniek raakte...

Hij sjeeste een erf op mijn vader werd van de kar gelanceerd als een lappenpop en ons jonge paard heeft vervolgens ongeveer 700 meter afgelegd met een rammelende kar achter zich waar hij zo mogelijk nog banger van werd, de kar beschadigde een stilstaand geparkeerd busje op dat erf en de jongeling sjeeste met een rotgang de tuin in en via de tuin wilde hij de weg weer op toen hij die wending maakte ging hij gelukkig onderuit doordat hij zijn balans verloor, mijn zus ging direct op zijn hals zitten en kalmeerde hem, hij probeerde nog wel op te staan maar mijn zus wist hem te kalmeren waardoor hij zich overgaf en idd kalmeerde wij hadden hierdoor de kans en tijd om het tuig en de kar te verwijderen, doordat ik het tuig niet los kon krijgen raakte ik pas goed in paniek, mijn zusje bonjourde mij toen bij het jonge paard vandaan (en terecht want jou paniek is niet bevordelijk op zo'n moment)en vroeg mij het staptouw op te zoeken, heb ik dus ook gedaan hier door kon ik zelf ook wat kalmeren....we zijn toen verder gelopen naar stal een slordige 2 km verderop.

Met vader is alles goed en met de jongeling ook, we stappen 2 x daags met hem en spuiten zijn benen af en houden zijn temp in de gaten, hij heeft flink wat spierpijn en flink wat schaafwonden, hij vertoont zijn streken alweer dus zal vast wel goed komen!

In dit geval was het de combinatie van een insect en het linkerbeen over het lamoen heen dat voor deze paniek zorgde....

Echt een ongeval zit in een klein hoekje!

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 12:43

Ik heb altijd geleerd "wie zijn paard 100% vertrouwd is gevaarlijk bezig'. Voor mij geen nieuws onder de zon dus, je moet er altijd op verdacht zijn dat er wat kan gebeuren, en paard is een levend wezen en geen broodrooster. Naast dat het dier er toch en keer vandoor kan gaan, kunnen er 10.000 andere dingen gebeuren waardoor je jezelf maar ook het paard in een gevaarlijke situatie zet.