Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Cassidy schreef:Eigenaren wachten niet als de prijzengelden voor paardenkoersen of westernwedstrijden voor oudere paarden een fractie zijn dan wat ze als jong paard kunnen winnen...

Citaat:De ruggengraat van het paard bestaat uit 32 wervels tussen de schedel en de achterkant van het paard. Op elke ruggenwervel zitten meerdere groeischijven. Deze sluiten pas als een paard 5,5 jaar oud is op z’n vroegst!
Mavelle schreef:Sappos schreef:Want hoe is een volbloed genetisch anders dan onze htk paarden? Het zijn toch gewoon allemaal PAARDEN en volbloeden zijn geen SUPERPAARDEN die eerder rijp of uitgegroeid zijn. Dat kan je mij niet wijs maken. Er zal niets schorten aan de voeding en verzorging. Ik geloof absoluut niet dat ze daar iets tekort komen. Desalniettemin heb ik een hekel aan het vroege trainen, het uiterste vragen van een kleuter.
Sappos, volgens mij zijn volbloeden wel degelijk eerder rijp dan bijv. KWPN'ers. Net zoals Friese paarden laat rijp zijn. Dat maakt het volgens mij allemaal een stuk minder 'zielig'. Wij trainen onze paarden toch ook gewoon als ze daar klaar voor zijn? En bovendien, ik denk echt niet dat de eigenaren hun dure, jonge paard in zetten voor een race als ze met een jaartje wachten veel langer plezier van het paard kunnen hebben (en daardoor meer geld kunnen verdienen)
Correct me if I'm wrong..
Quebelle schreef:Waarom maakt iedereen z'n paard dan op 3 jarige leeftijd zadelmak?
Dan mag er toch niet op gereden worden?
Dan is toch alleen de rensport niet de rotte appel?
Quebelle schreef:Waarom maakt iedereen z'n paard dan op 3 jarige leeftijd zadelmak?

Sappos schreef:Vind dat geen vergelijking..In elk ras heb je dieren die eerder volwassen zijn en dieren die laatbloeiers zijn. Het is niet dat een volbloed per definitie eerder rijp is. Dit is toevallig een jeugdige KWPN-er
http://i14.photobucket.com/albums/a344/ ... mur2-2.jpg
twenter (vroeg)
http://i14.photobucket.com/albums/a344/ ... db7df5.jpg
enter (vroeg)
http://i14.photobucket.com/albums/a344/ ... 7b292f.jpg
4-jarige (laat!)
Sappos schreef:Cassidy schreef:De tweede is toch echt een Appaloosa
En de andere twee lijken pony's?
Bovende twee allebei mini appaloosa's
Onderste shet x amerikaan. Allemaal hengsten
Dit vind ik vergeleken met zulke dieren een heel jeugdige (wederom vergeleken met de volbloed) kyrkelover schreef:breggel 1982 alsof paarden in andere takken van de paardensport pas op latere leeftijd getraind worden en of er gewacht wordt.
Dat is een uitspraak die gewoon niet waar is hoeveel mensen stappen er wel niet op 2 jarige of beginnen al met 1,5 met allerlei dingen zoals vrijspringen, longeren e.d om te trainen voor jonge paarden competities, keuringen e.d.
ranna schreef:starten met een drie jarige in de dressuur mag officieel niet! Stal eigenaar heeft vorig een waarschuwing en bericht gehad dat ze met drie jarig paard in de B dressuur gestart is en dat dus niet mocht!Quebelle schreef:Waarom maakt iedereen z'n paard dan op 3 jarige leeftijd zadelmak?
Doet niet iedereen maar ben het met je eens, teveel doen het wel.
Heb hier één lopen van 4,5 waar niet eerder dan volgend jaar op z'n vroegst echt iets mee wordt gedaan.
Van het KNHS heb ik ook al zo vaak gezegd; leuk dat ze de leeftijd van het Z dressuur opgeschroefd hebben maar ze beginnen aan de verkeerde kant. Zolang men nog steeds mag starten met een 3-jarige heeft die regel niet bar veel nut.
Persoonlijk zou ik het liefst zien dat een paard niet eerder gestart mag worden dan dat hij 5 is maar zoveel geduld hebben de meeste mensen niet helaas.
De regel van met 3 jaar inrijden stamt nog van vroeger toen men de kennis over het volgroeien van de botten nog niet had. Tegenwoordig zouden we beter moeten weten.