Duitse merrie wint de befaamde Prix de l'Arc de Triomph

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sappos

Re: Duitse merrie wint de befaamde Prix de l'Arc de Triomph

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 16:18

En dan draait het uiteindelijk toch allemaal weer om geld :z

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 16:18

Eigenaren wachten niet als de prijzengelden voor paardenkoersen of westernwedstrijden voor oudere paarden een fractie zijn dan wat ze als jong paard kunnen winnen...

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 16:23

2 jarige renpaarden kan je ook niet vergelijken met een gewoon paard..
dit is een 2yo renpaard

Afbeelding
Afbeelding

Zet daar 'n 2 jarig warmbloedpaard naast en je kan het verschil zelf wel zien.
Ze op die leeftijd al veel vergevorderd dan een ander raspaard.

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 16:34

Cassidy schreef:
Eigenaren wachten niet als de prijzengelden voor paardenkoersen of westernwedstrijden voor oudere paarden een fractie zijn dan wat ze als jong paard kunnen winnen...

Nou ja, ik moet toegeven dat ik geen verstand heb van renpaarden ed., maar ik geloof gewoon niet dat het zielig is dat ze op die leeftijd al koersen lopen, omdat bij mijn weten volbloeden gewoon eerder volgroeid zijn.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 16:41

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 16:46

comment onder die vid,

You know what else destroys horses joints? Dressage, barrel racing, jumping, endurance, trails, Cutting, Every discipline destroys their joints and causes arthritis. So, just get over it.

:')

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 16:49

Om de Futurity te winnen moeten de paarden meerdere voorrondes doorlopen. Dat is dus echt slopend. Er doen meerder 100 paarden mee aan die wedstrijd. Er moet een voorselectie plaatsvinden....maar het blijven driejarige.

En om op een driejarige dergelijke proeven af te kunnen leggen, moet je vroeg beginnen!

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 16:57

Vind dat geen vergelijking..In elk ras heb je dieren die eerder volwassen zijn en dieren die laatbloeiers zijn. Het is niet dat een volbloed per definitie eerder rijp is. Dit is toevallig een jeugdige KWPN-er

Afbeelding

twenter (vroeg)

Afbeelding

enter (vroeg)

http://i14.photobucket.com/albums/a344/ ... 7b292f.jpg

4-jarige (laat!)
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 03-10-11 17:59, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Foto in link gezet, max. 2 foto's per bericht.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 16:59

De tweede is toch echt een Appaloosa
En de andere twee lijken pony's?

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 17:06

Citaat:
De ruggengraat van het paard bestaat uit 32 wervels tussen de schedel en de achterkant van het paard. Op elke ruggenwervel zitten meerdere groeischijven. Deze sluiten pas als een paard 5,5 jaar oud is op z’n vroegst!

bron: http://www.freewebs.com/leesvoer/leeftijdinrijden.htm

Geen enkel ras is zo vroeg volwassen dat je er met 3 jaar zoiets mee kunt doen.

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 17:13

Waarom maakt iedereen z'n paard dan op 3 jarige leeftijd zadelmak?
Dan mag er toch niet op gereden worden?
Dan is toch alleen de rensport niet de rotte appel?

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 17:21

Cassidy schreef:

Bovende twee allebei mini appaloosa's
Onderste shet x amerikaan. Allemaal hengsten

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 18:08

breggel 1982 alsof paarden in andere takken van de paardensport pas op latere leeftijd getraind worden en of er gewacht wordt.
Dat is een uitspraak die gewoon niet waar is hoeveel mensen stappen er wel niet op 2 jarige of beginnen al met 1,5 met allerlei dingen zoals vrijspringen, longeren e.d om te trainen voor jonge paarden competities, keuringen e.d.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 18:11

Mavelle schreef:
Sappos schreef:
Want hoe is een volbloed genetisch anders dan onze htk paarden? Het zijn toch gewoon allemaal PAARDEN en volbloeden zijn geen SUPERPAARDEN die eerder rijp of uitgegroeid zijn. Dat kan je mij niet wijs maken. Er zal niets schorten aan de voeding en verzorging. Ik geloof absoluut niet dat ze daar iets tekort komen. Desalniettemin heb ik een hekel aan het vroege trainen, het uiterste vragen van een kleuter.

Sappos, volgens mij zijn volbloeden wel degelijk eerder rijp dan bijv. KWPN'ers. Net zoals Friese paarden laat rijp zijn. Dat maakt het volgens mij allemaal een stuk minder 'zielig'. Wij trainen onze paarden toch ook gewoon als ze daar klaar voor zijn? En bovendien, ik denk echt niet dat de eigenaren hun dure, jonge paard in zetten voor een race als ze met een jaartje wachten veel langer plezier van het paard kunnen hebben (en daardoor meer geld kunnen verdienen)

Correct me if I'm wrong..

Nou dat is in de rensport het grote probleem EIGENAREN.
Heel vaak mensen die er totaal geen verstand van hebben maar die duizenden euro's per maand er in pompen en daar iets van terug willen zien.
Nu is het niet zo dat alle eigenaren zo zijn natuurlijk maar hier op stal hebben we daar bij een aantal echt wel last van.
De trainer zegt kei hard ze zijn er nog niet klaar voor maar de eigenaren willen koersen, gelukkig hebben we hier ook een aantal eigenaren die hier wel naar luisteren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 18:12

Ik zie liever een 2-jarige galoprennen lopen als een 3 jarige een hengstenkeuring lopen, rennen ligt het dichtsbij de natuur en is imo lang niet zo belastend.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 18:23

Quebelle schreef:

Het is de training die nodig is om een conditie te hebben die het lopen van zo'n race vraagt. Het gaat er niet om dat er met 3 iemand op zit, ook niet dat hij aan het trainen is. Ik geloof echter niet dat een paard in een paar maanden tijd klaar getrained is voor zo'n race. Ik ben bang dat daar toch meer als een jaar voor staat, en de 3 jarige winnaar dus met 2 al dik aan de bak moest... Nu is dit (race) denk ik wel minder belastend voor een paard als een 3 jarige kwpn-er die een verrichtingsonderzoek moet lopen...

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 18:25

renpaarden worden met 1,5/2 zadelmak gemaakt, als ze er klaar voor zijn lopen ze een paar rennen als 2 jarige. Dan winter rust dan door als 3,4 jarige op vlakkebaak en degene die potentie hebben gaan daanra hurdlen en eventueel daarna steeple.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 18:52

Quebelle schreef:

Doet niet iedereen maar ben het met je eens, teveel doen het wel.
Heb hier één lopen van 4,5 waar niet eerder dan volgend jaar op z'n vroegst echt iets mee wordt gedaan.

Van het KNHS heb ik ook al zo vaak gezegd; leuk dat ze de leeftijd van het Z dressuur opgeschroefd hebben maar ze beginnen aan de verkeerde kant. Zolang men nog steeds mag starten met een 3-jarige heeft die regel niet bar veel nut.
Persoonlijk zou ik het liefst zien dat een paard niet eerder gestart mag worden dan dat hij 5 is maar zoveel geduld hebben de meeste mensen niet helaas.

De regel van met 3 jaar inrijden stamt nog van vroeger toen men de kennis over het volgroeien van de botten nog niet had. Tegenwoordig zouden we beter moeten weten.

ARhythmical

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 19:44

Alle discussies zijn aan mij niet besteed...was ruim 20 jaar geleden insider...

IK vond het een superkoers om te kijken, genoten!!!

macke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 20:00

kijk eens naar dressuurwedstrijden waar gemiddelde leeftijd van de ruiter 20 jaar is paard 4 en het gewicht van de ruiter 125 kilo,
Geef mij dan maar een race waar lichtgewicht jockeys er op zitten en incl zadel 58 kg wegen.....

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 21:43

nee ranna die regel stamt af van de tijd dat meestal mensen dit deden die wisten waar ze mee bezig waren.
En niet een hoop mensen het na gingen doen omdat het bij andere ook zo gaat.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 21:50

Sappos schreef:
Vind dat geen vergelijking..In elk ras heb je dieren die eerder volwassen zijn en dieren die laatbloeiers zijn. Het is niet dat een volbloed per definitie eerder rijp is. Dit is toevallig een jeugdige KWPN-er

http://i14.photobucket.com/albums/a344/ ... mur2-2.jpg

twenter (vroeg)

http://i14.photobucket.com/albums/a344/ ... db7df5.jpg

enter (vroeg)

http://i14.photobucket.com/albums/a344/ ... 7b292f.jpg

4-jarige (laat!)

Sappos schreef:
Cassidy schreef:

Bovende twee allebei mini appaloosa's
Onderste shet x amerikaan. Allemaal hengsten

Ik snap het geloof ik even niet. Wat is een jeugdige KWPN-er?
Laatst bijgewerkt door Olympia op 04-10-11 13:55, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Foto quoten is niet toegestaan.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 22:18

Ik heb 2-jarige KWPN-ers gezien die niet onderdoen aan de 2-jarige volbloed ;) Dit vind ik vergeleken met zulke dieren een heel jeugdige (wederom vergeleken met de volbloed)

breggel1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 06:54

kyrkelover schreef:
breggel 1982 alsof paarden in andere takken van de paardensport pas op latere leeftijd getraind worden en of er gewacht wordt.
Dat is een uitspraak die gewoon niet waar is hoeveel mensen stappen er wel niet op 2 jarige of beginnen al met 1,5 met allerlei dingen zoals vrijspringen, longeren e.d om te trainen voor jonge paarden competities, keuringen e.d.

het is volgens mij een heel verschil als je je 2 jarige een keer vrij laat springen of een keer rond hobbeld op je 3 jarige
in de rensport zijn die paarden al zwaar in training en 3xpw rustig training is volgens mij echt wat anders dan een paar x een race lopen met 2 jaar ! maar jullie sluiten gewoon je ogen ervoor want je kunt natuurlijk niet de dingen die je dagelijks doet gaan afkraken
of daar een anders naar gaan kijken ik blijf er bij dat het niet normaal is en je de paarden schade aandoet.

marjan1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 09:13

ranna schreef:
Quebelle schreef:

Doet niet iedereen maar ben het met je eens, teveel doen het wel.
Heb hier één lopen van 4,5 waar niet eerder dan volgend jaar op z'n vroegst echt iets mee wordt gedaan.

Van het KNHS heb ik ook al zo vaak gezegd; leuk dat ze de leeftijd van het Z dressuur opgeschroefd hebben maar ze beginnen aan de verkeerde kant. Zolang men nog steeds mag starten met een 3-jarige heeft die regel niet bar veel nut.
Persoonlijk zou ik het liefst zien dat een paard niet eerder gestart mag worden dan dat hij 5 is maar zoveel geduld hebben de meeste mensen niet helaas.

De regel van met 3 jaar inrijden stamt nog van vroeger toen men de kennis over het volgroeien van de botten nog niet had. Tegenwoordig zouden we beter moeten weten.
starten met een drie jarige in de dressuur mag officieel niet! Stal eigenaar heeft vorig een waarschuwing en bericht gehad dat ze met drie jarig paard in de B dressuur gestart is en dat dus niet mocht!