"Eigenaren doen makkelijker afstand van paard door crisis"

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 08:35

Amalarab schreef:
De boeren/pensioneigenaars/voerhandelaren zullen op hun neus kijken met hun hoge prijzen als ze geen/minder klanten krijgen.....dat is weer de andere kant! Wie weet wordt het voor de overgebleven paardeneigenaren weer een beetje betaalbaarder vanaf volgend jaar.

Laten we het hopen. Zelfs mensen die het paard aan huis hebben merken het met het hooi, stro, het vlas ed waar een tekort aan is. Ze vragen overal de hoofdprijs voor, en naar mate de winter vordert, zullen die prijzen ook nog stijgen.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 08:36

Martina67 schreef:
Ook de keurmeesters op de keuringen werken er grif aan mee door ijskoud te zeggen dat een merrie op
ruin lijkt als ze geen veulen aan de voet heeft.

Die zijn %) ! Alsof je percé moet fokken.... Mijn vorige merries hebben allen maar 1 a 2 x een veulen gehad, en 2 merries helemaal geen 1 (waren veulens van de eigen merries)! Toch waren het geen ruinen! :D :+

Die keurmeesters zien hun eigen hobby verdwijnen....daarom moeten de mensen fokken, anders zitten ze zelf thuis voor die paar stuiver die ze met zo'n dag verdienen.

san72

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 08:55

vroeger was paardensport een elitesport, de laatste 10 a 15 jaar ging iedereen maar paardrijden,
en schafte maar een paard of pony aan, zo kwamen de ``hobbyfokkers``, veel paarden en pony`s
werden er gefokt zonder stamboekpapieren, van alles werd er maar gekruist met elkaar,
haflingers en fjorden en tinkers met rijpony`s en paarden, nu de crisis er is, en iedereen weer op de
centjes moet letten, worden de hobbypaarden en pony`s bij de fleet gedumpt,
ze komen op de markten terecht, kosten geen drol, en belanden bij de slager...
heel triest allemaal, maar als je naar de paardenmarkt gaat, dan zie je inderdaad een overschot,
ze kosten niets, de handel is traag, maar een echt goed sportpaard, met goede papieren en kwaliteiten,
die vind je er niet of nauwelijks, of ze zijn stokoud, of ze mankeren wat,
mijn conclusie: een goed kwalitatief sportpaard, die niets mankeert, die brengt nog altijd goed geld op.
het hele slechte handel verhaal is door onkundigen in de media gebracht,
de echte paardenmensen, die dagelijks met de paardenfokkerij en handel bezig zijn,
die weten wel beter, dus laat je niet gek maken door deze rare berichten in de media,
en denk nu niet dat het goede sportpaard wat je op stal hebt staan geen drol meer waard is!
nog een jaar of 2, en de hobbypaarden en pony`s zijn nagenoeg allemaal geslacht,
en komt er een tekort aan goede sportpaarden, want de fokkerij van goede sportpaarden
is door dit allemaal ook terug gelopen, en trekken de prijzen weer aan,
en zal je diep in de buidel moeten tasten voor een paard!

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Re: "Eigenaren doen makkelijker afstand van paard door crisis"

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 09:08

Ja stond idd maar weinig info bij Tita, maar toch... Vond het maar appart. :o

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 09:13

een veulen voor 7,5 euro is geen kwaliteit maar bagger...

san72

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 09:16

petraaken schreef:
Er zijn maar erg weinig beroepsfokkers. Echte beroepsfokkers zijn er volgens mij echt niet. Dat is altijd een nevenactiviteit van hun hoofdactiviteit. Mensen verbieden om te fokken voor de hobby is te absurd want de meeste hobbyfokkers fokken al jaren en hebben goede stammen opgebouwd om die dan te verbieden om te fokken omdat het hun beroep niet is vind ik te gek voor woorden. Mensen moeten nog altijd de vrijheid om zelf te bepalen wat ze doen voor hobby. We moeten al aan zoveel wetten en gebodsbepalingen voldoen.

ik neem aan dat de andere bokkers net als ik met hobbyfokkers de gene bedoelen die
juist zonder goede bloedlijnen fokken, en alles maar een beetje kruisen etc.
dat soort paarden en pony`s belanden vaak op de markt, en in t slachthuis,
want iedere fokker kan zijn mooie goed gefokte veulen nagenoeg wel aan
de hengstenhouder slijten voor een re-ele prijs, lijkt mij.... want die hengstehouder
zal toch ook graag voor volgend jaar weer een dekking bij zijn hengst hebben.

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 09:25

robert45 schreef:

Maar het blijft wel een pony.... bagger of niet.

miranda1967

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 09:36

gypsy jij vind 300 euro stallingskosten raar ?
Ik woon in de provincie utrecht en hier zou jij dus helemaal een hartverzakking van de prijzen krijgen..;

Pensionstalling:
Paard volpension incl. kast € 320,- per maand
Pony ( t/m categorie D ) volpension incl. kast € 265,- per maand
Shetlanders excl. kast € 95,- per maand

Bovenstaande prijzen zijn incl. BTW.

een andere pensionstal;

Tarieven;
Prijs luxe paardenbox halfpension op zaagsel ofvlas van € 320,00 t/m € 335,00 per maand.
Prijs luxe paardenbox volpension op stro € 364.00 per maand.

Prijs luxe ponybox halfpension van € 285,00 t/m € 295,00 per maand.
Prijs luxe ponybox volpension € 322,50 per maand.

Dit is incl.:
* 3 x per dag Cavalor muesli mengeling met vitamine toevoeging
of Hippostar sportbrok
* 2 x per dag ruim hooi
* Warm en koud stromend water
* Bij volpension wordt uw stal opgestrooid en elke week leeggehaald.

nog een andere;

Lessen (in klassenverband, binnen- of buitenrijden)
Kinderen tot 18 jaar:
Abonnement (13 uur) € 162,00
Losse les (1 uur) € 19,00
Prive les (30 minuten) € 22,00
Volwassenen:
Abonnement (13 uur) € 195,00
Losse les (1 uur) € 22,00
Prive les (30 minuten) € 29,00
Prive les (30 minuten) met eigen paard € 22,00
Stalling (inclusief verzorging en fourage)
Per maand in box € 380,00
Per maand in box, inclusief lessen in klassenverband € 425,00
Per dag in box € 19,00
Huur box bij tijdelijke afwezigheid van paard, per maand

----------------------------------------------------------------------------------------
dus zo raar zijn die prijzen uit het AD niet en ik begrijp ook nog wel dat het voor de NIET elite (zoals ik)niet meer te betalen is.

Robert45 ik vind dat jij zeer dieronvriendelijk over een pony praat ,wat er uit jou mond komt is meer bagger dan een veulen die geen stamboom heeft..

proudmama

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 09:37

San72, ik ben het helemaal met je eens !
Mijn dochter is fotografe voor de betere handelsstallen (mooie en goede foto's voor de verkoop) en ze heeft het erg druk !
De verkoop van de betere sportpaarden is sinds een half jaar weer sterk verbetert,maar ja dan hebben we het wel over de hogere prijzen en de betere paarden.
Als vorige maand er nog grif 27.000 euro voor een veulen neer werd gelegd denk ik dat het wel meevalt.
Ik denk ook dat de berichtgeving gaat over de "gewone"paardjes die er genoeg zijn !

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 09:39

Wat is een luxe paardenbox?

Ik denk niet dat Gypse de stalling raar vind maar het feit dat ze geen 300 euro kon missen voor der paard.
Ik woon bij Dord in de buurt en betaal dus 575 euro per maand aan stalling op een luxe accomodatie...dus de prijzen zijn we wel gewend

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 09:39

robert45 schreef:

Onzin! Dat weet je niet. Op de paardenmarkten en op marktplaats ed is het aanbod dusdanig groot dat men de dieren gewoonweg niet meer kwijt kan. Dan gaan veulens bv zonder papier voor dit soort prijzen weg, meestal voor de dood. Als je met "bagger" veulens zonder papier bedoelt, terwijl het dier in kwestie gezond is, vraag ik me af waar het heen moet met mensen die dit soort instellingen al hebben. Het gaat om een levend wezen, dat is niet in geld uit te drukken! Om dan direct bagger te roepen........ :n
Laatst bijgewerkt door Bravura op 29-09-11 09:42, in het totaal 2 keer bewerkt

wilma12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 09:40

Het is juist goed dat alle rommel opgeruimd wordt. Dan zal de markt weer aantrekken.
Een goed paard is nu nog steeds geld waard, boven de 6 gaat de handel gewoon door en onder de 2 ook want daar hebben veel mensen nog net budget voor.

Het mag van mij wel iets meer elite weer worden, in de paarden loopt nu veel nogal apart volk rond.
Wij bieden pensionstalling aan, alle faciliteiten zijn er! Voor 225 incl alles.
Is dit nou duur? Toch staan we niet vol.

In emmeloord en Dronten en omstreken betaal je tussen de 300 en 400 euro per maand(basisprijs, buiten Luik 10,-, paard in wei 1,- paard uit wei 1,- zaagsel extra kosten. Les 50 euro een 3/4 uur. Trailerstalling 25 euro p.m) Is toch ook te gek voor woorden. Dat kan toch ook niemand meer betalen!

Het uitschot moet weg om de markt gezond te houden.
Ook moet keuren goedkoper worden om zo de gezonde paarden van de rommel te onderscheiden!

minidriving

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 09:47

ik heb dit jaar 3 merries laten dekken met goede papieren en de kengsten zorgvuldig uitgezocht toch is dit geen garantie voor verkoop dus het ligt eraan hoe het verloopt of ik volgend jaar nog een merrie dek!

een veulen fokken is leuk maar doe dit wel met verstand heb vroeger wel eens een veulentje zonder afstammeling gefokt die ging voor weinig weg en is in de handel verdewenen helaas!
dit was voor mij wel een reden om er goed over na te denken!
wel triest dat er zo met dieren omgegaan wordt,maar zolang de economie zo slecht is en er op los gefokt wordt denk k niet dat het veranderd!

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 09:49

san72 schreef:
petraaken schreef:
Er zijn maar erg weinig beroepsfokkers. Echte beroepsfokkers zijn er volgens mij echt niet. Dat is altijd een nevenactiviteit van hun hoofdactiviteit. Mensen verbieden om te fokken voor de hobby is te absurd want de meeste hobbyfokkers fokken al jaren en hebben goede stammen opgebouwd om die dan te verbieden om te fokken omdat het hun beroep niet is vind ik te gek voor woorden. Mensen moeten nog altijd de vrijheid om zelf te bepalen wat ze doen voor hobby. We moeten al aan zoveel wetten en gebodsbepalingen voldoen.

ik neem aan dat de andere bokkers net als ik met hobbyfokkers de gene bedoelen die
juist zonder goede bloedlijnen fokken, en alles maar een beetje kruisen etc.
dat soort paarden en pony`s belanden vaak op de markt, en in t slachthuis,
want iedere fokker kan zijn mooie goed gefokte veulen nagenoeg wel aan
de hengstenhouder slijten voor een re-ele prijs, lijkt mij.... want die hengstehouder
zal toch ook graag voor volgend jaar weer een dekking bij zijn hengst hebben.

En met het overschot dat er nu is, en mensen kunnen het niet meer opbrengen om een dier te onderhouden - dan spreken we toch echt over overschot, een goed veulen of niet. Zelfs fokkers met goede paarden krabben zich soms nog wel eens achter het oor, en dat is maar goed ook. Zelfs een goed veulen kan bij het overschot dat er nu is ook opgeteld worden. Er zijn zat goede veulens die nu naar de slacht gaan, waarom dan nog een goed veulen fokken, waar men straks ook geen interesse in heeft? (of het moet wel zo'n uitzonderlijk veulen zijn....die zijn ook op 1 hand te tellen).

miranda1967

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 09:53

Wilma jij zegt ;Het mag van mij wel iets meer elite weer worden, in de paarden loopt nu veel nogal apart volk rond.

Dus als iemand geen giga inkomen heeft dan ben je een 'apart" volk ? wat is er zo apart aan mij ??!
Wat verbeeld jij je wel ?

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 09:55

wilma12 schreef:
In emmeloord en Dronten en omstreken betaal je tussen de 300 en 400 euro per maand(basisprijs, buiten Luik 10,-, paard in wei 1,- paard uit wei 1,- zaagsel extra kosten. Les 50 euro een 3/4 uur. Trailerstalling 25 euro p.m) Is toch ook te gek voor woorden. Dat kan toch ook niemand meer betalen!

Ja, te gek voor woorden, maar de pensionstallingen betalen ook hun prijs voor alles, en dat wordt doorberekend aan de klant. Anders onderhouden (betalen) zij zo direct deels het paard voor de klant en dat kan nooit de bedoeling zijn. Ze verhogen alles niet voor niks, zij betalen ook fors meer, dus dat gaat de klant merken in de portemonnee. En lesgeld 50 euro per drie kwartier....die mensen verdienen vaak hun brood er mee en hebben net zo goed afdracht aan belasting ed. Dus ze houden van die drie kwartier niet veel over.

san72

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 09:57

Bravura schreef:
robert45 schreef:

Onzin! Dat weet je niet. Op de paardenmarkten en op marktplaats ed is het aanbod dusdanig groot dat men de dieren gewoonweg niet meer kwijt kan. Dan gaan veulens bv zonder papier voor dit soort prijzen weg, meestal voor de dood. Als je met "bagger" veulens zonder papier bedoelt, terwijl het dier in kwestie gezond is, vraag ik me af waar het heen moet met mensen die dit soort instellingen al hebben. Het gaat om een levend wezen, dat is niet in geld uit te drukken! Om dan direct bagger te roepen........ :n

denk jat je het commentaar van robert verkeerd oppakt bravura,
als je goed leest dan heeft hij het over de kwaliteit van de shets voor 7,50,
daar kan het dier niets aan doen, maar de fokker, of gewoon pech,
en ja, zulke shets staan vaak zo krom op de beentjes,
dat het gewoonweg lijdt, echt zielig al die kleine beestjes op de markt,
het is nu eenmaal een feit dat de paardenmarkt vooral slachtpaarden betreft,
paarden die afgekeurd zijn, zeer slecht gedrag vertonen onder het zadel,
en paarden met stalgebreken, en ja veulens, en enters die niet interessant zijn
voor de hengstenhouders, een enkeling die echt me spoed van zijn paard of pony af moet
terwijl het dier niets mankeert, maar geloof me, zulke paarden staan vaak niet in de rij,
maar worden door de eigenaar vast gehouden, en worden meestal binnen een uur verkocht,
ik ga af en toe naar de markt, en kijk altijd of ik er een goed paard tussen zie,
er zit nooit iets echt goeds tussen, dachten laatst toch een gelukje te hebben,
maar helaas, geen 1 maar zelfs 2 stalgebreken! en ja, waren verzwegen,
paard thuis laten keuren, en was wel helemaal gezond, maar zo zie je maar weer....
op de markt kosten ze niks, maar er is ook altijd wel wat mee...

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 10:02

tita schreef:
Wat is een luxe paardenbox?

Ik denk niet dat Gypse de stalling raar vind maar het feit dat ze geen 300 euro kon missen voor der paard.
Ik woon bij Dord in de buurt en betaal dus 575 euro per maand aan stalling op een luxe accomodatie...dus de prijzen zijn we wel gewend

Tja het hangt van de manier van houden af natuurlijk, dat ook. Het kan echt goedkoper, maar je moet het wel willen. Ik kan er met m'n verstand niet bij, 300 euro per maand. :=

Maar inderdaad, woon je op een plek waar stalling nu eenmaal duur is, houd er dan gewoon rekening mee. Kijk een beetje vooruit.

Ik vind het overigens niet zo heel erg, heb zelf voor 1500 euro een superleuk paard op de kop getikt. :D

wilma12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 10:03

Met apart volk bedoel ik de mensen die met een paard van nog geen 1000 euro op concours rondstuind, mrt doorgezakte ruggen half kreupel, al rond schreeuwend dat hun paard het beste is en waarom hebben we geen winstpunt de jury bijna uit de auto sleurend!

Maar zoveel kost het de pensionhouders niet hoor. Ze verdienden dikker dan dik!
Je hebt tussen de 100 en 150 euro aan kosten aan hooi(er is in tijden niet zo veel hooi gemaakt als dit jaar) brok zaagsel water all-in dus.

san72

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 10:06

@bravura: ja de veulens die over het algemeen op de markten komen,
die kloppen vaak niet qua exterieur voor een goed sportpaard,
fokken is gewoon gokken, goed + goed = niet altijd goed,
zo is het leven nu eenmaal, en nee inderdaad, het leven is niet altijd fair,
we leven nu eenmaal in een consumptie maatschapij, waar voortdurend
geselecteerd wordt, omdat alles geld kost, en een topveulen kost qua opfok
evenveel als een minder kwaliteit veulen, dus weg er mee, klinkt en is grof,
denk je dat die fokkers dat leuk vinden? natuurlijk niet,
ook die houden liever ieder veulen tot ie uigegroeid is,
en dan beleren en de sport in, wat denk je wat dat kost?
in afrika zijn er ook kindjes die sterven van de honger,
terwijl jij het restant van je bord af gooit in de prullenbak,
zo kan je nog wel even door gaan, ook die kindjes zo ik graag voeden,
maar helaas, ik heet geen onassis.... was het maar waar...
dan kocht ik al die zielige paarden op de markt,
en gingen ze nooit meer weg... helaas blijft dat bij dromen en wensen...
de wereld is hard, kei hard, en hebben of krijgen we allemaal mee te maken...

miranda1967

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 10:09

Toch vind ik dat er tegenwoordig alleen maar naar het geld gekeken wordt wat een paard of pony opbrengt bij de verkoop..er wordt vaak een paard geen eens meer een naam gegeven omdat het toch alleen maar erom gaat wie de vader was en wat de verkoopprijs is.
Ik heb op een hippisch centrum gewerkt daar werd alleen gesproken over : "dat beest" en ook noemde ze de hengst zijn naam terwijl het een merrie betrof..als ik dan vroeg maar hoe heet dat paard want het is een merrie en geen hengst dan keken ze me raar aan en zeiden ; wij praten alleen over de vader van dat beest haar naam doet er niet toe ..ik heb een andere baan genomen..

san72

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 10:11

wilma12 schreef:
Met apart volk bedoel ik de mensen die met een paard van nog geen 1000 euro op concours rondstuind, mrt doorgezakte ruggen half kreupel, al rond schreeuwend dat hun paard het beste is en waarom hebben we geen winstpunt de jury bijna uit de auto sleurend!

Je hebt tussen de 100 en 150 euro aan kosten aan hooi(er is in tijden niet zo veel hooi gemaakt als dit jaar) brok zaagsel water all-in dus.

en dan de mestafvoer, kost ook geld, rekening van gas, water en licht, en iedere dag 3xvoeren, containers legen, boxen mesten,
kosten van het onderhoud van het pand en de boxen en rijbak, pand en boxen en rijbak heeft ook investeringsgeld gekost he,
vaak een hypotheek van heb ik jou daar... en iedere dag 3x voeren, slepen met voer en hooi en stro etc, nooit op vakantie kunnen,
nooit een paar dagen weg kunnen, altijd iedereen maar moeten betalen voor ieder wissewasje... tsja, blijft niet veel over hoor...
denk dat iedereen eens verder moet kijken dan zijn neus lang is... t is niet allemaal goud wat er blinkt!

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 10:16

wilma12 schreef:

Ben ik het niet met je eens dat een stalhouder dik verdient, je vergeet afschrijvingskosten, licht, water en onderhoudskosten, je bodembedekking en ander voer, en dan niet te vergeten de arbeid die verricht moet worden ga dat maar eens aan uren in de maand rekenen.

* ik zie dat iemand mij net voor was met dezelfde gedachte
Laatst bijgewerkt door dynamiek op 29-09-11 10:18, in het totaal 1 keer bewerkt

san72

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 10:17

miranda1967 schreef:
Toch vind ik dat er tegenwoordig alleen maar naar het geld gekeken wordt wat een paard of pony opbrengt bij de verkoop..er wordt vaak een paard geen eens meer een naam gegeven omdat het toch alleen maar erom gaat wie de vader was en wat de verkoopprijs is.
Ik heb op een hippisch centrum gewerkt daar werd alleen gesproken over : "dat beest" en ook noemde ze de hengst zijn naam terwijl het een merrie betrof..als ik dan vroeg maar hoe heet dat paard want het is een merrie en geen hengst dan keken ze me raar aan en zeiden ; wij praten alleen over de vader van dat beest haar naam doet er niet toe ..ik heb een andere baan genomen..

neem maar van mij aan dat ook zij flink verdrietig zijn als een paard
van hun iets ergs overkomt, en dan heb ik t niet alleen over t geldverdriet,
een mens die in de paarden gaat, om zijn brood te verdienen daarmee,
die doet dat niet omdat ie alleen geld ziet, nee ook dat komt vanuit t hart,
dat zij de paarden niet bij naam noemen, komt omdat ze t bij vadersnaam makkelijker kunen onthouden,
als je veel paarden hebt, en veel wisselng in paarden, dan gaat t nu eenmaal zo...

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 10:18

Je vergeet nog San72 dat er wel eens gewone reparatiekosten bijkomen. Paarden slopen ook nog wel eens omheiningen of waterbakken die stuk gaan. Voerbakken die stuk gaan etc.