Baarnse boer moet IJslanders weg doen van Staatsbosbeheer

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Senja_x

Re: Baarnse boer moet IJslanders weg doen van Staatsbosbeheer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 00:51

Weer eens een gevalletje machtsmisbruik van onze fijne overheid. Als die paarden er nu net liepen maar na zo lang dat slaat echt helemaal nergens op. Die rechter heeft ook weer eens geen altruïstisch denkvermogen. Ik wordt zo moe van dit land en zijn regeltjes. Niemand kan er nog wijs uit worden en op elke regel zijn 80 uitzonderingen. Onleefbaar Nederland.

sanne1221

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 07:01

is dit die stal die je vanaf het spoor tussen Baarn en Hilversum ziet?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 07:32

SBB meet met twee maten: IJslanders en een enkele Tinker horen niet in het landschap.. en die Konincks in de polder dan soms wel? En die laatsten laten we dan ook op 'natuurlijke wijze' verrekken als er in de winter geen voedsel genoeg is? Wat een malloten!

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 07:37

sjongejonge! Een of andere oude zuurpruim die een slecht huwelijk heeft heeft eventjes een bejaarde pachtovereenkomst uit het archief getrokken hoor!vhij zou er beter aan doen zijn verstand eens uit de kast te halen en af te stoffen....
Heel veel sterkte voor alle betrokkenen

Botervlieg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 09:56

Er was vanmorgen een item over in Vandaag de Dag op NL1.

Ik weet niet wat er allemaal nog meer speelt, maar een deel van
de kritiek van SBB kan ik me wel voorstellen (verrommelen, met name
badkuipen en witte wapperlinten).

Zou de boer niet kunnen vragen welke verbeteringen SBB wenst
en er met alle eigenaren gezamenlijk de schouders onder zetten
en de knip opentrekken, voor nette omheiningen en drinkbakken
bijvoorbeeld? Dan heb je ook meer in handen bij een eventuele
rechtszaak.
Het is maar een idee...

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 13:07

Ik sta ook bij een monumentale boerderij aan het bos, in een idyllische omgeving... en ja, daar pas ik de aankleding van de wei wel op aan.
Dus alleen houten of groene paaltjes en groen draad. Een netjes weggewerkte drinkgelegenheid... en geen rondzwervende emmers, plastic, kuil, linten, etc....
Wanneer men daar gezamenlijk in wil investeren moet er iets mogelijk zijn lijkt me...

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 15:29

http://beta.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1112113
Item in Vandaag de dag start op 3 minuut 15
Maandagochtend heeft er ook een stukje over in De Telegraaf gestaan.

SBB (idd de verpachter)wil niet overleggen over veranderingen of vernieuwingen, ze willen de paarden en familie Evers gewoon weghebben want anders begin je geen ontpachtingsprocedure, maar ga je om tafel.

Gemeente Baarn is welwillend om het bestemmingsplan dat idd agrarisch is te wijzigen, maar ambtelijke molens werken zeer langzaam.

Het gekke is dat pachters van de boerderij (ook op grond van SBB, daar stonden de paarden tot het pensioen van de vorige bewoner) nog geen kilometer verderop wel toestemming heeft gekregen voor de bouw van een enorme nieuwe koeienstal en daar recent een landwinkel met terras geopend is waar dit weekend honderden bezoekers op het oogstfeest afkwamen met als gevolg druk verkeer en een weiland vol auto's........Dat is toch meten met 2 maten? Saillant detail is dat een lid van de familie die deze boerderij pacht werkt voor.......SBB.

Er is inmiddels een handtekeningenactie gestart om de familie Evers en de paarden op Groeneveld te houden. De deadline hiervoor ligt op 30 oktober.
Reacties van mensen die hun handtekening niet op onze hardcopylijsten kunnen zetten mogen naar:
ijslandersopgroeneveld@gmail.com

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 18:56

Meteen een mail gezonden.
Hier is sprake van onbehoorlijk bestuur en hiervoor zou de SBB zich voor de rechter moeten verantwoorden.

Jayney

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 19:08

Ik ga van de week wel een handtekening verzameling op mijn school doen, genoeg leerlingen en die willen vast wel wat steun bieden.
Zou erg zonde zijn als de tinkers en alle ijslanders moeten verhuizen.

Whis_Serada

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 19:10

Ik zei gisteren nog in huis hier tegen |Ruud dat jou paardjes daar stonden.
Sterkte meid en ik duim voor een oplossing

DiaBelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 01:17

Ik zou me maar eens gaan verdiepen in gedoogbeleid, 21 jaar is wel erg lang.

Zou de moeite waard zijn! Grote kans dat de boer in gelijk gesteld wordt en een juridische procedure zou jaren respijt kunnen geven :j

Grz Sabina

lesouvage

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 07:59

Ik ben op de Zuidlaarder markt een keer aangelopen tegen iemand die een paardenmelkerij had. Ik ben geen jurist maar als melkvee is toegestaan en je gaat (een deel) van je paarden melken dan zou het zo maar kunnen zijn dat je daarmee voldoet aan de gestelde eisen.

Ik vind de redenering dat paarden en ponies het landschap verrommelen echt onzin. Heel Drenthe zou dan verrommeld zijn want daar staan overal paarden en zijn bij eindeloos veel boerderijen bakken aangelegd. Ik ken de boerderij van de Baarnse boer niet maar ik neem aan dat deze eis niet plots uit de kast is gehaald omdat het een rommel is op de landerijen en erf. Een heel bijzonder situatie en een "reputation killer" voor Staats Bos Beheer. Baarnse boer: Heel veel succes!

Erik

Botervlieg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 09:28

Vasthi schreef:
Het gekke is dat pachters van de boerderij (ook op grond van SBB, daar stonden de paarden tot het pensioen van de vorige bewoner) nog geen kilometer verderop wel toestemming heeft gekregen voor de bouw van een enorme nieuwe koeienstal en daar recent een landwinkel met terras geopend is waar dit weekend honderden bezoekers op het oogstfeest afkwamen met als gevolg druk verkeer en een weiland vol auto's........Dat is toch meten met 2 maten? Saillant detail is dat een lid van de familie die deze boerderij pacht werkt voor.......SBB.

Interessant verhaal! Ik vroeg me al maanden af hoe dit enorme project
tot stand gekomen was... >;)
Heeft misschien te maken met de voortvarende aanpak t.a.v. landgoed Groeneveld
dat gebaat is bij (veel) bezoekers?

Later op de dag kun je misschien wel in de uitzending van Vandaag de Dag van
vanmorgen terugzien of de stugge woordvoerder van SBB toevallig bedoeld
familielid is?
Hij zegt wèl koeien te willen zien op het land van Evers en eventueel paarden, maar
geen manegeachtig of pensionbedrijf.

Citaat:
Er is inmiddels een handtekeningenactie gestart om de familie Evers en de paarden op Groeneveld te houden. De deadline hiervoor ligt op 30 oktober.

:)* Wellicht een idee om een handtekeningenlijst bij de landgoedwinkel te leggen?
Daar komen veel mensen en ik verwacht dat die zeer welwillend tegenover
de kwestie van boer Evers en de paarden staan.

Citaat:
Reacties van mensen die hun handtekening niet op onze hardcopylijsten kunnen zetten mogen naar:
ijslandersopgroeneveld@gmail.com

Komt er nog een handtekeningenlijst via internet dat je weet?
Dorien Bosselaar vertelde vanmorgen in de uitzending alleen dat 'we'
met een handtekeningenactie bezig zijn.

Verder hoorde ik dat er vandaag Kamervragen gesteld gaan worden.
En zag ik dat buurman (en advocaat) Bob van der Goen
(niet van der Groen, zoals aangegeven werd) zich er nu ook
tegenaan bemoeit. Net als de handtekeningenactie, allebei goed! +:)+

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 13:01

Smotz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 16:54

Zonde dat je misschien van zo'n schitterende plek weg wordt geprocedeerd, wat vervelend...
Zag net een bericht van SBB geplaatst 28-09:

Er is commotie ontstaan over een pachter op landgoed Groeneveld die, tegen de afspraken en regels in, andermans paarden en pony’s op de grond van Staatsbosbeheer laat lopen. De pachter is daar een aantal jaren geleden mee begonnen, sindsdien is Staatsbosbeheer al met hem in gesprek. Staatsbosbeheer begrijpt dat mensen geraakt zijn door het verhaal van de pachter en vindt het jammer dat de commotie ontstaan is. Wat is er aan de hand en waarom wil Staatsbosbeheer op deze plek deze paardenactiviteiten niet?

Extra drukte
Het stallen van paarden zorgt voor veel extra drukte en dat merken alle bezoekers van het landgoed. De mogelijkheid om te genieten van rust is op het landgoed erg belangrijk. Daar is het ook op ingericht, met name aan de achterkant van het landgoed waar de pachter zich bevind. Extra drukte op die plek is dus nooit de bedoeling geweest en iets anders dan een rustige boerderij met koeien. Daarnaast hebben paarden een andere invloed op de natuur en het landschap dan bijvoorbeeld de koeien.

Afspraken
Staatsbosbeheer betreurt het dat het zover heeft moeten komen en is al vele jaren in gesprek met deze pachter. Staatsbosbeheer heeft vanaf het begin af aan aangegeven dat hij handelde tegen de afspraken in zoals ook vastgelegd in de pachtovereenkomst en in het bestemmingsplan van de gemeente. Helaas hebben gesprekken niet geleid tot een oplossing waardoor Staatsbosbeheer genoodzaakt was een zeer ongebruikelijk, maar wel meermaals aangekondigde stap naar de rechter te zetten. Staatsbosbeheer heeft pachtontbinding aangevraagd en van de rechter gekregen. Daarnaast is de gemeente overgegaan tot opleggen van bestuurdwang met dwangsom vanwege de met bestemmingsplan strijdige paardenactiviteiten.

Monument
Landgoed Groeneveld is een Rijksmonument en een populaire plek die druk bezocht wordt door vele mensen. Staatsbosbeheer zorgt ervoor dat al die bezoekers een plekje krijgen en moet ervoor zorgen dat zij niet teveel last van elkaar hebben. De één wil fietsen, de ander wandelen met de hond, en weer iemand anders rijden op zijn paard. Daarnaast moet natuurlijk het landgoed mooi blijven; in al zijn schoonheid en verscheidenheid. Het landgoed Groeneveld is te beschouwen als een Rembrandt onder de Nederlandse cultuurhistorische landgoederen, als voorbeeld van de Engelse landschapsstijl. Staatsbosbeheer heeft de opdracht het landgoed vanuit zijn cultuurhistorische, landschappelijke en natuurwaarden te beheren.

http://www.staatsbosbeheer.nl/Nieuws%20en%20achtergronden/Nieuws/Illegaal%20paardenpension%20op%20landgoed%20Groeneveld.aspx

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 16:58

Klopt. Druk bezocht :j

Die twintig extra mensen op het landgoed kan je dus onmogelijk merken :roll:

Botervlieg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 17:06

Dit werpt wel een ander licht op de zaak dan de beperkte wederhoor
die we vanmorgen van SBB te zien kregen...

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 17:07

Citaat:
Extra drukte
Het stallen van paarden zorgt voor veel extra drukte en dat merken alle bezoekers van het landgoed. De mogelijkheid om te genieten van rust is op het landgoed erg belangrijk.

Ja... want paarden maken zoveel lawaai... en de betreffende eigenaren lopen de gehele dag te schreeuwen... huh? Wat een idioterie...
Zorg dan dat kinderen het bos niet meer in mogen, dat maakt takkeherrie...

Als ik SBB was, zou ik eens inventariseren 'hoe vreselijk veel last' al die bezoekers wel niet van die paarden hebben... ik denk dat vrijwel iedereen de wenkbrouwen fronst...

Dat statement is ook weer zo wollig.... kom eens met een concrete aanklacht, welke overlast bezorgd een paard, wat is er anders aan een koeienbedrijf of een paardenbedrijf?
Dit zijn ook nog eens mensen die spaarzaam recreatief rijden... Dus geen schijnwerpers boven hypermoderne rijbakken, geen gillende manegejeugd, gewoon volwassenen die op sobere pony's ritjes in het bos maken.... schande....

andvari

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 20:08

Ik heb tot bijna 5 jaar geleden ook met veel plezier met mijn Ijslander bij deze boer gestaan, en daarvoor sinds '97 bij de boer die verder vooraan op het landgoed zit. Toen deze laatste ermee stopte (een jaar of 7 terug denk ik) heeft er een grote verhuizing plaatsgevonden en gingen we in één klap met wel 30 (schat ik) paarden (meest IJslanders) over naar de familie Evers. Dat er dus al 21 jaar paarden op het landgoed staan klopt wel, maar dat was dus niet bij deze boer.
'Gek genoeg' is gros van het publiek helemaal verrukt van de paardjes, en werd er (zeker op de oude lokatie) tot vervelens toe over de draadjes aan je paard geplukt in de weekenden of met zakjes brood en ander ongein gezwaaid. Gelukkig dat alleen maar in de weekenden, maar het geeft wel een beeld dat de paarden juist een extra attractie zijn op het landgoed.

Doodzonde voor de familie Evers dat het zo moet lopen en doodzonde voor alle eigenaren, die met een heel groot probleem en hele grote zorgen zitten. Vind eens 24/7 weidegang voor 45 paarden in die regio....
Sterkte allemaal en we gaan hier keihard voor jullie duimen!

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 23:28

Smotz schreef:
Zonde dat je misschien van zo'n schitterende plek weg wordt geprocedeerd, wat vervelend...
Zag net een bericht van SBB geplaatst 28-09:

Er is commotie ontstaan over een pachter op landgoed Groeneveld die, tegen de afspraken en regels in, andermans paarden en pony’s op de grond van Staatsbosbeheer laat lopen. De pachter is daar een aantal jaren geleden mee begonnen, sindsdien is Staatsbosbeheer al met hem in gesprek. Staatsbosbeheer begrijpt dat mensen geraakt zijn door het verhaal van de pachter en vindt het jammer dat de commotie ontstaan is. Wat is er aan de hand en waarom wil Staatsbosbeheer op deze plek deze paardenactiviteiten niet?

Extra drukte
Het stallen van paarden zorgt voor veel extra drukte en dat merken alle bezoekers van het landgoed. De mogelijkheid om te genieten van rust is op het landgoed erg belangrijk. Daar is het ook op ingericht, met name aan de achterkant van het landgoed waar de pachter zich bevind. Extra drukte op die plek is dus nooit de bedoeling geweest en iets anders dan een rustige boerderij met koeien. Daarnaast hebben paarden een andere invloed op de natuur en het landschap dan bijvoorbeeld de koeien.

Afspraken
Staatsbosbeheer betreurt het dat het zover heeft moeten komen en is al vele jaren in gesprek met deze pachter. Staatsbosbeheer heeft vanaf het begin af aan aangegeven dat hij handelde tegen de afspraken in zoals ook vastgelegd in de pachtovereenkomst en in het bestemmingsplan van de gemeente. Helaas hebben gesprekken niet geleid tot een oplossing waardoor Staatsbosbeheer genoodzaakt was een zeer ongebruikelijk, maar wel meermaals aangekondigde stap naar de rechter te zetten. Staatsbosbeheer heeft pachtontbinding aangevraagd en van de rechter gekregen. Daarnaast is de gemeente overgegaan tot opleggen van bestuurdwang met dwangsom vanwege de met bestemmingsplan strijdige paardenactiviteiten.

Monument
Landgoed Groeneveld is een Rijksmonument en een populaire plek die druk bezocht wordt door vele mensen. Staatsbosbeheer zorgt ervoor dat al die bezoekers een plekje krijgen en moet ervoor zorgen dat zij niet teveel last van elkaar hebben. De één wil fietsen, de ander wandelen met de hond, en weer iemand anders rijden op zijn paard. Daarnaast moet natuurlijk het landgoed mooi blijven; in al zijn schoonheid en verscheidenheid. Het landgoed Groeneveld is te beschouwen als een Rembrandt onder de Nederlandse cultuurhistorische landgoederen, als voorbeeld van de Engelse landschapsstijl. Staatsbosbeheer heeft de opdracht het landgoed vanuit zijn cultuurhistorische, landschappelijke en natuurwaarden te beheren.

http://www.staatsbosbeheer.nl/Nieuws%20en%20achtergronden/Nieuws/Illegaal%20paardenpension%20op%20landgoed%20Groeneveld.aspx

ik zal mijn eerdere post hier maar niet quoten... :o

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 12:47

Wat betreft het stuk van SBB:

Natuurlijk rijden wij er met de auto naar toe, maar op het stukje tussen de achterkant van het kasteel en de boerderij komen over het algemeen (en zeker door de week)weinig mensen (vanochtend ben ik een fietser en een jogger tegengekomen). Het drukste punt is bij de kruising met het kasteel en laat daar nu net de landgoedwinkel zitten waar verkeer af en aan rijdt. Op de drukste dag op Groeneveld, de zondag, parkeren we al allemaal aan de buitenrand van het landgoed en lopen/vouwfietsen we naar de boerderij. Vanaf de boerderij rijden we in verschillende richtingen direct op ruiterpaden, daarmee veroorzaken we dus ook geen overlast.

De paarden hebben 16 jaar bij de voormalige buurman gestaan en staan sinds 2005 bij de familie Evers. Er is destijds toestemming gegeven aan familie Evers om de paarden van de voormalige buurman over te nemen.

Let wel! SBB is een rechtszaak tegen de gemeente Baarn begonnen om de gemeente te dwingen het Agrarische bestemmingsplan te handhaven. De gemeente staat welwillend tegenover de wijziging van het plan.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 13:41

steenbok1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 15:51

Fijn dat er een online petietie is gemaakt! Zal deze direct doorlinken naar mijn sociale media, hoe meer mensen het zien en reageren hoe beter lijkt mij!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 15:56

Wellicht kunnen jullie het ook in je onderschrift plaatsen? Met het tempo waarin SBB handelt, is het al vlot 2 voor 12.... werk aan de winkel!!!!

iejoor62

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 22:56

Ninx schreef:
Wellicht kunnen jullie het ook in je onderschrift plaatsen? Met het tempo waarin SBB handelt, is het al vlot 2 voor 12.... werk aan de winkel!!!!

Goed plan...ga ik ook doen en heb inmiddels getekend !