Zeven hengsten niet door na KWPN zadelpresentatie

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Vienna2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 15:04

Kaja schreef:
Vienna2007 schreef:
Maar de fokkers willen allemaal de beste de mooiste en de knapste fokken, als waardering, maar de enige waardering die die beesten krijgen die niks bereiken, is 20 verschillende adressen in zijn levensjaar. En een overschot aan allemaal mislukte mode paardjes, waar heel internet vol mee staat.

In mijn ogen heeft dit niets met het KWPN als stamboek te maken.
Meer met onkunde. Onkunde van diegene die met geen enkele kennis van zaken fokken en onkunde van diegene die het paard beleerd en onder het zadel heeft.
Daar gaat het mis...

Het heeft ook niks met het kwpn zelf te maken, maar met de fokker die de kpwn paarden massaal fokken.
En iedere fokker vind zichzelf de beste.

En gezien er geen aanbod naar vraag is, nemen de mensen vaak de gok zo'n beestje toch te kopen, omdat ze nu eenmaal een paard willen, en er toch al zoveel van rond lopen, dus zo gek zullen ze vast niet zijn.

Heel eerlijk weten we allemaal dat er een te groot overschot is aan hittepettite paarden, en amateur ruiters die met moeite een L proefje kunnen rijden.
Die twee gaan gewoonweg niet samen.

Ik kan er -in het belang vd veiligheid voor zowel deze paarden als deze ruiters- alleen maar blij om zijn dat hij niet door is.

Sky_As

Re: Zeven hengsten niet door na KWPN zadelpresentatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 15:14

Maar als je gaat fokken voor de " matige gemiddelde" ruiter...dan gaat de sport kapot.
Om een braaf paard te fokken hoef je geen goedgekeurde dekhengst te gebruiken, maar kun je net zo goed de hengst van de buurman pakken. Daar weet je waarschijnlijk ook veel beter van hoe het karakter is.

Ik neem aan dat toch 80 % van de mensen probeert te fokken :
- om een goedgekeurde dekhengst te fokken
- om een Grand Prix sportpaard te fokken

Mensen die dat niet als doelstelling hebben, kunnen beter ook hun hengstenkeuze daarop aanpassen, want laten we eerlijk zijn, Parzivallen en Totilassen, waren er niet geweest als de wat " lastigere" hengsten niet goedgekeurd zouden zijn. Want ik geloof dat Jazz, Ferro, Houston en ook Gribaldi allemaal onder het rijtje " lastige" hengsten vallen....en toch zijn hier de beste nakomelingen uit gekomen.
Om maar niet te spreken over hengsten als Cumano, Clinton, Hors la loi II etc.

Het KWPN heeft als doelstelling om voor de topsport te fokken. Dus alle paarden met een " beetje karakter" eruit gooien gaat weinig zoden aan de dijk zetten.

Kan goed zijn, als deze hengst het in de sport heel goed gaat doen, en volgend jaar tijdens de Pavo cup het ontzettend goed doet, deze zomaar weer in het traject verschijnt.

Het NRPS is bijv. veel meer gebaseerd op ook karakter....daar moeten ook de dressuurpaarden een paar sprongen maken en een terreinproef afleggen.
Dus mensen die alleen voor karakter fokken, kunnen beter in dit stamboek naar een hengst op zoek gaan. (wat overigens niet betekent dat uit dit stamboek geen Grand Prix paarden kunnen komen hoor!)

romygic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 15:31

Ik snap wel dat ze die hengst af hebben gewezen nu, een paard dat staakt (zo stond het op Horses) is niet te beoordelen. Wie weet hebben ze hem wel wat overvraagt en was hij er nu nog niet klaar voor. Als het echt een goede is komt hij vast wel weer in the picture. Het belangrijkste is naar mijn mening toch dat het paard voor je wil werken, denk dat dit het allerbelangrijkste is in het karakter. Ben heel benieuwd of dit paard nog in the picture komt.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 15:39

ja, maar ik ben heel eerlijk gezegd van mening, dat een paard die niet overvraagt wordt, en lichamelijk in orde is, niet gaat staken.
Staken komt ergens vandaan....maar goed, daar kijken ze bij het KWPN niet naar en moet ieder paard hetzelfde traject volgen.
Wie weet wat er van Totilas terecht was gekomen als die als 3 jarige KWPN gekeurd zou zijn en dat traject zou hebben moeten doorlopen.
Dan had hij nu misschien wel gecastereerd ergens in een weilandje als gezelschapspaard gestaan.

1404

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 16:11

Weet iemand wellcht waarom 41-527 (valdez x krack c) niet is doorgegaan?

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 17:55

vroli1 schreef:
niet goed handelbaar? kom op zeg.. hoe was jazz in zijn dagen .. >;)
maargoed :+

Uit het verrichtingsverslag van Jazz:
Citaat:
Eerlijk, betrouwbaar, temperamentvol, iets kijkerig. Veel bereidheid om te werken, laat zich goed bewerken.

Citaat:
Op stal en in de omgang gedraagt hij zich normaal.

Quinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 18:22

Waarom is de Tuschinski (Didando) eruit?

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 19:32

caro29 schreef:
Waarom is de Tuschinski (Didando) eruit?

Omdat hij niet goed genoeg is.

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 19:49

Sky_As schreef:
ja, maar ik ben heel eerlijk gezegd van mening, dat een paard die niet overvraagt wordt, en lichamelijk in orde is, niet gaat staken.
Staken komt ergens vandaan....maar goed, daar kijken ze bij het KWPN niet naar en moet ieder paard hetzelfde traject volgen.
Wie weet wat er van Totilas terecht was gekomen als die als 3 jarige KWPN gekeurd zou zijn en dat traject zou hebben moeten doorlopen.
Dan had hij nu misschien wel gecastereerd ergens in een weilandje als gezelschapspaard gestaan.

En al zou hij dan overvraagd zijn, wie heeft dat dan gedaan, "het KWPN"?

Het is helemaal niet waar dat alle hengsten hetzelfde traject moeten doorlopen.
De eigenaar kan bijv. kiezen voor het voorjaarsonderzoek, is de hengst drie, of een half jaar later.
Dan kan hij wat langer worden doorgetraind.
Of zelfs nog voor het volgende voorjaar, als vierjarige.
Daarnaast kunnen ze op een later tijdstip worden aangeboden, via de Pavo-of Vion-cup.
Dat bepaalt de eigenaar en niet het KWPN. er is uiteraard wel overleg mogelijk.
Dus er kan voor elke hengst voor een eigen trainings-en testschema worden gekozen.

Als hengsten in de test er uit gaan dan is het meestal niet om één reden maar om meerdere oorzaken.
Als hij, in het geval van Dude bijv, in het voorjaarsonderzoek al niet erg positief was, daarbij in de test zichtbaar werd
dat hij ongelijke voeten heeft en nu nog steeds niet meewerkt, dan valt het doek.
En misschien waren er nog wel een paar redenen.

Samenvattend, in een aantal bovenstaande reacties wordt weer een hoop onzin verkondigd.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 20:07

Vienna2007 schreef:
En gezien er geen aanbod naar vraag is, nemen de mensen vaak de gok zo'n beestje toch te kopen, omdat ze nu eenmaal een paard willen, en er toch al zoveel van rond lopen, dus zo gek zullen ze vast niet zijn.

Wat een onzin zeg...
Mensen staren zich gewoon blind op de topsport, denken dat ze het ook wel kunnen wanneer ze eenmaal een nazaat hebben van een goed presterende/verervende hengst.

Wiens fout is dat dan? Het KWPN?
Dacht het niet, zoek je een mak middelmatig schaapmak paard dan zoek je een ander stamboek.
Paarden worden niet 'gek' geboren, maar gemaakt!

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 20:28

'Het KWPN' stuurt wel vaker hengsten terug met een ietwat vreemde reden.
Merk ook dat de hengsten vaak slechter terug komen dan toen ze naar de verrichting vertrokken.
Maar dat is een andere discussie.

Vind het jammer, Dude vond ik echt onwijs gaaf.
Ben benieuwd of hij in de sport nog wat van zich gaat laten horen. :j

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 21:10

Er komen vast nog genoeg Vivaldi's zonder bemerkingen die misschien nog wel aparter zijn ook. Die hengst heeft zoveel gedekt.

tiswatofnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 21:54

Maar als je gaat fokken voor de " matige gemiddelde" ruiter...dan gaat de sport kapot.
Om een braaf paard te fokken hoef je geen goedgekeurde dekhengst te gebruiken, maar kun je net zo goed de hengst van de buurman pakken. Daar weet je waarschijnlijk ook veel beter van hoe het karakter is.

Ik neem aan dat toch 80 % van de mensen probeert te fokken :
- om een goedgekeurde dekhengst te fokken
- om een Grand Prix sportpaard te fokken

Tjonge wat een onzin zeg!!! Ons land heeft enkele hele goede ruiters, meerdere goeie ruiters en heel erg veel ruiters die denken dat ze goed zijn en heel veel ruiters die paardrijden voor hun plezier.
Juist daar fokken we dus al die hittepetitten voor? Plezier in de sport gaat voor het gros van de ruiters verloren, buitenrijden is een gevaar en een sprongetje op de club is al helemaal geen plezier meer.
Wij fokken uit goeie merries met een goed karakter fijne gezonde werkwillige maar brave paarden. Niks moe longeren voor je erop kunt, gewoon een buitenritje maken, naar de springles gaan en een week laten staan en zonder gevaar weer opstappen.
We fokken KWPN paarden dus naar een ander stamboek is onzin maar om eerlijk te zijn; het is wel een zoektocht aan het worden om Ferro, Jazz, Gribaldi vrij te blijven.
Wat een hele hoop scheelt is denk ik toch het opfokken. De eerste weken leren ze veel als ze elke avond op stal komen en aan het halstertje mee moeten lopen. Zomers ook elke 8 weken even naar de smid enz.
Vanaf afspenen en maar naar de opfok sturen en dan na 2 jaar menen dat ze alles maar moeten pikken is niet fair. Ik heb in elke groep wat oudere paarden lopen die ze wel onder de duim houden. Dat scheelt veel werk...

Espie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 06:58

het is jammer maar als een hengst niets wil en niks anders dan loopt te springen en niet naar voren wil.
kun je het paard ook niet beoordelen. en hij heeft best wel de tijd gehad maar hij bleef dwars.
maar vond het wel een mooi paard.en emmelie bleef heel rustig en heeft er alles aan gedaan maar hij wou gewoon niet.

UnlimitedS

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 09:40

tiswatofnie schreef:
Tjonge wat een onzin zeg!!! Ons land heeft enkele hele goede ruiters, meerdere goeie ruiters en heel erg veel ruiters die denken dat ze goed zijn en heel veel ruiters die paardrijden voor hun plezier.
Juist daar fokken we dus al die hittepetitten voor? Plezier in de sport gaat voor het gros van de ruiters verloren, buitenrijden is een gevaar en een sprongetje op de club is al helemaal geen plezier meer.
Wij fokken uit goeie merries met een goed karakter fijne gezonde werkwillige maar brave paarden. Niks moe longeren voor je erop kunt, gewoon een buitenritje maken, naar de springles gaan en een week laten staan en zonder gevaar weer opstappen.
We fokken KWPN paarden dus naar een ander stamboek is onzin maar om eerlijk te zijn; het is wel een zoektocht aan het worden om Ferro, Jazz, Gribaldi vrij te blijven.
Wat een hele hoop scheelt is denk ik toch het opfokken. De eerste weken leren ze veel als ze elke avond op stal komen en aan het halstertje mee moeten lopen. Zomers ook elke 8 weken even naar de smid enz.
Vanaf afspenen en maar naar de opfok sturen en dan na 2 jaar menen dat ze alles maar moeten pikken is niet fair. Ik heb in elke groep wat oudere paarden lopen die ze wel onder de duim houden. Dat scheelt veel werk...

De tijden zijn wel veranderd hoor, paarden moeten opeens '100% bomproof' zijn, ze mogen dan nog geen oor bewegen maar ze moeten dan wèl bloeduitstraling hebben, fijn te rijden met veel werklust maar ook weer niet te scherp, 100% gezond en dan ook rug en hals op de foto, liefst al minimaal L met punten, jong, groot genoeg, graag dan ook nog zwart en vergeet ik nog wat? Oh ja, prijsklasse tot 5.000 euro :D

Jammer van Dude, wellicht dat hij zich via een ander traject nog kan bewijzen.

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 10:24

Citaat:
De tijden zijn wel veranderd hoor, paarden moeten opeens '100% bomproof' zijn, ze mogen dan nog geen oor bewegen maar ze moeten dan wèl bloeduitstraling hebben, fijn te rijden met veel werklust maar ook weer niet te scherp, 100% gezond en dan ook rug en hals op de foto, liefst al minimaal L met punten, jong, groot genoeg, graag dan ook nog zwart en vergeet ik nog wat? Oh ja, prijsklasse tot 5.000 euro

Je prijsklasse is nog best hoog ingeschat :D
Een GOED paard MOET karakter hebben anders komen ze er niet, helaas...ze zijn niet weggelegt voor de gewone ruiters.
Alhoewel ik toch veel hoor vertellen dat er veel paarden bij de verkeerde ruiters staan (paarden met ambitie alleen de ruiters nul).
Handelaren zoeken ze ook op ,op concoursen zo werkt dat spelletje gewoon...

En ik vind dat ze best wat strenger mogen selecteren bij de toekomstige hengsten,je eerste vereiste bij het fokken is toch dat je een goed paard fokt en je 2e vereiste dat ie 100% gezond zal zijn....(maar dat heb je niet altijd zelf in de hand,in de opfok kan ook veel fout gaan)..

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 10:50

Nog strenger?
Van de 250 dressuurpaarden in de eerste bezichtiging, en daar is door de eigenaren al behoorlijk in geselecteerd, worden er uiteindelijk
hooguit 12-15 goedgekeurd.
We willen 100% hengsten, die zijn er helaas niet en je zult altijd ergens iets op toe moeten geven.
Ze moeten zich bovendien nog in de fokkerij gaan bewijzen.

manueeltje84

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 11:49

Wesley_D schreef:
tiswatofnie schreef:
Van mij mogen ze strenger zijn want de zoveelste Jazz "Chagall" met zijn mega scheve voorvoeten wordt wel goedgekeurd????
Moet je eens met een merrie voor de keuring verschijnen met zulke voeten!

D'obertje is er kampioen mee geworden.

Haha idd!

En het was 1 voet wat extreem frans stond he

Vienna2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 16:14

Kaja schreef:
Vienna2007 schreef:

Wat een onzin zeg...
Mensen staren zich gewoon blind op de topsport, denken dat ze het ook wel kunnen wanneer ze eenmaal een nazaat hebben van een goed presterende/verervende hengst.

Wiens fout is dat dan? Het KWPN?
Dacht het niet, zoek je een mak middelmatig schaapmak paard dan zoek je een ander stamboek.
Paarden worden niet 'gek' geboren, maar gemaakt!

Waar haal je toch steeds vandaan dat ik het KWPN de schuld geef?

Vienna2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 16:15

vivana schreef:
Alhoewel ik toch veel hoor vertellen dat er veel paarden bij de verkeerde ruiters staan (paarden met ambitie alleen de ruiters nul)..

Omdat mensen kopen naar de mode, en de mode is tegenwoordig bloederig hoogbenige standjes van paarden... Waar de huis tuin en keuken ruiter niet mee om kan gaan.
Er word allang niet meer naar het gebruikersdoel gekeken, iedereen wil het mooiste paard fokken, koste wat kost.

UnlimitedS

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 16:48

Het doel als KWPN fokker is het fokken van een prestatiepaard, dat er ook een mensen zijn die deze paarden kopen terwijl ze er eigenlijk niet mee uit de voeten kunnen kan toch niet de schuld zijn van de fokker?
Als je een oud gebakje gewend bent, vervolgens een Porsche koopt en deze door onkunde tegen de eerste de beste boom parkeert geef je de garagedealer toch ook niet de schuld?

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 20:25

Vienna2007 schreef:
Waar haal je toch steeds vandaan dat ik het KWPN de schuld geef?

De fokker fokt naar het fokdoel van het KWPN, dus als jij zegt dat de fokker niet goed bezig is, leg je indirect de 'schuld' bij het KWPN.

Één en één is voor mij twee hoor... ;)

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 22:01

Niet elke fokker fokt naar het fokdoel van het KWPN. Dan zouden er heel wat minder onmogelijke paarden op sporthorses staan.

Overigens vind ik de uitspraak dat een moeilijk paard vaak een goed paard wordt een beetje onzinnig. De paarden waar dat voor geldt zijn vaak overijverige of kijkerige paarden waarmee in het begin wat strubbelingen zijn omdat dat dan nog in de weg zit. Het verschil tussen ijverig en lastig of moeilijk te rijden is blijkbaar erg ingewikkeld. 8)7

Vienna2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 10:03

UnlimitedS schreef:
Het doel als KWPN fokker is het fokken van een prestatiepaard, dat er ook een mensen zijn die deze paarden kopen terwijl ze er eigenlijk niet mee uit de voeten kunnen kan toch niet de schuld zijn van de fokker?
Als je een oud gebakje gewend bent, vervolgens een Porsche koopt en deze door onkunde tegen de eerste de beste boom parkeert geef je de garagedealer toch ook niet de schuld?

Zolang er overschot is, en mensen naar de mode kopen ook niet?
Of is het nu ineens niet zo dat 60% van de fokkers nu eenmaal fokt naar mode, en niet perse naar vraag?

Iedere fokker droomt er stiekem van een gekeurde hengst te krijgen.

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 10:24

Vienna2007 schreef:
Of is het nu ineens niet zo dat 60% van de fokkers nu eenmaal fokt naar mode, en niet perse naar vraag?
Volgens mij is iets juist ''mode'' omdat dat hetgene is waar vraag naar is ! *D