Dwangsom manege wegens niet aanleggen houtwal en knotwilg

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ariebren

Re: Dwangsom manege wegens niet aanleggen houtwal en knotwilg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 19:25

Voor mij is dit een situatie van wie heeft de langste adem.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 19:27

Citaat:
En een goede knotwilg kost aardig wat centen

Als niet zorgvuldig is vastgelegd waar die knotwilg aan moet voldoen (en mij lijkt het vrij sterk dat de gemeente voorwaarden opneemt als 'zoveel zijtakjes en zo lang en breed), is een stok in de grond steken volgens mij prima te verantwoorden aangezien dat de normale weg is om knotwilgen aan te planten. Binnen een paar jaar staat er ook al een boom dus ik zie het probleem niet.

__Elizabeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 19:47

Ik wou net zeggen. Een knotwilg plant je juist door een tak in de grond te zetten. Hebben wij 10 jaar geleden gedaan en je wilt niet weten hoe hard die dingen groeien ;)

Echt onzin dat zo'n boompje veel geld zou kosten.

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 20:10

__Elizabeth schreef:
Ik wou net zeggen. Een knotwilg plant je juist door een tak in de grond te zetten. Hebben wij 10 jaar geleden gedaan en je wilt niet weten hoe hard die dingen groeien ;)

Echt onzin dat zo'n boompje veel geld zou kosten.

Ooit wel eens een boompje in de winkel gehaald? :+ Kan je vertellen dat die dingen duur zijn.
Tuurlijk is het makkelijk als je ergens een tak af haalt en die in de grond zet, maarja... krijg je straks weer gehannes met illegale kap :')

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 20:31

Hoezo, het aardige van knotwilgen is juist dat je ze iedere paar jaar moet knotten en dat er dan hele mooie, al best stevige takken vanaf komen.
Natuurbeheer hier in de omgeving doet het ook zo, waarom zou je je scheel betalen voor een boom die je overal gratis kan krijgen?

Tis niet dat je een eeuwenoude olijfboom in je weiland plant hoor. :+

meart

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 20:39

Waarom moet er nu eigenlijk een (1) knotwilg geplant worden? Moet ie midden op de houtwal?

Ik zie het al voor me...zo'n eenzame wilg...:D

aerizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 21:03

@meart - haha nou dan zie je het inderdaad heel goed voor je, alle coniferen moeten plat. En hopla 1 eenzame knotwilg wordt er neergezet.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 21:03

Een treurwilg dan... :D

aerizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 21:12

randalinpony schreef:
Een treurwilg dan... :D

Haha! goed verwoord ;)

Peerke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 21:17

Dan wordt je manege gelegaliseerd, en weiger je daarna de medewerking,
Als gemeente zou ik daar ook boos om worden.

Het kan zijn dat de gemeente om een houtwal van min. zoveel cm hoog heeft gevraagd, maar anders is ie er met een paar 1000 euro vanaf.
Veel goedkoper dan de dwangsom die hij nu gaat krijgen

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 21:52

Is dit dezelfde manege die heel vroegah aan de stationsweg/naast de Welkoop zat?

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 06:09

T lastige Aan dit soort dingen is dat je nooit t hele verhaal hoort. we kennen de achterliggende gedachte van t niet uitvoeren van de eis niet..

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 06:38

Maar supersmurf, als je door de gemeente die eis krijgt opgelegd en je kunt daardoor je bedrijf voortzetten ( en ik denk dan: was het altijd maar zo gemakkelijk, houtwal en wilg en klaar!!!) dan moet je niet mutsen maar gewoon doen!!
Als je je bedrijf in werking houdt dan ga je automatisch akkoord met de opgelegde voorwaarden!

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 06:52

Dat vind ik dus ook Wiesje. Of er nu meerdere kanten aan het verhaal zitten of niet. Dit was een voorwaarde voor legaliseren.

aerizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 07:15

@ Ellebel, ja dat is dezelfde. Alleen sinds jaren al verhuist naar het buitengebied van rietmolen.

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 07:40

randalinpony schreef:
Citaat:
En een goede knotwilg kost aardig wat centen

Als niet zorgvuldig is vastgelegd waar die knotwilg aan moet voldoen (en mij lijkt het vrij sterk dat de gemeente voorwaarden opneemt als 'zoveel zijtakjes en zo lang en breed), is een stok in de grond steken volgens mij prima te verantwoorden aangezien dat de normale weg is om knotwilgen aan te planten. Binnen een paar jaar staat er ook al een boom dus ik zie het probleem niet.

Het kan zijn, maar dat weet ik in deze situatie niet, dat de eigenaar een groenplan heeft moeten laten opstellen. Deze maak ik zelf ook vaak voor dergelijke plannen/situatie's en daarin kan wel worden aangegeven hoe groot beplanting moet zijn, waar het geplant moet worden en welke soorten. En ja, dan gaat het soms inderdaad over aantal takjes :+ maar dat heeft meer te maken met hoeveel jaren oud een beplanting is (struikbeplanting voor in de houtwal). Een houtwal is (meestal) een verhoogde strook grond, met daarin/op inheemse/streekeigen struiken en boomvormers. Deze houtwal houdt dan het zicht weg vanuit de omgeving op bijv. een grote manege hal of veeschuur. Die ene knotwilg zie ik meer als een markeringspunt aan bijvoorbeeld de weg kant, of iets dergelijks. Ik heb zelf ook takken in de grond gestoken, 1 jaar later is het al een knotwilg, dus dat zou prima kunnen. Als hij maar aanslaat...

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 08:03

Ok, helder Yucca. :)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 08:23

Nou weet ik niet wanneer die legalisatie en die eis tot houtwal planten gedaan is, maar afgelopen najaar was zeiknat, gevolgd door een koude winter. Wal opwerpen kon vermoedelijk niet door de nattigheid, planten kon niet door de natheid en daarop volgende vorst en sneeuw. Voorjaar was kurkdroog, ook vragen om mislukken. Zeiknatte zomer - idem, bovendien is zomer bij uitstek géén planttijd (en ook geen snoeitijd van knotwilgen, dus ook geen takken beschikbaar). En zo ben je voor je het weet een jaar verder omdat er gewoon geen goede plantomstandigheden zijn geweest. Dus of je nu meteen van onwil moet uitgaan...

lotte_2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 10:18

Heel appart.

Hou je buren te vriend zou je zeggen toch?
Die man mag blij zijn dat hij zijn bedrijf nog niet heeft hoeven opdoeken!
Hoeveel moeite kost dit nou? Hooguit een paard euro's en een middagje aanpoten...

Hoe dom kun je wezen?

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 10:34

Wiesje schreef:
Maar supersmurf, als je door de gemeente die eis krijgt opgelegd en je kunt daardoor je bedrijf voortzetten ( en ik denk dan: was het altijd maar zo gemakkelijk, houtwal en wilg en klaar!!!) dan moet je niet mutsen maar gewoon doen!!
Als je je bedrijf in werking houdt dan ga je automatisch akkoord met de opgelegde voorwaarden!

eens, maar we hebben t hier over berichtgeving en heel vaak is het nou eenmaal zo dat deze niet helemaal volledig is. Dus hoe kan je een oordeel vellen als je niet het exacte verhaal kent? Als het inderdaad zo is dat hij enkel een houtwal dient te plaatsen met de knotwilg en hierin verzuimt zeg ik; kom op.. doe niet zo moeilijk en plaats die dingen gewoon. maar wat ik bedoel te zeggen; het is eenzijdige berichtgeving, wie zegt dat dit verhaal volledig is?

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 10:35

Ibbel schreef:
Nou weet ik niet wanneer die legalisatie en die eis tot houtwal planten gedaan is, maar afgelopen najaar was zeiknat, gevolgd door een koude winter. Wal opwerpen kon vermoedelijk niet door de nattigheid, planten kon niet door de natheid en daarop volgende vorst en sneeuw. Voorjaar was kurkdroog, ook vragen om mislukken. Zeiknatte zomer - idem, bovendien is zomer bij uitstek géén planttijd (en ook geen snoeitijd van knotwilgen, dus ook geen takken beschikbaar). En zo ben je voor je het weet een jaar verder omdat er gewoon geen goede plantomstandigheden zijn geweest. Dus of je nu meteen van onwil moet uitgaan...
Dit is precies wat ik bedoel. Je kent niet het hele verhaal, dus hoe kan je oordelen?

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 10:40

Ariebren schreef:

Leest iedereen hierover heen?

Het is dus een principe kwestie dat manege eigenaar, ondanks overzetting van illegaal naar legaal, weigerd.

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 10:44

jes_sira schreef:
Ariebren schreef:

Leest iedereen hierover heen?

Het is dus een principe kwestie dat manege eigenaar, ondanks overzetting van illegaal naar legaal, weigerd.

En waaruit trek jij dan die conclusie? Wie is ariebren precies in dit verhaal? Kent zij het exacte verhaal? Kent zij beide partijen? ( als ik daar overheen gelezen heb, dan excuses )

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 21:02

Ariebren is een hij die al wat langer meeloopt.
Ik, Ariebren, weet wat een gemeente ambtenaartje denkt wat hij kan klaarmaken.
Ook die gemeente ambtenaartjes komen om 6 uur 's avonds thuis bij vrouw en kindertjes en zijn normale mensen.
Maar die ambtenaartjes zijn helemaal geil van de regeltjes en kijken niet verder wat de situatie is waardoor er van een regeltje afgeweken wordt.
Vandaar de opmerking, wie heeft de langste adem.

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 08:59

Aangezien je schreef "voor mij is dit een ..." dacht ik dat je de manege eigenaar was.

Dat had ik dan duidelijk verkeerd begrepen