NK en CRI4* Reining deze week in Den Haag

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 11:15

J01andA schreef:
Jullie hebben helemaal gelijk, maar daarom is hetgeen ik schrijf nog geen onzin.

Wat maakt een KNHS NK meer officieel dan een ander NK? Omdat de KNHS het zegt?

J01andA

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 13:05

Nee, ik kijk wel wellicht anders tegenaan dan de meeste western ruiters. Ik heb nu eenmaal geen western achtergrond maar die van "traditionele" basis-wedstrijdruiter, maar wel een met passie voor paardensport in het algemeen. In die hoedanigheid ook voor de westernsport, zeker nu ik zelf reining leuk ga vinden. :)

Vanuit mijn oogpunt als leek, zie ik de westernport niet als één geheel. Ik zie veel verschillende verenigingen met allemaal western disciplines, ook nog eens onderverdeeld in allelei rassen :? Al deze verenigingen hebben NK's! Hierdoor vind er mijns inziens een degradatie plaats van het begrip: NK.
Dit was vroeger hetzelfde met alle verschillende basis wedstrijdorganisaties. Nu is daar eenheid in gebracht. Dit ging zeker niet zonder slag of stoot .... en moeilijk is dat zeker geweest ... al die "heilige huisjes' die omgehaald werden. Het was/is zeker wennen en nog steeds zijn er besluiten, waarbij soms vraagtekens gezet worden. Maar ja, dat hadden vroeger al die verschillende organisaties ook.... en in de western wereld zullen wellicht ook vraagtekens bij sommige bestuursbesluiten worden geplaatst, neem ik tenminste aan. Toch is het fijn om de paardensport als eenheid in kaart te hebben onder één organisatie en dat is nu eenmaal de KNHS. Win je dan een NK dan ben je die titel waard en kan je je daadwerkelijk Nederlands Kampioen noemen, in de gereden discipline.

De KNHS is een opstap naar meer erkenning van westernsport (thans alleen Reining) als officiële sport discipline. Door de KNHS (in verband met de FEI erkenning) is de nederlandse reining toegankelijk geworden voor de wereldruiterspelen en hopelijk ook eens op de Olympische Spelen.
Het kan alleen maar goed zijn voor het western rijden in het algemeen wanneer het als "sport" erkenning krijgt. Het zou fijn zijn geweest als er vanuit de verschillende bestaande (door jullie aangehaalde) western organisatie, aansluiting bij de FEI zou hebben plaatsgevonden, maar dat is (nog) niet gebeurd.
Nogmaals ik ben een leek .... dus waarom er geen FEI aansluiting (kan) plaatsvinden, is mij niet duidelijk. Oorzaak en gevolg is mij onbekend. Ik constateer enkel een feit.

Vanuit mijn ondeskundige blik, heeft het NK Reining KNHS meer inhoud dan de overige Reining NK's simpelweg vanwege deze FEI aansluiting. Dat is immers de organisatie die Wereldwijd erkende paardensport evenementen (zoals wereldruiterspelen, olympische spelen) onder haar hoede heeft.
Daar mag een ieder best een andere mening over hebben, hoor. Ik praat hier voor mijzelf.
Parallel aan de FEI reglementen, staan de wereldwijde paardenwelzijnsregels. Ook daar hecht ik waarde aan.

Ik ben super blij met een organisatie als nu in Den Haag. Mensen die de nek uitsteken om de sport verder te helpen. +:)+ Ik hoop het een super evenement word.
Wellicht komt op deze manier de western sport onder de aandacht van overige paardenvolk en gaat men er eindelijk anders naar kijken dan een beetje cowboy rijden. Want dat is het zeker niet!
Door officiële sport erkenning kan de western sport van dit imago probleem afkomen.

Quasimodo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 13:14

de wereldruiterspelen toegankelijk????????? toen zat ik zeker even op de plee! 8-)
De top van Nederland weigeren te starten bij de KNHS en Fei omdat het een grote vriendjespolitiek is en de coach met iedereen ruzie maakt
Waarom denk je anders dat er geen topreining te zien zal zijn in Den Haag?

De toevoeging van een knhs binnen het western had positief kunnen zijn, maar dat is het niet. het geeft enkel voorrechten aan bepaalde mensen. dit is ook de reden dat het niet echt van de grond komt, helaaskomt bij dat de nrha veruit de grootste organisatie in nl is met wel de topruiters maar de nrha heeft geen nationaal kampioenschap.

ben het wel met je eens dat nederlandse kampioenschappen weinig voorstellen. er zijn veel te veel kampioenschappen wat de titel niets waard maakt.

kom anders eens kijken bij de nrha wedstrijden **geen Nederlands kampioenschap **, wel niveau 8-)

J01andA

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 13:23

Quasimodo schreef:
De top van Nederland weigeren te starten bij de KNHS en Fei omdat het een grote vriendjespolitiek is en de coach met iedereen ruzie maakt

Als je weigert kan je natuurlijk ook niet uitgezonden worden ... dat is in de overige sportdisciplines (dressuur/springen/etc) ook zo.
Jammer voor de sport. Als prof. moet wel ergens voor gaan of anders inderdaad wegblijven.
Laatst bijgewerkt door J01andA op 13-09-11 13:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Nonactive

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 13:27

Quasimodo schreef:
de wereldruiterspelen toegankelijk????????? toen zat ik zeker even op de plee! 8-)

De toevoeging van een knhs binnen het western had positief kunnen zijn, maar dat is het niet. het geeft enkel voorrechten aan bepaalde mensen. dit is ook de reden dat het niet echt van de grond komt, helaaskomt bij dat de nrha veruit de grootste organisatie in nl is met wel de topruiters maar de nrha heeft geen nationaal kampioenschap.

ben het wel met je eens dat nederlandse kampioenschappen weinig voorstellen. er zijn veel te veel kampioenschappen wat de titel niets waard maakt.

kom anders eens kijken bij de nrha wedstrijden **geen Nederlands kampioenschap **, wel niveau 8-)

Hoezo zoekt de bondscoach met iedereen ruzie dan? dat vind ik echt klets..

Quasimodo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 13:27

dus een Nederlandse topruiter *wonend in Amerika, heel goedkoop voor de knhs want paard had goedkoop naar kentucky gekund* die niet mee wilde/kon doen aan een workshop verzorging paard in Nederland, die moet daarom maar worden uitgesloten?

Er voldeden slechts een paar ruiters aan criteria voor deelname weg maar toch werden er ruiters uitgekozen die niet voldeden. dit is ook zo met het ek gegaan overigens

dit zorgt er wel voor dat het heel klein blijft met knhs. misschien kan je beter gaan kijken en leren in plaats van denken de problemen in de westernwereld zo te kunnen oplossen

J01andA

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 13:42

Hiervoor ben ik teveel "leek", maar een bondscoach is toch geen alleenheerser. Hij zal zich toch aan opgestelde (kwalificatie) regels moeten houden. Wellicht dat bij gelijkwaardige kwalificatie, een individuele beoordeling plaatsvindt.
Als dit gaat om Anky (?) dan neigt mijn commercieel inslag naar de coach, simpelweg omdat haar publiciteit dit teweeg brengt. Nog nooit werd er zoveel aandacht aan de Reining besteed, als nu Anky rijdt. Ook daaraan kan een (sport) bondscoach niet voorbij gaan. Hij moet immers ook oog hebben voor het grotere geheel. Dat snap ik wel.

xShellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 14:30

Ik ben een halfjaar lid geweest van de KNHS.
Kost een hoop geld en er worden 3 officiële CRI's gehouden in het hele jaar en pas sinds vorig jaar in de jeugdklasses.
Om daar nou zoveel contributie voor te betalen, nee sorry..

Bovendien zou ik mij meer 'Nederlands Kampioen' voelen en veel trotser zijn op mijn titel als ik bij de WRAN de NK jeugd reining win met 20 tegenstanders, dan de KNHS NK met 3 tegenstanders.

Volgens mij was het ook wel degelijk een geldkwestie wat betreffende de WEG, aangezien een western of reining trainer al blij mag zijn een boterham te verdienen met zijn werk en dan niet een paar duizend euro uit kan geven voor 1 wedstrijd. Heb gehoord dat dit ook 1 van de redenen was dat een aantal ruiters die uitgenodigd waren, niet mee gingen.
Laatst bijgewerkt door xShellie op 13-09-11 14:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Achterom

Re: NK en CRI4* Reining deze week in Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 14:42

@jolanda: vraag voor de gein eens aan de menners en de endurance ruiters, wat die voor voordelen hebben gehad bij de aansluiting bij de KNHS. In de westernwereld zijn een aantal mensen heel druk geweest om bijvoorbeeld de WRAN te laten aansluiten bij de KNHS.
Waarom dit nog niet is gebeurd weet ik niet precies, maar vanaf het moment dat over die aansluiting gesproken werd, zijn al wel een aantal beperkende maatregelen ingevoerd, zoals bijvoorbeeld de capverplichting. Ik zie persoonlijk meer nadelen dan voordelen, om heel eerlijk te zijn.

De KNHS gaat de westernsport echt niet van een imagoprobleem af helpen, sterker nog: ik denk dat ze het, zeker op de manier waarop ze er nu mee om gaan, juist vergroten.

J01andA

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 15:47

@Wendy, de genoemde beperkende maatregel is er voor de veiligheid. Bij elke beperking zijn er stemmen voor en tegen, dat is nou eenmaal zo. Zoals ik al eerder schreef, is het samengaan van de basisorganisaties ook niet zonder meer soepel verlopen. Je moet de voordelen meer in het grote geheel zien, in plaats van kleine aanpassingen/futiliteiten.
De FEI reglementen zullen de westernsport veel meer beperkingen opleggen dan het dragen van een cap. Wat te denken aan de leeftijdsgrens voor paarden in de sport alsmede de nul opties voor doping. Ik denk dat de gangbare Amerikaanse Organisaties zich deze beperkingen niet willen laten opleggen en dat zal een heel eind het probleem zijn. Ik vind het dapper dat de WRAN zich langzaam gaat losweken en ruimer en toekomst gericht denkt. Nu de leden nog zien te overtuigen. Gezien de reacties die ik hier op bokt wel eens lees, zijn die daar nog niet aan toe en-of willen het niet horen.

De KNHS gaat de westernsport zeker niet van het imagoprobleem afhelpen, ik ben het hier helemaal mee eens. Maar inherent aan de KNHS -thans tenminste- zit deelname aan de wereldruiterspelen & hopelijk ooit olympische spelen en hiermee zal de westernsport in een beter perspectief (lees imago) kunnen komen. Je moet het meer in een groter geheel zien!

Nonactive

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 16:55

Mijn vader wou de CRI wedstrijden ook niet starten, hij vond het gewoon een grote geldkwestie en dacht dat je er niks mee kon bereiken, toen we een uitnodiging kregen om na een vegadering te komen over de FEI was papa klein beetje geintresseerd we gingen de clinics mee volgen en we hadden een logboek gekregen die we moesten bijhouden, nou ik alles gedaan en met de clinics ben ik toen heel erg vooruit gegaan, toen vroeg Casper aan papa of ik mee ging na Oostenrijk, papa twijfelde maar uiteindelijk toch gegaan, hij vond het een heel gedoe met FEI paspoort enzo. Ik heb toen meegereden in Oostenrijk en het was echt een super week, ik heb onwijs veel geleerd en super veel ervaring opgedaan in die week, papa is er ook enthiousiast over dus die heeft me ingeschreven voor de CRI donderdag.

en @Quasimodo ik snap de uitspraak casper zoekt ruzie nog steeds niet? moet je toch eventjes uitleggen..

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 17:08

Het is het NK Westernriding 2011!!!

Wat een discussies en gedoe zeg :r
Wees blij dat er mensen met hart voor de westernsport hun poten ervoor uitsteken! En een groei proberen te realiseren voor deze sport in Nederland.

Dit is het Nederlands Kampioenschap, niets meer en niets minder :)

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 18:38

Wemdy' omago probbleem? Welk dan?
Doei; nee het wran nk western riding.
Daarbij is western riding rare benaming aangezien dat een dicipline us maar goed

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 18:41

@quarterH: dat 'imago probleem' begon ik niet over... ik zie het namelijk ook niet :n

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 19:16

ik kom even hier binnen vallen, maar op welke blz zitten we nu,ik kom er niet uit
de startnr`s kloppen niet bij de lijst waar ik zit te kijken
ik kijk nu op blz 7

wie kan me helpen?

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 20:16

ok wendy dacht al :-)

ben je een boek aan het lezen morgino? :D

we zijn nu bij de junior reining idd. maar de startlijst is niet de startvolgorde (zie bovenaan document)

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 20:20

quarterH schreef:
ok wendy dacht al :-)

ben je een boek aan het lezen morgino? :D

we zijn nu bij de junior reining idd. maar de startlijst is niet de startvolgorde (zie bovenaan document)

:D

ik volg nu het andere topic :j