Wilfred Franken: "Instructeur moet ook zelf kunnen rijden"

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

esje01

Re: Wilfred Franken: "Instructeur moet ook zelf kunnen rijden"

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 15:06

Het is natuurlijk altijd goed om kritisch naar een opleiding te kijken en te evalueren. Er is een groot verschil in het lesgeven aan kinderen of volwassenen op een manege of aan kinderen / volwassenen met een eigen paard die wedstrijd willen rijden. Didactiek is belangrijk, maar ook de kennis van motorische ontwikkeling etc vraagt de nodige aandacht in de opleidingen. Volgens mij zijn dat zaken die in een opleiding uitgebreid aan bod moeten komen naast de kennis van het paard en de theoretische kennis van het rijden. Daarnaast mag je van een instructeur verwachten dat hij/zij in ieder geval op L niveau een spring/ dressuurproef voldoende kan afleggen.
Bijscholngen verplichten voor instructeurs kan ook geen kwaad, er zijn genoeg voorbeelden van instructeurs die les aan les hetzelfde riedeltje afdraaien. juryleden moeten ook verplicht bijscholen waarom instructeurs dan niet. Eisen stellen aan het begin van de opleiding dmv een basiskennistoets, een vragenlijst voor motivatie en een bewijs van rijkunst dmv een proef rijden of op basis van prestaties in de sport dat is denk ik wel goed, maar het ruiterbewijs als bewijs van rijvaardigheid en kennis is wel erg minimaal. Maar de discussie is een stap in de goede richting...............

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 15:11

Een stap in de goede richting zou pas echt zijn als het geen vrij beroep meer is. Iedereen, met of zonder papier kan nu lesgeven. Veel handiger om alleen mensen met een diploma nog te laten lesgeven. (Elke diploma zou dan trouwens mogen, dus ook klassiek of centerd riding bv) Denk dat de kwaliteit dan al een sprong voorwaarts maakt.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 15:31

En dan, wat is een erkend diploma en wat niet? Aan welke eisen moet een opleidingsinstituut voldoen om diploma's uit te kunnen reiken die door iedereen erkend worden?

En dan, als ik een opleiding IJslands rijden heb gedaan, zou het zin hebben dat ik zonder meer Westernlessen ga geven?

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 19:03

wat een onzin, heb mn ruiterbewijs op mn 12de gehaald, dat zegt echt niet of je jaren later nog steeds kunt rijden en zo moeilijk is het niet om je ruiterbewijs te halen, als je blijft zitten heb je hem al :n

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 19:07

Het ruiterbewijs kan elke halve zool nog halen. Liever per persoon laten kijken. Je hebt snel genoeg door of iemand verstand van rijden heeft of niet. Daarnaast kan ik enkele zeer gewaardeerde instructeurs opnoemen die erg fijn lesgeven en kunnen helpen op de grond bij ieder probleem(paard), maar zelf geen Z proef kunnen rijden.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 19:52

Henkjan schreef:
Het ruiterbewijs kan elke halve zool nog halen. Liever per persoon laten kijken. Je hebt snel genoeg door of iemand verstand van rijden heeft of niet. Daarnaast kan ik enkele zeer gewaardeerde instructeurs opnoemen die erg fijn lesgeven en kunnen helpen op de grond bij ieder probleem(paard), maar zelf geen Z proef kunnen rijden.

idd en mensen die zo een Z2 proef rijden, maar compleet niet kunnen lesgeven, lesgeven is een vak waarvoor je best wel wat aanleg moet hebben, dus opleiding eisen is wel een goed idee, maar wel kijken naar meer dan alleen de Orun en Deurne, er zijn meer wegen naar Rome.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 20:10

Ik geef het ook zelf toe, ik heb nu wel zo'n vrijstelling gekregen van de nodige instanties om het praktijkgedeelte Springen niet te moeten afleggen, maar ik ben stilaan toch aan het overwegen om dat wel weer te gaan doen.

Vlieg ik er af en breek ik m'n nek of raak ik verlamd in m'n been en kom ik in een rolstoel terecht, da's dan dikke pech. Ten eerste sprong ik vroeger echt graag, en ten tweede is zo'n springproef afleggen eerlijk gezegd een fiks stuk makkelijker dan in een kwartiertje (!!) een springles te moeten geven met minimaal 4 of 5 hindernissen die je telkens compleet zelf moet opbouwen/herzetten/aanpassen en dan nog een keer alle uitleg voor iedere ruiter in de groep duidelijk herhalen en op hun probleem werken + een cooling down er ook nog even bij verzorgen. En dan moet ik voor het springen zelf maar 50% halen waar ik bij het lesgeven dan 75% zou moeten scoren?

Ja halloooo, dan riskeer ik liever even m'n nek in een parcours dan mission impossible uit m'n mouw schudden in zo'n TGV-lesje.

Ken ook heel wat fijne lesgevers die absoluut geen diploma hebben, maar waar je echt met elk probleem bij terecht kan en die op een correcte, diervriendelijk en ruitervriendelijke manier verder helpen. Ik heb veel liever les van zo'n persoon dan van iemand met een papiertje die amper de afstanden tot een sprong kent of die bij een probleem zelf vastloopt op "ruk en pluk-technieken".

Dikke nadeel in België is dat je amper verzekerd raakt als lesgever als je het bijhorende papiertje niet hebt...

fryskhynders

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 21:56

weet iemand over welke opleiding dit gaat?
gaat dit over de mmi?
of over de orun? of over allebei?

fryskhynders

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 22:01

esje01 schreef:
Het is natuurlijk altijd goed om kritisch naar een opleiding te kijken en te evalueren. Er is een groot verschil in het lesgeven aan kinderen of volwassenen op een manege of aan kinderen / volwassenen met een eigen paard die wedstrijd willen rijden. Didactiek is belangrijk, maar ook de kennis van motorische ontwikkeling etc vraagt de nodige aandacht in de opleidingen. Volgens mij zijn dat zaken die in een opleiding uitgebreid aan bod moeten komen naast de kennis van het paard en de theoretische kennis van het rijden. Daarnaast mag je van een instructeur verwachten dat hij/zij in ieder geval op L niveau een spring/ dressuurproef voldoende kan afleggen.
Bijscholngen verplichten voor instructeurs kan ook geen kwaad, er zijn genoeg voorbeelden van instructeurs die les aan les hetzelfde riedeltje afdraaien. juryleden moeten ook verplicht bijscholen waarom instructeurs dan niet. Eisen stellen aan het begin van de opleiding dmv een basiskennistoets, een vragenlijst voor motivatie en een bewijs van rijkunst dmv een proef rijden of op basis van prestaties in de sport dat is denk ik wel goed, maar het ruiterbewijs als bewijs van rijvaardigheid en kennis is wel erg minimaal. Maar de discussie is een stap in de goede richting...............

Maar de bijscholing dag van de fnrs stelt niet veel voor...
heb nou nog nooit het idee gehad dat ik daar vol nieuwe ideeën vandaan kom...
ik zou graag bijscholing hebben, sinds ik mijn diploma heb geef ik les... en zo geef ik les ik zou daar graag nog meer tips en trucs over willen horen...
Dus kom maar op met echte instructie bij scholing dagen!
Laatst bijgewerkt door fryskhynders op 07-09-11 22:09, in het totaal 1 keer bewerkt

fryskhynders

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 22:08

CharleyT schreef:
Goh,
niks nieuws onder de zon, alleen een tijdje uit beeld geweest. Toen Deurne nog een school was, ipv een geldfabriek , was het zelf rijden en springen/crossen flink onderdeel van de opleiding, tot en met de examens aan toe. Je eigen paard + twee andere paarden moest je rijden en springen.
Lijk me ook heel erg logisch dat je zekere vaardigheden hebt in het vak/sport dat je gaat onderwijzen. Ooit een leraar engels gezien die zelf geen engels sprak?
Ik heb het instructeursdiploma zonder rijden van de KNHS nooit goed begrepen, lijkt me ook vooral commercieel, veel cursisten is veel inkomen.

Toch ben ik erg blij dat het bestaat.
sommige mensen hebben geen eigen paard, en geen paard tot hun beschikking om die cursus mee te rijden.
en toch hebben ze wel de kennis en vaardigheden in huis om les te geven. dan zou dat toch zonde zijn als dat daardoor niet zou kunnen.
ik vind dat je meer kennis moet hebben dan je leerlingen... op welk niveau je dan ook les geeft.
Als jij dus kindjes leert paardrijden, hoef je niet eens L te rijden om hun op een leuke speelse pedagogische verantwoorde manier de beginselen van het paardrijden aan te leren.
Al ben ik zeker niet tegen ontwikkelen van rijtechnische vaardigheden van de instructeurs, maar het lijkt me jammer als ze het verplicht gaan stellen! zo loop je voor de hier boven genoemde doelgroep heel wat leuke paard-rij-juffen mis ben ik bang!

_KiMbErLeY_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 09:02

Mathilde schreef:
Mmm, ruiterbewijs...ja :')
Wat ik niet begrijp is waarom ze het niet zo doen zoals bij bv. de Syntra in Belgie: daar moet je met je paard een instap proef doen voordat je aangenomen kan worden. Lijkt me handiger persoonlijk.

deze vind ik ook goed!!
Verder vind ik het een goede zaak dat dit gedaan word!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 09:22

_KiMbErLeY_ schreef:
Mathilde schreef:
Mmm, ruiterbewijs...ja :')
Wat ik niet begrijp is waarom ze het niet zo doen zoals bij bv. de Syntra in Belgie: daar moet je met je paard een instap proef doen voordat je aangenomen kan worden. Lijkt me handiger persoonlijk.

deze vind ik ook goed!!
Verder vind ik het een goede zaak dat dit gedaan word!!

Ik heb de instapproef gedaan van 1 van die opleidingen waarbij je op het einde van het jaar je lesgeversdiploma kan halen enneuh... Die stelt écht niet veel voor...
Op het einde van de opleiding dien je een L-proefje te rijden en 1m10 te springen en stukje lesgeven, maar laat het duidelijk zijn dat heel wat cursisten voor de examens gewoon een ouwe rot in het vak meebrengen en zo dus ook slagen met 2 vingers in de neus... Afgelopen jaar had iemand het Z2 paard mee van z'n lesgeefster bijvoorbeeld. Hij kon op zich echt wel netjes rijden, daar niet van, maar achteraf stonden ze hem de hemel in te prijzen alsof hij net een GP proef had gereden.

Mathilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 07:32

Ik weet het dan alleen van de westerninstructie bij de syntra, maar het ging mij om het idee dat je gewoon een proef te paard doet voordat je aan een opleiding kan beginnen. Lijkt me dat als je dat goed aan pakt, je het kaf van het koren kan scheiden. Ik heb ervaring met een tweetal mensen die 'les' geven en zelf niet op een paard gaan zitten, niveau is echt vreselijk. Daarnaast zijn er geweldig trainers die nog nooit een papiertje van dichtbij gezien hebben maar gewoon 7 dagen per week lesgeven, paarden trainen en uitbrengen op shows.
Edit: ik ga er ook vanuit dat als je aan zo'n opleiding begint, je een goed opgeleid paard mee neemt (al dan niet zelf opgeleid) zodat je alles uit je opleiding kan halen wat erin zit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 09:45

Het is inderdaad de bedoeling om met die proef al een duidelijk onderscheid te maken, en voor de toelatingstest moet je ook eigen paard voorzien, de opleiding zelf kan je daar een paard huren.

Da's eigenlijk tegelijk ook een erg zwak punt: het komt met flinke regelmaat voor dat iemand zich inschrijft en slaagt met een eigen paard omdat die snel even goed opgeleid paard lenen van vriend(in) of lesgever of dergelijke, maar als ze op zo'n schoolpaard stappen neemt dat niveau zo'n duik naar beneden, niet te geloven.

De schoolpaarden worden jammer genoeg gebruikt voor verschillende opleidingen. Ik heb er zo eentje gedaan en eigenlijk iedereen vond dat de paarden moeilijk, sloom, stijf en hard in de mond waren. Alsof je met een tank of boot aan het rijden was. Was volgens de coördinator onmogelijk, paarden haden allen een goed niveau. Goh, er zat er eentje bij, die moest met (een te korte!) thiedeman gereden worden, anders vloog je letterlijk alle hoeken van de bak langs, paard ging compleet tegen het bit in ook.
Later kwamen we dan geheel per toeval eens binnen bij een lesje van een lagere opleiding, en jezus... elk schoolpaard werd compleet krom gesleurd met slof er snoeihard aan, of thiedeman veels te kort, schoppen met sporen, sleuren en trekken. Mij was ook gelijk duidelijk waarom wij als "hogere" groep niet veel met die paarden konden aanvangen als ze bij een lagere opleiding zo afgestompt werden.

Vind het echt zonde van dat jaar, heb wel hele leuke capabele mensen leren kennen, zaten ook best goede ruiters bij maar het materiaal wat de school aanbood was eigenlijk zo teleurstellend, idem met de lesinhouden... Heb wel wat bijgeleerd, maar het is nu ook niet dat er een wereld aan me openging... het KAN zo'n goede opleiding zijn als ze strenger en intensiever zouden zijn, maar daar falen ze vooralsnog wel.

Inn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 10:07

Varekaj schreef:
Ik heb de instapproef gedaan van 1 van die opleidingen waarbij je op het einde van het jaar je lesgeversdiploma kan halen enneuh... Die stelt écht niet veel voor...
Op het einde van de opleiding dien je een L-proefje te rijden en 1m10 te springen en stukje lesgeven, maar laat het duidelijk zijn dat heel wat cursisten voor de examens gewoon een ouwe rot in het vak meebrengen en zo dus ook slagen met 2 vingers in de neus... Afgelopen jaar had iemand het Z2 paard mee van z'n lesgeefster bijvoorbeeld. Hij kon op zich echt wel netjes rijden, daar niet van, maar achteraf stonden ze hem de hemel in te prijzen alsof hij net een GP proef had gereden.

Die L-proef en 120m (was bij ons toch zo hoog) springen is enkel voor de opleiding manegehouder als je verder gaat voor instructeur moet je wel wat meer kunnen die opleiding begint als je al niveau L-dressuur rijd en 1.20m kunt springen.
Ik moet ook wel zeggen dat ze toen niet voor iedereen even streng waren in mijn ogen moesten er meer gebuisd zijn. Het leek ook dat er van de oudere ruiters veel meer verwacht werd als van de jeugd. En dat er inderdaad waren die met een ander paard het examen deden, ik had tijdens de opleiding ook niet altijd een eerlijk gevoel maar ik heb er wel veel geleerd, al is het maar om zelf te zoeken naar de beste methode en die over te brengen naar mezelf of de leerling.

Er zijn altijd uitzonderingen zo heb je heel goede ruiters maar die echt niet kunnen lesgeven en heel goede lesgevers die slechte ruiters zijn. De beste zijn zij die beide goed onder de knie hebben, want zij kunnen het paard ook goed aanvoelen door het eens te rijden en kunnen daar verdere instructie aan toevoegen naar de ruiter toe. "zoals het gezegde de beste stuurlui staan aan wal ;) "

Inn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 10:13

@Varekaj je laatste bericht had ik nog niet gelezen. Het was inderdaad ook zo dat het lage niveau van sommige ruiters de lessen soms te weinig vorderden en de goede ruiters belemmerden.

Had je geen eigen paard ik was blij dat ik zelf 2 eigen paarden kon meenemen anders had ik die opleiding niet graag afgewerkt.