Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Henkjan schreef:Het ruiterbewijs kan elke halve zool nog halen. Liever per persoon laten kijken. Je hebt snel genoeg door of iemand verstand van rijden heeft of niet. Daarnaast kan ik enkele zeer gewaardeerde instructeurs opnoemen die erg fijn lesgeven en kunnen helpen op de grond bij ieder probleem(paard), maar zelf geen Z proef kunnen rijden.

esje01 schreef:Het is natuurlijk altijd goed om kritisch naar een opleiding te kijken en te evalueren. Er is een groot verschil in het lesgeven aan kinderen of volwassenen op een manege of aan kinderen / volwassenen met een eigen paard die wedstrijd willen rijden. Didactiek is belangrijk, maar ook de kennis van motorische ontwikkeling etc vraagt de nodige aandacht in de opleidingen. Volgens mij zijn dat zaken die in een opleiding uitgebreid aan bod moeten komen naast de kennis van het paard en de theoretische kennis van het rijden. Daarnaast mag je van een instructeur verwachten dat hij/zij in ieder geval op L niveau een spring/ dressuurproef voldoende kan afleggen.
Bijscholngen verplichten voor instructeurs kan ook geen kwaad, er zijn genoeg voorbeelden van instructeurs die les aan les hetzelfde riedeltje afdraaien. juryleden moeten ook verplicht bijscholen waarom instructeurs dan niet. Eisen stellen aan het begin van de opleiding dmv een basiskennistoets, een vragenlijst voor motivatie en een bewijs van rijkunst dmv een proef rijden of op basis van prestaties in de sport dat is denk ik wel goed, maar het ruiterbewijs als bewijs van rijvaardigheid en kennis is wel erg minimaal. Maar de discussie is een stap in de goede richting...............

CharleyT schreef:Goh,
niks nieuws onder de zon, alleen een tijdje uit beeld geweest. Toen Deurne nog een school was, ipv een geldfabriek , was het zelf rijden en springen/crossen flink onderdeel van de opleiding, tot en met de examens aan toe. Je eigen paard + twee andere paarden moest je rijden en springen.
Lijk me ook heel erg logisch dat je zekere vaardigheden hebt in het vak/sport dat je gaat onderwijzen. Ooit een leraar engels gezien die zelf geen engels sprak?
Ik heb het instructeursdiploma zonder rijden van de KNHS nooit goed begrepen, lijkt me ook vooral commercieel, veel cursisten is veel inkomen.
Mathilde schreef:Mmm, ruiterbewijs...ja![]()
Wat ik niet begrijp is waarom ze het niet zo doen zoals bij bv. de Syntra in Belgie: daar moet je met je paard een instap proef doen voordat je aangenomen kan worden. Lijkt me handiger persoonlijk.
_KiMbErLeY_ schreef:Mathilde schreef:Mmm, ruiterbewijs...ja![]()
Wat ik niet begrijp is waarom ze het niet zo doen zoals bij bv. de Syntra in Belgie: daar moet je met je paard een instap proef doen voordat je aangenomen kan worden. Lijkt me handiger persoonlijk.
deze vind ik ook goed!!
Verder vind ik het een goede zaak dat dit gedaan word!!
Varekaj schreef:Ik heb de instapproef gedaan van 1 van die opleidingen waarbij je op het einde van het jaar je lesgeversdiploma kan halen enneuh... Die stelt écht niet veel voor...
Op het einde van de opleiding dien je een L-proefje te rijden en 1m10 te springen en stukje lesgeven, maar laat het duidelijk zijn dat heel wat cursisten voor de examens gewoon een ouwe rot in het vak meebrengen en zo dus ook slagen met 2 vingers in de neus... Afgelopen jaar had iemand het Z2 paard mee van z'n lesgeefster bijvoorbeeld. Hij kon op zich echt wel netjes rijden, daar niet van, maar achteraf stonden ze hem de hemel in te prijzen alsof hij net een GP proef had gereden.
"