Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Spiritdancer schreef:wisselkoning schreef:Het klopt dat het paspoort van het paard en het registratiebewijs (!!!! = geen eigendomsbewijs) van het KWPN alleen ter registratie van het paard is en niet van de eigenaar.
Registratie bewijs KWPN is alleen een papiertje dat het paard voldoet aan bepaalde eisen van de "club" KWPN.
Paspoort is alleen een papier ter indificatie van het paard.
Ik weet dat het gek klinkt, maar het is zo.
Dat is dan niet erg zorgvuldig van het KWPN....stamboek van mijn paarden registreert wel degelijk wie het (economisch)eigendom heeft van het paard.
mijn amha'tjes zijn in Amerika ook volledig op naam gezet geregistreerd, maar ook van die 2 zal ik hier in Nederland moeten bewijzen dat ze echt van mij zijn, daar is dat stamboekpapier niet voldoende voor. Zoals al eerder gezegd is, degene die het dier houdt wordt vermoed de eigenaar van het paard te zijn tenzij het tegendeel daarvan bewezen is. Bij die bewijzen kan het papier wel opgevoerd/aangedragen worden als extra bewijs, maar overtuigend is dat zeker niet, tenzij er ook nog ander bewijzen zijn dat jij degene bent die voor het paard zorgt. Vippie schreef:Je hebt nooit een curator zonder faillissement, dus er is wel degelijk een faillissement. Verder wordt er uiteraard eerst beslag gelegd en kom je dan nóg je verplichtingen niet na, dan kunnen schuldeisers een faillisement voor je aanvragen (moeten ze wel minimaal met zn 3en zijn) en dat hoeft helemaal niet om grote bedragen te gaan. Of de deurwaarder verkoopt de boedel.
Tsja blijft sneu.
Tsja en wat de eigendomskwestie betreft: als je een stamboekpaard hebt sta je vaak wel geregistreerd als eigenaar zijnde en moet paspoort op naam gezet worden. Mag de PVE mij toch eens uit gaan leggen waarom ik een stamboekpapier/paspoort wat niet als eigendomsbewijs geld en alleen bij het paard hoort, op mijn naam moet zetten. Ga ik toch eens uitzoeken.
in Belgie geldt wel een registratieplicht, maar in nederland is dat nog niet het geval. Je kunt een paard kopen, het paspoort daarvan krijgen en het dan zo thuis in een laatje gooien. Er zal nooit iemand zijn die jou kan verplichten om dat op jou naam te laten overschrijven. Veel mensen doen dit echter wel, omdat ze dus denken dat het paard dan echt van hun is... 
janderegelaa schreef:xTweetyx schreef:daar word redelijk vaak wedstrijden gehoude de laatste tijd,
wist niet dat t zo slecht ging met hun,
ze hebben laatst nog een nieuwe bodem in de 2 bakken buiten gedaan!!
En als ik het zo gok zijn ze op die factuur failliet gegaan.
Peerke_ schreef:De curator geeft wel al aan dat de pension paarden eigendom zijn van particulieren,
Want dat schijnt ook nog wel eens lastig te zijn bij faillissementen in de paardenwereld,
Vooral mensen die altijd contant en zonder rekening hun stalling betalen, kunnen vaak moeilijk aantonen dat ze de eigenaar zijn van een Paard.
als dat niet zo is is het ook zonde van je centen?
svdijk86 schreef:Peerke_ schreef:De curator geeft wel al aan dat de pension paarden eigendom zijn van particulieren,
Want dat schijnt ook nog wel eens lastig te zijn bij faillissementen in de paardenwereld,
Vooral mensen die altijd contant en zonder rekening hun stalling betalen, kunnen vaak moeilijk aantonen dat ze de eigenaar zijn van een Paard.
Waarom? Je hebt toch het paspoort? Voor zover ik weet is dat alsnog een eigendomspapier..
(mits je hem op naam hebt laten schrijven)
Wens de eigenaren van de stal veel sterkte.. tis niet niets als je zulke berichten krijgt.

Lisette03 schreef:Vippie schreef:Je hebt nooit een curator zonder faillissement, dus er is wel degelijk een faillissement. Verder wordt er uiteraard eerst beslag gelegd en kom je dan nóg je verplichtingen niet na, dan kunnen schuldeisers een faillisement voor je aanvragen (moeten ze wel minimaal met zn 3en zijn) en dat hoeft helemaal niet om grote bedragen te gaan. Of de deurwaarder verkoopt de boedel.
Tsja blijft sneu.
Tsja en wat de eigendomskwestie betreft: als je een stamboekpaard hebt sta je vaak wel geregistreerd als eigenaar zijnde en moet paspoort op naam gezet worden. Mag de PVE mij toch eens uit gaan leggen waarom ik een stamboekpapier/paspoort wat niet als eigendomsbewijs geld en alleen bij het paard hoort, op mijn naam moet zetten. Ga ik toch eens uitzoeken.
het op jou naam laten zetten van het paspoort is niet verplichtin Belgie geldt wel een registratieplicht, maar in nederland is dat nog niet het geval. Je kunt een paard kopen, het paspoort daarvan krijgen en het dan zo thuis in een laatje gooien. Er zal nooit iemand zijn die jou kan verplichten om dat op jou naam te laten overschrijven. Veel mensen doen dit echter wel, omdat ze dus denken dat het paard dan echt van hun is...
janderegelaa schreef:xTweetyx schreef:daar word redelijk vaak wedstrijden gehoude de laatste tijd,
wist niet dat t zo slecht ging met hun,
ze hebben laatst nog een nieuwe bodem in de 2 bakken buiten gedaan!!
En als ik het zo gok zijn ze op die factuur failliet gegaan.
Nojoukus schreef:Ik weet niet of een koopovereenkomst dan wel geldt, want stel dat jij het paard weer hebt doorverkocht en hierbij is geen koopovereenkomst gemaakt, dan zou jij dus nog steeds kunnen zeggen dat het jouw paard is!