Stal Allure in Waspik door rechtbank failliet verklaard

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Vippie

Re: Stal Allure in Waspik door rechtbank failliet verklaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 06:10

Je hebt nooit een curator zonder faillissement, dus er is wel degelijk een faillissement. Verder wordt er uiteraard eerst beslag gelegd en kom je dan nóg je verplichtingen niet na, dan kunnen schuldeisers een faillisement voor je aanvragen (moeten ze wel minimaal met zn 3en zijn) en dat hoeft helemaal niet om grote bedragen te gaan. Of de deurwaarder verkoopt de boedel.

Tsja blijft sneu.

Tsja en wat de eigendomskwestie betreft: als je een stamboekpaard hebt sta je vaak wel geregistreerd als eigenaar zijnde en moet paspoort op naam gezet worden. Mag de PVE mij toch eens uit gaan leggen waarom ik een stamboekpapier/paspoort wat niet als eigendomsbewijs geld en alleen bij het paard hoort, op mijn naam moet zetten. Ga ik toch eens uitzoeken.

Lisette03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 06:48

Spiritdancer schreef:
wisselkoning schreef:
Het klopt dat het paspoort van het paard en het registratiebewijs (!!!! = geen eigendomsbewijs) van het KWPN alleen ter registratie van het paard is en niet van de eigenaar.

Registratie bewijs KWPN is alleen een papiertje dat het paard voldoet aan bepaalde eisen van de "club" KWPN.

Paspoort is alleen een papier ter indificatie van het paard.

Ik weet dat het gek klinkt, maar het is zo.

Dat is dan niet erg zorgvuldig van het KWPN....stamboek van mijn paarden registreert wel degelijk wie het (economisch)eigendom heeft van het paard.

jou stamboek kan dat wel zorgvuldig registreren, maar daar heeft de nederlandse wetgeving/ de rechter helemaal niks mee te schaften, paspoort is geen eigendomsbewijs, maakt niet uit van welk stamboek je dat papier hebt :n mijn amha'tjes zijn in Amerika ook volledig op naam gezet geregistreerd, maar ook van die 2 zal ik hier in Nederland moeten bewijzen dat ze echt van mij zijn, daar is dat stamboekpapier niet voldoende voor. Zoals al eerder gezegd is, degene die het dier houdt wordt vermoed de eigenaar van het paard te zijn tenzij het tegendeel daarvan bewezen is. Bij die bewijzen kan het papier wel opgevoerd/aangedragen worden als extra bewijs, maar overtuigend is dat zeker niet, tenzij er ook nog ander bewijzen zijn dat jij degene bent die voor het paard zorgt.

Lisette03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 06:50

Vippie schreef:
Je hebt nooit een curator zonder faillissement, dus er is wel degelijk een faillissement. Verder wordt er uiteraard eerst beslag gelegd en kom je dan nóg je verplichtingen niet na, dan kunnen schuldeisers een faillisement voor je aanvragen (moeten ze wel minimaal met zn 3en zijn) en dat hoeft helemaal niet om grote bedragen te gaan. Of de deurwaarder verkoopt de boedel.

Tsja blijft sneu.

Tsja en wat de eigendomskwestie betreft: als je een stamboekpaard hebt sta je vaak wel geregistreerd als eigenaar zijnde en moet paspoort op naam gezet worden. Mag de PVE mij toch eens uit gaan leggen waarom ik een stamboekpapier/paspoort wat niet als eigendomsbewijs geld en alleen bij het paard hoort, op mijn naam moet zetten. Ga ik toch eens uitzoeken.

het op jou naam laten zetten van het paspoort is niet verplicht :n in Belgie geldt wel een registratieplicht, maar in nederland is dat nog niet het geval. Je kunt een paard kopen, het paspoort daarvan krijgen en het dan zo thuis in een laatje gooien. Er zal nooit iemand zijn die jou kan verplichten om dat op jou naam te laten overschrijven. Veel mensen doen dit echter wel, omdat ze dus denken dat het paard dan echt van hun is...

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 07:06

xTweetyx schreef:
daar word redelijk vaak wedstrijden gehoude de laatste tijd,

wist niet dat t zo slecht ging met hun,
ze hebben laatst nog een nieuwe bodem in de 2 bakken buiten gedaan!!

En als ik het zo gok zijn ze op die factuur failliet gegaan.

xTweetyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 07:19

janderegelaa schreef:
xTweetyx schreef:

volgens mij koste die nieuwe bak flink veel geld,

ik had meegereden met die ruiterweek, toen hadden ze die er bodem er net in zitten zeiden ze.....

flinke investering denk ik.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 07:22

Peerke_ schreef:
De curator geeft wel al aan dat de pension paarden eigendom zijn van particulieren,
Want dat schijnt ook nog wel eens lastig te zijn bij faillissementen in de paardenwereld,
Vooral mensen die altijd contant en zonder rekening hun stalling betalen, kunnen vaak moeilijk aantonen dat ze de eigenaar zijn van een Paard.

Waarom? Je hebt toch het paspoort? Voor zover ik weet is dat alsnog een eigendomspapier..
(mits je hem op naam hebt laten schrijven :') als dat niet zo is is het ook zonde van je centen? |o
vind het wel een beetje een vreemd verhaal....)

Wens de eigenaren van de stal veel sterkte.. tis niet niets als je zulke berichten krijgt.
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 02-09-11 07:24, in het totaal 3 keer bewerkt

theezakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 07:22

Onbegrijpelijk dat ze na de vorige faillietverklaring nog een doorstart hebben kunnen maken; je moet van goede huize komen om een bedrijf zoals dit te runnen.

Lisette03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 07:23

svdijk86 schreef:
Peerke_ schreef:
De curator geeft wel al aan dat de pension paarden eigendom zijn van particulieren,
Want dat schijnt ook nog wel eens lastig te zijn bij faillissementen in de paardenwereld,
Vooral mensen die altijd contant en zonder rekening hun stalling betalen, kunnen vaak moeilijk aantonen dat ze de eigenaar zijn van een Paard.

Waarom? Je hebt toch het paspoort? Voor zover ik weet is dat alsnog een eigendomspapier..
(mits je hem op naam hebt laten schrijven :') )

Wens de eigenaren van de stal veel sterkte.. tis niet niets als je zulke berichten krijgt.

lees voorgaande berichten even, paspoort is geen eigendomsbewijs

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 07:24

Had mijn post al iets aangepast Lisette dankjewel

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 07:31

Officieel moet het paspoort van het paard ten alle tijden bij het paard aanwezig zijn en moet dus eigenlijk bij de pensionhouder in bewaring gegeven worden.

xTweetyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 07:33

wij hebben het paspoort altijd thuis,
niemand heeft zijn paspoort aan onze stal eigenaar gegeven,

ik rij vaak wedstrijden, daardoor moeten we hem toch elke keer mee nemen,

waarom moet eigelijk de staleigenaar de paspoorten bij houden?als een paard ziek word ofzo?

marsmars

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 07:35

Lisette03 schreef:
Vippie schreef:

Tsja blijft sneu.

het op jou naam laten zetten van het paspoort is niet verplicht :n in Belgie geldt wel een registratieplicht, maar in nederland is dat nog niet het geval. Je kunt een paard kopen, het paspoort daarvan krijgen en het dan zo thuis in een laatje gooien. Er zal nooit iemand zijn die jou kan verplichten om dat op jou naam te laten overschrijven. Veel mensen doen dit echter wel, omdat ze dus denken dat het paard dan echt van hun is...

Ga helemaal met je mee. Heb mijn paard nu 4 jaar, maar de fokker staat nog steeds als eigenaar bekend. Heeft geen meerwaarde haar over te zetten op mijn naam dus doe ik het ook niet.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 07:35

http://www.nl-paardenpaspoort.nl/

2. Mag ik in plaats van het originele paardenpaspoort ook een kopie daarvan bij mijn paard laten?
Nee, de EU-verordening bepaalt dat het originele paspoort bij het paard moet zijn, ook als het paard niet bij de eigenaar zelf gestald is, maar bijvoorbeeld in een pensionstal. In die gevallen verdient het aanbeveling om schriftelijk vast te leggen op welke datum het paspoort van een bepaald paard is overhandigd aan welke persoon. Zowel degene die het paspoort afgeeft als degene die het in ontvangst neemt ondertekenen deze verklaring.

Ulissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 07:49

janderegelaa schreef:
xTweetyx schreef:

Ik denk dat Jan hier wel eens dicht bij de waarheid kan zitten.
Er staat immers een "beperkte" vordering

Sandrohit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 07:50

Hoezo op problemen vooruit lopen!

Djur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 07:56

Op zich zou je heel simpel kunnen aantonen wanneer een paard jou eigendom is. Gewoon een koopovereenkomst laten zien tussen jou en de vorige eigenaar, afschrift bank erbij waaruit blijkt dat je je paard hebt betaald en klaar!
Alleen ja, een van de problemen in de paardenwereld is dat mensen dat vaak niet doen. Mensen gaan tig keer kijken bij een paard, laten het keuren, betalen er een hoop geld voor, laten het allemaal registreren bij het stamboek, maar het belangrijkste wordt vergeten.... de juridische vastlegging van de overgang van de eigendom van het paard. Dit kan in een paar regels op papier worden gezet met handtekeningen van beide partijen eronder.

En als je een veulen zelf fokt kun je aantonen dat hij van jou is, door te bewijzen dat de moedermerrie van jou is. Een veulen wordt juridische gezien als een vrucht van de hoofdzaak (de merrie) en is dus automatisch eigendom van de eigenaar van de hoofdzaak.

zippora

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 08:36

idd, dat wou ik ook zeggen. Je tekent bij de koop toch wel een koopovereenkomst?
Dat kan je zo simpel houden als je wilt, als er maar staat wie de koper en wie de verkoper is, om welk paard het gaat (stamboek/paspoortnr erbij) en de prijs en dan tekenen maar, in tweevoud, zowel koper als verkoper.

Als je een paard bij een fokker/handelaar koopt, lijkt mij dat dit al helemaal standaard hoort te zijn.
Als je particulier koopt, moet je dit altijd zelf aankaarten.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 08:44

Die heb ik dan weer wel, een koopovereenkomst :j

Nojoukus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 09:20

Ik weet niet of een koopovereenkomst dan wel geldt, want stel dat jij het paard weer hebt doorverkocht en hierbij is geen koopovereenkomst gemaakt, dan zou jij dus nog steeds kunnen zeggen dat het jouw paard is!

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 09:23

Bij veel FNRS stallen wordt de laatste jaren met een stallingsovereenkomst gewerkt. Als die er is, lijkt mij dat daarmee voldoende is komen vast te staan dat het betreffende paard niet van de stalhouder is en dus niet in de failliette boedel valt.

RM94

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 09:23

helemaal verbaasd inderdaad net nog de hele week wedstrijden geweest ??????

celano

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 09:29

Nojoukus schreef:
Ik weet niet of een koopovereenkomst dan wel geldt, want stel dat jij het paard weer hebt doorverkocht en hierbij is geen koopovereenkomst gemaakt, dan zou jij dus nog steeds kunnen zeggen dat het jouw paard is!

Als koper moet je dus altijd zorgen een koopovereenkomst te maken / krijgen.

wilma12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 12:09

Wanneer je een investering doet in je bedrijf, kan je dit op een bepaalde manier aftrekken van de te betalen belasting hier zijn allemaal regels voor. Dus weet/denk niet dat het daar aan ligt. Het is toch allemaal speculeren nu.

Nickyyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 13:00

Een koopovereenkomst is juridische gezien wettelijk als beide partijen er een handtekening onder zetten. Officieel hoef je niet eens een schriftelijke overeenkomst te maken, een mondelijke overeenkomst is voldoende. Alleen daar gelaten dat een modelinge overeenkomst heel erg lastig al niet te bewijzen is.

Zoals meerdere al zeiden een paspoort enz. dient niet als bewijs van eigenaar. Je bent volgens de wet pas eigenaar als je de kosten draagt voor het dier en die moet je aantonen doormiddel van bankafschriften. Niet alleen stallingskosten dienen als bewijs, sommige mensen hebben een paard aan huis staan. Maar ook eventuele dierenarts kosten, hoefsmid enz.

Dit soort handelingen zullen niet snel van pas komen bij een faillisement bij deze manege, de paarden die pension staan zullen netjes worden overgedragen worden aan de 'eigenaar'. Het komt meer van pas als je paard gestolen is of als er 2 beweren de eigenaar te zijn. Zoals bij het paard Alvero hier het geval was/is.

Over het paspoort kwestie, die MOET ten alle tijden bij het paard zijn als die ouder is dan 6 maanden of niet meer bij zijn moeder staat en niet bij de eigenaar. In de meeste gevallen is dit niet zo, zeker niet bij de mensen die hun paard pension hebben staan.
Het is eigenlijk een soort van identiteitskaart voor een paard.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 13:05

Investeringen kan je niet in één keer aftrekken van de belasting, slechts de fiscale afschrijving kan je per jaar aftrekken van de winst. Voor onroerende zaken, ik weet niet hoe de belastingdienst een bakbodem beoordeeld, is dat dacht ik 2% van de aanschafwaarde.

Als er geen winst is betaal je toch al geen belasting dus dan heb je niet zoveel aan afschrijving, dat maakt dan alleen je verlies maar groter.

Wat je wel kan verrekenen is de betaalde BTW, die mag je in mindering brengen op de af te dragen BTW. Is de te vorderen BTW meer dan het af te dragen bedrag, dan krijg je geld terug.

Meestal is het niet één nota die niet (meteen) voldaan kan worden wat een faillissement veroorzaakt. De gene die de bodem heeft geleverd heeft er niet zoveel belang bij om een bedrijf failliet te laten gaan. Het is immers een normale crediteur en die staan achteraan in de rij als er nog geld te verdelen is. Op 1 komt de belastingdienst en de bank als er hypotheek op het pand rust, preferente crediteuren heet dat.
Als er dan nog wat overblijft wordt dat over de rest van de schuldeisers verdeeld.
Als er maar één schuldeiser is heeft deze vaak meer aan een betalingsregeling, tenzij ze vermoeden dat de aanwezige goederen bij verkoop voldoende opbrengen om de schuld te voldoen.

Wat ik me niet kan voorstellen is dat een bedrijf een dergelijke verplichting aangaat zonder vooraf de financiering van de investering rond te hebben.

In dit geval gaat het om een v.o.f. waarbij de firmanten hoofdelijk aansprakelijk zijn, d.w.z. dat ze ook in het privé vermogen aangesproken kunnen worden. Vaak zijn de firmanten dus alles kwijt en niet zelden volgt er een schuldsanering op een faillissement.