Oogkleppen zorgen voor hogere hartslag bij onbekend geluid

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 18:14

smeetjoew schreef:
Beetje krom onderzoek mijn inziens.

Vind het onderzoek niet zozeer krom, voor veel mensen is het misschien logische kennis, maar toch worden de meeste paarden mét oogkleppen voor de kar gezet (waarschijnlijk 'omdat we het altijd al zo deden'. Die dingen zitten nou eenmaal aan een menhoofdstel...).
Als je nu door dat onderzoek een bevestiging hebt dat dat dus niet persé nodig is en zelfs nadelig kan zijn, kan dat dus voor meer mensen rede zijn om die dingen er af te halen. En dat zou voor veel paarden prettig zijn denk ik... Als ik paard was zou ik m'n omgeving willen zien, zéker als je ook nog es met zo'n koets door 't verkeer moet (waar 't vaak op neer komt).

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 18:15

Juist omdat een paard zo graag z'n omgeving wil zien - en daarmee als vluchtdier zijnde - van meer dingen schrikt zijn juist die oogkleppen uitgevonden....

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 18:20

Maar een paard gebruikt z'n gehoor meer/eerder dan z'n zicht dus hij hoort iets eerder dan dat hij het ziet... als je dan wél wat hoort maar je kunt het niet zien... lijkt me voor een prooidier veel beangstigender. En waarom doe je dat paard dan wel kleppen op als'ie voor de kar loopt, maar als je het zelfde paard onder 't zadel mee naar buiten neemt niet? Snap ik nog minder want dat haalt direct het argument 'ja maar als'ie schrikt' weg... Dan komt dat 'angst voor de kar' weer om de hoek en dát is in mijn ogen dus een kwestie van niet goed genoeg getraind... Maar zoals gezegd, ik ben geen menner en misschien denk ik te simpel ;)
Laatst bijgewerkt door Francis op 29-08-11 18:22, in het totaal 2 keer bewerkt

Arabesk

Re: Oogkleppen zorgen voor hogere hartslag bij onbekend geluid

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 18:21

Als paarden werkelijk zulke schrikkikkers waren, dan moesten we onder het zadel ook beslist oogkleppen op :+ en zullen we proppen in hun oren moeten stoppen. Gewoon traditionele onzin die oogkleppen. Ok bij een ouderwets fries tuig ofzo hoort het gewoon een staat het mooi. Maar nódig is het niet en het beperkt het paard.

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 18:24

Oh ben ook absoluut geen menner, wat ik roep is ook maar gebaseerd op logisch nadenken. :D
Maar ik vind het onderzoek gewoon een beetje nutteloos want het zijn niet voor niets OOGkleppen. Het onderzoek geeft dus alleen aan dat we in feite oorkleppen moeten gaan uitvinden. :D

Ohz word je minder blootgesteld aan omgevingsfactoren. Is toch vaak een bak of een rustig bos. Die karren gaan ook veelal over de weg waarmee je te maken hebt met wegen, verkeer, mensen etc etc.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 18:33

Hmmnee, niet mee eens. Karren gaan hier ook rustig door het bos en er komen hier vaak genoeg paarden dwars door het dorp... vergelijk gaat niet op, ik ga met Arabesk mee ;)

daniweerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 18:53

In eerste instantie zijn de oogkleppen bedoelt om als je 2spanning rijd, je zweephulpen kunt geven
aan het paard waar het voor bedoelt is en het andere paard er niet van schrikt...bijv. je hebt een wat langzamere paard voor de koets die je een tikje wilt geven om hem aan te sporen nu ziet het snellere paard
uit zijn ooghoeken jou een zweephulp geven waardoor hij nog sneller gaat dus is het effect weg.

LoveCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 19:49

ik snap ook nooit het nut van oogkleppen. mij is verteld dat ze worden gebruikt om het paard te laten consentreren(of hoe je het ook schrijft) op de weg en niet op de dingen er omheen... :o

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 20:05

smeetjoew schreef:
Juist omdat een paard zo graag z'n omgeving wil zien - en daarmee als vluchtdier zijnde - van meer dingen schrikt zijn juist die oogkleppen uitgevonden....

Ah, daar is het ´vluchtdier´ weer 8)7

Vanmorgen een nichtje een ritje op een ´aanvalsdier´ laten maken. Ze was bijzónder onder de indruk dat pielemans haar wilde beschermen tegen een bonkend vrachtwagentje vol oranje gasfessen wat op een handbreedte van haar been voorbij kwam stuiteren...

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 20:09

Doe eens gewoon. Ik reageer ook niet zo idioot op een reactie als 'dat kunnen we ook doortrekken naar paarden die in een bepaalde houding worden gereden'.........
En ik zeg niets wat onwaar is. Wat is jouw standpunt dan dat ze oogkleppen op hebben? Omdat dat zo mooi staat???? Had volgens mij toch iets te maken met dingen zien, schrikken, verongelukken a la met kar en al op hol gaan en in sloten belanden enzo...

:roll:

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 22:21

Huertecilla schreef:
Je kan dit doortrekken naar paarden die vanwege de teugelvoering alleen de punten van hun hoeven zien.

niet gedacht dat het mogelijk was om een reactie te geven die nog stompzinniger is dan dat onderzoek

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 22:23

Goh dat hier onderzoek naar moet worden gedaan zeg, lijkt me vrij logisch dat een paard dan juist eerder schrikt van een geluid

Famke160301

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 22:35

Paarden en pony's die marathons lopen, worden (bijna?) allemaal met oogkleppen gereden. Daar moeten ze de moeilijkste hindernissen nemen. Het zicht zal gedeeltelijk wel een beetje beperkt zijn, maar deze paarden zien nog goed waar ze heen moeten. Tuurlijk is t ook stuurmans kunst, maar deze paarden denken goed mee, en zien waar ze heen moeten, anders zouden ze niet zo snel door een hindernis kunnen gaan. Zeker bij vierspan wedstrijden, zou de zweephulp voor t ene paard, gezien kunnen worden door t andere paard, met alle gevolgen van dien. Oogkleppen voorkomen deze misverstanden.

In t verkeer vind ik oogkleppen ook veiliger. Paarden blijven dan rechter lopen en wijken minder uit. Toch is niet voor elk paard oogkleppen de oplossing, sommige worden angstig/onzeker hiervan.

Ieder zijn eigen keuze zou ik zeggen.

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 07:27

pasdedeux schreef:
Goh echt een onderzoek waard, wie had dat gedacht. Ik zie weer bezuinigingsmogelijkheden....

Jij denkt dat de Nederlandse overheid een onderzoek naar oogkleppen in Texas heeft gefinancierd?

Sowieso wordt niet al het wetenschappelijk onderzoek met belastinggeld gefinancierd. In de VS al helemaal niet. Kan heel goed zijn dat dit onderzoek in opdracht van bijvoorbeeld een tijdschrift voor menners is uitgevoerd.

Ontopic: Ik neig ernaar het eens te zijn met Arabesk. Oogkleppen zijn ooit verzonnen met een bepaald doel in het hoofd, maar of ze daar nou werkelijk aan bijdragen? In sommige situaties zullen ze ellende voorkomen, in andere juist veroorzaken. Bij twijfel, niet doen. Voor mij dus geen oogkleppen.

_Hyperion_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 10:35

Francis schreef:
Maar een paard gebruikt z'n gehoor meer/eerder dan z'n zicht dus hij hoort iets eerder dan dat hij het ziet... als je dan wél wat hoort maar je kunt het niet zien... lijkt me voor een prooidier veel beangstigender. En waarom doe je dat paard dan wel kleppen op als'ie voor de kar loopt, maar als je het zelfde paard onder 't zadel mee naar buiten neemt niet? Snap ik nog minder want dat haalt direct het argument 'ja maar als'ie schrikt' weg... Dan komt dat 'angst voor de kar' weer om de hoek en dát is in mijn ogen dus een kwestie van niet goed genoeg getraind... Maar zoals gezegd, ik ben geen menner en misschien denk ik te simpel ;)

Ja...je denkt te simpel in dit.
Ik ben een ervaren menner. Ook in het beleren van paarden. Er zijn wel paarden die zonder kleppen voor de kar kunnen, maar dat zijn de hele koelbloedigen, zoals trekpaarden ed..

Vergelijk het eens met vaststaan. Je paard kan goed getraind zijn om vast te staan. Geen enkel probleem...nooit.... en toch kan er een moment komen dat hij ergens van schrikt, weg wil springen en vervolgens totaal over de flos raakt van het feit dat hij vaststaat en dan gaat hangen en zich lostrekt (halster gaat stuk, touw breekt, knip knapt kapot etc.). Dat gebeurt ook bij paarden die al 15 jaar keurig vaststaan en nog nooit hebben gehangen.

Nou...zo is het ook met aangespannen rijden. Als het paard ergens anders van schrikt, wil vluchten, net als dat hij even vergat dat hij vaststond, kan het paard dan ook even vergeten dat de kar achter hem zat, dat opeens "herontdekken" en totaal in paniek raken en gaan rennen. En blijven rennen, omdat de kar natuurlijk ook blijft achtervolgen. Wat je dan ziet is, dat als de kar per ongeluk losraakt in zo'n situatie, dat het paard dan direct stil staat. Dus de kar is dan wel de boosdoener!
Helaas ben ik van dit soort akkefietjes meerdere keren getuige geweest, ook wel met dramatische afloop (paard tegen een auto en been gebroken, in een andere situatie menner van de bok geslingerd en ruggewervel gebroken). En dat waren in alle gevallen paarden die al jaren zonder kleppen voor de kar liepen en menners die zeiden dat dat met hun paarden prima ging.
Nu is het natuurlijk zo dat er altijd wat kan gebeuren...maar...ik vind dat je met kleppen toch een extra veiligheidsmarge inbouwt die je in mijn ogen, zeker als je in het drukke verkeer van tegenwoordig gaat, niet kunt missen.

Bovendien zijn er verschillende kleppen en heb je ook van die halve. Het is helemaal niet zo dat je paarden blind maakt met kleppen, want in de marathon en in het kegelparcours kijken je paarden zeker mee. Dat ervaar je als menner erg goed.

Daarnaast kun je je ook nog afvragen hoe kwalijk het nou precies is dat de hartslag verhoogt. Het is een natuurlijke eigenschap dat bij het paard als vluchtdier bij vermoedelijke onraad de hartslag heel snel omhoog kan schieten, maar ook in 1 seconde weer terug naar waar het vandaan kwam. Bij de mens is dat anders. Ik weet dit vanuit metingen die ik zelf gedaan heb met paard en ruiter in een springparcours, waarbij het paard schrikt van een vlag in het parcours. Wat je dan ziet is dat eerst de hartslag van het paard omhoog schiet naar 170. In een fractie daarna de hartslag van de ruiter omhoog schiet. De ruiter rijdt het paard er doorheen en binnen drie seconden is de hartslag van het paard weer als voor het schrikincident, de curve van de hartslag schiet recht naar beneden. Bij de ruiter zie je de hoge hartslag langer aanhouden en in een boog langzaam naar beneden gaan.

Wat je als menner dus moet doen is je paard zo trainen dat als je merkt dat het paard iets hoort wat spannend is (en waar de hartslag van omhoog gaat), je zo ingrijpt dat je direct de stress wegneemt. En als je paard goed getraind is, is dit ook zo. Ik men regelmatig met de hartslagmeter en dan zie je bij een geluid van achteren, dat de hartslag van 80 ineens naar 160 schiet, maar als ik dan mijn stem gebruik of even de zweep op de rug leg om contact te maken, in 1 seconde de hartslag weer op 80 zit. En dit is voor een paardenhart een volkomen natuurlijke reactie...dus hoe ernstig is het nu eenmaal.

Een hartslag die door stress urenlang op 150 zit...dat is pas slecht....en dat komt dus voor bij paarden die een slechte huisvesting hebben, waar ze zich niet prettig in voelen.

Heel leuk zo'n onderzoek...maar je moet het wel in de context zien.

En waarom met onder het zadel dan geen oogkleppen nodig zijn? Nou...heel simpel, omdat je dan heel dicht bij het paard bent. En je ook nog je zit- en beenhulpen hebt om het paard te leiden. Bij het mennen is het al snel ernstiger als een paard opzij springt, over de schouder wegloopt en de kar die daardoor tegen een auto aan kan komen, of tegen een boom. Terwijl je onder het zadel je been hebt om 't paard terug te duwen en te corrigeren.

En tot slot: misschien herken je ook wel dat als je bijvoorbeeld een keer een flapperende jas aan hebt (in de regen) dat een paard gruwelijk op de loop kan gaan, omdat jij als ruiter hem achtervolgt....met die flapperende jas, waardoor het paard jou niet meer als ruiter herkent en gewoon ineens doodsbang voor je is... (ook dit zag ik wel eens op het wedstrijdterrein). Als paarden echt in paniek raken, dan hou je er weinig aan. Gelukkig gebeurt dat niet vaak...maar je kunt er maar het beste voor zorgen dat je de kans zo klein mogelijk maakt!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 11:49

Oogkleppen zijn er IMO ook helemaal niet voor om een paard minder te laten schrikken, maar om het concentratie vermogen van het paard te verhogen waardoor de aandacht eerder bij de menner blijft dan wanneer het paard van alles ziet.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 16:35

Als dat werkte zou je een schikkig rijpaard dus vlot door het bos kunnen rijden met oogkleppen om? Ik vrees er toch voor.. ,-) Ik denk dat je gelijk hebt Stef, enkel nuttig voor de focus en om makkelijker lijn te houden. Verder zijn er een hoop nadelen aan beperkt zicht, en stress is daar eentje van. Wel logisch, de resultaten van dat onderzoek vind ik.

Ik weet niet wat de ervaren menners er hier van denken, maar ik heb als tiener nog ooit helpen optuigen als hulpje op een stal met een vierspan, en daar was je absoluut verboden, echt megastreng, nog een meter van je paard te wijken eens ze de oogkleppen aan hadden. Desnoods piste je ter plaatse in je broek (werd zo gezegd als je moest ,-))
Dit omdat die paarden met de oogkleppen op en nog niet ingespannen in geval van een klein ongelukje, duwtje of eens schrikken, de meest dwaze dingen uithalen omdat ze echt erg weinig kunnen zien. Je krijgt meteen een hele escalatie van toestanden als ze 'blind' beginnen achteruit of zijwaarts bewegen. Ook echt gevaarlijk als ze ineens onverwacht iets voelen aan de achterhand, en het niet kunnen zien.
Verder kan ik alleen wat vertellen over boomslepende paarden, en daarbij worden ze nooit gebruikt, die zouden hun nek breken met oogkleppen aan.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 16:40

Tja wat wil je, als jij zelf maar voor de helft ziet, dan schrik je toch ook en gaat je hardslag toch ook omhoog?!

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 04:42

Wat ik eigenlijk het meest opmerkelijk en leerzame vind is dat de paarden uiterlijk niets laten zien terwijl innerlijk weldegelijk dus wat gebeurd!

Hoevaak denken/zeggen we wel niet, hij reageerde amper, hij is zo braaf, of "cool"? Blijkbaar kunnen we dat dus helemaal niet zo goed aflezen als we, ik, dacht! :)*

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 07:36

Mooie verhaal, _Hyperion_, maar je zegt eigenlijk helemaal niets over de voordelen van oogkleppen. Hoe voorkomen oogkleppen gevaarlijke situaties?

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 07:45

Nou zozo dat was een interesaant onderzoek.. dat is toch logisch :? Als je niks ziet en je hoort een geluid schrik je je lam en verhoogt je hardslag... zie je het wel schrik je minder verhoogt je hartslag ook niet..

_Hyperion_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 08:28

Isegrim schreef:
Mooie verhaal, _Hyperion_, maar je zegt eigenlijk helemaal niets over de voordelen van oogkleppen. Hoe voorkomen oogkleppen gevaarlijke situaties?

Oh..ik dacht dat het duidelijk genoeg was uit mijn stuk... maar dan nog verdere toelichting.
Als een paard schrikt voor de kar, zijn aandacht heeft bij datgene waar hij van schrikt en dan in die schrik ineens de kar achter zich ontwaart (wat hij door de schrik vergeten was), dan kan dat net de reden zijn om aan de kletter te gaan.
Oogkleppen voorkomen dat hij de kar ziet, als menner grijp je in op de schrikreactie, hetzij met stem, hetzij met een halve ophouding, hetzij door de zweep even als contactmoment op het paard te leggen of een combinatie van deze drie en dan is de schrik voorbij en escaleert het niet, door het zien van de kar.

Alle andere redenen van oogkleppen zijn hier al genoemd: meer geconcentreerd (wat je nodig hebt omdat je beenhulpen mist), ze zien de zweephulpen niet die je aan een ander paard geeft etc. Dus dat leek me ten overvloedde om dat nog te melden.

Nog een voorbeeld: als er van voren iets spannends nadert, zoals een grote landbouwmachine, dan is de stress die dat oplevert voor het koetspaard eerder weg, omdat als het landbouwvoertuig ook eerder uit het zicht is door de kleppen. Dat is ook veiliger. Kijk...als een paard onder het zadel even mee blijft kijken en zich een beetje verdraait, als dat voertuig hem passeert, dat is niet zo erg. Maar als een koetspaard dat doet kom je al gauw in de problemen. Zeker bij een meerspan.

Dan nog iets...heeft iemand (de felle tegenstanders van oogkleppen) er wel eens over nagedacht waarom men in de drafsport voor de eindsprint ineens de oogkleppen wegtrekt bij het paard? Hoe het komt dat het paard dan juist harder gaat??? Need I say more?

sunny43

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 16:03

_Hyperion_ schreef:
[

Nog een voorbeeld: als er van voren iets spannends nadert, zoals een grote landbouwmachine, dan is de stress die dat oplevert voor het koetspaard eerder weg, omdat als het landbouwvoertuig ook eerder uit het zicht is door de kleppen. Dat is ook veiliger.

Heel oud topic, maar ik vroeg me dus ook ineens af... zouden oogkleppen ervoor zorgen dat een paard tijdens het mennen niet zo snel van een dijk afloopt? Ik men nu zo'n 8 jaar, vaak ook over de rug van een dijk. Een jaar of 4 geleden heb ik de kleppen eraf gegooid. Meer omdat ik zoiets heb van... concentratie is fijn maar ik men om te genieten van een rondje polder, als zij rond kan kijken, kan ze ook meer genieten en is het leuker voor ons beiden.

Het voorbeeld van Hyperion lijkt logisch, maar de eerste keer dat ik bijna zou verongelukken was juist doordat ze kleppen op had. Ik twee kranen die in het land bezig waren naderde en zij die zelden schrikt, ze te laat zag, schrok en achteruit ging lopen. Waarbij mijn kar van een steile dijk af dreigde te gaan, met dat geluk dat ik toen een bijrijdster bij had (= zelden het geval) die eraf sprong en haar weer onder controle kreeg. Voor mij mede een reden om kleppen bij deze haflinger af te doen.