Ziek door zwemmerskoliek: onderzoek geeft feiten weer

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 11:18

En wat denk je dat Denise doet :') Die lult ook niet zomaar uit der nek :=
En ook ik weet het 1 en ander over onderzoek doen en publiceren ;)

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 12:43

Jokester schreef:
@Denise: dat is een bijzonder optimistische veronderstelling. Als onderzoeker heb ik ondertussen geleerd dat er wel degelijk heel wat onzin wordt gepubliceerd.
@baszo: het ging om renpaarden die ook een (intensieve) zwemtraining kregen, niet om mensen die af en toe eens gaan zwemmen met hun paard. Geen reden om je direct zorgen te maken dus.

Dan weet je dat er zal ongetwijfeld ook onzin gepubliceerd wordt, maar niet zonder dat er in de eerste instantie wel een reden (en dus onderzoek) is geweest om tot die conclusie te komen. Natuurlijk kan verder onderzoek deze hypothese ongetwijfeld omver werpen, mits de juiste aspecten onderzocht worden en er uit die resultaten ook daadwerkelijk nuttige informatie verkregen wordt om te bewijzen dat het eerdere onderzoek onjuist is. Je kan niet meer zonder enig bewijs iets roepen, verwachten dat mensen het geloven en het meteen willen publiceren zonder daadwerkelijke resultaten.

Jokester

Re: Ziek door zwemmerskoliek: onderzoek geeft feiten weer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 13:49

Als doctoraalstudent/ promovenda weet ik wel degelijk hoe dat in elkaar zit. Je kan mensen heel veel wijs maken als je maar wetenschappelijk genoeg klinkt. Bovendien kan goed onderzoek ook nog steeds verkeerd geïnterpreteerd worden.
Maar we zijn wel offtopic aan het gaan zo.