Citaat:zonder een op het eerste gezicht onduidelijke reden of doel."
Dat moet of "met een op het eerste gezicht onduidelijke reden of doel" of "zonder een op het eerste gezicht duidelijke reden of doel".
Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
de waarheid is soms hard..
Francis schreef:Zoals bij elk stereotype gedrag komen er bij luchtzuigen endorfines vrij. Heeft een paard door verkeerde omstandigheden eenmaal het gedrag geleerd dan is het zelfbelonend gedrag geworden, ook als de oorspronkelijke aanleiding al lang weg is en er is niets zo moeilijk af te leren als zelfbelonend gedrag. Zeker als een paard al lang luchtzuiger was voordat er iets aan de oorspronkelijke oorzaak gedaan wordt is het heel moeilijk het nog af te leren. Dit hangt ook uiteraard weer van het paard zelf af (net als bij alle verslavingen... waarom lukt het de ene persoon bijna moeiteloos om te stoppen met roken terwijl de ander er maar niet af kan komen, ookal zijn ze lichamelijk al van de nicotineverslaving af).
Trice schreef:Persoonlijk denk ik wel, vooral in het wild zullen ze stress meemaken (achtervolgingen door roofdieren), er zullen vast wel wilde paarden zijn die ook stereotiep gedrag laten zien.
SuperSmurf schreef:svdijk schreef:Conclusie bij dit paard: pijnlijke maag vanwege krachtvoer, waarschijnlijk ontwikkeld door stress en verkeerd voermanagement vroeger.
.
Is het dan geen mogelijkheid om je paard helemaal van het krachtvoer af te halen?
Lovely schreef:EvelienH schreef:Wel is er bekend dat een hoog percentage luchtzuigers een maagzweer heeft... Oorzaak?
In dat geval kan het helpen om je paard maagpilletjes met omeprazol te geven. Die worden bij de drogist gewoon verkocht tegen brandend maagzuur en voor een paard kun je gewoon de dosis verhogen.
Maar het is geen luchtzuiger ) Francis schreef:Trice schreef:Persoonlijk denk ik wel, vooral in het wild zullen ze stress meemaken (achtervolgingen door roofdieren), er zullen vast wel wilde paarden zijn die ook stereotiep gedrag laten zien.
Ik weet niet of dieren in't wild stereotype gedrag laten zien, geen idee of dat onderzocht is (wel leuk om es uit te zoeken trouwens) maar ik heb een sterk vermoeden dat dat niet zo is. De stress die jij hier beschrijft is kortdurende stress vanuit een natuurlijk gedragspatroon patroon en natuurlijke omstandigheden. Dit is normaal en zelfs gezond, het is uit onderzoek gebleken dat dit soort kortdurende stress juist goed is voor hun gezondheid en functioneren.
Stereotype gedrag ontstaat op het moment dat een dier niet zijn natuurlijke gedragingen kan volgen. Dus door ophokken, verkeerd en onnatuurlijk voedingspatroon, verplicht met te veel dieren op elkaar enz. In het wild zou een dier deze omstandigheden vermijden of zouden ze zelfs niet voorkomen.
(sowieso ben ik erg benieuwd naar je onderzoeksresultaten als die er eenmaal zijn) 
Don_Zhivago schreef:Ik heb een kribbebijter.. Gelukkig niet een echte luchtzuiger, hij knaagt alleen aan het hout.

Tieme schreef:Don_Zhivago schreef:Ik heb een kribbebijter.. Gelukkig niet een echte luchtzuiger, hij knaagt alleen aan het hout.
je hebt 2 soorten kribbebijters: een paard wat alleen hout en dergelijke kapot maakt en een paard wat dingen vastpakt om te zuigen.
het artikel gaat over de bijter die ook zuigt. een echte luchtzuiger is een paard wat neits nodig heeft om op te zuigen. zij zuigen in de lucht. vaak op hun tong en pakken niets vast.
ze zeggen dat paarden die alleen op hout kribbebijten (dus niet zuigen), iets tekort komen in de voeding. (mineralen/vitaminen??)
Het zou fijn zijn als ze er mee ophoud maar het is geen moeten! Ben uiteraard wel nieuwsgierig naar een oorzaak of oplossing maar dat is nog niet zover, in de tussentijd let ik er maar niet op en dan gaat het best goed met haar!