Kribbebijten: stereotypisch gedrag roept nog veel vragen op

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Drrrassic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 12:26

Volgens mij klopt deze zin niet:
Citaat:
zonder een op het eerste gezicht onduidelijke reden of doel."

Dat moet of "met een op het eerste gezicht onduidelijke reden of doel" of "zonder een op het eerste gezicht duidelijke reden of doel".

kjoetie

Re: Kribbebijten: stereotypisch gedrag roept nog veel vragen op

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 12:40

ik denk dat iedereen wel weet dat luchtzuigen een grote psychische component heeft en dat voerbeleid en huisvesting heeeel belangrijk zijn. Ik snap bepaalde opmerkingen in dit topic dan ook wel :j de waarheid is soms hard..

Het is wel heel moeilijk idd als een paard het al een tijd doet. Maar moet zeggen, heb hier een 21jarige die stereotyp met haar hoofd schudde, overal, op stal en op de wei, na een jaar met minstens 12 upd weidegang en onbeperkt ruwvoer doet ze het eigenlijk helemaal niet meer. Puur een psychisch iets van het vele opstallen in haar leventje denk ik zelf..

Iig goed dat er onderzoek naar gedaan wordt :)

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 12:58

Moderatoropmerking:
Zojuist een aantal berichten verwijderd. Het is de bedoeling om met argumenten op de inhoud van een bericht te reageren en niet op de persoon. Andere veroordelen is niet nodig. Als je vindt dat iemand anders het niet goed doet probeer dat dan op een normale manier en met argumenten over te brengen en respecteer dat de ander een afwijkende mening kan hebben.
Bedankt alvast.

Trice

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 13:02

Francis schreef:
Zoals bij elk stereotype gedrag komen er bij luchtzuigen endorfines vrij. Heeft een paard door verkeerde omstandigheden eenmaal het gedrag geleerd dan is het zelfbelonend gedrag geworden, ook als de oorspronkelijke aanleiding al lang weg is en er is niets zo moeilijk af te leren als zelfbelonend gedrag. Zeker als een paard al lang luchtzuiger was voordat er iets aan de oorspronkelijke oorzaak gedaan wordt is het heel moeilijk het nog af te leren. Dit hangt ook uiteraard weer van het paard zelf af (net als bij alle verslavingen... waarom lukt het de ene persoon bijna moeiteloos om te stoppen met roken terwijl de ander er maar niet af kan komen, ookal zijn ze lichamelijk al van de nicotineverslaving af).

Idd dit heb ik ook geleerd.
Bij stress komt adrenaline vrij, bij langdurige blootstelling aan stress komt endorfine vrij. Dit is verslavend en verdovend. Dit maakt stereotiep gedrag ook zo lastig om af te leren, zoals Francis al zegt 'zelfbelonend gedrag'.

Ik vind het erg flauw van sommigen om iemand zo te veroordelen. De banden worden ook nog steeds verkocht als 'oplossing' van het probleem. Dat nu dan blijkt dat het dan toch niet helemaal de oplossing is en zelfs schadelijk kan zijn kan misschien ook nieuw nieuws zijn voor Liez. Daarbij heeft ze geloof ik al al genoeg geprobeerd om de vicieuze circel van het stereotiep gedrag te doorbreken. Ik kan me ook best voorstellen dat je op een gegeven moment zelfs wanhopig kan worden als je paard dit gedrag vertoont. Daarbij vind ik persoonlijk dat er nog steeds erg weinig bekend is over de echte oorzaak en eventuele oplossing. Elke vorm van (langdurig?) stress kan een trigger zijn voor dit gedrag lijkt me.

Wat betreft je vraag Cowgirl, of het in het wild voorkomt...
Persoonlijk denk ik wel, vooral in het wild zullen ze stress meemaken (achtervolgingen door roofdieren), er zullen vast wel wilde paarden zijn die ook stereotiep gedrag laten zien. Ik weet wel dat er dieren zijn die in het wild stereotiep gedrag kunnen vertonen. Ik geloof dan ook dat dit door de verslavende en verdovende endorfine komt.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 14:16

Trice schreef:
Persoonlijk denk ik wel, vooral in het wild zullen ze stress meemaken (achtervolgingen door roofdieren), er zullen vast wel wilde paarden zijn die ook stereotiep gedrag laten zien.

Ik weet niet of dieren in't wild stereotype gedrag laten zien, geen idee of dat onderzocht is (wel leuk om es uit te zoeken trouwens) maar ik heb een sterk vermoeden dat dat niet zo is. De stress die jij hier beschrijft is kortdurende stress vanuit een natuurlijk gedragspatroon patroon en natuurlijke omstandigheden. Dit is normaal en zelfs gezond, het is uit onderzoek gebleken dat dit soort kortdurende stress juist goed is voor hun gezondheid en functioneren.
Stereotype gedrag ontstaat op het moment dat een dier niet zijn natuurlijke gedragingen kan volgen. Dus door ophokken, verkeerd en onnatuurlijk voedingspatroon, verplicht met te veel dieren op elkaar enz. In het wild zou een dier deze omstandigheden vermijden of zouden ze zelfs niet voorkomen.

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 14:32

SuperSmurf schreef:
svdijk schreef:
Conclusie bij dit paard: pijnlijke maag vanwege krachtvoer, waarschijnlijk ontwikkeld door stress en verkeerd voermanagement vroeger.
.

Is het dan geen mogelijkheid om je paard helemaal van het krachtvoer af te halen?

Aan die mogelijkheid heb ik zeker gedacht, heb het ook even geprobeerd maar dan ging hij alsnog luchtzuigen zodra hij even binnen stond.
Ik ben wel van mening dat hij krachtvoer moet hebben voor de vitaminen, zeker omdat hij erg veel spierverlies heeft nu hij niet meer werkt.
Dit paard heeft ook spat in 1 achterbeen, en we hebben geen idee hoe lang hij daar al mee gelopen heeft, dus wellicht is dat ook een oorzaak van het luchtzuigen geweest.
Nu ik het op heb kunnen lossen met maagbeschermers, blijf ik hem een schep krachtvoer per dag geven vanwege bovengenoemde redenen(in het krachtvoer zit ook glucosamine/chondroitine ivm gewrichten).

westfalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 15:38

hallo svdijk, bedankt voor de tip van de maagbeschermers! ga ik ook meteen morgen kopen bij het kruitvat zij je? heb je nog een merknaam ofzoiets, of kleur verpakking waaraan ik het kan herkennen? en hoezo 6 stuks? hoe bepaal je de hoeveelheid? wat een goed idee.

heb mijn paard 6 jaar en is 3 jaar geleden plotseling gaan zuigen volgens mij in een blessure periode en ook een tijdelijke overbuurman die het deed (wat we eerst niet wisten) en bedankt. maar goed ik heb zijn maag laten nakijken of er een maagzweer was maar die was niet aanwezig misschien een lichte aaantasing van het maagzuur maar absoluut geen zweren. mocht zelf ook het filmpje zien. ook hadden ze foto's van ander paarden erbij laten zien hoe een slecht beeld er uit ziet.

Heb het product pronutrin mee gekregen maar dat gaf geen verandering. je kunt ook van die dure pasta's geven gastro guard maar dat alleen bij echt zieke paarden. maar goed hij doet het nog steeds alleen na het eten of als het eten er aan komt.

Dus ik ga het zeker proberen. maar verder heeft hij er geen last van en zijn wel zelfs lichte tour met winstpunten *\o/*

westfalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 15:46

Lovely schreef:
EvelienH schreef:
Wel is er bekend dat een hoog percentage luchtzuigers een maagzweer heeft... Oorzaak?

In dat geval kan het helpen om je paard maagpilletjes met omeprazol te geven. Die worden bij de drogist gewoon verkocht tegen brandend maagzuur en voor een paard kun je gewoon de dosis verhogen.

bedankt voor de tip! ga ik meteen kopen :j

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 15:46

@ svdijk; op zich logisch dat hij het is blijven doen denk ik, omdat het volgens mij uiteindelijk ook anageleerd en zelfbelonend gedrag is toch? Maar als het voer hierbij dan idd niet echt een rol speelt zal dat dan waarschijnlijk ook niet zoveel uitmaken. Super natuurlijk dat het met de maagbeschermers beter gaat.
( ik heb er 1 van 27 die ook glucosamine krijgt en daarnaast een vit/mineralen supplement, maar amper krachtvoer ( 1 handje ) Dat werkt ook prima :) Maar het is geen luchtzuiger )

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 16:01

@ supersmurf: ik ben nog een beetje aan het goochelen met het voer, op bijv. Subli sport zag hij er fantastsich uit, maar vind ik onzin nu hij niets meer doet.
Dat hij meer nodig heeft dan enkel gras, hooi en kuil is wel te zien, hij is erg "oud" geworden om te zien en daarom hoop ik met dit krachtvoer hem een beetje te kunnen blijven ondersteunen.
Het is zeker logisch dat hij is blijven luchtzuigen, omdat het inderdaad zelfbelonend gedrag is.
Gelukkig is dit paard niet zo fanatiek dat hij bijvoorbeeld palen in de wei pakt, dat heb ik ook wel eens anders gezien.
Helaas kunnen ze niet praten, en hebben ze allemaal een andere reden om te doen wat ze doen.
Dit paard zuigt nu zo'n 8 jaar lucht, en heeft nog nooit koliek gehad vanwege het zuigen of een verminderde eetlust.
Maar elke dag niet zuigen is een winst in mijn ogen, ik vind een luchtzuigend paard altijd iets zieligs over zich hebben, tenslotte doen ze het omdat ze zich om een of andere reden niet prettig voelen/hebben gevoeld.

Trice

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 16:24

Francis schreef:
Trice schreef:
Persoonlijk denk ik wel, vooral in het wild zullen ze stress meemaken (achtervolgingen door roofdieren), er zullen vast wel wilde paarden zijn die ook stereotiep gedrag laten zien.

Ik weet niet of dieren in't wild stereotype gedrag laten zien, geen idee of dat onderzocht is (wel leuk om es uit te zoeken trouwens) maar ik heb een sterk vermoeden dat dat niet zo is. De stress die jij hier beschrijft is kortdurende stress vanuit een natuurlijk gedragspatroon patroon en natuurlijke omstandigheden. Dit is normaal en zelfs gezond, het is uit onderzoek gebleken dat dit soort kortdurende stress juist goed is voor hun gezondheid en functioneren.
Stereotype gedrag ontstaat op het moment dat een dier niet zijn natuurlijke gedragingen kan volgen. Dus door ophokken, verkeerd en onnatuurlijk voedingspatroon, verplicht met te veel dieren op elkaar enz. In het wild zou een dier deze omstandigheden vermijden of zouden ze zelfs niet voorkomen.

Dat is inderdaad waar, daar had ik nog niet aan gedacht...
Zo leer je weer wat bij toch? ;)
Mocht je het ooit gaan uitzoeken voor je onderzoek, wil ik graag het resultaat weten hoor!! :j (sowieso ben ik erg benieuwd naar je onderzoeksresultaten als die er eenmaal zijn)

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 16:50

Trice schreef:
Mocht je het ooit gaan uitzoeken voor je onderzoek, wil ik graag het resultaat weten hoor!! :j (sowieso ben ik erg benieuwd naar je onderzoeksresultaten als die er eenmaal zijn)

Gaat nog wel even duren, moet nog 2 jaar. ;)

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 16:53

even een vraag voor diegene die hun paard een band om hebben gedaan. waarom is dat?? heb je zelf last van het zuigen, of anderen op stal, bang dat hij ziek wordt van het zuigen??
de paarden krijgen namelijk helemaal niets van het zuigen. ja, op den duur afgesleten tanden maar dat kan je makkelijk oplossen door de dingen die hij pakt te bedekken met rubber. ze krijgen er GEEN koliek van zoals veel mensen denken, paarden nemen het NIET van elkaar over.
oftewel, er is geen reden om een band om te doen. die banden lossen de oorzaak van het zuigen niet op dus en ze beschadigen de boel aan de binnenkant van de keel. dus, compleet nutteloos. ze worden er alleen maar meer gestrest van. het zuigen werkt niet alleen verslavend maar ook pijnstillend. je pakt hem nu in feite z'n pijnstiller af. of wat ook een goede vergelijking is, een kettingroker z;n pakje sigaretten.
mijn paard is/was ook een zuiger. een extreme zuiger die alle paaltjes uit de wei plat zoog en gewoon zo stoned als een garnaal in de weide stond. nu zuigt hij amper tot niet meer. hij heeft op recept een speciaal medicijn gehad wat bestemd was voor mensen met een maagprobleem. hierna kreeg hij pronutrin en toen dit goed ging, maag-compositum. verder krijgt hij geen krachtvoer meer. nou ja, een handje omdat de rest ook krijgt. daarnaast een koek voor de vitaminen.
een paard wat geen hoge topsport doet heeft geen krachtvoer nodig. alleen voor de vitaminen maar die kan je op een andere manier bij geven. in krachtvoer zit heel veel rotzooi om de ingredienten tot brok bij elkaar te houden en hiervan krijgen veel paarden last van hun maag. een soort fast-food.
veel paarden krijgen nog eens meerdere kg's per dag dus extra belasting. er is veel maagzuur nodig om het te verteren. ze zijn niet lang bezig met kauwen dus er komt weinig speeksel vrij. (speeksel maakt het maagzuur minder zuur en dringt het terug)
een paardenmaag is gemaakt om gemiddeld 20 uur per dag te kunnen eten en te verteren. bij de mens komt er alleen maagzuur vrij als er eten binnen komt, bij een paard gaat dit de hele dag door. veel paarden staan veel binnen, met weinig ruwvoer en in verhouding veel krachtvoer. als een paard kauwt dan komt er veel speeksel vrij wat vervolgens het maagzuur terug dringt en minder zuur maakt. dus je kan wel nagaan wat er gebeurd als een paard niet zoveel te kauwen heeft. maagzuur tast dan de maagwand aan. veel paarden krijgen tegenwoordig ook kuilgras. dit is voor deze paarden vaak te zuur. hier werkt de maag ook weer op in. het beste is gewoon zoveel mogelijk weidegang en hooi. liefst onbeperkt hooi. desnoods oud hooi waar ze niet van aanzetten.

christel82

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 16:55

Dat heb je mooi beschreven Tieme!

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 17:14

Ik heb een kribbebijter.. Gelukkig niet een echte luchtzuiger, hij knaagt alleen aan het hout.

Dit gaat met vlagen, het ene moment heel erg het andere moment bijna niet..
Overdag staat hij buiten in een groepje, 's nachts op stal.

Afgelopen juli/augustus heeft hij 24/7 op een weiland gestaan, ook hier ging meneer aan de palen knagen na een tijdje..

Bij mij op stal staan op alle planken van de bak een draadje stroom.. in zijn box zijn de knaag randen met teerverf geverft.. is dit zielig?
Ik denk van niet, dit gedrag probeer ik te onderdrukken, paard heeft een heerlijk leven met zn eigen groepje en staat alleen 's nachts binnen of als het ECHT slecht weer is.
Al die splinters die hij anders binnen krijgt zijn ook niet bepaald gezond.

Paar maanden geleden een endoscopie laten maken omdat ik zeker wilde weten dat het niet kwam door een maagzweer.
Dit zag er allemaal goed uit gelukkig.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 17:21

Don_Zhivago schreef:
Ik heb een kribbebijter.. Gelukkig niet een echte luchtzuiger, hij knaagt alleen aan het hout.

je hebt 2 soorten kribbebijters: een paard wat alleen hout en dergelijke kapot maakt en een paard wat dingen vastpakt om te zuigen.
het artikel gaat over de bijter die ook zuigt. een echte luchtzuiger is een paard wat neits nodig heeft om op te zuigen. zij zuigen in de lucht. vaak op hun tong en pakken niets vast.

ze zeggen dat paarden die alleen op hout kribbebijten (dus niet zuigen), iets tekort komen in de voeding. (mineralen/vitaminen??)

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 17:25

Tieme schreef:
Don_Zhivago schreef:

je hebt 2 soorten kribbebijters: een paard wat alleen hout en dergelijke kapot maakt en een paard wat dingen vastpakt om te zuigen.
het artikel gaat over de bijter die ook zuigt. een echte luchtzuiger is een paard wat neits nodig heeft om op te zuigen. zij zuigen in de lucht. vaak op hun tong en pakken niets vast.

ze zeggen dat paarden die alleen op hout kribbebijten (dus niet zuigen), iets tekort komen in de voeding. (mineralen/vitaminen??)

Ja klopt indd..
Mijne doet alleen kapot knagen..
Voeding is goed, hij krijgt equifyt voer (natuurlijk zonder rommel) en veel ruwvoer..

Hij is het gaan doen op een vorige stal, daar kreeg hij te weinig ruwvoer (was ook de rede van verhuizing) ik denk dat, dat de oorzaak is geweest en nu zit het tussen zn oren.
Maar zoals ik al zei: de ene keer doet hij het super erg, de andere keer niet.
er is bij hem geen touw aan vast te knopen..

Eva_Arno

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 17:40

Ik heb het artikel wel gelezen maar niet alle reacties hierop.
Mijn paard is/was een luchtzuiger. Tot een 3 kwart jaar terug stond mijn paard van 8 tot 6 op de wei en snachts stond ze op stal. Op stal tijdens het eten van krachtvoer en ruwvoer zoog ze om de paar happen lucht. Verder heb ik nooit complicaties gehad, altijd een kerngezond paard, dierenarts zei altijd dat ze er zo goed uit zag. In de wei deed ze het 5/6 keer per dag aan een balk.
Nu staat ze 24/7 buiten, en de eerste maanden deed ze het nog maar heel af en toe. Mijn vader heeft de balken ingesmeerd met een vies goedje (uiteraard NIET schadelijk) en sindsdien is het afgelopen. Ze doet het helemaal niet meer, al zeker 2 maanden heeft ze het niet meer gedaan. Ook niet als ze nu op stal gevoerd krijgt, dan zuigt ze geen lucht meer. Nergens meer. Dus ik ben wel van mening dat huisvesting een grote invloed heeft, ik heb het voorbeeld in de wei staan.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 18:08

Bij ons op stal zijn een paar pony's die luchtzuigen. Ze lopen 24/7 buiten in kuddeverband met onbeperkt ruwvoer en voldoende ruimte om zich terug te trekken als ze willen, een hele fijne plek!
Toch raar, dat ze het dan alsnog doen?
Zijn manegepony's, zou het kunnen komen door het soms langer vaststaan aan de stang tussen de lessen door?

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 18:10

opisop_shop schreef:
Zijn manegepony's, zou het kunnen komen door het soms langer vaststaan aan de stang tussen de lessen door?

veel krachtvoer?? kuilvoer??

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 18:14

geen krachtvoer en volgens mij gewoon hooi want dat krijgen die van ons ook.

Trice

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 20:12

christel82 schreef:
Dat heb je mooi beschreven Tieme!

Inderdaad erg goed verwoord. Heel duidelijk!

mijnzoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 20:20

Ik heb sinds anderhalf jaar ook een paardje dat luchtzuigt. Ze is het bij haar fokker ineens gaan doen zonder dat daar echt een reden voor was. Haar oma heeft het ook altijd gedaan begreep ik van de fokker. Ze heeft er tot op heden geen last van. Ze krijgt zomer en winter onbeperkt hooi, goede voeding waar ze echt wel even op moet kauwen en heeft 24 uur per dag sociaal contact. Ik kan me geen reden bedenken waarom ze dit doet maar ja ze doet het nu eenmaal. Ik stoor me er maar niet aan. Heb wel alle randen van haar stal met een ijzeren strip bedekt want dat vindt ze toch niet zo lekker als de houten randen, enige voorkeur heeft ze toch wel :D Het zou fijn zijn als ze er mee ophoud maar het is geen moeten! Ben uiteraard wel nieuwsgierig naar een oorzaak of oplossing maar dat is nog niet zover, in de tussentijd let ik er maar niet op en dan gaat het best goed met haar!

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 20:38

Die van mij doen het ook alleen als ze krachtvoer krijgen. Daarbij heb ik er 1 die een mooie oplossing heeft gevonden om zn tanden te sparen. Hij doet het met zn hals dus hoofd over de staldeur naar achter hangen je keel er op vast klemmen en dan dat typische geluid.

Ze staan trouwens van ongeveer april tot oktober 24/7 op de wei met af en toe hooi en krijgen alleen krachtvoer (safe and sound en de andere soms musli) als ze gewerkt hebben. Ze doen het ook eigenlijk alleen in de winter als ze langer op stal staan. En dan ook maar minimaal gelukkig. Een band zou ik niet zo snel voor kiezen.

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 23:07

Volgens mij staat er niks nieuws in dit artikel. Dit heb ik jaren terug al op de opleiding geleerd,

Francis, ik heb tijdens mijn opleidingen en verschillend ecursussen altijd vernomen dat stereotype gedrag niet of nauwelijks voorkomt in het wild. Helaas is wild natuurlijk een rekbaar begrip m.b.t. paarden.