Het Friese paard erg succesvol als exportproduct *video*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

donia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 10:38

Dees schreef:
Wordt de Friese paarden fokkerij nu een plaatjes fokkerij?

De kwaliteit in de tuigcompetitie aangespannen Friese paarden was ook dit jaar erg matig. En wat wordt gedaan met de hengsten waarvan inmiddels bekend is dat zij de aanleg tot waterhoofd en dwergveulens vererven ? Worden jonge hengsten voor de 1e bezichtiging HK middels DNA getest op deze factoren ?

barbar

Re: Het Friese paard erg succesvol als exportproduct *video*

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 10:41

mijn schoonouders hebben 20jaar lang de friezepaardendag in de haarlemmermeer gehouden, hier kwamen gemiddeld zo'n 200 paarden naar toe, en tuurlijk zaten er friezen bij die niet helemaal op en top geweldig waren maar het grootste deel was geweldig om te zien.
een kennis van hun heeft nu al 2 friezen in amerika achter gelaten.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 10:49

Wat kunnen mensen die geen Friezen hebben toch een hoop onzin roepen. Gelukkig is het stamboek goed bezig deze rare vooroordelen de wereld uit te helpen!
Donia, ik weet niet welke wedstrijden jij gezien hebt, maar er lopen juist een aantal hele beste jonge Friese tuigpaarden rond momenteel. Zelfs buiten Friesland in de zuidelijke competitie wordt de kwaliteit steeds beter. Daarnaast is het natuurlijk een feit dat veel paarden met superbeweging nu de dressuur ingaan (en de Grand Prix bereiken!!) en daardoor voor de tuigsport wegvallen. Waar vroeger de beste bewegers altijd de tuigsport ingaan, is dat nu zelden het geval. Maar als ik zie dat bijv. een pas goedgekeurde dekhengst als Tsjalle geweldig marcherend het kampioenschap dekhengsten wint, dan is het zo slecht nog niet met de aanwas van jonge tuigpaarden!
Er wordt niet getest op de genetische afwijkingen simpelweg omdat die testen er (nog) niet zijn, maar ondertussen weten we met welke combinaties we op moeten passen, het stamboek heeft daarvoor heel duidelijke richtlijnen uitgegeven, en daardoor is het aantal afwijkingen ongelooflijk snel gedaald. Dusdanig dat het onderzoeksteam nu problemen heeft om nog aan nieuw DNA materiaal te komen omdat die veulens er nauwelijks nog zijn. Dat probleem lijkt dus heel goed aangepakt en ook daar boeken we veel progressie.
Dees, ook jouw verhaal klopt van geen kanten. Wij hebben Friezen sinds 1975, en al onze fokmerries blijven veulens geven tot een jaar of 23 tot 25. Daarna laten we ze zelf bewust leeg omdat we het te zwaar voor ze vinden, maar als we zouden willen konden we tot het einde door blijven dekken.
En eerlijk gezegd, als ik naar de plaatselijke manege ga en daar ga kijken wat voor paarden de KWPNers zijn dan ben ik ook niet bepaald onder de indruk van die stamboekpaarden, en toch is het KWPN het toonaangevende sportpaardenstamboek in de wereld......
In tegenstelling tot wat jij zegt is er naast de categorie superFriezen, ook een ontzettend grote categorie heel fijne, lieve gebruikspaarden waar iedereen mee weg kan rijden. En dat is nu juist de kracht van het Friese paard!

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 10:55

Dank je HF.

@ Dees Denk dat het Friese paarden stamboek al veel verder is met het onder ogen zien van ziektes en andere dingen die evt. kunnen gaan spelen bij ons Friese paard dan andere stamboeken. Dus wat jij zegt klopt gewoon niet. Zou me als ik jou was er eerst maar eens beter inlezen, voordat je allemaal onzin hier neerzet.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 10:55

Mijn DA zegt altijd: er zijn maar 2 soorten Friezen. Of ze zijn braaf, of ze zijn knettergek.
Vind het een prachtig mooi citaat, kan me er helemaal in vinden. Ze zijn lang niet allemaal braaf :D

Horseyfries - het is makkelijk roepen dat een verhaal van geen kanten klopt. Jij kijkt in je reactie alleen naar je eigen stal. Ik heb zelf geen Friezen (bewuste keuze: ik vind ze in de omgang echt te dom, houd niet zo van de kleur zwart en al helemaal niet van behang en sokken en heb daarnaast ook gewoon graag meer bloed onder mijn zadel) en daarom kijk ik verder dan mijn eigen stal. Ik zie een heleboel zwart 'brandhout' waar je als Friezenliefhebber echt vraagtekens bij mag gaan zetten.

Het is leuk dat er goede producten uit de Friezenfokkerij voortkomen, maar het is écht bij lange na geen rozengeur en maneschijn.
Die kritische noot mag ook in zo'n hosannah-topic best geplaatst worden.
De mooie Friezen kan zelfs ik heus waarderen. Het is de rest... en geloof me, die wil het Buitenland ook niet ;)
Laatst bijgewerkt door Dees op 28-08-11 10:58, in het totaal 1 keer bewerkt

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 10:57

Blijf jij maar lekker onder jouw steen leven. Dacht je dat er onder andere rassen geen paarden zijn met slechte karakters. Zou me zoals ik eerder al heb gezegd eerst eens goed inlezen. Dan weet je dat het stamboek al met heel veel dingen bezig is. En dat kun je van andere stamboeken niet zeggen.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 10:58

FriesWytske schreef:
Blijf jij maar lekker onder jouw steen leven. Dacht je dat er onder andere rassen geen paarden zijn met slechte karakters. Zou me zoals ik eerder al heb gezegd eerst eens goed inlezen. Dan weet je dat het stamboek al met heel veel dingen bezig is. En dat kun je van andere stamboeken niet zeggen.

Waarmee je bevestigt dat het Stamboek wél erkent dat het ras niet helemaal goed in elkaar zit ;)

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 11:01

Nee, het ras zit wel goed in elkaar. Maar net als bij andere rassen komen er wel eens dingen voor waar je wat aan wilt doen als stamboek. En daar is het stamboek mee bezig. En daar zouden heel veel andere stamboeken een voorbeeld aan kunnen nemen. Maar jij wilt alleen maar lezen wat jezelf denkt.

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 11:35

Ehm, er zijn natuurlijk zaken, die bij Friezen voorkomen, en bij andere stamboeken niet, althans, je hoort het niet. Daar wil het ook nog eens in zitten. Maar been afwijkingen, domme paarden, abortussen, exzeem etc. komen bij alle paarden voor. Maar bij het KWPN vind ik het fokken op uiterlijk/gangwerk bovenaan staan. En het karakter vergeten. Vind ik bij de Friezen allemaal behoorlijk hand in hand gaan, en natuurlijk zijn er uitzonderingen, maar spreek over door het midden genomen.

Heb zelf de overstap dus gemaakt van KWPN naar Fries. Heb vast en zeker 1 van de weinige niet domme Friezen dan. En mijn vriendin zeker ook. Beide werkwillende merries met powerrrrrrr.Fijne eerlijke paarden. Zelfbewust. Zie sindsdien ook veel minder bakkabouters :D Die vinden Frieze paarden zeker ook niet leuk :P

Daisy_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 11:52

@Dees, ook ik ben het niet met je eens. Wij hebben een fries die 27 jaar is en nog heel fit, haar moeder is 25 jaar geworden, dat vind ik behoorlijke leeftijden (ken meer oude friezen). Ook zijn onze friezen heel werklustig. Het friese paard is een eerlijk paard.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 12:39

Alsof er hier iemand zou toegeven er eentje te hebben die te brak is om op zijn eigen benen te blijven staan ;)

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 12:56

Whoeeeee Friezels aan de top =:)

Geneuzel over wel of niet goed.. :r Ik vind ze geweldig!! <3

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 13:00

Leef jij maar lekker in je eigen wereldje, Dees. Want dat doe je blijkbaar. Wil niet weten wat er bij de KWPNers en andere rassen voor mindere kenmerken wordt achtergehouden. En denk dat dat heel wat meer is dan bij het FPS. Die zijn wel open over dingen.

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 13:00

@Dees, ik wel. Geef ook ten dele toe dat er afwijkingen zijn in het ras. Maar jij kunt niet ontkennen, dat de ondanks de successen, qua karakter en dun beenwerk, er ook aanmerkingen zijn op het KWPN. En dat oa exzeem ook voorkomt bij het KWPN, en andere rassen/stamboeken. Maw, je kunt niet alles over 1 kam scheren.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 13:09

Ik zeg niet dat het bij KWPN fantastisch is (ojee, je moest eens weten...)

Maar om hier enkel en alleen de positieve dingen over Friezen te gaan roepen? Nee, dat is te rooskleurig.
Er zijn veel slechte, slappe, stamboekonwaardige Friezen waar helemaal niemand op zit te wachten maar waarmee wel wordt gefokt.
Een goede Fries kan ook galoperen... welnu, dáár zie je maar echt heel weinig van op de regionale concoursterreinen. Draven kunnen de meesten nog wel, maar galop... het is vaak om verdrietig van te worden.
Op stand kan je bij menig Fries ook echt wel huilen... hoeveel staan er nou werkelijk correct symmetrisch recht? En dan bij voorkeur ook nog zonder de doorgezakte kogels.

Wil je het ras verbeteren, dan moet je daar toch voor open staan.
Het zijn bepaald niet alleen goedgekeurde dekhengsten wat het stamboek voortbrengt.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 13:14

luve_rozes schreef:
@Dees, ik wel. Geef ook ten dele toe dat er afwijkingen zijn in het ras.

De inteelt in Friezen lijkt me toch wel iets dramatischer als de fokproblemen in KWPN.. Misschien dat massale export wel een goeie oplossing is echter, in de VS bijvoorbeeld zijn ze toch iets meer van aanpakken in zo'n situaties. Er moet vers bloed door of het zal binnen een paar generaties afgelopen zijn omdat niemand meer wil fokken met een grote kans (voor wie die kans nu nog niet groot genoeg vindt) op een afwijking

Daisy_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 13:19

Ik geef ook toe dat er friezen zijn met afwijkingen, maar bij elk ras zijn er wel eens gebreken.
Ook bij andere diersoorten zullen er altijd mislukte versies zijn. En iedereen probeert het perfecte dier te fokken, maar net als met alles gaat dat met vallen en opstaan. En van de fouten te leren.

Blackmystery

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 13:49

Dees: Ik vind dat je niet zo hard van stapel kan gaan met je uitspraken??? Of het KWPN zo goed in elkaar zit dan???? Heb jij je weleens echt verdiept in stamboeken???? Of weet jij alleen het oppervlakkige van wat je hier en daar hoort??? Ken jij de geschiedenis van beiden stamboeken????? Zo ja, dan zou je niet zo zwart wit zijn in je menig!

Ik zou je uit een droom wereld helpen omtrent het KWPN, want ook daar zitten de nodige fouten! Het grappige is dat de Friese fokkerij, die van ouds her bijna in de vergetelheid was geraakt en moest terug komen met enkel een paar overgebleven Friese Hengsten, het dus eigenlijk beter doet als het KWPN.
Er mag dus, van groot respect worden gesproken!

Daarnaast is de export van groot belang in de verbetering van het ras! Wij importeren zelf naar Australia, maar we exporteren ook terug! Dat geeft de mogelijkheid het stamboek te vergroten en het inteelt percentage te verlagen! Tijdens mijn studie in verschillende stamboeken kwam het KWPN naar voren met een schrikbarend percentage aan terug komst van het zelfde bloed in een merrie lijn! En waarom??????? Niet omdat de keuze gering is, zoals bij het Friese stamboek! Maar omdat de KWPN Liefhebbers, keer op keer terug fokken om net weer die Jazz of Gribaldi te krijgen! Dus waar het Friese stamboek alles op alles zet, Sluit het KWPN vaak zijn ogen!

Weet jij hoeveel geregistreerde KWPN er paarden zijn???? En Hoeveel Friese???? En weet jij het percentage aan echt gezonde paarden zonder gebreken of chromosoom fouten????? Nee, want dan zou je wat voorzichtiger zijn met je uitspraken!

Ps: wij hebben beiden rassen lopen! Onze Friese tonen helaas toch echt meer intelligentie en meewerkendheid als de KWPN`ers. En 9 van de 10 keer is het de warmbloed die weer eens stil staat door een of andere kwaal! Maar goed Ik houd van beiden!

:') En ik zeg maar zo, Iedere gek zijn gebrek! We praten hier nog steeds over levend matriaal!

Oooooo, En wel eens verdiept in de arabische bloedlijnen??????

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 13:51

Maar Dees, slappe, en noem maar op paarden, waar niet mee gefokt moet worden, zijn er toch overal? Onder de paardenmensen van ieder ras zijn er 'vermeerderaars', en geen goed, echte fokkers. De door jou genoemde paarden komen en horen niet door keuringen te komen, tenzij het een acceptabel iets is, wat zeker te verbeteren is met een juiste combinatie. Dat gebeurt ook bij de andere stamboeken. De ommezwaai van aangespannen paard naar dressuur paard is bij de Fries nog niet hele lang aan de gang, dus ook de galop is iets waar aan gewerkt wordt. Het type rijpaard heeft zich al zeer sterk verbeterd, de afgelopen jaren, met 20 jaar terug. De Fries wordt meer en meer veelzijdig.

Blackmystery

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 13:56

luve_rozes schreef:
Maar Dees, slappe, en noem maar op paarden, waar niet mee gefokt moet worden, zijn er toch overal? Onder de paardenmensen van ieder ras zijn er 'vermeerderaars', en geen goed, echte fokkers. De door jou genoemde paarden komen en horen niet door keuringen te komen, tenzij het een acceptabel iets is, wat zeker te verbeteren is met een juiste combinatie. Dat gebeurt ook bij de andere stamboeken. De ommezwaai van aangespannen paard naar dressuur paard is bij de Fries nog niet hele lang aan de gang, dus ook de galop is iets waar aan gewerkt wordt. Het type rijpaard heeft zich al zeer sterk verbeterd, de afgelopen jaren, met 20 jaar terug. De Fries wordt meer en meer veelzijdig.

Precies!!!

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 14:24

Waarom van een goed tuigpaard een aardig rijpaard willen maken?

Maar verder: veel plezier ermee! Ik heb er in het verleden genoeg van gereden om te weten dat ze lang niet allemaal prima zijn. Verder val ik alleen maar in herhaling nu dus ga er verder geen energie meer in steken :D
Liefhebbers van zwarte 'parels' (brrrr!) zullen hun roze bril toch niet willen afzetten om goed te lezen wat ik schreef :')

Blackmystery

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 14:44

Dees schreef:
Waarom van een goed tuigpaard een aardig rijpaard willen maken?

Maar verder: veel plezier ermee! Ik heb er in het verleden genoeg van gereden om te weten dat ze lang niet allemaal prima zijn. Verder val ik alleen maar in herhaling nu dus ga er verder geen energie meer in steken :D
Liefhebbers van zwarte 'parels' (brrrr!) zullen hun roze bril toch niet willen afzetten om goed te lezen wat ik schreef :')

:o Of jij wil niet toegeven dat je hierin misschien iets te hard van stapel bent geweest!
;) En waarschijnlijk ben jij dan niet een van de gelukkige, die wel een goede Fries heeft mogen ervaren!

Maar terug komend op het topic, Trots te lezen dat het goed (vooruit) gaat!!!

hilden1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 17:45

De Fries Wordt Steeds Meer Veelzijdig. Ja dat zou wel eens waar kunnen zijn en misschien een enkeling als Z dressuurpaard ook leuk verder niet meer dan vulling voor salami gezien het aantal veulens wat jaarlijks weer op transport gaat naar italië. |( Jaren geleden al gestopt met fokken van Friezen omdat toen de klad er al in kwam. Veulens en paarden worden nog steeds voor (s)hit prijzen verkocht. Net als bij de andere stamboeken zijn er gewoon teveel van. Nog een jaar of vier en dan pas zal de markt echt weer aantrekken. En dan dat mooie filmpje ja leuk hoor één iemand met centjes en ja de export is ook gegroeid, doch daalt het ook al weer jaren. Al met al een wassen neus van meneer Roozenmond, en ook de hengstenhouders.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 20:52

Hoe kom je erbij dat de export daalt? Je weet echt niet waar je over spreekt. In het filmpje worden de harde cijfers getoond zoals die bij het stamboek geregistreerd staan, dan weet je precies hoeveel export er is en dat is dus alleen maar meer geworden.
Ik ben deze hele week weer met verschillende Australiërs op pad geweest om Friezen met hen en voor hen te zoeken, mensen die ook helemaal wild zijn van het ras omdat het zulke ontzettend fijne, lieve én intelligente dieren zijn. Maar dat kun je alleen maar weten als je Friese paarden met respect en liefde behandeld want dan krijg je respect en liefde terug..... en dat is bij sommige mensen ver te zoeken!
Ook kijk ik niet alleen Dees wat er bij mij op stal staat, ik jureer over de hele wereld, Amerika, Australië, Zuid Afrika, Europa en kom overal hetzelfde tegen: mensen die ontzettend veel houden van hun Friese paarden, of ze nu geen premie krijgen of een eerste premie, met overal hetzelfde commentaar: "the most important thing is I can take the horse back home and have fun with it!" "My Friesian is part of the family" en ga zo maar door!

marjan1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 22:03

Was weer een erg mooie en geslaagde dag! Jammer dat het laatste gedeelte afgelast werd vanwege regen. Veiligheid gaat voor natuurlijk! Laatste gedeelte vanuit de auto aan de zij lijn bekeken. :D