Amazone valt van paard en loopt schedelbasis fractuur op

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

mooney1

Re: Amazone valt van paard en loopt schedelbasis fractuur op

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 18:14

KHV is Kust Hulpverlenings Voertuig

_Wodka_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 18:18

Steff__ schreef:
Nou er werden zeker wel caps gedragen!

En er is inprinciepe nergens aangegeven dat je niet te paard in dat gebied mag komen!

Had ze een cap op? Dan schrik ik er wel van dat je dan nog een schedelbasis fractuur kan oplopen.

Aan de amazone heel veel beterschap en sterkte!

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 18:18

Vraag me af waar Steff__ die info vandaan heeft, bron oid...??

theponylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 18:24

altijd rijden met cap

shaviera

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 18:45

steff_ heeft gelijk!
mijn man een knrmër van station ouddorp vertelde mij van het ongeluk,
de melding was heel rot de "leiding" van de buitenrit wist niet goed waar ze waren en of daar een ambulance ter plaatse kon komen daarom is gelijk de heli gaan vliegen!
de toestand van de duitse vrouw was ernsitg ,
weer een bekende van mij werkt in het ziekenhuis waar deze vrouw heen gebracht is!
deze vrouw droeg wel een cap en de rest overgens ook!
enkel weet ik op dit moment niets over de toestand van het slachtoffer,
ik verwacht er morgen meer van te weten!

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 18:49

QueenD schreef:
Neemt niet weg dat ik Tegen een cap ben, integendeel zelfs.

:?

BSSK

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 19:04

Het is afhankelijk van situatie tot situatie. In het éne geval kan een cap je leven misschien redden, in het ander kan dit juist het omgekeerde effect geven. Dit is, naar mijn mening, ongeveer hetzelfde als het effect van een gordel bij het autorijden..

Veel beterschap aan de amazone. Y;(

kissmeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 19:05

pff heftig!
blijf erbij dat het erg stom is om gewoon geen cap te dragen..tuurlijk helemaal 100%garantie heb je dan nooit maar sowieso beter iets dan niets!
hopelijk is dit een wijze les om nog meer van deze ongelukken te voorkomen.kleine moeite,grote veiligheid!

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 19:35

ER WERD WEL EEN CAP GEDRAGEN

Heel veel sterkte voor alle betrokkenen

mooney1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 19:39

LBLGypsyCobs schreef:
Ik heb ook altijd begrepen dat het in het betreffende gebied niet toegstaan is om te rijden.
Of is dat misschien veranderd?

Hopelijk komt ze er weer helemaal bovenop.

http://www.goedereede.nl/index.php?sima ... ontsize=12
Strand De Kwade Hoek

Soort strand:

Familiestrand

Strandtoegang voor rolstoelen:

Nee

Paardrijden:

Is niet toegestaan tussen 9.00 en 19.00 uur

Loslopende honden:

Ongemotoriseerde watersport:

Is niet toegestaan

Gemotoriseerde watersport:

Is niet toegestaan

Extreme sportzone:

Is niet toegestaan

EHBO Reddingspost:

Is niet aanwezig

Strandpaviljoens:

Geen strandpaviljoen aanwezig

Parkeergelegenheid:

Beperkt parkeren

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 19:41

merenque schreef:
Steff__ schreef:

En er is inprinciepe nergens aangegeven dat je niet te paard in dat gebied mag komen!

Had ze een cap op? Dan schrik ik er wel van dat je dan nog een schedelbasis fractuur kan oplopen.

Helaas kan ik uit eigen ervaring vertellen dat je inderdaad met een cap een schedelbasisfractuur op kan lopen. Zelf meegemaakt :(. Gelukkig is bij mij alles weer goed gekomen, hoop dat deze amazone dat over een tijdje ook kan zeggen.

Beterschap! En hopelijk is de rest van de groep inmiddels al wat bekomen van de schrik.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 19:43

mooney1 schreef:
LBLGypsyCobs schreef:
Ik heb ook altijd begrepen dat het in het betreffende gebied niet toegstaan is om te rijden.
Of is dat misschien veranderd?

Hopelijk komt ze er weer helemaal bovenop.

http://www.goedereede.nl/index.php?sima ... ontsize=12
Strand De Kwade Hoek

Soort strand:

Familiestrand

Strandtoegang voor rolstoelen:

Nee

Paardrijden:

Loslopende honden:

Ongemotoriseerde watersport:

Is niet toegestaan

Gemotoriseerde watersport:

Is niet toegestaan

Extreme sportzone:

Is niet toegestaan

EHBO Reddingspost:

Is niet aanwezig

Strandpaviljoens:

Geen strandpaviljoen aanwezig

Parkeergelegenheid:

Beperkt parkeren

Zoals ik het in de openingspost lees is het in het natuurgebied gebeurd en niet op het strand

mooney1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 19:46

En daar mag je volgens mij officieel niet komen maar dat weet ik niet zeker.
Wij rijden daar ook weleens :o
Ik zal daar binnenkort eens op letten wat er op de borden staat.

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 19:46

PriscaZ schreef:
merenque schreef:

Helaas kan ik uit eigen ervaring vertellen dat je inderdaad met een cap een schedelbasisfractuur op kan lopen. Zelf meegemaakt :(. Gelukkig is bij mij alles weer goed gekomen, hoop dat deze amazone dat over een tijdje ook kan zeggen.

Beterschap! En hopelijk is de rest van de groep inmiddels al wat bekomen van de schrik.

Had je er nog geweest als je cap niet had gedragen?

Maar goed heel naar, je weet verder niet wat er gebeurd is, misschien wel met paard en al gevallen oid. Hopelijk loopt het met een sisser af!

nikitabanana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 19:53

CharleyT schreef:
En daar gaan we weer. De Capmaffia staat gelijk klaar met achteraf wijsheid en weinig inlevingsvermogen. Als je vindt dat dikkerds te zwaar zijn voor hun paard is dat tactloos om te melden, maar gebeurd er een ernstig onfgeluk dan staan de scherprechters van de capclub klaar. Klaar met botte uitspraken, ipv medeleven en evt. een beterschapswens.
Ik wordt er misselijk van, en hoop van harte dat niemand van die wijsneuzen ooit iets ergs overkomt met hun paard. Want stel je voor, drie gebroken ribben en een gebroken scheenbeen bijv. Geen bodyprotector gedragen zeker, en je airbagvest niet aan zeker? Zal mijn opmerking zijn dan.

GE-WEL-DIGE reactie! ik had het niet beter kunnen omschrijven! _/-\o_ ben het helemaal met je eens!
cap = gewoon eigen keuze die eindeloze discussies altijd!

ik wens de amazone en de mensen die erbij waren erg veel sterkte, dat ze maar snel weer opknapt!

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 19:55

mltex schreef:
PriscaZ schreef:

Had je er nog geweest als je cap niet had gedragen?

Maar goed heel naar, je weet verder niet wat er gebeurd is, misschien wel met paard en al gevallen oid. Hopelijk loopt het met een sisser af!

Volgens mijn neuroloog van toen hoogst waarschijnlijk niet nee. Ben ook echt best een tijd weg geweest. Mijn ouders waren ook wel erg bang dat er verstandelijk niet veel overbleef, maar gelukkig toen de druk na 8 dagen in mijn hersenen zakte, kwam het langzaam aan weer helemaal goed.

Touscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 07:14

Een groep die vanaf de manege vertrekt zal altijd een cap op hebben gehad. Dat is daar namelijk verplicht. ;)

En als ik de foto's zo bekijk hebben ze aan de rand van de Kwade Hoek gereden en niet op verboden terrein. Als je het pad volgt waar ze op reden, kom je op een soort splitsing waarbij je rechts de duinen in kan en de Kwade Hoek in. Daar staat ook een bordje verboden voor paarden. Ga je links, ga je verder het strand op en kom je bij de vloedlijn.

Heel veel sterkte en beterschap voor de amazone.

QueenD

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 09:27

opisop_shop schreef:
QueenD schreef:
Neemt niet weg dat ik Tegen een cap ben, integendeel zelfs.

:?

:D :D :D , foutje bedankt. Ben dus zeker niet tegen het dragen van een cap ;) . Heb zelf een splinternieuwe aangeschaft.

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 11:09

merenque schreef:
Steff__ schreef:

Aan de amazone heel veel beterschap en sterkte!

Het verbaast me telkens weer dat er zoveel waarde wordt gehecht aan het dragen van een cap.
Alsof het zeker is dat je dan niets ernstigs krijgt aan je hoofd.

Helaas is niets minder waar. 16 jaar geleden ben ik van een paard gelanceerd met cap op, en kwam op mijn achterhoofd terecht, nog steeds elke dag last van pijn, duizeligheid, evenwichts- en coördinatiestoornissen. Dit ondanks talloze therapieën en opname in een revalidiekliniek.

Ik heb zowel letsel aan mijn nek (allerlei banden, en zachte weefsels zijn beschadigd en kunnen nu geen beweging meer opvangen) en diffuus hersenletsel.

Maar goed, ik wil de vrouw die nu gewond is geraakt, veel sterkte en een zo goed mogelijk herstel wensen.

(en ik hoop dat de capdiscussie eindelijk eens mag stoppen)

kissmeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 13:15

Citaat:
Het verbaast me telkens weer dat er zoveel waarde wordt gehecht aan het dragen van een cap.
Alsof het zeker is dat je dan niets ernstigs krijgt aan je hoofd.

Helaas is niets minder waar. 16 jaar geleden ben ik van een paard gelanceerd met cap op, en kwam op mijn achterhoofd terecht, nog steeds elke dag last van pijn, duizeligheid, evenwichts- en coördinatiestoornissen. Dit ondanks talloze therapieën en opname in een revalidiekliniek.

Ik heb zowel letsel aan mijn nek (allerlei banden, en zachte weefsels zijn beschadigd en kunnen nu geen beweging meer opvangen) en diffuus hersenletsel.

Maar goed, ik wil de vrouw die nu gewond is geraakt, veel sterkte en een zo goed mogelijk herstel wensen.

(en ik hoop dat de capdiscussie eindelijk eens mag stoppen)

En wat als je geen cap op had gehad?
mag wel een gezeur zijn deze discussie maar wat is nou de moeite om een cap te dragen?
Weet niet hoe het nu zit met de verzekeringen maar vindt zeker dat mensen zonder cap dan ook maar zelf de onkosten moeten betalen, want die lopen mooi uit de hand omdat de mensen mooi ter paard willen zitten wahaha (Even ontopic sorry!)

Hopelijk dat deze mevrouw snel hersteld en dat is het belangrijkste!

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 13:33

[/quote]
En wat als je geen cap op had gehad?
mag wel een gezeur zijn deze discussie maar wat is nou de moeite om een cap te dragen?
Weet niet hoe het nu zit met de verzekeringen maar vindt zeker dat mensen zonder cap dan ook maar zelf de onkosten moeten betalen, want die lopen mooi uit de hand omdat de mensen mooi ter paard willen zitten wahaha (Even ontopic sorry!)

Hopelijk dat deze mevrouw snel hersteld en dat is het belangrijkste![/quote]

Hier wil ik wel op reageren: als iedereen die te veel eet, te veel drinkt, rookt etc. dan ook de kosten lekker zelf betaald: Dat loopt pas uit de hand.!!!

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 14:22

Waarom altijd die nodeloze vergelijkingen? Een cap verkleint de kans op letsel, anders zou je van een flat kunnen springen met een cap op je kop en dan er wel voor zorgen dat je op je hoofd land. Is het nou zo lastig dat te begrijpen? Caps zijn de laatste jaren veiliger geworden, die van vroeger waren dat helemaal niet. Dat was gewoon een plastic bakkie op je kop, je kon net zo goed met een tupperware bakje op je hoofd rijden. De eindeloze discussie is er -na mijn mening- alleen maar omdat veel mensen niet willen/kunnen begrijpen dat het verkleinen van de kans tot zware letsel/handicap of zelfs de dood (en dit kan maar 1x en nee, je kan niet levens opsparen zoals in spelletjes)

Wat mij nog meer verbaast is die 'goedzakken' met loze reacties over hoe zij zich ergeren over de discussie door zich erin te vermengen. Als je daadwerkelijk wou dat het er niet mee was dan hield je wel je snater. Ik persoonlijk vind de discussie wel belangrijk. Ik werk in een verzorgingshuis waar veel mensen in een rolstoel zitten. Van ongelukken tot een lullige beroerte of kanker. Daardoor begrijp ik veel minder waarom mensen zo (excuseer mijn Frans) achterlijk en egoïstisch kunnen zijn om alles zo op het spel te zetten. Er is niks leuks aan als iemand anders jou kont moet wassen, je nooit meer de privacy hebt die je nu kent. En dat is niet alleen met ruiters zonder cap, dit is ook voor motor rijders zonder de nodige bescherming, drinken en rijden, fietsen zonder verlichting of gordel om. Daarom blijf ik er bij, bokt heeft als forum een verplichting ook naar de jongere lezers ik blijf erbij dat ze foto's die onnodige gevaarlijke acties showen (zoals rijden zonder cap) niet moeten toelaten.

Maar goed, ik hoop van harte dat het goed gaat komen met deze mevrouw. Het is ieders doodsangst dat het je een keer overkomt, je ziet dan weer hoe gevaarlijk en onvoorspelbaar de sport soms kan zijn.

haffie83

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 14:30

Geen cap dat dacht ik gelijk mijn cap redde ooit me leven toen ik gelanceerd werd van een paard van 178cm hoog.
Geen cap dragen is dom zi wat er van komt de mijne redde ooit mijn leven ik heb dat ding altijd op tijdens het rijden.
En de ruiters die geen cap dragen omdat ze het zo stoer vinden moeten ze zelf weten,vroeg of laat kom je je zelf tegen die geen cap draagt.
Paarden kunnen altijd schrikken je kunt altijd vallen,erg dom om geen cap te dragen.
Ken wel het nut van de cap ooit eens een meisje gezien die ging zonder cap naar buiten ik zij doe nu niet.
Autos toeterde ze had pas tien lessen gehad en toen schrok het paard hoorde ik en ze viel die andere die er bij was.
Ze was bewusteloos had haar opgetild :( ,later bleek dat ze hierdoor verlamd is geraakt,omdat ze geen cap droeg en diegene haar optilde.
Na een val laten liggen als je denkt nek en rug letsel en deskundige hulp in roepen en ik raad iedereen met klem aan. om met cap te rijden.
Het kan je leven redden :j .

haffie83

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 14:36

Kaspar schreef:
Een vriend van mij heeft bij dit ongeval geassisteerd en kon mij melden dat de desbetreffende amazone en de andere amazones geen cap droegen.

Nu zie je toch maar weer hoe belangrijk een cap is.

Zo zie je maar weer, ts starter zegt dat er geen cap gedragen werd,ik geloof haar waarom anders zon ernstig.
ik draag hem altijd cap is belangrijk

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 14:40

Hopelijk houd ze er niks van over
Laatst bijgewerkt door lesilla op 28-08-11 14:48, in het totaal 1 keer bewerkt