alexonline schreef:Een kenner ziet toch zo wat voor ras het is? daar heb je toch geen brandmerk voor nodig?
Zie jij het verschil tussen een Westfaler, Oldenburger, Hannoveraan, KWPN, NRPS, BWP of ander willekeurig warmbloedpaard met het blote oog?
Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Laaavo schreef:marsmars schreef:En het is natuurlijk onzin om het te vergelijk met onze huid en hoe wij dat zouden vinden.
Ehhh.. Hoezo ook alweer...?

GreaseMonkey schreef:Heb je wel eens met meer dan 30'C buiten gezeten met de brandende zon op je haar? Totaal geen last van toch? En daarna eens een hand op je achterhoofd gelegd? Ja dat is heet ja. Conclussie: met haar ertussen kun je meer hebben dan wij zó op ons blote huidje

miepje17 schreef:Maar dan is een chip veel effectiever dan een brandmerk. Beiden is niet geheel pijnloos, maar de informatie die je dus met het brandmerk hebt is alleen het stamboek... terwijl tegenwoordig iedereen een paspoort opzak heeft.. Een paard dat dus gebrandmerkt is kan wel zonder chip dus voor een ander paard de baan in en een paard dat een transpondernummer (chip) heeft dus niet bij controle. Ik ga dan toch voor de chip!
GreaseMonkey schreef:miepje17 schreef:Maar dan is een chip veel effectiever dan een brandmerk. Beiden is niet geheel pijnloos, maar de informatie die je dus met het brandmerk hebt is alleen het stamboek... terwijl tegenwoordig iedereen een paspoort opzak heeft.. Een paard dat dus gebrandmerkt is kan wel zonder chip dus voor een ander paard de baan in en een paard dat een transpondernummer (chip) heeft dus niet bij controle. Ik ga dan toch voor de chip!
Ligt er aan hoe het brandmerk opgebouwd is. Het kwpn-brandmerk zegt bijvoorbeeld niet veel. Alleen dat het paard is opgenomen in het kwpn stamboek. In Spanje, bij PRE's is het gebruikelijk om het brandmerk van de fokker te geven. Zo weet je dus ineens al veel meer over de herkomst van het paard (al is het daar weer gebruikelijk om als fokker alles te brandmerken, ook als het niet in het stamboek is opgenomen, ook ezels en muildieren worden gebrandmerkt)
Zou er nou een uniek nummer worden opgenomen in het brandmerk dan ben je er m.i.
maar goed, gezien mijn ervaring vorige week laat ik niks meer chippen
GreaseMonkey schreef:Ik vraag me af hoeveel van de mensen die hier hun mening verkondigen dat ze chippen vriendelijker vinden ook daadwerkelijk ooit, bij beide handelingen, aanwezig zijn geweest...
Ik heb vorige week mijn veulen laten chippen. Drama. Ze heeft er echt dagen last van gehad. Ze heeft twee dagen haar hoofd scheef gehouden om de spier te ontlasten en ik mag er nog steeds niet aan komen. Ik heb brandmerken nog nooit irl gezien, dus ik ga geen uitspraak doen over wat ik diervriendelijker vind, maar chippen...dat ga ik de volgende x anders doen. DNA profiel op laten maken a.d.v. haren ofzo, ik weet het niet maar dit doe ik mijn eventuele toekomstige veulens niet meer aan.
petraaken schreef:alexonline schreef:Een kenner ziet toch zo wat voor ras het is? daar heb je toch geen brandmerk voor nodig?
Zie jij het verschil tussen een Westfaler, Oldenburger, Hannoveraan, KWPN, NRPS, BWP of ander willekeurig warmbloedpaard met het blote oog?
Adriana schreef:Ik ben pro branden! Het verschil tussen chippen en brandmerken heb ik vaak genoeg meegemaakt om een objectief oordeel te hebben voor branden. Een brandmerk levert voor de Europese kas minder op dan overal een chip in te duwen...
Ariebren schreef:Zolang de chip alleen maar bij het stamboek geregistreerd is, kan het niet veel kwaad.
Het is niet met paarden chips zoals bij de honden en katten.
Chip van hond en of kat heeft directe toegang tot de eigenaars gegevens.
Paarden chips gegevens gaan via het stamboek die de chip plaatst.
Wat meneer Bleeker wil in Nederland is dat iedereen zijn eigen paard ook op naam moet hebben staan.
Dit moeten de stamboeken gaan regelen.
Dus dat wordt nog steeds een probleem.
Ik sta niet toe dat mijn stamboek mijn gegevens bekend maakt aan een of andere instantie.
Er is altijd nog een recht op privecy.
)