Strijd tegen brandmerken in Duitsland nog niet gestreden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 14:46

alexonline schreef:
Een kenner ziet toch zo wat voor ras het is? daar heb je toch geen brandmerk voor nodig?

Zie jij het verschil tussen een Westfaler, Oldenburger, Hannoveraan, KWPN, NRPS, BWP of ander willekeurig warmbloedpaard met het blote oog? :oo

Pashon

Re: Strijd tegen brandmerken in Duitsland nog niet gestreden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 14:47

petraaaken inderdaad, zonder brandmerk is het echt niet van het blote oog te onderscheiden welk ras het is.

Nikita_1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 14:55

Even een foto van een brandmerk wat nog niet zo lang geleden was aangebracht bij een hengstveulen...

Brandmerk is van het Westfaelische stamboek.

Ik heb het idee dat ze het niet zo snel kunnen gaan verbieden.

Eerlijk gezegd vind ik het ook best wel mooi.

Heb ook nooit gedacht, ach wat zielig.

Het is niet één hele grote wond, maar opgebouwd uit lijnen.

Afbeelding

GreaseMonkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 14:56

Laaavo schreef:
marsmars schreef:
En het is natuurlijk onzin om het te vergelijk met onze huid en hoe wij dat zouden vinden.

Ehhh.. Hoezo ook alweer...?

Om te beginnen zit er vacht op ;)
Heb je wel eens met meer dan 30'C buiten gezeten met de brandende zon op je haar? Totaal geen last van toch? En daarna eens een hand op je achterhoofd gelegd? Ja dat is heet ja. Conclussie: met haar ertussen kun je meer hebben dan wij zó op ons blote huidje ;)
Laatst bijgewerkt door GreaseMonkey op 25-08-11 15:08, in het totaal 2 keer bewerkt

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 15:01

Ik ben van mening dat de chip op een onhandige plaats wordt gezet. Zou veel beter bijv onderaan de manenkam worden gezet of op een andere plek met meer huidplooi en minder strak over de spieren heen. Als de spier gaat ontsteken van de hals is de naald er te ver ingeduwd. En dus de spier geraakt. Een goede chipper doet het rustig en leg hem netjes onder de huid, tusen spier en huid in.

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 15:53

Ik ben pro branden! Het verschil tussen chippen en brandmerken heb ik vaak genoeg meegemaakt om een objectief oordeel te hebben voor branden. Een brandmerk levert voor de Europese kas minder op dan overal een chip in te duwen...

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 16:27

GreaseMonkey schreef:
Heb je wel eens met meer dan 30'C buiten gezeten met de brandende zon op je haar? Totaal geen last van toch? En daarna eens een hand op je achterhoofd gelegd? Ja dat is heet ja. Conclussie: met haar ertussen kun je meer hebben dan wij zó op ons blote huidje ;)

Maar toch, het brandmerk brand niet alleen het haar, maar ook de huid, anders zou het immers weer gewoon dichtgroeien.

Ik werk op een smederij, en heb dus regelmatig brandplekken, en je voelt het op het moment van aanraking inderdaad niet heel erg, achteraf natuurlijk wel behoorlijk pijnlijk. Word het bij paarden ook gekoeld? Dat scheelt een hoop in de pijn, zowel op het moment zelf als achteraf.

Maar ik vraag me af wat zo'n brandmerk nou helemaal zegt. Je ziet in welk stamboek het paard is ingeschreven en dat is het? Wat heb je daar nou aan?

GreaseMonkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 16:31

Klopt, maar het was om even een verschil aan te geven tussen paardenhuid en mensenhuid ;)

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 16:36

Maar dan is het toch helemaal geen relevant verschil?

GreaseMonkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 16:39

Je moet denk ik even de berichten lezen die ik gequote heb. Daar reageer ik op, niet op het brandmerken an sich. Ik heb een aversie tegen antropomorfisme :)
Je hoort me dus ook niet beweren dat het geen pijn doet, ik geef alleen aan dat je, door te weten hoe het als mens voelt om je te branden, niet meteen weet hoe het als paard voelt om gebrandmerkt te worden. Zonder daar verder een waarde aan te koppelen.

XxSasjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 16:43

Mijn pony is gebrandmerkt en gechipt.
Alleen niet gestempeld over de chip
Maar mijn pony's brandmerk is niet goed tezien
Ik vind het wel sneu.
een brandwond omdat ze een litteken op zo'n pony zo geweldig vinden

miepje17

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 16:48

Maar dan is een chip veel effectiever dan een brandmerk. Beiden is niet geheel pijnloos, maar de informatie die je dus met het brandmerk hebt is alleen het stamboek... terwijl tegenwoordig iedereen een paspoort opzak heeft.. Een paard dat dus gebrandmerkt is kan wel zonder chip dus voor een ander paard de baan in en een paard dat een transpondernummer (chip) heeft dus niet bij controle. Ik ga dan toch voor de chip!

Daarbij is het eigenlijk net zoals met mensen paarden worden 'bestempeld' met wat voor stamboek/ras het is. Ik vind dat eigenlijk net zoals dat je mensen in hokjes gaat plaatsen, die lopen toch ook niet met een sticker op hun voorhoofd van: ik ben een skater of barbie oid.

bienvenida

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 16:50

in duitsland doen ze nu dubbel, ze worden gechipt en gebrand.beetje overdreven!
die van ons is gisteren gedaan en ik kan jullie vertellen:ze vond het allebei niet leuk!!

GreaseMonkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 16:51

miepje17 schreef:
Maar dan is een chip veel effectiever dan een brandmerk. Beiden is niet geheel pijnloos, maar de informatie die je dus met het brandmerk hebt is alleen het stamboek... terwijl tegenwoordig iedereen een paspoort opzak heeft.. Een paard dat dus gebrandmerkt is kan wel zonder chip dus voor een ander paard de baan in en een paard dat een transpondernummer (chip) heeft dus niet bij controle. Ik ga dan toch voor de chip!

Ligt er aan hoe het brandmerk opgebouwd is. Het kwpn-brandmerk zegt bijvoorbeeld niet veel. Alleen dat het paard is opgenomen in het kwpn stamboek. In Spanje, bij PRE's is het gebruikelijk om het brandmerk van de fokker te geven. Zo weet je dus ineens al veel meer over de herkomst van het paard (al is het daar weer gebruikelijk om als fokker alles te brandmerken, ook als het niet in het stamboek is opgenomen, ook ezels en muildieren worden gebrandmerkt)
Zou er nou een uniek nummer worden opgenomen in het brandmerk dan ben je er m.i.

miepje17

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 16:56

GreaseMonkey schreef:
miepje17 schreef:

Ligt er aan hoe het brandmerk opgebouwd is. Het kwpn-brandmerk zegt bijvoorbeeld niet veel. Alleen dat het paard is opgenomen in het kwpn stamboek. In Spanje, bij PRE's is het gebruikelijk om het brandmerk van de fokker te geven. Zo weet je dus ineens al veel meer over de herkomst van het paard (al is het daar weer gebruikelijk om als fokker alles te brandmerken, ook als het niet in het stamboek is opgenomen, ook ezels en muildieren worden gebrandmerkt)
Zou er nou een uniek nummer worden opgenomen in het brandmerk dan ben je er m.i.

Ja, want dan bedoel ik ermee te zetten dat een plaatje branden of code alleen een stamboek of fokker herkend.. wil nog niet zeggen is dat je het paard onder je kont hebt bijv. op concours of aankoop dan dat er daadwerkelijk in het paspoort vermeld staat. En is een chip toch gemakkelijker controlemiddel

GreaseMonkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 16:58

heb je gelijk in :j maar goed, gezien mijn ervaring vorige week laat ik niks meer chippen :n

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 17:20

GreaseMonkey schreef:
Ik vraag me af hoeveel van de mensen die hier hun mening verkondigen dat ze chippen vriendelijker vinden ook daadwerkelijk ooit, bij beide handelingen, aanwezig zijn geweest...
Ik heb vorige week mijn veulen laten chippen. Drama. Ze heeft er echt dagen last van gehad. Ze heeft twee dagen haar hoofd scheef gehouden om de spier te ontlasten en ik mag er nog steeds niet aan komen. Ik heb brandmerken nog nooit irl gezien, dus ik ga geen uitspraak doen over wat ik diervriendelijker vind, maar chippen... :n dat ga ik de volgende x anders doen. DNA profiel op laten maken a.d.v. haren ofzo, ik weet het niet maar dit doe ik mijn eventuele toekomstige veulens niet meer aan.

Ik heb voor een paar jaar geleden het brandmerken meegemaakt bij de veulens van mijn buurman en het is inderdaad met 1-2 seconden gebeurt en ze gaven zo goed als geen kik.
Daarnaast heb ik het chippen van mijn (nu 6 jaar oude) Tinker meegemaakt als veulen: DRAMA!!! Dankzij het geklungel en meerdermalen moeten proberen voordat het kreng er eindelijk in zat heb ik nu een paard met een flinke trauma voor naalden. De jaarlijkse enting is ieder jaar weer een uitdaging maar godzijdank heb ik een erg lieve en meelevende DA die al zijn tijd neemt.

Als ik zou kunnen kiezen: doe mij dan maar een brandmerk zoals bij de PRE's met bijv. levensnummer + DNA. DNA trekken is tegenwoordig niet meer zo vreselijk duur.

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 17:31

petraaken schreef:
alexonline schreef:
Een kenner ziet toch zo wat voor ras het is? daar heb je toch geen brandmerk voor nodig?

Zie jij het verschil tussen een Westfaler, Oldenburger, Hannoveraan, KWPN, NRPS, BWP of ander willekeurig warmbloedpaard met het blote oog? :oo

:D

Wij hebben vorig jaar een veulen gefokt ingeschreven in het Rheinische Pferde Stammbuch, en die is dus niet gebrand!
De Rheinlanders hebben het branden in Duitsland dus wel afgeschaft.
Sturen je keurig netjes een chip toe die door de DA wordt ingebracht.
Branden is bij hen niet meer mogelijk.
Dus niet Alle Duitse Stamboeken zijn voor het branden.

Ik heb nog nooit negatieve ervaringen gehad met chippen. Veulens werden er niet koud of warm van.
Maar ook het branden, wat hier in de omgeving (hannoveraner) echt nog vollop gebeurd, vind ik niet negatief. Veulens zijn erna direct weer goed te pas.
Van beiden ken ik echter ook negatieve verhalen.

Ik hoef niet te kiezen en daar ben ik blij om.

AriebrenJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 18:18

Ik denk dat ik meer dan honderd veulens en volwassen paarden heb vastgehouden voor het assisteren bij het chippen.
Dit chippen werd dan gedaan door de gecertificeerde chipper van een stamboek.
Alleen dit chippen gebeurde met een klein "pistooltje".
Even met de hand de goede plek in de manenkam opzoeken, handbreedte van de bovenkant en in de midden van de hals lengte.
En dan pistooltje erop, poef, chippie erin.
Al die onzin van scheren en ontsmetten wordt met dit systeem niet gedaan.
Sommige paardjes verschieten even, de meeste hebben het geeneens door dat het gebeurd is.

En de chipnaald is echt niet dikker dan de naald die gebruikt wordt voor het bloedaftappen in de hals ader.
Of voor de narcose bij een operatie.

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 19:02

Adriana schreef:
Ik ben pro branden! Het verschil tussen chippen en brandmerken heb ik vaak genoeg meegemaakt om een objectief oordeel te hebben voor branden. Een brandmerk levert voor de Europese kas minder op dan overal een chip in te duwen...

Juist! Dit is ook waarschijnlijk het meest belangrijke doel van het chippen: het levert veel, maar dan ook veel meer op.
En alles van iedereen is na te gaan. Straks kunnen ze allerlei zaken gaan heffen. Het is gewoon kassa. Ze weten hoeveel paarden je hebt, wat voor paarden etc. Alles gaat geregistreerd worden. Leve het chippen, of toch niet?

AriebrenJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 19:17

Zolang de chip alleen maar bij het stamboek geregistreerd is, kan het niet veel kwaad.
Het is niet met paarden chips zoals bij de honden en katten.
Chip van hond en of kat heeft directe toegang tot de eigenaars gegevens.
Paarden chips gegevens gaan via het stamboek die de chip plaatst.

Wat meneer Bleeker wil in Nederland is dat iedereen zijn eigen paard ook op naam moet hebben staan.
Dit moeten de stamboeken gaan regelen.
Dus dat wordt nog steeds een probleem.
Ik sta niet toe dat mijn stamboek mijn gegevens bekend maakt aan een of andere instantie.
Er is altijd nog een recht op privecy.

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 20:52

Ariebren schreef:
Zolang de chip alleen maar bij het stamboek geregistreerd is, kan het niet veel kwaad.
Het is niet met paarden chips zoals bij de honden en katten.
Chip van hond en of kat heeft directe toegang tot de eigenaars gegevens.
Paarden chips gegevens gaan via het stamboek die de chip plaatst.

Wat meneer Bleeker wil in Nederland is dat iedereen zijn eigen paard ook op naam moet hebben staan.
Dit moeten de stamboeken gaan regelen.
Dus dat wordt nog steeds een probleem.
Ik sta niet toe dat mijn stamboek mijn gegevens bekend maakt aan een of andere instantie.
Er is altijd nog een recht op privecy.

Maar dat gaat wel gebeuren.
Al is het om de mest :)

AriebrenJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 21:08

Dan moeten ze in Nederland overgaan op het oormerken systeem van de koeien en aanverwante dieren, zoals geiten.
Die hele chip registratie is NIET gebaseerd op eigenaarsschap maar op registratie van het dier.
Bijvoorbeeld,
Wil ik een geit verplaatsen van mijn erf ergens anders naar toe, dan moet ik een formulier invullen.
Kopietje zelf, kopietje nieuwe adres en kopietje naar de officiele instantie.
Bij paarden met alleen de chip is dat er nog steeds niet.
Een van mijn paarden staat 30 km verder op op een manege.
Het paspoort ligt daar, dus 30 km verderop, ik ben eigenaar.
De chip geeft aan dat ze bij het ICS geregistreerd is.
En nu, wie is de eigenaar van het paard.

Het enige wat onze ambtenaren kunnen doen is een paarden volks telling houden.
Dit deden de Romeinen al in de tijd van de geboorte van Jezus.

Zolang we nog geen vervoers documenten hebben bij onze paardjes, kunnen de ambtenaren niet nagaan of je een paard in bezit hebt of ergens anders hebt staan.

_Hyperion_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 21:40

Punt bij brandmerken is dat het ijzer zo heet is, dat het een derdegraads plek veroorzaakt. Dan zijn de zenuwuiteinden in de huid ook rap weggebrand en dan voel je dus geen pijn. Ook later niet.
Ik weet dit uit eigen ervaring. Voor een medische ingreep is er bij mij ook weefsel weggebrand op dezelfde manier als brandmerken. Niks van gevoeld (wel geroken...schroeilucht... :j )

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 21:59

bienvenida schreef:
in duitsland doen ze nu dubbel, ze worden gechipt en gebrand.beetje overdreven!
die van ons is gisteren gedaan en ik kan jullie vertellen:ze vond het allebei niet leuk!!

Als je paard is gechipt hoef je niet te branden. Het is geen plicht.