Onderzoek naar de click tussen mens en paard

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 18:47

Is daar nou een onderzoek voor nodig?

Iedereen heeft andere verwachtingen van een paard, de ene wilt een bomproof paard en ervaart een klik met een paard wanneer hij of zij met desbetreffend paard buiten kan rijden zonder aan de kletter te gaan. De ander wil graag succesvol wedstrijden rijden en ervaart een klik wanneer hij of zij met een paard moeiteloos alles doorvaart en de punten binnen harkt. Ik persoonlijk heb bijvoorbeeld een godsgruwelijke hekel aan paarden die het allemaal welletjes vinden en niet vooruit te branden zijn. Met zulke paarden zal ik ook nooit een klik krijgen. Daarintegen kan je het bij sommige eruit 'trainen' en als gevolg je toch nog een klik kan krijgen.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 18:53

"Hoe gezellig is uw paard" ..... 8)7
En dit heet wetenschappelijk onderzoek?

tamary

Re: Onderzoek naar de click tussen mens en paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 18:58

Ingevuld voor 1 paard, maar die vragen zijn inderdaad wat beperkt en missen achtergrond.

Parelli is trouwens al langer bezig met analyses over karakters mens en paard en waarom mensen bv tegen bepaalde problemen met een paard aanlopen.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 19:09

Joenalie1 schreef:
Ik zou geen Rinda heten als ik niet meedeed aan zo'n onderzoek, ben benieuwd!

En je heet Joenalie ;) !

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 19:25

Ingevuld :) En benieuwd... Ik geloof wel in een "click" met een paard.

hiphorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 19:32

heb hem ingevult
ben benieuwd :)

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 19:36

ik heb 2 paarden, beide niet de makkelijkste, maar ook heel verschillend qua karakter
ik geloof wel in een click, ik heb 1 paard verkocht, die ontzettend braaf was, maar niet "spannend" genoeg voor mij. Deze 2 zijn niet de makkelijkste en ik vervloek ze soms, maar ik verveel me geen moment
Laatst bijgewerkt door Lynn_Nikita op 24-08-11 19:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 19:37

En waar en wanneer komen die uitslagen ergens te staan/zijn die te vinden? Waarschijnlijk meer een analyse over de mens die de vragenlijst in vult dan over een combi met het paard wat genoemd wordt....

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 19:39

Jannepauli schreef:

ze wordt het misschien duidelijker vernoemd, 1 van mijn paarden is helemaal niet gezellig, geen knuffelkont, wil voer, doet dr best tijdens het rijden maar verder moet je haar met rust laten
de ander is juist een aandachtzoeker, dus de benaming is misschien vreemd, maar is misschien opzettelijk gedaan om het duidelijker te maken wat bedoeld wordt

harmony12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 19:43

ik heb de test gedaaan, ben benieuwd naar de uitslag, alleen sommige vragen sloegen nergens op :')

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 20:03

ik heb hem ingevuld, vond het leuk om nog eens op te merken hoe zeer mijn paard vooruit gegaan is de laatste paar jaren, van een ontzettend wantrouwig, gauw geschrokken paard zonder enig vertrouwen in anderen of zichzelf, naar een toch redelijk spontane pony die nu z'n mannetje durft te staan in de kudde :)

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 20:26

interessant, ga hem ook even invullen.

Vind het trouwens wel zéeer apart dat je bij disciplines uit vanalles en nog wat kan kiezen (zelfs horseball.....) maar een veel beoefende tak van paardensport, mennen, staat er helemaal niet bij. Apart........... :=

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 20:31

Er is nog wel meer apart in die lijst. Zo is het niet van zelfsprekend dat een paard zowel in de kudde als naar de mens dominant is. Denk dat het ook een beetje komt door de beperkingen die een enquete geeft. Wil je dat echt goed doen krijg je een tig keer zo lange lijst en dat kost nogal wat tijd. Hoe langer een enquete duurt hoe meer mensen voortijdig afhaken en aan die gegevens heb je niks.

lien96

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 20:38

ingevuld! ben echt benieuwd wat hieruit komt.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 20:43

Jannepauli schreef:

Haha inderdaad. Zeer gezellig uiteraard!

Ik heb er 2 ingevuld. Beide met een heel verschillend karakter.
Er zal wel een verklaring zijn waarom het 'klikt' tussen paard en ruiter, en waarom absoluut niet.
Net zoals bij mensen.
Maar via dit onderzoek zullen we het fijne er niet van weten... vrees ik.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 20:46

JoyCiej007 schreef:
interessant, ga hem ook even invullen.

Vind het trouwens wel zéeer apart dat je bij disciplines uit vanalles en nog wat kan kiezen (zelfs horseball.....) maar een veel beoefende tak van paardensport, mennen, staat er helemaal niet bij. Apart........... :=

:D daar had ik ook al last van...

heb 'm ook ingevuld, ben wel benieuwd...

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 21:41

Citaat:
Vind het trouwens wel zéeer apart dat je bij disciplines uit vanalles en nog wat kan kiezen (zelfs horseball.....) maar een veel beoefende tak van paardensport, mennen, staat er helemaal niet bij. Apart...........

En ik had er ook al last van :+

Ach ik doe zelf ook veel onderzoek dus werk er wel aan mee maar dit is wel een heel beperkt onderzoek that's for sure. Maar goed, het is een leuk thema, klik tussen mens en paard. Met sommige paarden klik je enorm, met anderen totaal niet, waar komt het van? Ik heb mijn hele leven al paarden, de meesten waren OK, eigenlijk maar twee echt helemaal niet en een enkele heel bijzonder.

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 22:02

oe intressant..ik ga t eens even invullen !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 22:05

VanHuisUit schreef:
Citaat:
Vind het trouwens wel zéeer apart dat je bij disciplines uit vanalles en nog wat kan kiezen (zelfs horseball.....) maar een veel beoefende tak van paardensport, mennen, staat er helemaal niet bij. Apart...........

En ik had er ook al last van :+

Ach ik doe zelf ook veel onderzoek dus werk er wel aan mee maar dit is wel een heel beperkt onderzoek that's for sure. Maar goed, het is een leuk thema, klik tussen mens en paard. Met sommige paarden klik je enorm, met anderen totaal niet, waar komt het van? Ik heb mijn hele leven al paarden, de meesten waren OK, eigenlijk maar twee echt helemaal niet en een enkele heel bijzonder.

Daarom koos ik maar recreatie....

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 22:27

tamary schreef:
Ingevuld voor 1 paard, maar die vragen zijn inderdaad wat beperkt en missen achtergrond.

Parelli is trouwens al langer bezig met analyses over karakters mens en paard en waarom mensen bv tegen bepaalde problemen met een paard aanlopen.

Is hier al iets van terug te lezen op het internet?

Ik ben er ook erg benieuwd naar. Helemaal nu ik persoonlijk in wat minder goed vaarwater zit en dit enorm merk aan mijn paarden.
Bij de een op een positieve manier maar de ander kan de situatie alleen maar erger maken.

Daarom heb ik de enquete 2x ingevuld.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 22:40

Jemig wat een vaag onderzoek.... nee, ik heb het niet ingevuld :+ zonde van m'n tijd.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 23:02

Cowgirl schreef:
tamary schreef:

Is hier al iets van terug te lezen op het internet?

Ik ben er ook erg benieuwd naar. Helemaal nu ik persoonlijk in wat minder goed vaarwater zit en dit enorm merk aan mijn paarden.
Bij de een op een positieve manier maar de ander kan de situatie alleen maar erger maken.

Daarom heb ik de enquete 2x ingevuld.

http://shop.parellinaturalhorsetraining ... ?catId=153

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 23:39

Asyaa schreef:
Is daar nou een onderzoek voor nodig?

Iedereen heeft andere verwachtingen van een paard, de ene wilt een bomproof paard en ervaart een klik met een paard wanneer hij of zij met desbetreffend paard buiten kan rijden zonder aan de kletter te gaan. De ander wil graag succesvol wedstrijden rijden en ervaart een klik wanneer hij of zij met een paard moeiteloos alles doorvaart en de punten binnen harkt. Ik persoonlijk heb bijvoorbeeld een godsgruwelijke hekel aan paarden die het allemaal welletjes vinden en niet vooruit te branden zijn. Met zulke paarden zal ik ook nooit een klik krijgen. Daarintegen kan je het bij sommige eruit 'trainen' en als gevolg je toch nog een klik kan krijgen.

Dit is dus juist niet waar. Of je een klik hebt met een paard heeft niets te maken met of het het paard is dat je zou kiezen om zijn kwaliteiten. Ik zou ook het liefst een bomproof paard hebben, want ik ben gek op buitenrijden. Maar ik heb de grootste schijterd die je je maar kunt voorstellen en elke buitenrit is weer een soort van overwinning. Toch heb ik nog nooit een klik gehad zoals met dit paard. Hoe hij me aankijkt en me toch op een bepaalde manier vertrouwt en ik hem dat is heel bijzonder. En dat je hem gewoon het leukste paard vindt dat er bestaat, terwijl hij dat natuurlijk helemaal niet is.

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 23:42

Waar ken ik die naam Wolframm van?

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 00:35

Mmm...ga toch maar eens kijken naar die enquete (benieuwd ook wat er uit komt). Maar hoe gezellig is je paard? Jemig, wat is een gezellig paard nou weer? Eentje die een kop thee voor je zet? :P

Bovendien geloof ik ook wel dat je soms met een paard zomaar een klik hebt, een soort liefde op het eerste gezicht, maar ook dat je naar elkaar toegroeid en dat het dan klikt, zoals bij mijn verzorgpaardjes en een stel andere paarden, Quarters, Haffies, een Arabier, een Draver en nog wat onbestemd spul.
Die liefde op het eerste gezicht: een schichtige Quarter merrie (ja, die bestaan ;) ), een megagrote Draverhengst met een evengroot ego, een vosponyruintje, onbekend merk, met blauwe ogen en een gevoel voor humor en een eveneens onbekend merk bruin ruin iets met een B-complex.
Het enige wat ze met elkaar gemeen hadden is dat ik al dan niet direct smoor was en er mee kon lezen en schrijven...alleen die T dan niet natuurlijk. :D