Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Ariebren schreef:Hooi in grote balen kost nu rond de 200 euro per ton, thuis bezorgt.
Heb gelukkig vandaag mijn vlas binnen gekregen, 7,25 per baal.
Bijna 2 euro per baal duurder dan vorig voorjaar.
Stro prijzen ?? De grote balen doen 150 euro per ton, bezorgt, afhalen 125 euro per ton.
Je praat dus over prijsverhogingen van bijna 40 procent.
En het krachtvoer wil je ook niet weten, bijna elke maand komt er weer 50 cent bij op een 20kg zak.
Ook de pensionhouders met eigen land kunnen een probleem krijgen.
De opbrengsten van het eigen land liggen tot nu toe op de helft van normaal.
Daarnaast zitten we al bijna in september, het hooi of voordroog wat nu nog geoogst wordt is vwb de voedingswaarde al weer minder aan het worden.
Dit houdt in, meer krachtvoer bijvoeren voor de sportpaarden.
Maar het is een leuke hobby, die paarden.
agerrits schreef:Iemand die een pensionstalling heeft kan ook best daarnaast mogelijk nog wel werken (partime) Op veel maneges zie ik ook vaak vrijwilligers. Mogelijk kunnen Maneges ook meer diesten aanbieden waardoor ze meer winst kunnen maken etc. Mijn mening is dat je prima een zeer goede boterham zelfs in deze tijd moet kunnen overhouden.
Girlgamer schreef:Vreemd gezien mijn ervaring is dat ik van veel stallen weet dat ze vol staan en er een wachtlijst is voor als je een stalling zoekt. Maar het is logisch dat het voor veel mensen een luxe is net als bv kunstnagels, en dat laat je het eerst zitten als je krap bij kas zit.
agerrits schreef:Ariebren schreef:Hooi in grote balen kost nu rond de 200 euro per ton, thuis bezorgt.
Heb gelukkig vandaag mijn vlas binnen gekregen, 7,25 per baal.
Bijna 2 euro per baal duurder dan vorig voorjaar.
Stro prijzen ?? De grote balen doen 150 euro per ton, bezorgt, afhalen 125 euro per ton.
Je praat dus over prijsverhogingen van bijna 40 procent.
En het krachtvoer wil je ook niet weten, bijna elke maand komt er weer 50 cent bij op een 20kg zak.
Ook de pensionhouders met eigen land kunnen een probleem krijgen.
De opbrengsten van het eigen land liggen tot nu toe op de helft van normaal.
Daarnaast zitten we al bijna in september, het hooi of voordroog wat nu nog geoogst wordt is vwb de voedingswaarde al weer minder aan het worden.
Dit houdt in, meer krachtvoer bijvoeren voor de sportpaarden.
Maar het is een leuke hobby, die paarden.
De prijs van stro is niet 40% duurder dan vorigjaar, het is bijna gelijkgebleven (zie ook de prijzen in een blad als vee & gewas). voor 100 euro per ton had ik het thuis van mijn leverancier uit duitsland. Dat was 2 weken geleden, er is nu weer meer vrijgekomen in aanbod van stro, nu betaal ik gewoon per grote baal 30 euro per stuk net als vorig jaar, zoals ik dat altijd doe.
De prijs van hooi is wel hoger, voor een grote manege is het misschien ook handig in tijden als er veel aanbod is goede kwaliteit op te slaan. Ze kunnen het ook gewoon laten inkuilen, dat blijft jaren goed, tevens kun je natuurlijk dan altijd bij het gebruik er van een monster laten nemen om de voedingswaarden te controleren.
Maar goed het is vrij jammer dat vooral voer stijgende kosten worden genoemd, zo kun je ook verder doorgaan, met dat producten in de supermarkt duurder worden, dat de energie kosten als gas water en electra omhoog gaan etc. Zo is alles een op tel som, voor bebrijven en particulieren.
Iemand die een pensionstalling heeft kan ook best daarnaast mogelijk nog wel werken (partime) Op veel maneges zie ik ook vaak vrijwilligers. Mogelijk kunnen Maneges ook meer diesten aanbieden waardoor ze meer winst kunnen maken etc. Mijn mening is dat je prima een zeer goede boterham zelfs in deze tijd moet kunnen overhouden.

cupido1996 schreef:In de randstad regio Amsterdam, ken ik inmiddels toch al genoeg mensen die hun paard om financiele redenen weg hebben moeten doen. Gewoon omdat de stalling voor de zoveelste keer weer omhoog is gegaan.
Natuurlijk zijn er nog stallen met een wachtlijst, maar dat zijn de goedkopere stallen met minder voorzieningen. Een enkele van die stallen heeft een goede berijdbare buitenbak en die stallen hebben een wachtlijst. De overige simpele boertjes en de luxe pensionstallen hebben over het algemeen plek zat. Natuurlijk zijn er enkele uitzonderingen.
joyce B schreef:nee hoor, verhuur van boxen is BTW vrij en inkomensten uit verhuur vallen normaal gesproken onder het rendabel maken van je eigen vermogen, en aangezien je daar 1,2% vermogensbelasting over betaald, zijn die inkomensten ook vrij. Diensten die je verleent zijn wel inkomen.Maar de meeste particulieren die stallen verhuren hebben zoveel kosten dat ze negatieve inkomensten zouden hebben als ze als bedrijf zouden bestaan en dan moest de belastingdienst geld toe geven, dus niet interessant...
Ariebren schreef:joyce B schreef:nee hoor, verhuur van boxen is BTW vrij en inkomensten uit verhuur vallen normaal gesproken onder het rendabel maken van je eigen vermogen, en aangezien je daar 1,2% vermogensbelasting over betaald, zijn die inkomensten ook vrij. Diensten die je verleent zijn wel inkomen.Maar de meeste particulieren die stallen verhuren hebben zoveel kosten dat ze negatieve inkomensten zouden hebben als ze als bedrijf zouden bestaan en dan moest de belastingdienst geld toe geven, dus niet interessant...
Over welk land heb je het ??
maar weer komen ik ben er klaar voor Juliette86 schreef:Citaat:Dat moet niet alleen vanwege de markt, want banken blijken volgens de NVM in de praktijk niet soepel in het verstrekken aan krediet aan kopers die een manage of pension willen overnemen.
Gelet op de risico’s die het exploiteren van een paardenbedrijf in deze periode met zich meebrengen, moet soms 60 tot 70 procent door de kopers zelf worden gefinancierd. De makelaars verwachten niet dat deze situatie op korte termijn veranderd.
En weer krijgen de banken de zwarte piet![]()
. Laten we vooral zakken geld weggeven aan mensen en/of bedrijven die daarmee iets willen kopen wat niet voor jan met de korte achternaam te koop staat
. Volgens mij was dat gedrag nu net één van de oorzaken van de crisis waar we nu in zitten
.
memmie schreef:Ik wil juist mijn bedrijf gaan uitbreiden, waar erg behoefte aan is maar alle financiers zitten op slot door de malaise
dus geen financiering van een bank te krijgen
storrum schreef:Ariebren schreef:
Over welk land heb je het ??
Ben ook benieuwd
joyce B schreef:kale huur van de box/stal/ruimte is juist vrij van BTW (0%),