Economische malaise nekt groot aantal paardenbedrijven

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

AriebrenJarig

Re: Economische malaise nekt groot aantal paardenbedrijven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 19:32

Uiterlijk vertoon.
Niemand kan in de portomonee kijken van de stal eigenaar.

agerrits

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 20:30

Ariebren schreef:
Hooi in grote balen kost nu rond de 200 euro per ton, thuis bezorgt.
Heb gelukkig vandaag mijn vlas binnen gekregen, 7,25 per baal.
Bijna 2 euro per baal duurder dan vorig voorjaar.
Stro prijzen ?? De grote balen doen 150 euro per ton, bezorgt, afhalen 125 euro per ton.
Je praat dus over prijsverhogingen van bijna 40 procent.
En het krachtvoer wil je ook niet weten, bijna elke maand komt er weer 50 cent bij op een 20kg zak.

Ook de pensionhouders met eigen land kunnen een probleem krijgen.
De opbrengsten van het eigen land liggen tot nu toe op de helft van normaal.
Daarnaast zitten we al bijna in september, het hooi of voordroog wat nu nog geoogst wordt is vwb de voedingswaarde al weer minder aan het worden.
Dit houdt in, meer krachtvoer bijvoeren voor de sportpaarden.

Maar het is een leuke hobby, die paarden.

De prijs van stro is niet 40% duurder dan vorigjaar, het is bijna gelijkgebleven (zie ook de prijzen in een blad als vee & gewas). voor 100 euro per ton had ik het thuis van mijn leverancier uit duitsland. Dat was 2 weken geleden, er is nu weer meer vrijgekomen in aanbod van stro, nu betaal ik gewoon per grote baal 30 euro per stuk net als vorig jaar, zoals ik dat altijd doe.

De prijs van hooi is wel hoger, voor een grote manege is het misschien ook handig in tijden als er veel aanbod is goede kwaliteit op te slaan. Ze kunnen het ook gewoon laten inkuilen, dat blijft jaren goed, tevens kun je natuurlijk dan altijd bij het gebruik er van een monster laten nemen om de voedingswaarden te controleren.

Maar goed het is vrij jammer dat vooral voer stijgende kosten worden genoemd, zo kun je ook verder doorgaan, met dat producten in de supermarkt duurder worden, dat de energie kosten als gas water en electra omhoog gaan etc. Zo is alles een op tel som, voor bebrijven en particulieren.

Iemand die een pensionstalling heeft kan ook best daarnaast mogelijk nog wel werken (partime) Op veel maneges zie ik ook vaak vrijwilligers. Mogelijk kunnen Maneges ook meer diesten aanbieden waardoor ze meer winst kunnen maken etc. Mijn mening is dat je prima een zeer goede boterham zelfs in deze tijd moet kunnen overhouden. :D

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 20:50

Ook waar ik met mijn paard momenteel sta is een flinke wachtlijst. Ik koop zelf stro in bij een boer, dat ik 8 jaar geleden mijn eerste eigen paard had betaalde ik 2,75 euro per baaltje en nu inmiddels 4,25. Dat is toch flink omhoog gegaan

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 22:58

agerrits schreef:
Iemand die een pensionstalling heeft kan ook best daarnaast mogelijk nog wel werken (partime) Op veel maneges zie ik ook vaak vrijwilligers. Mogelijk kunnen Maneges ook meer diesten aanbieden waardoor ze meer winst kunnen maken etc. Mijn mening is dat je prima een zeer goede boterham zelfs in deze tijd moet kunnen overhouden. :D

Maar daar gaat het dus over: je moet alle zeilen bijzetten! Een pensionstal kun je dus alleen in de lucht houden met vrijwilligers, door parttime ergens anders te werken, andere dingen er bij te doen (zie dat jij een zorgboerderij hebt), .... Je moet het wel erg leuk vinden dan!

hilden1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 10:45

Girlgamer schreef:
Vreemd gezien mijn ervaring is dat ik van veel stallen weet dat ze vol staan en er een wachtlijst is voor als je een stalling zoekt. Maar het is logisch dat het voor veel mensen een luxe is net als bv kunstnagels, en dat laat je het eerst zitten als je krap bij kas zit.

Kunstnagels en paarden lijkt mij niet handig. :D

hilden1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 10:49

agerrits schreef:
Ariebren schreef:
Hooi in grote balen kost nu rond de 200 euro per ton, thuis bezorgt.
Heb gelukkig vandaag mijn vlas binnen gekregen, 7,25 per baal.
Bijna 2 euro per baal duurder dan vorig voorjaar.
Stro prijzen ?? De grote balen doen 150 euro per ton, bezorgt, afhalen 125 euro per ton.
Je praat dus over prijsverhogingen van bijna 40 procent.
En het krachtvoer wil je ook niet weten, bijna elke maand komt er weer 50 cent bij op een 20kg zak.

Ook de pensionhouders met eigen land kunnen een probleem krijgen.
De opbrengsten van het eigen land liggen tot nu toe op de helft van normaal.
Daarnaast zitten we al bijna in september, het hooi of voordroog wat nu nog geoogst wordt is vwb de voedingswaarde al weer minder aan het worden.
Dit houdt in, meer krachtvoer bijvoeren voor de sportpaarden.

Maar het is een leuke hobby, die paarden.

De prijs van stro is niet 40% duurder dan vorigjaar, het is bijna gelijkgebleven (zie ook de prijzen in een blad als vee & gewas). voor 100 euro per ton had ik het thuis van mijn leverancier uit duitsland. Dat was 2 weken geleden, er is nu weer meer vrijgekomen in aanbod van stro, nu betaal ik gewoon per grote baal 30 euro per stuk net als vorig jaar, zoals ik dat altijd doe.

De prijs van hooi is wel hoger, voor een grote manege is het misschien ook handig in tijden als er veel aanbod is goede kwaliteit op te slaan. Ze kunnen het ook gewoon laten inkuilen, dat blijft jaren goed, tevens kun je natuurlijk dan altijd bij het gebruik er van een monster laten nemen om de voedingswaarden te controleren.

Maar goed het is vrij jammer dat vooral voer stijgende kosten worden genoemd, zo kun je ook verder doorgaan, met dat producten in de supermarkt duurder worden, dat de energie kosten als gas water en electra omhoog gaan etc. Zo is alles een op tel som, voor bebrijven en particulieren.

Klopt ook wij betalen € 100 per ton en zelfs gewikkeld gezien de aantallen die ik buiten moet opslaan. Hooi/kuil is iets duurder geworden per baal nu €30,-.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 10:56

Hier omgeving randstad merk ik er ook niks van..wel dat duurder wordt maar paarden en stallen in de verkoop :n

Sta op een prijzige stal 300 euro per maand en die zal ook wel omhoog gaan en toch hebben we hier vreselijke lange wachtlijst

JJJose

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 11:55

Ik denk dat het zware weer vooral bij manege's en handelaren zit. Die hebben "eigen" paarden die toch elke dag eten en een schoon bedje willen.
Het eten en het schone bedje voor de pensionpaarden worden betaald door hun eigenaar.

MissKing

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 12:28

cupido1996 schreef:
In de randstad regio Amsterdam, ken ik inmiddels toch al genoeg mensen die hun paard om financiele redenen weg hebben moeten doen. Gewoon omdat de stalling voor de zoveelste keer weer omhoog is gegaan.

Natuurlijk zijn er nog stallen met een wachtlijst, maar dat zijn de goedkopere stallen met minder voorzieningen. Een enkele van die stallen heeft een goede berijdbare buitenbak en die stallen hebben een wachtlijst. De overige simpele boertjes en de luxe pensionstallen hebben over het algemeen plek zat. Natuurlijk zijn er enkele uitzonderingen.

Ik ben op zoek naar een luxe stal, wil rond de 450 euro betalen, maar overal zijn er wachtlijsten (en waar geen wachtlijst is, is geen uitrijmogelijkheid). En dit in de regio Amsterdam, dus als iemand nog een luxe stal weet, graag!!

savath

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 10:43

Dat ze eerst is gaan snoeien in het aantal mensen dat in het zwart stallen aanbied, dan zouden veel officiele stallen al meer klanten hebben, het is toch normaal dat die hogere prijzen hebben die betalen netjes vader staat aan 21%btw hier in belgie.

er is momenteel een wildgroei in bowen verhuur, dat ze dat eens aanpakken(is ook zwart werken he!)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 13:28

nee hoor, verhuur van boxen is BTW vrij en inkomensten uit verhuur vallen normaal gesproken onder het rendabel maken van je eigen vermogen, en aangezien je daar 1,2% vermogensbelasting over betaald, zijn die inkomensten ook vrij. Diensten die je verleent zijn wel inkomen.Maar de meeste particulieren die stallen verhuren hebben zoveel kosten dat ze negatieve inkomensten zouden hebben als ze als bedrijf zouden bestaan en dan moest de belastingdienst geld toe geven, dus niet interessant...

AriebrenJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 14:23

joyce B schreef:
nee hoor, verhuur van boxen is BTW vrij en inkomensten uit verhuur vallen normaal gesproken onder het rendabel maken van je eigen vermogen, en aangezien je daar 1,2% vermogensbelasting over betaald, zijn die inkomensten ook vrij. Diensten die je verleent zijn wel inkomen.Maar de meeste particulieren die stallen verhuren hebben zoveel kosten dat ze negatieve inkomensten zouden hebben als ze als bedrijf zouden bestaan en dan moest de belastingdienst geld toe geven, dus niet interessant...

Over welk land heb je het ??

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 14:52

Ariebren schreef:
joyce B schreef:

Ben ook benieuwd

jackyline

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 15:00

De pensionstallen rezen de pan uit.
De vraag naar stalling en weide was groot in onze regio en je zag dat veel boeren over gingen op paarden.
Dat was "makkelijker" geld verdienen
er werden ook lukraak paarden maar gekocht omdat het zo leuk leek voor de kids zonder er echt verder bij na te denken
wat het echt in houd om een paard of pony te hebben
maar nu is de rek eruit.
Er werd denk ik teveel gefokt serieus of gewoon voor de lol
recessie, op drijven van prijzen zeker wel
alles heeft er mee te maken en misschien dat het zich nu weer een beetje gaat normaliseren.
zal voor menig paard een opluchting zijn en eigenaren denk ik ook.
Hangt denk ik ook erg af in welk deel van nederland je stalling zoekt
Als ik de prijzen zie die ze daar bij de randstad en zo vragen ja dan was ik ook gauw uitgereden
dat is hier gelukkig anders.
Gewone buitenstalling 125 incl hooi wil je wat meer 180 200 (voor mij te duur)

Heb net mooi hooi geregeld voor een mooie prijs.
Laat de winter :brr: maar weer komen ik ben er klaar voor

Spiritdancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 15:08

Juliette86 schreef:
Citaat:
Dat moet niet alleen vanwege de markt, want banken blijken volgens de NVM in de praktijk niet soepel in het verstrekken aan krediet aan kopers die een manage of pension willen overnemen.

Gelet op de risico’s die het exploiteren van een paardenbedrijf in deze periode met zich meebrengen, moet soms 60 tot 70 procent door de kopers zelf worden gefinancierd. De makelaars verwachten niet dat deze situatie op korte termijn veranderd.

En weer krijgen de banken de zwarte piet *\o/* :roll: . Laten we vooral zakken geld weggeven aan mensen en/of bedrijven die daarmee iets willen kopen wat niet voor jan met de korte achternaam te koop staat :7 . Volgens mij was dat gedrag nu net één van de oorzaken van de crisis waar we nu in zitten := .

Volgens mij is de crisis begonnen doordat de banken hun immer inhalige zucht naar geld niet konden bedwingen en medewerkers middels bonussen hebben aangezet tot hoogst risicovolle transacties uit te voeren om de zogenaamde concurrent maar voor te blijven. In de volksmond heet dat spelen met andermans geld!

memmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 16:33

Het zit voor sommige ondernemers ook niet mee

Ik wil juist mijn bedrijf gaan uitbreiden, waar erg behoefte aan is maar alle financiers zitten op slot door de malaise
dus geen financiering van een bank te krijgen
dus zelf creatief denkend op mijn onderschrift gekomen om toch tot realisering van mijn plan te komen
JIJ kunt daar ook aan meedoen !

Mogelijkheid tot het maken van een ontmoetings centrum voor Noordelijke Bokkers
wat vinden jullie van het idee
graag reacties
groet
Gerda

Spiritdancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 17:21

memmie schreef:
Ik wil juist mijn bedrijf gaan uitbreiden, waar erg behoefte aan is maar alle financiers zitten op slot door de malaise
dus geen financiering van een bank te krijgen

Heb ik ook last van en is al een paar jaar zo......volledig gezonde en degelijke bedrijven kunnen niet investeren door deze ongein. Vooral het MKB heeft daar erg last van...en dan vinden ze het gek dat economische groei achterblijft terwijl de financiele sector overeind gehouden is met geld van de belastingbetaler

AriebrenJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 19:35

Een bank wil echt nog wel geld lenen voor een hypotheek of een krediet.
Maar je moet dan als lener wel heel erg krediet waardig zijn.
De tijden van een bedrag van 6 of 7 maal bruto jaarsalaris voor een hypotheek zijn echt over.
Nu mag je blij zijn dat je een hypotheek krijgt van 4 maal jaarsalaris.
En dat is voor een huis, niet voor investering in een bedrijf.
En juist die kleine ondernemer wordt nog strenger behandeld.

Ik kom weer terug op een uitspraak van een oom van mij, ongeveer 30 jaar geleden.
Wanneer je een bedrijf opstart, zorg ervoor dat het geinvesteerde kapitaal van je zelf is.
Is je bedrijf na een paar jaar op zijn top !!
Verkopen dat bedrijf, zo verdien je veel meer.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 21:23

storrum schreef:
Ariebren schreef:

Ben ook benieuwd

Gewoon Nederland, en of je wel of geen inkomstenbelasting zou moeten betalen is een kwestie van alle inkomsten en alle aftrekbare kosten op een rijtje zetten. Als je meer BTW terug kan vorderen dan dat je moet afdragen en als je meer kosten af kunt trekken dan je inkomensten hebt, ben je voor de belastingdienst niet rendabel als "bedrijf" dan kost je de staat geld in plaats van dat het belastinggeld oplevert en willen ze het maar al te graag onder "hobby" scharen... een tijdje terug is daar een rechtzaak om geweest...

AriebrenJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 08:51

O bedoelde je dat.
Alleen voor de duidelijkheid.
Even alleen de btw.
In Nederland valt de stalhuur onder 19 % btw
Voer en stro is 6 % btw.
Wanneer kan je meer btw terug vorderen dan dat je inkomsten hebt uit stalhuur ?
Dan moet je meer onkosten maken dan de opbrengst van de stalhuur is.
Is er ook nog een drempel ingebouwd bij de btw afdracht ?
Was vroeger iets van 3500 gulden per jaar.

Inkomsten belasting.
Je hebt met een eigen bedrijf wat extra aftrekposten.
Dus voordat je inkomsten belasting gaat betalen moet je al een redelijke omzet hebben.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 18:48

kale huur van de box/stal/ruimte is juist vrij van BTW (0%), voer/strooisel is 6% en diensten (voeren, mesten, binnen/buiten zetten etc.) is 19%

Je hebt veel meer kosten die je maakt voor het onderhoud van je stal:
onderhoud land/kunstmest/graszaad/loonwerk/sloten hekkelen/maaien/wikkelen en persen etc.
aanleg en onderhoud van je bak/paddock/omheining/stallen, hierbij gaat het om enorme bedragen BTW! En enorme investeringen en kosten die je echt niet in 3 of 5 jaar terug verdiend als je kleinschalig een paar boxen die je anders leeg had staan verhuurt...

Even simpel als je alles aan moet leggen aan huis, nieuwe stal plaatsen, eromheen bestraten, paddock aanleggen, omheining plaatsen, bak aan laten leggen en laten draineren, als je dat bij elkaar op telt kom zo wel op een ton investering. Verhuur je dan 4 boxen kaal, en je vraagt daar 100,- voor per maand, dan is dat 400 euro per maand, 4800 euro per jaar aan inkomsten, zonder dat daar onderhoudskosten van land en stal vanaf zijn gehaald en je waterschapslasten etc.. Zeg je houdt het goedkoop en je hebt gemiddeld zo'n
€800,- per jaar aan kosten van waterschap, water/stroom, loonwerker voor onderhoud en onderhoudsmaterialen, dan heb je op jaarbasis 4000 euro waarmee je je investeringen terug moet verdienen of je lening af moet betalen. Dan ben je dus al 25 jaar bezig! En dan heb je nog geen cent verdient en tel ik de rente over een mogelijke lening voor het gemak even niet mee...

Dat kun je toch geen inkomen noemen?

Spiritdancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 18:58

joyce B schreef:
kale huur van de box/stal/ruimte is juist vrij van BTW (0%),

Dat hangt ervan af of je opteert voor belaste verhuur. Soms is dat handig wanneer je bedrijfsvastgoed aankoopt dat is bestemd voor verhuur aan bedrijven die ook de BTW kunnen verrekenen, je kan dan de BTW over de bouwkosten etc. terugkrijgen, maar dan moet je over de huur ook BTW afdragen. Wanneer je vastgoed koopt waar BTW niet aan de orde is, bijvoorbeeld wanneer je koopt van een particulier, dan valt er ook niets te verrekenen en dan hoef je over de huur ook geen BTW af te dragen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 19:15

Hier in de omgeving weet ik niet dadelijk of er stallen te koop staan, integendeel, er is weer een neuwe stal bij aanbouw, maar dan eentje die als zowat uniek gegeven in deze regio op western gericht is. Gezien er best veel recreatieve westernruiters hier zijn, zal die ook wel weel snel vol zitten als het af is.

Er is maar 1 stal die volgens mij wel eens in de problemen kan raken. Die hebben zelf amper land om de paarden op te laten grazen (1,5ha voor 40 boxen, niet onderverdeeld) en hebben dus ook niks hooi of stro van eigen land. Die moeten elk jaar alles bestellen, maar de opslagruimte is niet zo gigantisch. Daarvan staan ze ook al deel af aan pensionklanten die halfpension staan, want gewikkelde balen kan je daar ook niet leggen, enkel kleine baaltjes dus op de zolder.

Op zich heel mooi allemaal, maar met de huidige prijzen van voer, hooi en stro moeten die mensen toch ook in de problemen beginnen komen? Zelfs als ze kale boxen verhuren zijn er nog steeds hun eigen lespaarden (en dat zijn er niet te veel), de lesgevers die zemoeten betalen, de huur van het bedrijf (is niet in hun eigendom), vaste kosten en belastingen...

Omdat ook alles zo duur wordt heb ik dus een stuk eigen land gekocht, met containerstallen op. Ik sla ook gewoon zelf mijn eigen hooi in, ik bestel vroeg genoeg in het jaar en in grote hoeveelheid, dan krijg je ook al wel eens een korting en gratis geleverd. Zo kan ik heb ook doenbaar houden om in de winter op halfpension te gaan met 2 warmbloeden en 2 pony's (waarvan 1 shet) zonder me blauw te betalen.

Ik zou vanaf volgend jaar trouwens hooi uit het buitenland willen halen, mijn tante heeft een enorm domein dat door iemand bewerkt wordt. Als ze toestemmen zou ik dan een deel van het hooi dat eraf komt van hen willen opkopen. Iemand die enig idee heeft hoeveel zo'n transport vanuit zuid-frankrijk meestal kost? Ik heb jaarlijk toch wel zo'n 10 à 15ton hooi nodig voor mezelf, dan zou ik er 20 tot misschien zelfs 25 laten overkomen om zelf ook weer door te verkopen...

AriebrenJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 20:06

75 euro per uur rijden.