Het KWPN erkent Uthopia

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 15:05

miszlisanne schreef:
stef erkenning is op basis van sportprestatie..

Dat snap ik vanuit het bericht, maar, normaal heb je allerlei selecties, 1e, 2e, 3e bezichtiging, vet keuringen, sperma onderzoek, etc etc etc.

Het EK was afgelopen weekend, nu is het dinsdag. Ik verwacht niet dat ze al die keuringen in 2 dagen kunnen doen. Of is zo'n hengst dan mogelijk al bij een ander stamboek ggk? *leek in de sportpaardenfokkerij*

lisch

Re: Het KWPN erkent Uthopia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 15:07

@stef; hij heeft al bewezen aanleg voor de sport te hebben.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 15:08

Ja, dat snap ik, maar mij is altijd geleerd dat een goed sportpaard niet automatisch een goed fokpaard is. Daarnaast is aanleg voor de sport niet voldoende.
Je kan een paard hebben wat geweldig in de sport loopt en een negatief sperma onderzoek heeft waardoor je er dus geen *piep* aan hebt voor de fokkerij

Tafje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 15:10

En het is ook nog maar afwachten wat hij aan veulens produceert.. vandaar dat het dekgeld nog aan de lage kant is denk ik.

lisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 15:10

Uthopia is volgens het KWPN foktechnisch een interessante hengst voor wat betreft de bloedspreiding, met name voor merries die nauw verwant zijn aan Jazz. De hengst heeft een stokmaat van 1.64m. en zijn stamboomindex is 149 met een betrouwbaarheid van 42%. Naar de mening van de hengstenkeuringscommissie kan Uthopia vooral instelling en bewegingstechniek aan de fokkerij toevoegen. Geadviseerd wordt om bij aanparing met Uthopia vooral merries met maat en lengte in het lichaam te gebruiken. Uthopia voldoet aan de röntgenologische en cornage eisen van het KWPN. Met de erkenning van Uthopia kunnen zijn veulens rechtstreeks zonder aanvullende eisen worden opgenomen van het veulenboek van het KWPN.

dat het een goedfokpaard is is bij alle hengsten afwachten..... ook bij hengsten die door de hengstenkeuring komen

Siamsmeesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 15:12

Laatst bijgewerkt door Siamsmeesje op 23-08-11 15:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Bonnelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 15:14

Zijn papa,Metall, is v/d week ook verkocht voor 500.000,- en gaat volgend jaar 2500,- kosten voor het dekken. (dit jaar nog € 600,-)

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 15:18

stef schreef:
miszlisanne schreef:
stef erkenning is op basis van sportprestatie..

Dat snap ik vanuit het bericht, maar, normaal heb je allerlei selecties, 1e, 2e, 3e bezichtiging, vet keuringen, sperma onderzoek, etc etc etc.

Het EK was afgelopen weekend, nu is het dinsdag. Ik verwacht niet dat ze al die keuringen in 2 dagen kunnen doen. Of is zo'n hengst dan mogelijk al bij een ander stamboek ggk? *leek in de sportpaardenfokkerij*

Ze gaan op het AES af..Was ook met Totilas..
Het AES staat er om bekend om "talenten" te scouten. :D
En is het geen ULFT "inteelt"product...was vroeger bij het KWPN tegen de principes.
Laatst bijgewerkt door ceasario op 23-08-11 15:21, in het totaal 1 keer bewerkt

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 15:19

Dat is knap vervelend want had metall voor mijn merrie bedacht, maar moet nog een jaartje wachten ivm leeftijd van mijn paard. Maar 2500 vind ik geen leuke prijs.

Bonnelover schreef:
Zijn papa,Metall, is v/d week ook verkocht voor 500.000,- en gaat volgend jaar 2500,- kosten voor het dekken. (dit jaar nog € 600,-)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 15:21

ceasario schreef:

huh? AES is toch Anglo european studbook (oid) ? Wat hebben die met het KWPN te maken?
Wij hebben hier zelfs D pony's staan die AES geregistreerd zijn...

*confused*

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 15:21

ceasario schreef:
stef schreef:

Kennelijk kunnen ze dat zelf niet goed genoeg en moeten de echt goede hengsten zich eerst echt bewijzen voor ze goedgekeurd worden. Met hengsten zoals Totilas en Uthopia maken ze toch wel een knappe misser door de kwaliteit pas in te zien als ze hun medailles hebben gehaald.
Neem eveneens Valegro als voorbeeld, die er bij de eerste bezichtiging uit werd gegooid..

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 15:24

paardjes123 schreef:
Dat is knap vervelend want had metall voor mijn merrie bedacht, maar moet nog een jaartje wachten ivm leeftijd van mijn paard. Maar 2500 vind ik geen leuke prijs.

Bonnelover schreef:

Je kan beter eerst eens kijken hoe de Pedigree-samenstelling van Uthopia is...alvorens te dromen om ook zo iets te krijgen.. :(:)

http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=530490

lisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 15:25

paardjes123 schreef:

Bonnelover schreef:

ik heb dus mooi geluk gehad.! :D 2 dames drachtig van metall :j
hoe weet jij het dekgeld eigenlijk al? en gaat hij nu naar joop of buitenland?

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 15:29

Bomba schreef:
ceasario schreef:

Kennelijk kunnen ze dat zelf niet goed genoeg en moeten de echt goede hengsten zich eerst echt bewijzen voor ze goedgekeurd worden. Met hengsten zoals Totilas en Uthopia maken ze toch wel een knappe misser door de kwaliteit pas in te zien als ze hun medailles hebben gehaald.
Neem eveneens Valegro als voorbeeld, die er bij de eerste bezichtiging uit werd gegooid..

Met Painted Black (AES ) het zelfde verhaal en maar zwetsen of ze ze zelf ontdekt hebben...
Het enige wat ze gedaan hebben is een stamboekpapier gemaakt..
Laatst bijgewerkt door ceasario op 23-08-11 15:35, in het totaal 1 keer bewerkt

DePaardenman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 15:31

Bonnelover schreef:

Hoogmoed komt voor de val in Heerenwaarden?

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 15:41

Misschien is het maar goed dat het WPN deze paarden niet eerder "ontdekt" hebben. Dan zijn de dieren nog zo jong en wordt er tig keer te veel geëist en gevraagd van de dieren. Beter een rustige (stille) opleiding hebben en uitgroeien tot een topsport paard dan kapot gereden worden, omdat iedereen zo lyrisch is van het paard.

Overigens is er over het WPN weinig goeds meer te zeggen... Zo zijn dé WPN hengsten hickstead en Totilas, maar lag er in de 1e bezichtiging er anders wel uit. Het NRPS durft gewoon uit te spreken dat ze het talent van Totilas niet hebben gezien als 3-jarige, WPN daar en tegen...

Overigens vind ik Uthopia echt een geweldig dier en heeft hij het zeker verdiend.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 15:59

Voor iedere aangeboden hengst bij het KWPN geldt altijd dat de mogelijkheid open blijft bij gebleken prestaties
Maar zon hengst moet wel aangeboden worden, dus dat gezeur van ze hebben hem eerst weggestuurd, nooit een jong dier met 8 jaar later in de topsport vergeleken zeker?????

Als het KWPN de hengst nu niet goedgekeurd had, ondanks zijn maat, was het ook niet goed geweest.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 16:05

Quir schreef:
Overigens vind ik Uthopia echt een geweldig dier en heeft hij het zeker verdiend.

De glazenbol:
Cayenne schreef:
. Naar de mening van de hengstenkeuringscommissie kan Uthopia vooral instelling en bewegingstechniek aan de fokkerij toevoegen. Geadviseerd wordt om bij aanparing met Uthopia vooral merries met maat en lengte in het lichaam te gebruiken..

Afbeelding

Uthopia valt op door zijn hals en neklengte (atlas) en vooral niet te diep uit de borst..
Wil je in die richting komen met zo'n hengst, zul je in ieder geval moeten weten wat je merrie fokt..en hoe ze er zelf uit ziet.
Want met dieren te diep uit de borst en weinig halslengte en weinig of geen atlas..durf ik te zeggen..vergeet het maar...
En dan heb ik geen glazenbol nodig. :(:)

Active

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 16:09

ceasario schreef:
[

Met Painted Black (AES ) het zelfde verhaal en maar zwetsen of ze ze zelf ontdekt hebben...
Het enige wat ze gedaan hebben is een stamboekpapier gemaakt..

En het heeft wat moeite gekost om PB gekeurd te krijgen.

linnnh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 16:14

Ik weet al welke ik op mijn merrie wil volgend jaar :D

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 16:27

Ik duim dat degenen die dit jaar met Metall gedekt hebben en gust waren nog wel tegen het oude tarief terug mogen komen?????
Lijkt me zeer lullig om dan volgend jaar 2500 neer te moeten leggen.

Grappig dat Uthopia ook dubbel Ulft in de pedigree heeft. Pakt wel vaker goed uit heb ik gezien. Toevallig heeft mijn merrie het ook. Via Kennedy en dan weer Ulft in de 4e generatie, net zoiets eigenlijk.

Hoe weet deze insider eigenlijk het aankoopbedrag en het dekgeld=

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 16:28

Wie had er gedacht dat er aan Metall nog geld te verdienen was....

Ik vraag me van Uthopia af of het wel een hengst is. Het is maar een klein beestje, als jong paard was ik er niet kapot van. Volgens mij is hij heeft hij ontzettend veel te danken aan zijn instelling en zijn fantastische ruiter die hem heel goed heeft afgericht. Als jong paard op de Pavo was het ook maar een pony die in een zweefdraf liep.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 16:30

Ik vind het juist wel goed dat het KWPN deze 'herkansing' biedt. Bedenk dat er honderden hengsten worden aangeboden voor de 1e bezichtiging en dat je dan alleen kunt beoordelen op basis van exterieur + beweging + afstamming. Pas tijdens het verrichtingsonderzoek valt er iets te zeggen over de mogelijke aanleg als sportpaard - en zelfs dan nog niet alles. Paarden die dan uitvallen kunnen via de sport toch nog erkend worden. Volgens mij is er geen andere weg....
En het gaat niet slecht toch? als je bij het EK dressuur 4 paarden in de top 5 hebt is dat alleen maar een bevestiging van het gevoerde beleid ;) .

Sommige eigenaren en hengstenhouders van wie de hengst het net niet haalt, maar die toch willen proberen te herkansen via de sport, schrijven die in bij het AES. Daar mag alles bijna in en het is wel handig. Je mag meedoen met de hengstencompetitie en je kunt je hengst toch geregistreerd laten dekken, zodat je toch al een indruk kunt krijgen van de veulens. Niet zelden zie je dat zo'n hengst na 1 of 2 jaar toch wordt geruind...
Laatst bijgewerkt door Kendra op 23-08-11 16:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 16:31

Vudress schreef:
Wie had er gedacht dat er aan Metall nog geld te verdienen was....

Ik vraag me van Uthopia af of het wel een hengst is. Het is maar een klein beestje, als jong paard was ik er niet kapot van. Volgens mij is hij heeft hij ontzettend veel te danken aan zijn instelling en zijn fantastische ruiter die hem heel goed heeft afgericht. Als jong paard op de Pavo was het ook maar een pony die in een zweefdraf liep.

Nou er zijn echt wel mensen die altijd in Metall gelooft hebben. Ik heb het ook altijd een goed vaderdier gevonden, zag er vaker hele fijne mooie paarden van. Zijn toch mensen genoeg die er mee dekten, vriendin van mij ook. Helaas was de merrie gust dit jaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 16:32

Het is zaak goed naar je merrie te kijken en haar slechte kanten in kaart te brengen, dan kijk je vervolgens naar de hengst die die kanten kan verbeteren, schuin schoudertje, hals, lengte v.d. rug, lengte broekriemspieren, pijpomvang etc.... een hengst kan nog zo populair zijn het blijft zaak om goed te kijken naar zo'n match....je wil geen veulen dat al bij voorbaat niet aan de verwachtingen voldoet!

Ondanks alle moderne poespas van tegenwoordig, wil ik een hengst zien, wil ik zien hoe hij beweegt van nature vrij en blij zonder ruiter er op...wil ik zien hoe zijn karakter is...

Ik wil een mooie beweging en een braaf karakter, een paard dat werklustig is en niet meteen allerlij fratsen uithaalt....er mag wat in zitten maar het moet niet zo wezen dat ik er tegen moet strijden omdat zijn/haar karakter heet is, ik ben niet levensmoe en met mij meerdere mensen niet,.....dit paard is alleen intressant voor de grote commerciele fokker(s) niet voor de fokker die paarden fokt op kleinschalige schaal en die paarden wil afleveren waar iedereen mee kan wegrijden...