Negen kinderen vallen uit een ponykar in Groningen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Esmeralda

Re: Negen kinderen vallen uit een ponykar in Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 13:40

@idefix4: vroeger kon alles, deden we alles, misschien niet altijd even verantwoord, maar waren de paarden/ponies vroeger vaker ziek ect. Na mij idee heel veel minder als nu.
De paarden worden vermenselijkt, maar ook de kennis is toegenomen, omgaan met.
Maar om nu alles te verbieden, dat gaat te ver.
"Vroeger" reed ik ook met jan en allemaal met de wagen, nooit wat gebeurt.
Maar goed, wat nu de juiste rede van alles is, geen idee

Dat was ff ontopic

Je zal het feestje maar geregelt hebben, en komt op deze manier aan zijn einde.
Hopelijk zijn de kindertjes en pony gauw herstelt van alle schrik

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 13:40

Euh?? Volgens mij reageer je naar de verkeerde Idefix, ik zeg nergens iets over dat het niet meer kan oid

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 13:49

Op radio Noord werd het hele verhaal gedaan door de politie. Het verhaal was dus dat het een verjaardagsfeestje was van de dochter/zoon van de eigenaar van de pony. De kinderen zaten met z'n negenen op de ponykar en reden rondje door de straten, ging super pony was heel rustig niet gestresst of wat dan ook. Na drie rondjes werd er halt gehouden om de pony te laten drinken uit een emmer, toen ging het dus fout. Precies weten ze het niet, maar de pony schrok in ieder geval en ging er vandoor. De negen kinderen zijn er van af gevallen, een is ter observatie naar het ziekenhuis gebracht, de rest was alleen geschrokken. De pony is door buurtgenoten een weiland in gejaagd en is daar tot rust gekomen. De woordvoerder van de politie was heel positief, hij vond het een heel leuk idee zo'n verjaardagsfeestje, gaf ook niemand de schuld, zeker niet de eigenaar van de pony, pony was volgens hem zeer vertrouwd bij de weg en bij kinderen. Was gewoon een samenloop van omstandigheden dat het fout gegaan is, kon volgens hem altijd een keer gebeuren, maar het was verder goed afgelopen.
Wij hebben trouwens zelf wel een meegemaakt dat een emmer vasthaakte aan het hoofdstel, geeft ook een hele schrikreactie, het is natuurlijk een gis, maar misschien is zoiets wel gebeurt.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 14:04

Esmeralda schreef:
@idefix4: vroeger kon alles, deden we alles, misschien niet altijd even verantwoord, maar waren de paarden/ponies vroeger vaker ziek ect. Na mij idee heel veel minder als nu.
De paarden worden vermenselijkt, maar ook de kennis is toegenomen, omgaan met.
Maar om nu alles te verbieden, dat gaat te ver.
"Vroeger" reed ik ook met jan en allemaal met de wagen, nooit wat gebeurt.
Maar goed, wat nu de juiste rede van alles is, geen idee

Dat was ff ontopic

Je zal het feestje maar geregelt hebben, en komt op deze manier aan zijn einde.
Hopelijk zijn de kindertjes en pony gauw herstelt van alle schrik

Ik vind de kennis juist enorm afgenomen. Ga kijken bij een gemiddelde paardeneigenaar en ze bedenken de raarste dingen: Vakantie, dan mogen ze 4 weken de wei op en dat soort rare fratsen. Ga kijken bij een boer en ja, er zitten excessen bij, maar de meesten behandelen een paard zoals het hoort: als een paard. Dat vermenselijken is fout! En kennis toename? Nou volgens mij zijn we tegenwoordig gewoon te lief voor paarden. Ik vind het bedroevend hoe veel kinderen niet eens een dier in het echt kennen. Die kennen ze van plaatjes. Geen wonder dus dat er dit soort ongelukken meemaken. ze weten domweg niet hoe ze met een dier moeten omgaan! En dan leef ik nog op het platteland, waar je op een aantal plekken gewoon een koe in de wei kan zien staan. Hoe moet dat dan in de stad zijn? Ik heb een kinderfeestje gevierd voor mijn dochter die 6 werd en echt joh, er waren al kinderen bij die nog nooit een koe in het echt hadden gezien! :j Dát zie ik als een enorm maatschappelijk probleem.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 14:06

Sorry Stef! Ik moest nog inloggen. :+ Ik zie het. :o

curly2day

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 14:07

Ik neem aan dat ieder kind in ieder geval netjes een cap op had ........ ??

nwankwo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 14:09

ik ben bang van niet

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 14:27

curly2day schreef:

Ben bang dat die kans heel klein is... gebeurt eigs nooit (helaas) bij die kinderdingen..

En 'vroegah' was het nog niet zo druk op de weg, kon alles maar gewoon. Kar was zeker niet stevig als deze doormidden brak... :?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 14:39

Tja, met kinderritjes op de kermis hebben ze ook geen cap op... En ik had van de week ook een meisje zonder cap op mn pony zitten... (aan de hand, in de wei)... Ongeluk kan altijd gebeuren, cap of geen cap

Aieshja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 14:39

Gelukkig is het allemaal goed afgelopen, waarom het dier schrok? Geen idee, het blijft nou eenmaal een dier en dat soort risico's neem je nou eenmaal als je met dieren werkt.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 14:41

Precies, ik denk dat dit gewoon een vreselijke ongelukkige samenloop van omstandigheden is die gelukkig niet erg ernstig is afgelopen voor de kids en pony en ik hoop dat die kids straks toch weer met plezier naar een pony toe durven te stappen.
Maar wel een ontzettend verdrietig einde voor het jarige jobje/jetje!

parador

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 14:47

curly2day schreef:

;) is dat n0dig dan met mennen :j

Meloves

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 14:49

idefix4 schreef:
Ik vind de kennis juist enorm afgenomen. Ga kijken bij een gemiddelde paardeneigenaar en ze bedenken de raarste dingen: Vakantie, dan mogen ze 4 weken de wei op en dat soort rare fratsen. Ga kijken bij een boer en ja, er zitten excessen bij, maar de meesten behandelen een paard zoals het hoort: als een paard. Dat vermenselijken is fout! En kennis toename? Nou volgens mij zijn we tegenwoordig gewoon te lief voor paarden. Ik vind het bedroevend hoe veel kinderen niet eens een dier in het echt kennen. Die kennen ze van plaatjes. Geen wonder dus dat er dit soort ongelukken meemaken. ze weten domweg niet hoe ze met een dier moeten omgaan! En dan leef ik nog op het platteland, waar je op een aantal plekken gewoon een koe in de wei kan zien staan. Hoe moet dat dan in de stad zijn? Ik heb een kinderfeestje gevierd voor mijn dochter die 6 werd en echt joh, er waren al kinderen bij die nog nooit een koe in het echt hadden gezien! :j Dát zie ik als een enorm maatschappelijk probleem.

Helemaal mee eens. Te aardig en te voorzichtig met paarden om gaan is niet goed. Hier krijg je van die lastpakken van. Sorry voor het wederom offtopic.
Ook op de maneges moet er aan de kinderen geleerd worden dat paarden en pony's niet alleen maar aaibare knuffeldieren zijn...

Sourire

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 15:39

So, dat zal wel even schrikken zijn geweest.
Heel rot voor die kinderen, en zeker ook voor de moeder die het organiseerde.

Nojoukus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 16:25

_Bonte_ schreef:
Nojoukus schreef:
Jeetje wat erg voor die kindertjes!

ik dacht eerder : Jeetje wat erg voor die pony :')

Meer in de zin van een pony -> 9 joelende kinderen achterop.
Wat is er gebeurd , hoe komt het dat die pony verschoten is en wat moet er wel niet aan de hand zijn geweest met de menner waardoor hij zijn pony niet in toom kon houden.

+ die pony ging er vandoor met een Kapotte kar achter zich .. schrik moet dat beest gehad hebben ... schrik

@_Bonte_: jij hebt zeker geen kinderen?!?

Ik heb 2 paarden en ben moeder, en die kinderen zijn wel iets kwetsbaarder dan een paard/pony denk ik hoor! Bovendien mag je er toch van uit gaan dat de pony wel gewend was voor de kar te lopen en gewend is aan kinderen, anders ben je gewoon zelf dom om een onervaren pony ervoor te zetten. Evengoed vind ik het ook voor de pony natuurlijk een vervelende ervaring, daar niet van.

Livito

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 16:30

jeetje :oo dat is echt om de hoek bij de stal van mn paard .
heb niks gezien/gehoord maar wat moest dat schrikken zijn zeg !

_Bonte_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 17:14

Nojoukus schreef:
@_Bonte_: jij hebt zeker geen kinderen?!?

I.

Nee en daarmee mijn reactie waarschijnlijk :z beetje andere gedachtengang natuurlijk

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 21:21

jeetje wat een schrik.

Ik had het er een tijdje geleden nog over met een vriendin. Zij is van mening dat rijden met een kar met kinderen altijd gevaarlijk is. Ik vond van niet. Een ongeluk zit helaas in een klein hoekje.
Zo hebben wij laatst in Frankrijk 3 losgebroken paarden op hol geslagen op onze auto gehad. in het donker op een bergpas. Gelukkig was alleen de auto kapot.En het paard (licht) gewond, Maar de schrik zat er bij ons goed in.

Gelukkig is er nu niet echt iets ernstigs gebeurd.
Aan de ene kant moet je er maar niet te vaak bij nadenken wat er allemaal mis kan gaan, want dan durf je echt niks meer. Aan de andere kant besef je ineens hoe kwetsbaar je bent.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 21:26

parador schreef:
curly2day schreef:

;) is dat n0dig dan met mennen :j

Wel degelijk ja.. Mennen is ook een vorm van paardrijden. Bij mij geen anderen op de kar als ze geen cap op hebben. (ik heb er nog wel jonge voor staan maar dan nog.. als de kar omslaat heb je meer problemen dan dat je simpel van je paard valt. Gelukkig geen ervaring met kar vallen maar wel met paard vallen uiteraard )

Wieze

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 23:08

Oh das erg zeg, arme kindjes

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 23:24

Ik heb het verhaal uit de eerste hand gehoord (eigenaar van de pony), en er wordt hier soms wel heel hard geoordeeld en veroordeeld. Het ging om een zeer ervaren pony die ook al in optochten had meegelopen e.d. Dus beslist eentje die heel wat gewend was. Inderdaad is de pony met watergeven geschrokken en er vandoor gegaan. Waarom is dus een raadsel.
Hieruit blijkt gewoon dat elk paard, hoe mak ook, een keer kan schrikken. En reken maar dat je als eigenaar van de pony dit absoluut niet met opzet doet.

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 23:30

germie schreef:
Ik heb het verhaal uit de eerste hand gehoord (eigenaar van de pony), en er wordt hier soms wel heel hard geoordeeld en veroordeeld. Het ging om een zeer ervaren pony die ook al in optochten had meegelopen e.d. Dus beslist eentje die heel wat gewend was. Inderdaad is de pony met watergeven geschrokken en er vandoor gegaan. Waarom is dus een raadsel.
Hieruit blijkt gewoon dat elk paard, hoe mak ook, een keer kan schrikken. En reken maar dat je als eigenaar van de pony dit absoluut niet met opzet doet.

Nee inderdaad ik heb ook zoiets een keer meegemaakt gelukkig niet met kinderen maar je schrikt je een ongeluk, de bibbers blijven je nog lang in de kleren zitten.
Hoe dan ook een ongeluk zit altijd in een klein hoekje en of iemand nou wel of niet schuld heeft.
Ik denk dat als de pony het niet gewend was en de eigenaar het niet vertrouwde, ze de kinderen echt niet opzettelijk in gevaar gaat brengen hoor.

curly2day

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 10:34

Quote:

Wel degelijk ja.. Mennen is ook een vorm van paardrijden. Bij mij geen anderen op de kar als ze geen cap op hebben. (ik heb er nog wel jonge voor staan maar dan nog.. als de kar omslaat heb je meer problemen dan dat je simpel van je paard valt. Gelukkig geen ervaring met kar vallen maar wel met paard vallen uiteraard )[/quote]

Eindelijk iemand die snapt wat ik bedoel _/-\o_

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 12:05

Jarenlang heb ik gemend, zonder cap, met man en toen zwaar minderjarige dochter op de kar. Was in de jaren 80 ook absoluut not done, met een cap mennen. Nooit wat gebeurd. Ook niet als er een grote luid blaffende hond voor de pony sprong, of als pony de cyclomaaier toch wel een beetje eng vond, of als er een vrachtwagen rakelings langsdenderde. Maar... paardje voor de kar was aan het werk gewend, en we gingen ook geen marathon met zware hindernissen doen.

De groenteman/schillenboer/melkboer reden trouwens àllemaal zonder cap, en zelfs zonder groom... Ook al ondenkbaar voor Bokt. Een kennis viel eens van de bok, door een constructiefout, en kwam niet op zijn hoofd terecht, en dat was maar goed ook, want hij droeg geheel volgens de traditie een pet. Dus nee, het verbaast me niets dat die argeloze kinderen geen cap op hadden.

Of het verstandig is... Of het risico opweegt tegen de extra kosten van àl die caps, die natuurlijk ook nog perfect op maat moeten zijn van Bokt... Wie zou er dan nog kinderen mee kunnen nemen. Tja, als er wat gebeurt is het land te klein...
Perfect veilig? Nooit een kind bij een pony in de buurt laten. Groeit er een hele generatie kinderen op die nog nooit een dier groter dan een hond van dichtbij hebben gezien.

Terwijl we zelf op de fiets persé geen helm willen, in het buitenland vindt men dàt weer vreemd. :)*

parador

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 23:19

[/quote]
;) is dat n0dig dan met mennen :j[/quote]
Wel degelijk ja.. Mennen is ook een vorm van paardrijden. Bij mij geen anderen op de kar als ze geen cap op hebben. (ik heb er nog wel jonge voor staan maar dan nog.. als de kar omslaat heb je meer problemen dan dat je simpel van je paard valt. Gelukkig geen ervaring met kar vallen maar wel met paard vallen uiteraard )[/quote]
ik hoop dat je wel het knipoogje hebt gezien, want ik ben heeeel erg op die cap........ook met mennen .....