Ruiter en paard komen in botsing met een motor in Diever

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

leukepret

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 14:05

Pentax schreef:
Alweer een botsing met motor, jee men zou eens wat meer naar de verkeersregels noeten luisteren, die zijn er niet voor niks.

Verkeersregel, stribbelt je paard tegen, zet dan een veilige koers richting berm, zo snel mogelijk bij de "gevaarlijke" weg weg.

Ook een ruiter heeft zich aan de verkeersregeltjes tehouden.

lisaislisa

Re: Ruiter en paard komen in botsing met een motor in Diever

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 14:08

Arme Zoé, en paard natuurlijk :(:)
Gelukkig zijn ze niet zwaargewond :)

PommeH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 14:10

Mousmous schreef:
Niet met Huertecilla eens.

Apart, wat mensen zelf nog niet voor elkaar krijgen bij zichzelf wordt wel van een dier , in dit geval van het paard verwacht.
Iedereen met een motorvoertuig op de weg heeft zijn rijbewijs moeten halen, en heeft dus de kennis opgedaan hoe het hoort. Dan zou je dus verwachten dat er geen ongelukken meer gebeuren, niet te hard wordt gereden, niet met alcohol achter het stuur, noem maar op. Dat zou mooi zijn. Jammer genoeg is de waarheid heel anders.
Een paard dat goed opgeleid is, mag dus niet meer schrikken, moet ten alle tijde totale gehoorzaamheid tonen, ook al schrikt zo'n dier zich bijv. te pletter.
Een levend wezen, wij net zo goed als het paard, heeft reflexen. Als een paard flink schrikt kan hij in een reflex een verkeerde reaktie geven. Dat kan het braafste paard overkomen, en het kan ook de meest verantwoordelijke mens overkomen.
Wat niet wegneemt dat ik vind dat als je met een paard de weg op gaat dat paard wel betrouwbaar genoeg moet zijn.

Bedankt dit is dus precies wat ik bedoel :j

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 14:21

norowen37 schreef:
Mousmous schreef:
Niet met Huertecilla eens.

Apart, wat mensen zelf nog niet voor elkaar krijgen bij zichzelf wordt wel van een dier , in dit geval van het paard verwacht.
Iedereen met een motorvoertuig op de weg heeft zijn rijbewijs moeten halen, en heeft dus de kennis opgedaan hoe het hoort. Dan zou je dus verwachten dat er geen ongelukken meer gebeuren, niet te hard wordt gereden, niet met alcohol achter het stuur, noem maar op. Dat zou mooi zijn. Jammer genoeg is de waarheid heel anders.
Een paard dat goed opgeleid is, mag dus niet meer schrikken, moet ten alle tijde totale gehoorzaamheid tonen, ook al schrikt zo'n dier zich bijv. te pletter.
Een levend wezen, wij net zo goed als het paard, heeft reflexen. Als een paard flink schrikt kan hij in een reflex een verkeerde reaktie geven. Dat kan het braafste paard overkomen, en het kan ook de meest verantwoordelijke mens overkomen.

Bedankt dit is dus precies wat ik bedoel :j

ik denk meerdere ja :j

maar
Citaat:
Wat niet wegneemt dat ik vind dat als je met een paard de weg op gaat dat paard wel betrouwbaar genoeg moet zijn.

daar weet ik niet zo goed een mening over te vormen. Aangezien het paard het wel moet leren, dus de eerste keer IS het paard nog niet betrouwbaar...je weet niet of hij blijft staat bij een vrachtwagen, steil overeind gaat of er vandoor schiet.

en de regel dat je je paard in de richting van de berm moet zetten vind ik een goede, maar gaat ook niet altijd op. Er zijn vast meer mensen die meegemaakt hebben dat paard die bv rechtuit moet, tegenstribbelt en dus achteruit loopt, het plots wel vooruit gaat wanneer je koers veranderd door je paard om te draaien: niks opgelost want het paard beweegt zich nog steeds in de verkeerde richting..

qwerty14

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 14:23

erg hoor, ik hoop dat het verder goed gaat met die mensen!

Nils

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 14:55

Dilan1993 schreef:
Pentax schreef:
Alweer een botsing met motor, jee men zou eens wat meer naar de verkeersregels noeten luisteren, die zijn er niet voor niks.

Nee, men zou paarden beter moeten opvoeden. Goed opgevoed paard blijft nml netjes wachten.

Ja misschien hadden ze meer grondwerk moeten doen!
Misschien lag zn zadel niet goed, of had hij haken op zijn kiezen...
Overduidelijk dat hij pijn had, eerst maar eens door de medische molen.
:+

Nils

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 14:57

Leer eerst lezen en oordeel pas als als je het hele verhaal kent of beter gezegd pas als je er zelf bij bent geweest!

Al dat gespeculeer op bokt en dat truttige gedoe....

Ik hoop dat het met alle betrokkenen goed gaat en dat ze maar weer snel de oude zijn!!
Laatst bijgewerkt door Nils op 22-08-11 15:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Frodo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 14:58

Niet om het meisje de grond in te trappen, maar ik heb haar wel eens zien rijden met een vriendin. Dat is niet wat je noemt, verantwoord. Langs diezelfde weg, met haar handen in de zij, teugels los en gympen aan, aan het rijden. Terwijl er auto's met 60 km per uur langsrazen. En trekkers en ander verkeer. Lekker gevaarlijk dus.

edit, dit is wat ze zei op hyves:
Ik moest oversteken bij de tendarperweg en toen pakte ze haar bit vast waardoor ik niet meer kon sturen en toen knalde we tegen die motor op

lisaislisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 15:00

Frodo_ schreef:
Niet om het meisje de grond in te trappen, maar ik heb haar wel eens zien rijden met een vriendin. Dat is niet wat je noemt, verantwoord. Langs diezelfde weg, met haar handen in de zij, teugels los en gympen aan, aan het rijden. Terwijl er auto's met 60 km per uur langsrazen. En trekkers en ander verkeer. Lekker gevaarlijk dus.

edit, dit is wat ze zei op hyves:
Ik moest oversteken bij de tendarperweg en toen pakte ze haar bit vast waardoor ik niet meer kon sturen en toen knalde we tegen die motor op

Je hebt het over zoe? :o

Frodo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 15:01

Ja ik heb het over Zoë ja ;)
Ze rijdt paard met haar vriendin Maaike geloof ik.

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 15:04

nils, ik weet niet waar jouw reactie op slaat hoor :? Ik lees dat het paard tegenstribbeld en de weg op loopt. En paard waarmee je naar buiten gaat, hoort dit gedrag niet te vertonen. Doet hij dit wel, stap dan af (bijvoorbeeld) of zet je paard met z'n neus de andere kant op. Voorkomt een hoop ellende

lisaislisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 15:09

Dilan1993 schreef:
nils, ik weet niet waar jouw reactie op slaat hoor :? Ik lees dat het paard tegenstribbeld en de weg op loopt. En paard waarmee je naar buiten gaat, hoort dit gedrag niet te vertonen. Doet hij dit wel, stap dan af (bijvoorbeeld) of zet je paard met z'n neus de andere kant op. Voorkomt een hoop ellende

Hij pakte het bit vast :)

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 15:16

lisaislisa schreef:
Dilan1993 schreef:

Hij pakte het bit vast :)

Ja, ik lees het net. :=

Maar mijn quote over het opvoeden doelde meer op het feit dat het niet altijd de schuld van de bestuurders van motorvoertuigen. En dat het niet altijd zo is dat die zich niet aan de verkeersregels houden als er een ongeluk gebeurd

natuurlijk, mijn paard schrikt ook wel eens, of gaat staan klieren omdat ie niet langs iets engs durft. Heb ik een paar maanden geleden nog gehad, en op zo'n moment kwam er ook een scooter aan. Heb toen mijn paard aan de kant gezet en halt laten houden, zodat de scooter er langs kon, zonder dat mijn paard tegen 'm op zou lopen.

lisaislisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 15:18

Nee dat klopt daar ben ik het helemaal mee eens hoor :)

Mijn pony had ook een keer dat er een auto van achteren kwam, daar schrok hij verschrikkelik van.
En toen raakte zijn kont ook de auto, gelukkig sprong hij toen naar voren..

Maarja, het hoeft natuurlijk niet de schuld van de bestuurder tezijn.

Nils

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 16:01

Dilan1993 schreef:

Was niet persoonlijk tegen jou bedoeld maar in het algemeen!

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 16:58

Wat vreselijk (hersenletsel, maar in welke mate... kan dus nog heel akelig zijn/worden). En hoewel er nu wat gespeculeerd wordt en quotes van hyves worden gehaald, is nog niet duidelijk hoe het precies gebeurd is. Dus even algemene reactie van mijn kant: ja, je moet wel met een betrouwbaar dier de weg op. En probeer om zo veilig mogelijk te kunnen reageren. Ik sta altijd op ruime afstand voor een kruising/oversteek stil, zodat, als hij naar voren schiet (wat me nog niet is overkomen), ik nog ruimte en tijd heb om hem met z'n neus in de berm te sturen en/of af te remmen.

Maar ben het met de meeste hier eens dat je wel moet zorgen dat je zelf bekwaam genoeg bent om je paard onder controle te kunnen houden en het overzicht en de macht hebt om in te kunnen grijpen. En een hele dot verkeersinzicht. En ik moet zeggen dat ik vind dat dat er nog wel eens aan schort. Ik vind het ergens beangstigend om te zien hoe jong sommige ruitertjes op de weg zijn. Je moet 16 zijn en een rijbewijs halen om een scooter of brommer te mogen besturen op de openbare weg. Terwijl in mijn ogen een paard/pony vele malen meer risico's met zich meebrengt.

ChelseaII

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 17:05

De motorrijdster is een vriendin van een vriendin van mij (ken haar persoonlijk niet) en ze heeft 1 nachtje in het z-huis moeten verblijven en mocht met een hersenschudding naar huis. Ze was lekker met haar vriend aan het toeren...

Tja, het blijft een levend (vlucht) dier... Gelukkig is het allemaal goed afgelopen, want dit had in een drama kunnen eindigen...

Famke160301

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 17:08

Tuurlijk moet een paard verkeer leren. Maar ik denk dat t niet slim is om met een onervaren paard zomaar t verkeer in te gaan om t paard verkeersmak te maken. Beter kun je dit of aan de hand doen of nog beter, bij iemand afspreken die een wei of rijbak langs de straat heeft, zo leert een paard spelenderwijs al wat verkeer, zonder dat medeweggebruikers als proefkonijn hoeven te dienen. Misschien ken je iemand die op een boerderij woont en dat je daar alvast kunt oefenen op t erf. Begin dan eerst met het laten kennis maken met de traktors en andere machines, die stil staan en waarvan de motor uit staat. Rustig langslopen en je paard de kans geven de machine te laten besnuffelen. Als dat na enkele keren goed gaat rustig op afstand vragen of de machine gestart kan worden. Dan langs wandelen terwijl de motor stationair loopt. En dan langzaam gaan oefen dat de machine zachtjes gaat rijden en op een afstandje langs jullie heen rijdt. Daarna de afstand geleidelijk aan kleiner maken. Ook de geluiden kunnen als t goed gaat uitgebreid worden. Dus af en toe meer gas geven, een keer toeteren enz. Ook de lucht aflaten van de remmen van een vrachtwagen is de moeite waard om te oefenen.
Fietsen kun je oefenen door met je paard door de wei te wandelen en te vragen of er iemand met zijn fiets rustig door de wei wil fietsen en uiteindelijk ook t paard in gaat halen enz.

Ik woon op een boerderij en heb dus geluk dat ik met mijn jonkie kan oefenen met traktoren, Shovel, vrachtwagens enz. Deze is heel nuchter en van nature heel nieuwsgierig. Ook al vind hij iets spannend, zijn nieuwsgierigheid zorgt er voor dat hij een bepaald object wil onderzoeken. Zijn moeder had veel minder lef en in de 5 jaar dat ze bij ons mocht zijn is ze altijd bang gebleven van traktoren enz. We hebben heel veel geoefend, en t ging op zich ook wel, maar ze deed t voor mij en niet voor haarzelf, ze bleef erg bang, maar door geruststelling met stemhulp en belonen met teugels liep ze toch wel overal langs, weliswaar met spanning, maar ze deed t. Toch ben ik daardoor niet veel met haar op straat geweest, ze was niet safe genoeg. (Misschien heeft ze voordat ze bij ons kwam een nare ervaring achter de rug, want meestal kun je een paard wel leren om niet bang te zijn voor machines).Gelukkig kan ik vanuit onze wei meteen t bos in en hoefde ik daarvoor dus niet de straat op. Het ene paard heeft van nature nu eenmaal meer lef dan een ander paard.

Wat ook belangrijk is om je paard niet meteen strak te pakken als er iets spannends is. Je ziet vaak dat als een paard angstig is ergens voor dat de ruiter het paard van voren helemaal opsluit. Eigenlijk bevestig je dan de angst van t paard, immers de baas spant de teugels aan, opletten er gaat iets gebeuren. Zou je het contact gewoon t zelfde houden en rustig blijven praten tegen je paard en je paard uit nodigen je hand mee naar voren te nemen en zo dus voorwaarts te blijven gaan, geeft veel vertrouwen. Je paard moet jou vertrouwen maar andersom ook, anders gaat t niet werken.

Maar nogmaals, oefen in t begin niet op de straat, verzin een andere mogelijkheid. Medeweggebruikers hoeven niet te dupe te worden van onze paarden die nog moeten leren.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 17:25

ChelseaII schreef:
Tja, het blijft een levend (vlucht) dier...

Oefff. Daar is het vluchtdier weer. Het stomste argument waar de ruiterij mee kan komen.
Een paard hoort betrouwbaar veilig te zijn.
Als het dat niet is kan het niet in de openbare ruimte.

Dit is wéér zo´n topic wat gewoon om een verbod voor paarden op de weg vraagt omdat de meerderheid van de ruiters geen benul heeft van paarden noch van hun verantwoordelijkheden.

Schrik = reflex, dat is normaal.
Vlucht of vecht = gedrag en dat MOET, door opvoeden en opleiden, afhangen van het leiderschap door de ruiter.

Er zijn gewoon veel te veel onvaardige ruiters met te slecht opgeleide paarden. Het is schribarend om te lezen met wat voor ideëen en vaardigheden zoveel Bokstster blijkbaar de openbare ruimte ingaan. Hulde aan de andere weggebruikers die dat weten te vermijden.

Sterkte aan de motorrijdster en haar vriend. Die kan/kunnen geen paard meer zien zonder schrik om het hart.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 17:30

Famke160301 schreef:
Medeweggebruikers hoeven niet te dupe te worden van onze paarden die nog moeten leren.

Dat is niet acceptabel nee.

Die mogen ervan uit gaan dat een ruiter zich aan de regels houdt en diens betrouwbaar zeker rijdier beheerst.

De ruiter is een verkeersdeelnemer met een héél zware extra verantwoordelijkheid.
Deze kiest zelf om met een rijdier het verkeer in te gaan. Die kiest dus voor de verantwoordelijkheid voor het natuurlijke gedrag voor dat dier. Voor de verantwoordelijkheid voor de veiligheid van andere verkeersdeelnemers en die van het dier.
Dit is niet iets wat opgelegd wordt maar een kéuze :)* en dat houdt een extra verantwoordelijkheid in :)* :)*

ChelseaII

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 17:33

Ik wil echt geen discussie hier beginnen, maar dat een het een stom argument (quote: Het stomste argument waar de ruiterij mee kan komen.) is om te zeggen dat een paard een vluchtdier is, vind ik een rare opmerking.

Ondanks dat het paard al eeuwen gedomesticeerd is, is het basis instinct van het paard nooit verdwenen; het vlucht apparaat. Natuurlijk verschilt de hoeveelheid vlucht gevoelens in een paard. Maar toch beïnvloed dit gedrag alle paarden tot op een zekere hoogte veel meer dan men zou willen. Hier moet dan ook rekening mee gehouden worden; ik heb dit ten alle tijden in mijn hoofd. Je zit wel op een levend dier...

Maar genoeg hierover... Kreeg net een smsje van mijn vriendin dat de motorrijdster over de ergste schrik heen is en dat alles goed gaat en daar gaat het nu om!!

:D

stephanie404

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 18:04

Wat erg je zou je toch rot schrikken!!

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 18:27

gelukkig maar dat het goed gaat!! daar gaat het om inderdaad!

xxOrlando

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 18:48

Ik dacht gelijk toen ik het zag : zoë zeker :')
En jaahoor...

Nouja gelukken hebben de ruiter en paard en natuurlijk die man helemaal niks ! Gelukkig gaat het ook goed met die vrouw :D !

GolaGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 18:52

nou, ik ben maaike russchen, eigenaar van het paard van dat ongeluk, gola van de waaldijk. Normaalgesproken geen problemen met rijden, en dat wij nou niet op de totale manage manier rijden vind ik ook niet echt apart of zo, alsof dat zo verantwoord is. Ik bedoel, kom op, dat zijn allemaal van die gespacede paarden en zo met van die mensen die t altijd allemaal beter weten xD Ik vind t wel heel grappig dat iedereen er wat op aan te merken heeft, ik bedoel je kent de situatie niet en je weet totaal niet hoe wij rijden. Het meisje dat mij bij naam kent heb ik hoogstens een keer op school gezien. Alleen als ze mij in t geheim stalkt kan ze weten hoe ik rij xD dat kun je niet aan 5 minuten iemand zien rijden opmaken. En als je dat wel doet vind ik dat allemaal best grappig en nou ja, dan kom je lekker hier heen en ga je zelf eens kijken hoe gola is om op te rijden. Ik wens je heel veel succes. Gola is gwn niet zo heel makkelijk.

Dus nou ja, gebeurd is gebeurd zou ik zeggen als je zo graag info wil over dat hele ongeluk ga je mij maar lekker pben of zo xD