Prijzen voor hooi en stro nog steeds razendsnel omhoog

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sigrid72

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 15:52

Ik heb het stro hier zelf van het land gehaald en betaalde aan de loonwerker 1 EUR/baal (kleine balen - ca 12 kg) voor het maaien, keren en pressen. Voor hooi was ik minder goed af. Ik haal al jaar en dag in van een boer, steeds dezelfde velden, en vorig jaar betaalde ik 1,35 EUR/baal (kleine balen - ca 15 kg).

De boer had echter eens op Kapaza gekeken, gezien dat in de buurt het hooi gaat voor 2,50 EUR en hup, hij verhoogde plots z'n prijs naar 2 EUR/baal. Niet mis, een prijsstijging van 0,65 EUR/baal, en da's pure winst voor de boer, die geen eurocent meer heeft uitgegeven, dit jaar. Hierop heb ik gewoon laten weten dat ik nu minder hooi wenste en heb ik een stuk voordroog ingehaald (8 EUR voor een baal van 50 kilo)... wat me uiteindelijk hetzelfde kost als hooi.

Volgend jaar kijk ik gewoon wie z'n prijzen het meeste laat opslagen en kies ik voor het goedkoopste: voordroog of hooi.

(à propos, ik woon in de buurt van Leuven, België)
Laatst bijgewerkt door Sigrid72 op 17-08-11 15:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Ratjetoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 15:52

Jasmijn1989 schreef:
Het stro ligt hier al keuring ingepakt op het land. Ziet er ook gezond uit, dus het lijkt me nu niet zo dramatisch...

Wat een verschil dan per regio.

Bij ons op de pensionstal is de 1e wagen stro vorige week gearriveerd.....allemaal grijze balen stro. Schijnt die kleur te zijn omdat het nat is geweest en toen heeft liggen drogen op het land.....Pensionhouder verwachtte ook geen betere balen deze winter......wat moet je daar nou mee aan? En klopt het dat het grijs wordt als het nat is geweest en daarna is blijven liggen op het land (om maar niet te spreken van dat het dan gaat schimmelen in de balen oid?) Stro-kenners aanwezig hier?

Loe_Loe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 15:53

mirka1994 schreef:
Al geloof ik wel dat er boeren zijn die echt minder oogsten door het weer. Maar lang niet zoveel als ze doen voordoen idd.

Bij ons 50 (grote) pakken stro minder dan vorig jaar op evenveel hectare. Dat is 20% minder dan vorig jaar.
Door de droogte dit voorjaar is de stengel stukken korter.

Almighty

Re: Prijzen voor hooi en stro nog steeds razendsnel omhoog

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 15:53

Ik snap het niet woon nu in Belgie en daar liggen de prijzen echt niet zo hoog voor hooi en stro. Zelfs lekker laag. We hebben een prima april maand gehad waar ze al 2x hebben kunne hooien en de 3de keer hopen ze nu nog te doen. HEt seizoen om dingen af te ronden begint gewoon eerder dan normaal en daar passen boeren zich normaal toch op aan. Als het weer goed is en 3 dagen tm 7 dagen blijft kan je toch maaien? Enz..

De fourage handels enz doen graag geloven dat het allemaal zo moeilijk gaat en drijven de prijzen graag op..want je hebt geen keuze en koopt er toch wel.

Nou ik kan je zeggen als je nog hooi zoekt en je moet veel betalen in NL: huur met een aantal mensen een grote vrachtwagen of rij met je trailer of veewagen de grens over en koop daarin kwa hooi. Er wordt nog genoeg goed hooi aangeboden in BE en DE. en dan de NL boeren maar even laten stikken met hun spullen want dan dalen de prijzen snel genoeg weer.

Sigrid72

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 15:58

Ik zou ook schrikken als ik de prijzen bekijk die in Nederland betaald worden. Dan wordt paarden houden wel erg duur. Hier is men ook al bezig aan de 2e snede, het hooi (2e snede) en stro ligt zowat overal af.

Nu, in België is het wel meer de gewoonte om rechtstreeks met de boer te werken, en zijn er minder tussenpersonen. Bovendien haal je zelf van het veld en zorg je zelf voor opslag, wat ook weer erg drukt in de prijzen

moonvw

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 15:58

Hooi is een ander verhaal dan stro inwinnen hoor!

Laatst nog strovelden gezien in Hengelo. stond bijna de helft lager voor mijn gevoel. Daar haal je dus ook minder baaltjes vanaf.

Grijs stro is inderdaad vocht in geweest maar als het goed gedroogd in de baal gaat is er niets aan de hand. Nat in de baal is funest dan krijg je schimmel en van die vast gekleefde plakken.
Stro wat geel tot zelfs goud kleurt heeft goed de zon gezien en een pracht in je stal natuurlijk!

moonvw

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 16:00

Dat scheelt vast wel van de boer zelf vandaan! Prijs is niet leuk meer! Zoals ik hier lees dreigt die hier in ned nog erger te worden.
Laatst bijgewerkt door moonvw op 17-08-11 16:02, in het totaal 1 keer bewerkt

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 16:01

Vind het zo knap dat mensen roepen dat er nog makkelijk een keer hooi e.d van het land gehaald gaat worden, wie zegt dat het weer daar lang genoeg mooi voor blijft?
De nachten worden wel steeds vochtiger dus dat gaat het moeilijker maken!

sporten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 16:05

alles wordt elk jaar hellaas duurder

is een kwestie van vooruit denken en doen

we hebben alles al binnen voor 2011-2012

daarbij wil ik altrijd 1e snee hebben met paardenkuil en goed stro

ik betaal liever meer en alles in orde dan goedkoop en troep is of weinig voeding in zit

of er is niks meer te krijgen of dat veel te duur is

daarbij bestel ik ook bij dezelfde boeren al jaren en weten wat we willen hebben voor onze paarden

de boeren bellen ook vooruit op vind prettig samenwerking
Laatst bijgewerkt door sporten op 17-08-11 16:10, in het totaal 3 keer bewerkt

ptiteblue

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 16:07

Grijze stro hadden we vorige jaar ook. Gemaaid en dan 3 weken regen.

In sommige balen was de midden verschimmeld, dus weggegooid, maar als het gewoon grijs is, is dat geen probleem (toch 1 jaar lang daarop gestaan)

Dit jaar zal de stro ook zo grijs staan, maar ook weiniger door de droge lente.

Dus dat + dat maakt dat je minder kwaliteit hebt en ook minder kwantiteit.
Minder kwantiteit maakt de prijzen hooger. Markt is zo.

_Joyy

Wij hebben er helaas wel last van en komen niet meer aan stro.. paarden gaan nu op vlas als noodoplossing.
Hopelijk kunnen we er snel weer aankomen!

Hooi te kort hebben we geen last van :)

moonvw

In onze ogen is deze week misschien wel de laatste week dat je echt mooi spul van het land haalt. Avonden zijn vochtiger en de ochtenden ook langer vochtiger. Droogtijd word gewoon al korter. Maar... september kan ons nog verrassen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 16:09

En weet je wat het ergste is....dat komend jaar, als de oogsten wel weer goed worden, de prijs beslist niet meer gaat zakken.

Het houden van paarden wordt onbetaalbaar....

kaat21

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 16:10

moonvw schreef:
kaat21 schreef:
gisteren nog stroo gehaald 2 euro voor een pakje!

Heel leuk maar over hoeveel kilo praat je dan per pak. Anders zegt deze info niet zoveel!

15 kg :)

Ratjetoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 16:11

moonvw schreef:
Hooi is een ander verhaal dan stro inwinnen hoor!

Laatst nog strovelden gezien in Hengelo. stond bijna de helft lager voor mijn gevoel. Daar haal je dus ook minder baaltjes vanaf.

Grijs stro is inderdaad vocht in geweest maar als het goed gedroogd in de baal gaat is er niets aan de hand. Nat in de baal is funest dan krijg je schimmel en van die vast gekleefde plakken.
Stro wat geel tot zelfs goud kleurt heeft goed de zon gezien en een pracht in je stal natuurlijk!

Stelt me iets geruster dan, maar nee mooi is het niet als je de stal in kijkt.....treurig gezicht dat vieze grijze spul!

rienne

Bij de boer waar wij ons hooi en stro halen waren ze vandaag het stro binnen aan het halen. Het is hier sinds zaterdag al boven de 25 graden. Met zon! En hooi lag er ook weer vollop

JoyceLa

Cassidy schreef:
En weet je wat het ergste is....dat komend jaar, als de oogsten wel weer goed worden, de prijs beslist niet meer gaat zakken.

Het houden van paarden wordt onbetaalbaar....

Dat bedoelde ik net ook te zeggen idd! Schandalig, dat het alleen maar stijgt. En hebben ze een 'goed' jaar zakken ze de prijzen ook niet met de helft! Nee ook dan wordt het bij sommige boeren nog gewoon omhoog geschroefd! Vind dat echt schandalig! :(

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 16:12

kaat21 schreef:
gisteren nog stroo gehaald 2 euro voor een pakje!

Heel leuk maar over hoeveel kilo praat je dan per pak. Anders zegt deze info niet zoveel![/quote]
15 kg :)[/quote]

Vind ik nog niet veel hoor voor 15 kg! Wij betaalde vorig jaar hier het dubbele. Zal dit jaar wel nóg meer zijn!

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 16:15

Hier ook veel last van de tekorten. Mijn staleigenaresse wil alleen het beste stro dat er is, en dat is er nu gewoon niet. Ze had van vorig jaar nog 3 prachtige, grote, goud-geelgekleurde en stofarm stro liggen. Deze zijn helaas op en het enige stro wat ze hier nog verkopen is grijs en grauw met schimmelsporen.
Wij zijn dan ook overgestapt op Hippogold en houtvezel. :j

Ratjetoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 16:19

Dat ziet er mooi uit dat Hippogold Anne!! Wat betaal je voor zo'n baal? Neem aan dat het zulke balen zijn qua formaat als houtvezel?

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 16:20

stro is hier 1.10 voor een pak van ong 15-20 kg, hooi is dit jaar duur, zit op 3- voor de eerste 100 balen van 20 kg, maar moet er nog 100-200 hebben dus ik hou het hier scherp in de gaten..

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 16:26

Ik heb vandaag ronde balen binnen gekregen. 45 euro per baal, incl transport, 400 kilo. Duurder dan vorig jaar, toen betaalde ik 32,50.
Hooi is 170 euro per ton, in 100 kilo balen.
Stro gebruik ik haast niet, maar kan ik bij de buurman halen voor 65 euro per grote baal (300 kilo). Jaar of 3 geleden betaalde ik 35 euro voor zo'n stro baal. Moet nu vlas hebben voor mjin hengst, maar dat is redelijk prijzig.

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 16:28

grijzig stro is op zich helemaal niet erg, mits het inderdaad maar niet schimmelt.
het grijze stro neemt namelijk veel meer vocht op dan het goud/gele stro. Dus het ziet er niet zo mooi uit, maar in gebruik is het een stuk prettiger/zuiniger.

liekensancho

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 16:29

hier eindelijk een adresje in belgie gevonden voor 3,50 per baaltje hooi, hele zware pakjes ook nog > 25 kg. Bij de fouragehandelaren zat ik al op 8,50 per pakje, niet normaal meer...

De veeboeren waren in noord-brabant al in april/mei de eerste snee aan het voeren omdat er niks op het land stond dus zij hadden ook niks binnen nog.
Vanuit Tjechië wordt nu ( met certificaten) hooi aangevoerd hier in de regio en dat is echt superhooi, dus blij dat er daarvandaan nog wat komt.

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 16:30

Ratjetoe schreef:
Dat ziet er mooi uit dat Hippogold Anne!! Wat betaal je voor zo'n baal? Neem aan dat het zulke balen zijn qua formaat als houtvezel?

Volgens mij kost zo'n baal 7,50.. ik weet het niet heel zeker hoor. Mijn paard staat voorlopig buiten, dus ik heb nog geen pak over hoeven nemen. Ze pakken zijn inderdaad ongeveer even groot als de houtvezelpakken, alleen iets platter. :j
Per baal is het natuurlijk wel iets duurder dan stro, maar uiteindelijk ben je er veel zuiniger mee, het heeft ongeveer dezelfde werking als vlas.

elibeest schreef:
grijzig stro is op zich helemaal niet erg, mits het inderdaad maar niet schimmelt.
het grijze stro neemt namelijk veel meer vocht op dan het goud/gele stro. Dus het ziet er niet zo mooi uit, maar in gebruik is het een stuk prettiger/zuiniger.

Dat klopt ook hoor, en er is niets mis mee.. maar zodra en schimmelsporen in zitten hoef ik 't echt nietmeer hoor :n
Laatst bijgewerkt door Anne. op 17-08-11 16:31, in het totaal 1 keer bewerkt